Romy; Navelbreuk en vroegcastratie?

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Renatevanderveer

Romy; Navelbreuk en vroegcastratie?

Bericht door Renatevanderveer »

20 juni 2014 is Ginger (poes van mijn schoonouders, red.) bevallen van vier prachtige kindjes.

Drie schildpadpoesjes en één katertje, allemaal verkeerden zij in blakende gezondheid.
Kater Max en poes Katrien vonden samen een huisje, Daisy en Romy verhuisden eveneens samen.
Met alle vier gaat het fantastisch en tot mijn geluk is Mama Ginger gesteriliseerd.

Romy bleek een navelbreuk te hebben, die al vrij vroeg verneembaar was.
Voor Romy is een oplettend baasje heel belangrijk en uiteraard een net zo oplettende dierenarts.
Helaas is de navelbreuk van Romy gaan toenemen en daarom hebben de baasjes van Romy
en haar behandeld dierenarts besloten dat Romy volgende week gesteriliseerd word.
Dan word ook meteen de navelbreuk hersteld.

Nu is het voor de baasjes van Romy ontzettend spannend, want Romy is nog maar vier maanden oud.
Toch is het voor Romy noodzakelijk, omdat de navelbreuk in korte tijd fors is toegenomen.
Is hier op het forum ervaring met navelbreuken en sterilisatie?

Ik heb het nog niet eerder voor handen gehad en vind het minstens zo spannend..

Ik vind de nodige topics op het forum van katers met navelbreuken, maar kom geen poes tegen..
Werkt het voor hen anders en zijn er eventueel complicaties aan verbonden?

Romy zelf weet gelukkig nog van niks;

Afbeelding
Gebruikersavatar
Cyamytha
Poema
Poema
Berichten: 299
Lid geworden op: 29 dec 2013 13:51
Locatie: Deventer

Re: Romy; Navelbreuk en vroegcastratie?

Bericht door Cyamytha »

Och wat is Romy een snoetje <3

Nee geen ervaring (gelukkig), maar wilde bovenstaand even kwijt :)
Ankie, personeel van Beer en vrouwtje van Astor de hond!

Album Karel en Beer


*Karel* (28-7-'13..5-6-'18)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Romy; Navelbreuk en vroegcastratie?

Bericht door Dinky »

Ah, lieve foto :-)

Heb bij Loulou* geen complicaties gemerkt maar die was in het asiel al geholpen aan de navelbreuk dus zat alleen nog hechting (waar ik thuis pas achter kwam, was in asiel niets over gezegd). Daarna ook niets gemerkt er aan (behalve dat de hechting op gegeven moment verdwenen was) maar ze is natuurlijk maar 5 maanden bij ons in huis geweest voordat ze de regenboogbrug over is gegaan :-(

Kan me wel voorstellen dat ze gelijk de sterilisatie willen doen zodat ze maar 1 keer onder narcose hoeft ipv 2 keer in relatief korte tijd ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Romy; Navelbreuk en vroegcastratie?

Bericht door Ms Maaike »

Een navelbreuk herstellen is een relatief eenvoudige ingreep. Castratie op vier maanden leeftijd wordt door mijn dierenarts afgeraden omdat de organen (nieren, lever) nog niet uitontwikkeld zijn. Theoretisch gezien zou het dan langer kunnen duren voordat de narcose uit het bloed is en mogelijk duurt het herstel iets langer. Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat het mis is gegaan, een relatiefvroegcastratie. :P

Wat ik wel zeker zou doen is de poes een kraag laten dragen. Ook al wordt het onderhuids gehecht, op een gegeven moment gaat dat jeuken en zal ze het misschien vaak gaan likken en misschien zelfs trekken aan het ene draadje dat nog uitsteekt. Pippi deed dit (ze had geen navelbreuk trouwens) en bij haar resulteerde dat in een vrij heftige ontsteking van de operatiewond. Daar is ze ook best ziek van geweest. Ik weet dat er poezen zijn die de wond compleet met rust laten, maar better safe than sorry, zeker als er ook een navelbreuk gecorrigeerd moet worden. Een weekje een kraag dragen is te verkiezen boven een week geen kraag dragen, ziek zijn door de ontsteking en diarree door de antibiotica én dan nog eens twaalf dagen een kraag dragen. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Renatevanderveer

Re: Romy; Navelbreuk en vroegcastratie?

