Knarsetanden na sterilisatie

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
genm
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 okt 2014 15:37

Knarsetanden na sterilisatie

Bericht door genm »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier. Ik heb twee kittens. Een poesje van 5 maanden en een katertje van 6 maanden. Deze week zijn ze allebei gecastreerd/gesteriliseerd en ik ben inmiddels een beetje in paniek. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Woensdag zijn ze beiden geholpen. Alles is goed gegaan. Gisteren had het poesje ineens heel veel pijn. Ze begon vreselijk te knarsetanden en had braakneigingen. Ik heb meteen de da gebeld en mocht gelukkig langskomen. Omdat het al avond was, was dit de dienstdoende da, een andere dan mijn vaste da.

De dienstdoende da zei dat de kleine koorts had. Wond zag er gelukkig wel mooi uit, maar misschien dat er een ontsteking aan het ontstaan was in het buikvlies. Vervolgens heeft hij de kleine wat morfine gegeven (ze had zoveel pijn) en is hij een antibioticakuur gestart. Ik heb nog antibiotica meegekregen voor zeven dagen. Ook vond deze da dat ik een andere pijnstiller moest gaan gebruiken. Ik had onsior, maar van deze dierenarts heb ik metacam meegekregen (en zo stom, maar ik had het doosje onsior meegenomen om te laten zien en ik ben het vervolgens in de stress en paniek vergeten mee terug te nemen). Nu lees ik alle horrorverhalen hier op het forum over metacam...

Kan ik gewoon stoppen met het geven van pijnstiller en kijken of hoe ze het doet op alleen antibiotica? En heeft iemand ervaring met poesjes die knarsetanden na sterilisatie of ontsteking in het buikvlies?

Alvast heel erg bedankt voor de reacties!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Knarsetanden na sterilisatie

Bericht door Rik »

Welkom op het forum.

Ik heb geen ervaring met pijn (of knarsetanden) na sterilisatie/castratie van mijn poes (dat is 18 jaar geleden hier) maar ik zou wel gewoon even die Onsior op gaan halen. Als je even belt kan de assistente dit gewoon van de kamer van de DA halen en kun jij het bij de balie ophalen. Heeft hij overigens ook aangegeven waarom hij metacam beter vond dan Onsior?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
genm
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 okt 2014 15:37

Re: Knarsetanden na sterilisatie

Bericht door genm »

Nee, niet echt. Hij zei dat de door mijn vaste da voorgeschreven Onsior ook wel goed was, maar dat hij gewoon hele goede ervaringen had met Metacam. En dat hij vond dat dat in de situatie van mijn kleintje beter zou zijn dan Onsior.
Fleur,
Mees - 17/04/2014, Guusje - 05/05/2014 en Elsa - 09/11/2014
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Knarsetanden na sterilisatie

Bericht door Nikki2309 »

Ik zou niet zomaar stoppen met pijnstillers als er nog pijn aanwezig is. Inderdaad even de onsior ophalen of toch metacam geven, maar zeker wat geven tegen de pijn want antibiotica heeft tijd nodig en neemt geen pijn weg.
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Knarsetanden na sterilisatie

Bericht door mittenslief »

tuulk....geen enkele dierenarts die ik ken zegt dat metacam slecht is....nog steeds houden ze dat klere medicijn de handen boven het hoofd...ik ben een verdrietige eigenaar die erdoor een kat is verloren, dus bij mij never nooit meer komt die rommel in huis...ik zal zeker mijn eigen betaalde medicatie terug gaan halen daar en mooi over gaan weer op de Onsior....ander alternatief is tolfedine
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Knarsetanden na sterilisatie

Bericht door Adriana »

Nikki2309 schreef: of toch metacam geven,
.. géén metacam geven dus..
dan maar even gedeisd houden en wat pijn..
t is met een paar dagen over en nierschade herstelt nooit meer..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Knarsetanden na sterilisatie

Bericht door Dinky »

Vreemde actie van dienstdoende da.... Je had immers al pijnstilling.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Knarsetanden na sterilisatie

Bericht door Nikki2309 »

Sorry Adriana ben ik niet met je eens. Als de kat echt pijn heeft dan liever een keer metacam dan met veel pijn laten lopen. Natuurlijk liever niet, maar als er echt geen andere optie is en het beestje loopt te knarsetanden van de pijn dan zou ik het weten, maar dat is ieder voor zich en ik snap de risico's
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
genm
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 okt 2014 15:37

Re: Knarsetanden na sterilisatie

Bericht door genm »

Dank voor jullie reacties. Gelukkig gaat het alweer een stuk beter met Guusje. Ze loopt en eet weer een beetje. Is alleen nog sloom, suf en hangerig. Maar ze is in ieder geval niet meer aan het knarsetanden. Ik kijk het denk ik even aan eerst met alleen antibiotica. Even kijken hoe het gaat.

