Dillema

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BabyBliss
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mar 2014 09:44

Dillema

Bericht door BabyBliss »

Hoi,

Mijn naam is Chérie en baasje van onze 2 jarige Maine Coon Jimi. Jimi hebben wij eerder gehad, maar wij hebben hem vorig jaar verkocht, omdat wij het gevoel hadden dat er geen klik was tussen ons gezin en hij. De reden is nu wel bekend waarom hij zo afstandelijk was. Jimi is niet gecastreerd, en kwam vorig jaar elke dag buiten. Op een gegeven moment kwam hij dus niet meer terug. Hij rook natuurlijk de vrouwtjes. We wilden Jimi nog niet castreren omdat wij de intentie hadden om een keer een nestje te krijgen met onze vrouwtjes Maine Coon. Blijkbaar was mevrouw niet erg geïnteresseerd. Er is ook nooit een nestje gekomen. Wij zijn op zoek gegaan naar een ander baasje voor hem via mijn schoonzusje.

Kreeg ik een maand geleden een telefoontje van mijn schoonzusje, dat Jimi's nieuwe baasje een nieuwe vriend had, en dat zij haar katten niet mee mocht nemen. Zij verhuisde naar hem, en de katten zaten nog in haar ouderlijk huis. (blijkbaar al 2 maanden!) Of ik Jimi weer terug wilde. Natuurlijk! Jimi kwam dus helemaal verwaarloosd terug. Hartstikke mager, uitgedroogd, niesziekte, ogen zwaar aangetast. Ik kon werkelijk waar zijn ribben tellen. Hoe kun je in hemelsnaam zo met dieren omgaan? Ik kreeg tranen in mijn ogen. Weer iets geleerd dacht ik, niet de eerste de beste pakken om maar van het dier af te zijn. We zijn de volgende dag naar de dierenarts geweest, en hij moest een halve dag daar blijven om aan te sterken. Hij had hoge koorts, zware niesziekte (waar hij nog steeds niet van af is), en zware uitdroging. Ze gaf aan, als dit nog een week langer had geduurd, dat hij er niet meer zou zijn geweest.

Nu is hij in zoverre opgeknapt, dat hij ook weer naar buiten wilt. We hebben het vorige week voor het eerst geprobeerd, en hij bleef netjes in de tuin. De volgende dag weer, en dit keer ging het niet goed. Hij was weer de hort op, op zoek naar de vrouwtjes. Dus nu willen we hem castreren, maar omdat hij nog steeds koorts heeft, mag het niet. Hij zit in huis, maar sproeit werkelijk waar alles onder, en miauwt (schreeuwt) om naar buiten te willen. Ons huis is niet te harden nu. Wat kan ik hieraan doen? Heeft iemand adviezen wat ik het beste kan doen?
Curiosity killed the cat, but satisfaction brought it back
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Dillema

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
wees blij dat je hem heelhuids terug hebt en dat hij intussen niet is vergiftigd, verongelukt, afgeschoten, verdwaald, verdronken.. en zo voorts. en je mag hopen dat hij niet is besmet want open katers willen het nog wel eens op een vechtpartij laten aankomen.

als ik het goed begrijp loopt hij bij jou ongecastreerd buiten en bij zijn vorige baas ook..
maar als je hem, zo ziek als hij is, naar buiten laat, dan kan hij toch ook gecastreerd worden..??

castratie van een kater is een oppervlakkige en lichte ingreep en ik neem aan dat je zo snel het kan hem laat castreren. je hebt dan nog geen garantie dat hij niet blijft sproeien overigens..
en dat hij je hele huis onderzeikt, tja... dat is het prijskaartje dat er aan hangt..

ik kan het niet bedenken anders dan toch maar even volhouden..
beaphar heeft een spray die erg goed neutraliseert, ff zelf bij zooplus kijken..

en begrijp ik het goed.... heb je ook nog een open maine coon poes in huis rondlopen?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
BabyBliss
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mar 2014 09:44

Re: Dillema

Bericht door BabyBliss »

Wat ik al aangaf is hij al wat aardig opgeknapt. Aangezien wij nog 3 andere katten in huis hebben lopen, en die wel buiten komen, is het voor hem best frustrerend om binnen te blijven. Daarom hebben wij vorige week geprobeerd om te kijken of hij naar buiten kan zonder dat hij wegloopt. De eerste keer ging het goed, de tweede keer helaas niet. Gelukkig heb ik hem kunnen vinden, maar weet dat ik het beter niet kan doen.

Nee onze Maine Coon poes is inmiddels al gesterilliseerd, dus daar zal het niks mee te maken hebben.

We hadden met de dierenarts overlegd, aangezien wij hem zo snel mogelijk willen castreren, maar hij gaf aan, zodra de koorts er nog is, dat ze hem niet kunnen castreren.

Nou ja het hele huis onderzeikt, is niet echt het correcte woord. Hij sproeit alles onder, het is niet plassen wat hij doet. Dat doet hij netjes op de kattenbak.