Bericht door Renatevanderveer »

Dankjewel Maaike!

Een kraag of een rompertje is inderdaad een goed idee!
Ik ben blij te horen dat het vrij eenvoudig is, toch best spannend.
This mijn diertje niet, maar toch..
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Romy; Navelbreuk en vroegcastratie?

Bericht door castratenkoor »

Ik heb een hond, een teefje, gehad met een navelbreuk. Dat is toen ook in één keer hersteld met de sterilisatie. Geen problemen mee gehad.

Het is misschien niet ideaal maar in USA castreren ze in asiels alle honden en katten voor ze weggaan. Dat is met 8 weken. Mijn zussen hebben beide een kittenopvang en nog nooit problemen gehad met vroegcastratie.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
jmashford
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 sep 2014 10:09

Re: Romy; Navelbreuk en vroegcastratie?

Bericht door jmashford »

Een navelbreukje opereren kan tegelijkertijd met een sterilisatie. De snede ligt op vrijwel dezelfde plaats. Heel eenvoudig dus.
Inderdaad: in de VS steriliseren* en castreren ze katten al op heel jonge leeftijd, en die trend is er in Nederland ook...

* P.S. Het woord steriliseren is eigenlijk onjuist voor een poes. Feitelijk is het een castratie van een poes.
Cerna

Re: Romy; Navelbreuk en vroegcastratie?

Bericht door Cerna »

Amber had een navelbreukje en is hier voordat ze bij mij kwam aan geholpen. Ze zal toen een week of 11 zijn geweest. Amber is gecastreerd toen ze een jaar was (na de eerste krolsheid).
Je kunt het dus ook uit elkaar trekken en Romy over een maand of 4 pas laten castreren wanneer je 4 maanden te jong vindt. Ik zou het in ieder geval niet zo jong al laten doen, maar ben sowieso geen voorstander van vroegcastratie, niet bij katers en niet bij poezen.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Romy; Navelbreuk en vroegcastratie?

Bericht door Dinky »

Misschien nog wel van belang, heeft de dierenarts ervaring met vroegcastratie?

Nadeel bij uit elkaar trekken van de handelingen is twee keer narcose en twee keer hechting die je in de gaten moet houden.
Nadeel bij de castratie met 4 maanden is dat alles nog wat kleiner is en dus meer priegelwerk.
Blijft lastig en niet ideaal, wat er ook gekozen wordt ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Renatevanderveer

Re: Romy; Navelbreuk en vroegcastratie?

Bericht door Renatevanderveer »

Ja, ervaring is er met vroegcastratie.
De keuze is niet aan mij, maar aan de baasjes van Romy en hun dierenarts.
Mijn eigen dierenarts had in het geval van Romy voor dezelfde oplossing gekozen.
Renatevanderveer

Re: Romy; Navelbreuk en vroegcastratie?

Bericht door Renatevanderveer »

Namens de baasjes van Romy mag ik vertellen dat het allemaal goed verlopen is.
Lieve Romy is weer thuis!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Romy; Navelbreuk en vroegcastratie?

Bericht door castratenkoor »

Fijn dat het achter de rug is voor Romy. Hopelijk herstelt ze goed en snel van de ingreep.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Romy; Navelbreuk en vroegcastratie?

Bericht door mittenslief »

navelbreuk is dit jaar volgens mij hot onder de kittens.....ook ik heb er 4 in de pleeg gehad...allemaal geholpen tijdens de vroegcastratie (ook katers)...al talloze kittens zijn hier vroeg gecastreerd, ik vindt juist dat ze veel sneller opknappen dan op latere leeftijd
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Plaats reactie