Hebben jullie geen ervaring met knarsetanden en evt ontsteking in het buikvlies? Ik voel me achteraf een beetje opgelicht door de dienstdoende da namelijk. Ik heb inmiddels de rekening gezien en het lijkt er een beetje op dat de dienstdoende da vooral van alles heeft gezocht om de kosten voor mij op te voeren. Nu kun je geen prijs plakken op de gezondheid van je katten, maar ik vind deze rekening wel erg buitensporig. Moet ik zelf wel eerlijk bij zeggen dat ik onervaren ben met katjes en ik was gisteren ontzettend in paniek, dus je had me alles kunnen aansmeren. Maar juist op zo'n moment zou je toch moeten kunnen vertrouwen op de deskundigheid van de da? Maar achteraf terugkijkend vond ik deze man ook erg betweterig en hij was vooral heel druk met op denigrerende toon vertellen wat hij allemaal anders doet dan mijn eigen da... Maandag maar weer even bij mijn eigen da langs. Voelt beter.

Ik wil Mees en Guusje graag aan jullie voorstellen dmv een foto. Hoe kan ik deze plaatsen?
Fleur,
Mees - 17/04/2014, Guusje - 05/05/2014 en Elsa - 09/11/2014
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Knarsetanden na sterilisatie

Bericht door Nikki2309 »

Gelukkig dat het wat beter gaat en zolang jij merkt dat ze niet teveel pijn heeft dan hoef je inderdaad geen pijnstilling te geven.

Zoals ik weet van mensen gaat een buikvliesontsteking gepaard met hevige pijn (daarom ook dat ik zei van de pijnstilling) nu kan dit bij katten natuurlijk anders zijn maar dat kan ik me niet voorstellen.

Bespreek eens met je eigen DA wat er gebeurt is bij de dienstdoende DA en wat zijn gedachte erover zijn.

Ik ken het gevoel trouwens van de betweterig zijn van da's. Dit heb ik helaas ook vaker ervaren bij dienstdoende DA. Wat dat is, geen idee, misschien omdat het buiten kantoortijden is en toch wel lastig of dat je geen klant bent bij hun. Vervelend is het zeker
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Knarsetanden na sterilisatie

Bericht door Adriana »

Vervolgens heeft hij de kleine wat morfine gegeven (ze had zoveel pijn) en is hij een antibioticakuur gestart. Ik heb nog antibiotica meegekregen voor zeven dagen.

Kan ik gewoon stoppen met het geven van pijnstiller en kijken of hoe ze het doet op alleen antibiotica?
Nikki2309 schreef:Sorry Adriana ben ik niet met je eens. Als de kat echt pijn heeft dan liever een keer metacam dan met veel pijn laten lopen.
Natuurlijk liever niet, maar als er echt geen andere optie is en het beestje loopt te knarsetanden van de pijn dan zou ik het weten, maar dat is ieder voor zich en ik snap de risico's
de vraag na het tweede bezoek aan de dierenarts was: kan ze zonder metacam?
ze had toen al n morfine-injectie gehad en antibiotica.
met die ab zal de ontsteking vrij snel en dus ook de pijn zijn gezakt.

als je in die situatie ook nog metacam geeft, neem je veel risico terwijl het hoogstwaarschijnlijk niet nodig is.
want het knarsetanden en de braakneigingen zijn van vóór het tweede bezoek aan de da.
hoop en neem aan dat ts onmiddellijk is gestopt met het geven van metacam, vandaar ook haar berichtje... ;-)
en ik denk dat het knarsetanden en kokhalzen inderdaad verband houden met heel veel pijn en forse ontsteking.

eigenlijk zijn we, dat zijn een aantal forumleden waarvan een aantal dieren hebben verloren of ernstig zijn beschadigd, tegen het gebruik van meloxicam =metacam, novacam, meloxidyl en nog eentje. zie voor alternatieven de metacam-topics.
en zie bij de nierfaal-topics en de in memoriams naar alle ellende die dat spul heeft veroorzaakt.
de kans op nierschade bij katzels is vrij groot, bovendien gaat het hier om zeer jonge dieren!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Knarsetanden na sterilisatie

Bericht door Nikki2309 »

Dat ze morfine had gekregen had ik niet gelezen. Dan geef ik je helemaal gelijk want dan is het dubbelop. Maakt nu ook niet uit, het gaat gelukkig wat beter en hopelijk is ze snel helemaal beter en van de pijn af
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
genm
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 okt 2014 15:37

Re: Knarsetanden na sterilisatie

Bericht door genm »

Na het lezen van jullie berichten ben ik per direct gestopt met metacam. Ze heeft gisterenochtend één dosis gehad, voordat ik jullie berichten had gelezen. Ik hoop dat ik daarmee geen schade heb aangericht bij mijn kleintje...

Verder gaat het naar omstandigheden gelukkig weer goed met haar. Ze loopt een beetje ongemakkelijk door het rompertje dat ze aan heeft. Ze had bij de dierenarts na de operatie aan haar hechtingen getrokken, dus houd het rompertje voor de zekerheid nog maar even aan. Verder begint ze volgens mij wel weer beetje bij beetje op te knappen. Fijn ook voor Mees, die is helemaal van slag. Snapt vooral niet waarom Guus even niet met hem wil spelen. Het zijn zulke dikke maatjes.

Nogmaals dank voor jullie reacties!
Fleur,
Mees - 17/04/2014, Guusje - 05/05/2014 en Elsa - 09/11/2014
Plaats reactie