Ik dacht misschien is er een middeltje ofzo, dat hij het niet meer doet.
Curiosity killed the cat, but satisfaction brought it back
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Dillema

Bericht door Dinky »

Er is dus wel middeltje dat de geur neutraliseert wat Adriana al noemt maar ik ken geen middeltjes die het natuurlijke gedrag afleren.
Kan alleen maar voor je hopen dat hij het na castratie niet meer doet.....

Wel fijn dat hij in elk geval weer opknapt! Hopelijk kan hij snel gecastreerd worden!
En misschien eens kijken hoe je de tuin af kan schermen zodat hij en de birmaan in de tuin blijven? Catnapping kan namelijk makkelijk plaatsvinden bij raskatten ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Lis08
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 jan 2014 17:09
Contacteer:

Re: Dillema

Bericht door Lis08 »

Wat vervelend dat hij zo in huis plast!
Ik weet niet hoeveel kattenbakken je hebt staan, misschien nog eentje erbij.

Om te voorkomen dat hij wegloopt is het sowieso verstandig om hem eerst 6 weken binnen te houden. Om hem te herinneren aan dat hij nu weer bij jou woont.
Ook zou ik mijn kat zeker niet naar buiten laten als deze niet gecastreerd is. Wie weet hoeveel poesjes hij al bevrucht heeft. (omdat er ook nog steeds veel mensen zijn die hun poesje niet laten steriliseren maar wel buiten laten huppelen).

verder zou ik hem zsm laten castreren en hopen dat het sproeien daarmee opgelost is!
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Dillema

Bericht door Kattebeest »

Beetje off-topic maar wil nog een aanvulling geven op de tip van Mirjam.
Als Jimi gecastreerd is, is het nog geen garantie dat hij bij jullie in de tuin blijft. Naar mijn weten is mijn kater al vroeg gecastreerd maar niets zo leuk als het groenere gras aan de overkant...
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Cerna

Re: Dillema

Bericht door Cerna »

Hoe is het eigenlijk met die andere kat afgelopen?
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Dillema

Bericht door Sifra »

Misschien is een katerbroekje een tijdelijke oplossing. Op internet kun je er info over vinden.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Dillema

Bericht door nellebel »

of een paar keer per dag aan een tuigje buiten? ik neem aan dat hij snel opknapt want weken rondlopen met koorts is niet goed. zodra het kan inderdaad castreren maar dan duurt het nog wel even voordat hij rustiger gaat worden en minder zwerven. wel goed dat je DA niet opereert bij een kat met koorts hoor. neem aan dat die met een paar daagjes wel weg moet zijn. heeft hij antibiotica gekregen?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
BabyBliss
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mar 2014 09:44

Re: Dillema

Bericht door BabyBliss »

Bedankt voor de vele reacties. Ik ga eens kijken op Zooplus of ze daar een kattenbroekje verkopen en dat spul wat de boel neutraliseert.

Jimi heeft antibiotica gekregen voor zijn koorts en weer oogdruppeltjes aangezien de eerste niet echt heeft gewerkt.

Ook heb ik een tuigje gekocht voor hem, om zo nu en dan met hem naar buiten te gaan, dan laat ik hem ook uit. Maar hij blijft sproeien in huis. En ook heb ik gekeken naar schrikdraad maar dat is zo ontzettend duur!

We hebben zelf nog 3 katten wel gecastreerd, maar die komen altijd netjes thuis.

Dus hopelijk dat de koorts snel weg is zodat we hem kunnen castreren. Dus voor nu ff op zoek bij Zooplus naar een kattenbroekje en dat middeltje :)
Curiosity killed the cat, but satisfaction brought it back
Cerna

Re: Dillema

Bericht door Cerna »

Cerna schreef:Hoe is het eigenlijk met die andere kat afgelopen?
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Dillema

Bericht door Kattebeest »

BabyBliss schreef: Kreeg ik een maand geleden een telefoontje van mijn schoonzusje, dat Jimi's nieuwe baasje een nieuwe vriend had, en dat zij haar katten niet mee mocht nemen. Zij verhuisde naar hem, en de katten zaten nog in haar ouderlijk huis. (blijkbaar al 2 maanden!)
Annet bedoelt deze andere kat (denk ik).
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Cerna

Re: Dillema

Bericht door Cerna »

Juist.
Ik lees dat Jimi naar jou terug is, maar lees niets over die andere kat. Die zit toch niet nog steeds alleen in dat huis?!!
Gebruikersavatar
BabyBliss
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mar 2014 09:44

Re: Dillema

Bericht door BabyBliss »

Oooh sorry Cerna! Heb je berichtje niet gelezen. Maar er zaten dus nog 6 andere katten plus een hond in dat huis. Als 't goed is, wat ik zo gehoord heb, was de hond al eerder dan Jimi bevrijd, door omstanders. De katten zaten daar nog. Diegene die er achter kwam dat de katten nog in dat huis zaten, heeft een melding gedaan bij de dierenpolitie, en zij hebben de katten meegenomen.
Curiosity killed the cat, but satisfaction brought it back
Plaats reactie