Gevolg sterilisatie

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Euforia
Poema
Poema
Berichten: 254
Lid geworden op: 26 sep 2014 12:09
Locatie: Vlaanderen

Gevolg sterilisatie

Bericht door Euforia »

Hallo,
Morgen wordt mijn poes van 6 jaar gesteriliseerd. Ze vertoeft intussen een week bij ons, en ze heeft een drang om naar mijn poezen toe te rennen waardoor die schrik hebben.
Graag had ik geweten welke gevolgen sterilisatie precies hebben. Hierbij bedoel ik qua karakter, gedrag algemeen, gedrag tov andere katten/baasjes,...
Ik heb al gelezen dat ze een gewichtstoename zal hebben en dat het gezonder is...
Nog dingen?
Alvast bedankt :-)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Gevolg sterilisatie

Bericht door castratenkoor »

Sowieso merk je dat niet meteen. Het duurt 4-6 weken voor de hormonen uit het lijf zijn. Omdat ze nog niet geïntroduceerd is zal het moeilijk aan te geven zijn wat het verschil is. Je andere poes zal haar eerder accepteren als ze gecastreerd is - dat is het belangrijkste. Meestal worden ze wat socialer, rustiger en ja dikker kan ook. Maar dat is mede een kwestie van bezighouden met sport en spel.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Gevolg sterilisatie

Bericht door Nikki2309 »

Eerlijk gezegd heb ik geen verandering gemerkt bij mijn poes na de castratie. Ze is dan wel geholpen met 5 maanden, dus dit kan ook van in invloed zijn. Ze is hooguit iets rustiger geworden.

Maar ik kan me zo voorstellen dat het voor een poes heerlijk is om van de krolsheid af te zijn. Schijnt een hele aanslag te zijn op het lichaam.
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Gevolg sterilisatie

Bericht door castratenkoor »

Dat is wel een heel verschil hoor, of je een kitten voor de eerste krolsheid laat helpen of dat je een volwassen kat laat helpen, waar dus de hormonen al door het lijf gieren. Een kitten weet zelf niet wat ze mist, voor een volwassen poes is het een stuk ingrijpender.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Euforia
Poema
Poema
Berichten: 254
Lid geworden op: 26 sep 2014 12:09
Locatie: Vlaanderen

Re: Gevolg sterilisatie

Bericht door Euforia »

Ik maak me er toch wat zorgen om. Mijn kattin werd op 12 weken al gesteriliseerd. Sowieso zal het gezonder zijn voor haar :)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Gevolg sterilisatie

Bericht door castratenkoor »

Je kunt de tijd nou eenmaal niet terugdraaien. Het is sowieso verstandig haar nu alsnog te laten castreren. Sterkte morgen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Euforia
Poema
Poema
Berichten: 254
Lid geworden op: 26 sep 2014 12:09
Locatie: Vlaanderen

Re: Gevolg sterilisatie

Bericht door Euforia »

Ik heb nog een vraagje.
Vandaag heb ik Nanou 2x betrapt toen ze de wond en de huid daar rond hard begon te likken. Gisteren deed ze dit ook, maar dit werd gevolgd door een lang wasproces.. Waarschijnlijk doet ze dit omdat het irriteert?
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Gevolg sterilisatie

Bericht door Cari »

Het kan gaan jeuken. Het draad waar onderhuids mee gehecht wordt, is oplosbaar en dat kan ook extra jeuk/irritatie geven. Ik heb er bij mijn dieren nooit last van gehad, maar voor mijn da is het een reden om in principe gewoon hechtdraad te gebruiken, dat er na 10 dagen uit gehaald wordt. Mocht het nou echt erg worden, dan zou ik haar alsnog een kap om doen.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie