Katertje 'zomaar' overleden bij castratie

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Ann88
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 mar 2014 15:17

Katertje 'zomaar' overleden bij castratie

Bericht door Ann88 »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier op dit forum, ons katje Dondertje van 10 maanden is afgelopen woensdag plotseling overleden. Mijn vriend bracht hem naar de dierenarts en ik was op weg naar mijn werk. Nog onderweg een half uur later werd ik gebeld met slecht nieuws, hij leek van te voren hartstikke gezond maar hij is niet meer wakker geworden uit de narcose. We zijn er direct heen gegaan om afscheid van hem te nemen, hij lag er heel vredig bij en het leek alsof hij gewoon lekker sliep. We kunnen/willen het eigenlijk niet geloven. Ik hield zoveel van dat beestje en het is voor ons een grote schok dat hij er ineens niet meer is. Onze andere poes loopt ook heel onwennig door het huis op zoek naar hem want ze trokken altijd samen op. We zijn er vooral erg verdrietig om dat we niet snappen waarom dit is gebeurd. De dierenarts kon helemaal geen verklaring geven behalve dat hij dacht dat er misschien sprake was geweest van een ziekte zoals kattenaids wat hij bij de geboorte van zijn moeder meegekregen kan hebben. Het vervelende is dat we het niet kunnen weten, volgens de dierenarts had een sectie ook niet veel zin omdat daar meestal geen informatie uitkomt. Omdat we zo verdrietig waren en in een soort schok heb ik daar verder ook niet meer over uitgezocht en hij is nu alleen gecremeerd en we krijgen zijn as. Nu maak ik me ook nog zorgen om mijn andere poes en denk ik erover om een uitgebreid bloedonderzoek voor haar aan te vragen. Als dondertje namelijk wel aids had dan heeft zij het denk ik ook omdat het zo besmettelijk is. Pff nouja al met al moest ik mijn verhaal even kwijt bij mensen die ook kattenliefhebbers zijn en begrijpen hoeveel pijn het kan doen als je zo'n maatje verliest, hij was echt heel erg cool, grappig en ontzettend lief en we hebben erg van hem genoten. Hij blijft voor altijd in ons hart. Erg fijn dat er een plek is waar ik dit even van me af kan schrijven. Ik weet niet zeker of ik mijn bericht bij het juiste onderwerp heb geplaatst maar het is toch gebeurd tijdens de castratie vandaar dat ik het hier heb geplaatst.
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Katertje 'zomaar' overleden bij castratie

Bericht door kansarmedieren »

Waarom denkt een dierenarts aan aids ik zou toch eerder aan een bv aangeboren hartprobleem denken dat zie je wel vaker bij jonge dieren als die onder narcose gaan dat het mis gaat. Heel veel sterkte met het verlies en als je andere kat wil laten testen op aids dat is niet zo ingewikkeld je hebt een snelle test een paar druppeltjes bloed en binnen een paar minuten weet je het.
Gebruikersavatar
Lis08
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 jan 2014 17:09
Contacteer:

Re: Katertje 'zomaar' overleden bij castratie

Bericht door Lis08 »

Getsie wat ontzettend vervelend!
Wij hebben laatst onverwachts ons poesje van 3 verloren. Dus begrijp hoe je je voelt!
Ik ben zelf paraveterinair dierenarts assistente en heb dit 1 keer meegemaakt bij een patient.
Dit was een jong en gezond hondje die na een kwartier onder narcose ineens overlijdt.
Achteraf (na sectie) bleek deze een aangeboren hartafwijking te hebben die je niet kan horen.

Het verliezen van een dier is moeilijk! Maar zeker als het zo onverwachts en jong is!
Ik wens jullie veel sterkte met de verwerking!
Ann88
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 mar 2014 15:17

Re: Katertje 'zomaar' overleden bij castratie

Bericht door Ann88 »

Ja ik denk ook eigenlijk dat het zoiets geweest zal zijn.. Het is gewoon rot inderdaad, zoiets komt gewoon hard aan. Wat vervelend dat jullie je poes onlangs ook zo onverwachts verloren hebben. Dankjewel voor jullie berichtje terug! :)
Natascha001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 01 dec 2012 06:43

Re: Katertje 'zomaar' overleden bij castratie

Bericht door Natascha001 »

Dat is inderdaad heel erg schrikken. Je verwacht het niet. Sterkte.

Ons is hetzelfde overkomen. Onze kitten is aan het begin van de narcose gewoon gestopt met ademen. Onze dierenarts wist ook niet waardoor het kon komen, mogelijk iets onder de leden wat niet te voorzien was. Bij ons bleef het broertje alleen achter. Ik heb niet overwogen om hem te laten testen of sectie op zijn zusje te laten verrichten. Hij is 2 weken na het overleden van zijn zusje gecastreerd, nu is hij bijna 3 jaar. Het hoeft dus niet iets te zijn wat beide familieleden hebben, waardoor Dondertje niet uit de narcose is gekomen.
Knuffel van Roady, Pepper, Odie en Peewee
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Katertje 'zomaar' overleden bij castratie

Bericht door Adriana »

narcose is altijd riskant en kattenaids zonder ziekteverschijnselen vooraf lijkt me onwaarschijnlijk.
kan me voorstellen dat het een schok was.. en autopsie had zeker weten wel zin gehad! maar daar heb je nu niks meer aan..
vertrouw je deze dierenarts nog wel..?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5459
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Katertje 'zomaar' overleden bij castratie

Bericht door nellebel »

ik veracht eigenlijk ook niet dat het aids was omdat hij verder geen klachten had. heb zelf fip en felv katjes gehad. vaak zijn er dan toch wel al afwijkingen alvorens dit naar voren komt.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Katertje 'zomaar' overleden bij castratie

Bericht door Catfish »

Wat vreselijk voor jullie!
Ook ik denk niet aan kattenaids, dat zou zich eerder geopenbaard hebben.
Ik zou ook een andere dierenarts hebben genomen.........
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Katertje 'zomaar' overleden bij castratie

Bericht door jennli »

Afschuwelijk van Dondertje! Je schrikt je een ongeluk. Denk dat t bij elke dierenarts kan gebeuren. Maakt het er niet makkelijker op. Veel sterkte!
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Katertje 'zomaar' overleden bij castratie

Bericht door Ikey »

Wat ontzettend naar, zeg. Kan me goed voorstellen dat je schrikt en hem vreselijk mist en nu bezorgt bent om zijn zusje. Heel veel sterkte!
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Ann88
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 mar 2014 15:17

Re: Katertje 'zomaar' overleden bij castratie

Bericht door Ann88 »

Dank jullie wel voor de aardige berichten! Dat doet me toch wel even goed om te horen dat mensen begrijpen dat het ook echt rot is om een geliefd huisdier te verliezen..En ik maak me nu toch iets minder zorgen om onze andere poes. Wij denken ook aan hoe dit allemaal gebeurd kan zijn en we hebben al talloze scenario's nagelopen in ons hoofd, hoe we dit misschien hadden kunnen voorkomen, hadden we hem maar nooit laten castreren etc.. (Ik weet wel dat het een loze gedachte is maar je gaat het toch denken) Maar dit had denk ik niemand kunnen voorzien.. Gelukkig kunnen we ook weer blij zijn als we denken aan hoe vrolijk hij altijd was en hoe leuk hij het in ieder geval bij ons heeft gehad :) Ik denk niet dat de dierenarts dit aan te rekenen valt maar toch voelt het op een of andere manier niet meer fijn om naar deze dierenarts te gaan.. Dat gaan we denk ik ook niet meer doen, ik zal er denk ik altijd in mijn achterhoofd aan denken dat we ons jonge gezonde katje daar plotseling hebben verloren.. ook al is dat misschien niet hun schuld.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Katertje 'zomaar' overleden bij castratie

Bericht door castratenkoor »

Op 10/3 heb ik mijn jongste katje laten castreren. Speciaal apart laten doen, niet op een operatie-ochtend. Ik heb er best tegenaan zitten hikken. Ook bij routine-ingrepen kunnen katten overlijden zoals jullie helaas pijnlijk ondervonden.

Het kan een fout zijn, het kan (iets) teveel narcose geweest zijn en/of niet snel genoeg in de gaten houden dat zijn hart stopte. Als ze zoiets meteen zien kunnen ze reanimeren.
Ik zou eerlijk gezegd om die reden ook niet meer naar die dierenarts gaan.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie