krols na castratie?

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mickey_Mouse
Poema
Poema
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jan 2014 21:10

krols na castratie?

Bericht door Mickey_Mouse »

Hoihoi
Ben ik weer, er viel me wat op aan fleur
Wanneer ik ze onder de bank vandaan heb en op schoot heb zitten begin ik bij dr oortjes te kriebelen, heerlijk vindt ze dat. Knorren, oogjes dicht, (veel) speekselen.
Maar ook de kont in de lucht meermaals.

Net zag ik ze een poging doen om Mickey te versieren. Aandacht zoeken maar niet willen spelen.
Mick snapt er geen bal van

Kan ze nu nog krols zijn/worden?
Wil sowieso morgen even bellen, maar t zou me toch wat zijn
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: krols na castratie?

Bericht door Sifra »

Als je over de rug naar de staart aait, gaat de kont omhoog, ook als ze niet krols is. Sifra heeft dat ook.
Let eens op andere signalen zoals over de grond rollen, overal kopjes tegen geven en kirrende geluidjes maken. Als ze opgewonden is, raak haar dan eens onder de staart aan: gaat ze dan trappelen, biedt ze haar kontje aan?
Op zich wordt een gecastreerde kat niet meer krols. Als ze dat toch wordt, dan is ze niet goed gecastreerd of er is sprake van weefsel van eierstok of baarmoeder (weet het niet precies meer) ergens anders in het lichaam.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: krols na castratie?

Bericht door Dinky »

Hier inderdaad ook kont omhoog bij aaien. Maar Dinky geeft ook overal kopjes aan maar doet ze ook altijd dus duidt bij haar niet op krolsheid. Is ook altijd erger wanneer je haar aait.
Bij goede castratie worden ze inderdaad niet meer krols ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: krols na castratie?

Bericht door eveline1982 »

Een krolse poes is vrij makkelijk op te merken. Zachte piep geluidjes maken, kont omhoog ,met de voorpootjes trappelen en iedereen mag zien hoe mooi ze van achteren zijn ;) .

Een verkeerde castratie gebeurd niet vaak maar heb zelf ondervonden dat dit wel is gebeurd. Mijn poes kreeg bijna een jaar na haar castratie een nestje, zij is overigens niet krols geworden (in ieder geval niet merkbaar voor mij hihi ;) )
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: krols na castratie?

Bericht door Brittenbolletje »

Er bestaat ook nog zo iets als stil krols. Voor fokkers een crime dat heet dus goed opletten voor ons hihihi
Luv my cats
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 jun 2014 15:23

Re: krols na castratie?

Bericht door Luv my cats »

Ga voor de zekerheid even navraag doen bij de dierenarts. Een kat heeft 2 baarmoeder en als ze er maar een verwijderd hebben kan ze nog steeds krols worden en dus ook drachtig raken.
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: krols na castratie?

Bericht door Brittenbolletje »

Een baarmoeder maakt een kat niet krols, dat komt door de eierstokken niet de baarmoeder. Als ze gecastreerd is worden de eierstokken verwijderd (niet de baarmoeder halen ze alleen eruit als die er niet goed uitziet) als er dan nog eierstokweefsel achter blijft kan een poes nog krols worden.
KattenKaatje
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 okt 2022 12:40

Re: krols na castratie?

Bericht door KattenKaatje »

Brittenbolletje schreef: 11 jun 2014 21:50 Een baarmoeder maakt een kat niet krols, dat komt door de eierstokken niet de baarmoeder. Als ze gecastreerd is worden de eierstokken verwijderd (niet de baarmoeder halen ze alleen eruit als die er niet goed uitziet) als er dan nog eierstokweefsel achter blijft kan een poes nog krols worden.
Ik heb juist gelezen dat de baarmoeder er ook altijd uitgaat. Heeft geen functie meer, de operatietechniek is een stuk makkelijker en sneller en je voorkomt baarmoederkanker in de toekomst. Maar je hebt gelijk: krolsheid ontstaat door hormonen die de eierstokken produceren, de baarmoeder heeft daar niets mee te maken.
KattenKaatje
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 okt 2022 12:40

Re: krols na castratie?

Bericht door KattenKaatje »

KattenKaatje schreef: 29 nov 2022 13:19 Ik heb juist gelezen dat de baarmoeder er ook altijd uitgaat. Heeft geen functie meer, de operatietechniek is een stuk makkelijker en sneller en je voorkomt baarmoederkanker in de toekomst. Maar je hebt gelijk: krolsheid ontstaat door hormonen die de eierstokken produceren, de baarmoeder heeft daar niets mee te maken.
Dit was trouwens wel een heel oude post zie ik nu
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: krols na castratie?

Bericht door Rik »

KattenKaatje schreef: 29 nov 2022 13:19 Ik heb juist gelezen dat de baarmoeder er ook altijd uitgaat. Heeft geen functie meer, de operatietechniek is een stuk makkelijker en sneller en je voorkomt baarmoederkanker in de toekomst. Maar je hebt gelijk: krolsheid ontstaat door hormonen die de eierstokken produceren, de baarmoeder heeft daar niets mee te maken.
Inderdaad een oude post :)

Maar de baarmoeder gaat er lang niet altijd uit hoor. Ik denk zelfs vaker niet dan wel.
Als deze er nog goed uitziet laten ze hem vaak zitten.
De baarmoeder blijft in principe zitten, tenzij we tijdens de operatie afwijkingen aan de baarmoeder opmerken, dan zullen we deze ook direct verwijderen. Het kan geen kwaad als de baarmoeder blijft zitten, deze zal heel klein worden en niet meer functioneel zijn. Een poes is na sterilisatie direct onvruchtbaar.
https://dierenziekenhuizen.nl/katten/sterilisatie-poes
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: krols na castratie?

Bericht door Synemios »

Klopt helemaal Rik, Bij alle 3 mijn meiden zit het er nog.
Bij Sylvester is het toen wel verwijderd maar dat is de enige geweest. ( En lang geleden)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
KattenKaatje
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 okt 2022 12:40

Re: krols na castratie?

Bericht door KattenKaatje »

Rik schreef: 29 nov 2022 15:09 Inderdaad een oude post :)

Maar de baarmoeder gaat er lang niet altijd uit hoor. Ik denk zelfs vaker niet dan wel.
Als deze er nog goed uitziet laten ze hem vaak zitten.


https://dierenziekenhuizen.nl/katten/sterilisatie-poes
Grappig. Ik heb een kat uit het buitenland en daar is het de gewoonte alles er in een keer uit te halen. Ik dacht dat dat ook voor Nederlandse katten geldt, maar blijkbaar gaat het hier wat subtieler.
Plaats reactie