Steriliseren terwijl krols

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
kitten7
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 okt 2013 01:23

Steriliseren terwijl krols

Bericht door kitten7 »

Hoi allemaal,

Eind deze week wordt onze lieve Noga gesteriliseerd en ik vind het best wel spannend.
Het zit me niet helemaal lekker dat ze gesteriliseerd wordt, terwijl ze krols is.
Ze is nu al 3 weken af en aan krols met tussenpauzes van een dag of 1-2.
Volgens de dierenarts is het ook gevaarlijk als de kat achter elkaar lang krols blijft, en is er daarom wat meer haast bij.
Door het krols zijn is ze de afgelopen tijd wat afgevallen (rond 100, 150 gr.) maar de dierenarts zegt dat dit ook geen probleem is voor de operatie.
Daarnaast heb ik gevraagd of er niet iets kan worden gegeven om de hormonen etc. af te bouwen voordat ze opereren, maar de da zei van niet.
Tijdens de operatie worden alleen de eierstokken verwijderd tenzij de baarmoeder er afwijkend uitziet.

Vanmiddag heb ik daarbij het formulier van de dierenarts opgestuurd gekregen en er vielen me 2 dingen op.
Ten eerste wordt gevraagd of er op voorhand een bloedonderzoek gedaan moet worden. Om de narcose beter te bepalen. Ik weet niet of dit verstandig is of niet. Die vraag wordt aan mij gesteld i.v.m. de bijkomende kosten (+/-50€)

En tevens wordt gevraagd of ik haar ten tijde van de operatie ook wil laten vaccineren.
Ik vind dit met mijn boerenverstand erg raar, omdat vaccine toch vaak uit lichte ziek makers bestaat en ze na een sterilisatie toch juist kwetsbaar is, zou ik denken.

Zouden jullie met mij mee willen denken?
Groet,
Roelien
Renatevanderveer

Re: Steriliseren terwijl krols

Bericht door Renatevanderveer »

Bloedonderzoek voorafgaand aan een sterilisatie? Nog nooit gehoord..
Een beetje dierenarts moet aan de hand van haar conditie kunnen inschatten of ze de operatie aan kan.
De narcose is niet op basis van een bloedonderzoek, maar op basis van haar gewicht.

Heel goed dat je je twijfels hebt over de vaccinatie!
Een sterilisatie is heel heftig voor een poes en dat heeft een flinke aanslag op haar lichaam.
Een vaccinatie heeft evengoed aanslag op het poezenlichaam,
het is dus ten zeerste af te raden om deze twee ingrijpen te combineren.

Je boerenverstand is prima, die van je dierenarts iets minder! ;)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Steriliseren terwijl krols

Bericht door Adriana »

bloedonderzoek voorafgaand aan een operatie is vrij normaal en zelfs standaard bij senior (> 10 jr) katzels. zou ik zeker laten doen ook al al omdat je dan gegevens hebt (voor later heel handig..)
ik zou om gasnarcose vragen trouwens.. er is een topic over types narcose, vloeistof en gasnarcose, zelf pse even inlezen. kan zijn dat je da geen gasnarcose kan geven, dan overwegen andere da. t is duurder maar ze komen er zo veel beter van bij.
en vraag hoe groot hij/zij doorgaans de operatiewond maakt.. sommige da's werken heel royaal maar een grotere wond geeft meer kans op infectie en geneest langzamer. en van het forum weten we dat dit niet nodig is..

vaccineren zeker niet, chippen eventueel wel.
en vraag om een andere pijnstiller dan een meloxicam/metacam/meloxidyl/novacam etc. dat kan forse nierschade veroorzaken en er zijn goeie alternatieven, bv buprecare, onsior, tolfedine.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
kitten7
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 okt 2013 01:23

Re: Steriliseren terwijl krols

Bericht door kitten7 »

Bedankt voor jullie snelle antwoorden Adriana en Renate!

Die vaccinatie opmerking zit me inderdaad helemaal niet lekker.
Bedankt ook voor de uitgebreide uitleg over pijnstilling en narcose, van gasnarcose en het niet gebruiken van metacam was ik inmiddels op de hoogte, vanavond doe ik navraag bij de dierenarts welk narcose middel en pijnstilling precies gebruikt worden.
Wel werd gezegd dat ze de wond zo klein mogelijk maken en hechten op de huid ( wat dit precies inhoud is me nog niet helemaal duidelijk daar ga ik ook nog even achter aan. )
Ons bloedje is trouwens een jaar en dus al geruime tijd krols. Ik heb het advies gevolgd van de DA om te wachten tot dat ze 1x krols was geweest. Daar heb ik nu dus spijt van, had beter dit forum eerst kunnen raadplegen.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Steriliseren terwijl krols

Bericht door Cari »

Je hebt een rare dierenarts... wachten tot ze een keer krols is geweest is echt iets "uit de ouwe doos".
Het verhaal van de vaccinatie is ook op z'n zachtst gezegd vreemd. Het bloedonderzoek kan ik me nog iets bij voorstellen, maar bij een kat van 1 jaar zonder ziekteverschijnselen.... weeniehoor :roll: .
Als ze krols blijft, heb je een probleem, maar als ze krols is, is er wel een grotere kans op bloedingen.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
kitten7
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 okt 2013 01:23

Re: Steriliseren terwijl krols

Bericht door kitten7 »

last-minute nog overgestapt van dierenarts en ze is heel netjes geholpen. Dat last-minute was niet ideaal. maar uiteindelijk vast beter. En daarbij ziet het littekentje er heel keurig uit. ze kreeg nog een rompertje aan, maar daar werd ze helemaal apathisch van. bedankt voor al jullie tips!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Steriliseren terwijl krols

Bericht door Adriana »

fijn dat je nog even terug meldt en gelukkig is alles goed gegaan en heb je er zelf een goed gevoel bij.
en je hebt nu een dierenarts gevonden waar je wel vertrouwen in hebt en dat is belangrijk..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie