Krolse poes?

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mrijkj
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 04 aug 2013 19:02
Locatie: Krimpen aan de Lek

Krolse poes?

Bericht door mrijkj »

Onze Pippi is al een paar keer krols geweest en laat heel goed merken wanneer zij dit is. We willen haar laten helpen samen met Bibi. Dus ik wacht totdat Bibi voor de eerste keer krols is. Pippi was krols toen ze net een jaar was. Bibi is nu 11 maanden. Ze komen niet buiten.

Vandaag mauwt Bibi veel en vreemd maar verder merk ik geen krolse kenmerken zoals naar buiten willen, kont omhoog, of steeds willen kroelen. Is dit ook krolsheid of is er iets anders aan de hand?
Kopjes van Pippi en Bibi
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6812
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Krolse poes?

Bericht door Dinky »

Het zou krolsheid kunnen zijn maar het idee dat een kat eerst een keer krols geweest moet zijn is ouderwets. Je kan ze normaal laten helpen vanaf 5 a 6 maanden dus je kan gewoon nu een afspraak maken voor beide lijkt mij?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
mrijkj
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 04 aug 2013 19:02
Locatie: Krimpen aan de Lek

Re: Krolse poes?

Bericht door mrijkj »

Dat weet ik maar ik wil het gewoon graag zo. Er zijn nog steeds dierenartsen die zeggen dat het beter is om te wachten. Ik weet niet wie er gelijk heeft maar het is nooit te laat. Als er maar een iemand zegt dat het beter is om te wachten wacht ik liever wat langer. Ik wil het risico niet lopen dat er wat fout gaat, ook al zeggen heel veel mensen ondertussen dat het onzin is om te wachten.
Kopjes van Pippi en Bibi
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Krolse poes?

Bericht door Adriana »

mrijkj schreef:Dat weet ik maar ik wil het gewoon graag zo.
Als er maar een iemand zegt dat het beter is om te wachten wacht ik liever wat langer.
Ik wil het risico niet lopen dat er wat fout gaat,
ook al zeggen heel veel mensen ondertussen dat het onzin is om te wachten.
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 52&t=28727
dit is het topic van een baasje dat ook om één of andere reden heeft gewacht met de castratie van beide poezen.
als de ontsnapte krolse poes al terugkomt/teruggevonden wordt, geheid dat ze zwanger is!
bovendien kan ze bij paring besmet worden met vaak ernstige kattenziektes.
en die risico's wil je dus blijkbaar wèl lopen..!
het is volslagen onzin om te wachten en krols zijn vergt heel veel energie, die zo'n katje beter aan iets anders kan besteden!

en als je zo stellig bent/blijft, waarom met dit topic gepost op een kattenforum?
;-) misschien nog eens heel erg goed over nadenken..?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6812
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Krolse poes?

Bericht door Dinky »

Wanneer de discussie was gegaan over vroegcastratie of wachten tot 5/6 maanden dan had ik kunnen begrijpen dat je kiest voor wachten tot 5/6 maanden omdat over vroegcastratie nog relatief weinig bekend is (al wordt dat steeds meer).

Nu niet. En wat is mis gaan? Heb juist wel gelezen dat karakters enorm kunnen veranderen als ze pas gecastreerd worden na de eerste krolsheid. Dat risico zou ik zelf dus absoluut niet willen lopen (buiten de risico's die Adriana al noemt).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Krolse poes?

Bericht door Brittenbolletje »

Ik vind aan krols worden ook al maar 1 keer net iets meer risico zitten, zeker als je niet fokt. Zit niemand op te wachten op baarmoeder ontsteking.
Gebruikersavatar
mrijkj
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 04 aug 2013 19:02
Locatie: Krimpen aan de Lek

Re: Krolse poes?

Bericht door mrijkj »

Ik wil gewoon graag weten of een poes ook alleen maar kan mauwen als ze krols is zonder de andere verschijnselen. Waarom ik op een kattenforum post hierover? Ik zou niet weten waar anders. Ik vraag toch niet of ik haar al kan laten helpen?

En volgens mij mag iedereen hier zijn of haar mening geven, ik weet wat de risico's zijn maar ik denk dat dit de beste beslissing is. Anders neem ik die beslissing niet. Ik vind het vervelend dat er op dit forum maar een mening geaccepteerd wordt. En uit de reactie van Adriana lijkt alsof ik met een andere mening niet welkom ben op een kattenforum. Verder ben ik wel blij dat hier een heleboel mensen zitten die over andere dingen dan zwangerschappen wel goed met elkaar kunnen praten en het leven van een kat altijd voorop staat.

En dinky, toen Pippi krols werd is ze juist minder schuw geworden. Ze durft nu als er vreemde mensen zijn wel in de kamer te blijven en laat zich niet meer zo wegjagen door Bibi.

Maargoed laat maar..
Kopjes van Pippi en Bibi
Cerna

Re: Krolse poes?

Bericht door Cerna »

Waarschijnlijk is Bibbi nog niet echt krols, maar zal het niet lang meer duren. Je hebt echter katten die altijd zo miauwen, maar wanneer Bibbi's gedrag anders is dan anders, dan ga er maar van uit dat ze in het voorstadium zit.

Dat een gedrag verandert wanneer je wacht totdat de poes een keer krols is geweest, is niet mijn ervaring. Ik heb ook altijd gewacht tot de eerste krolsheid omdat ik vond dat dat beter is. Bij de laatste twee katten heb ik mij door mijn dierenarts laten overtuigen, al was ik nog steeds niet extreem vroeg. Noa en Milka waren beide 10 maanden en toen nog niet krols geweest.
Ik merkte geen verschil met een castratie na de krolsheid.

Volgende week laat ik mijn twee puberdames castreren. Ze zijn dan bijna 8 maanden. Ik vind het eigenlijk nog te vroeg, maar hoop dat ze hierdoor wat rustiger zullen worden zodat ze ook buiten op ons terras kunnen zodra het mooi weer wordt.
Wanneer ze niet zo dol waren geweest had ik ook nog langer gewacht.

Er zijn dus wel meer mensen die liever willen wachten totdat het "systeem" op gang gekomen is. Ouderwets? Misschien. Maar ik heb nooit ervaren dat het nadelig is voor de poes. Je moet alleen tijdens de krolsheid extra alert zijn want ze zijn ontsnapt voor je er erg in hebt.
Gebruikersavatar
mrijkj
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 04 aug 2013 19:02
Locatie: Krimpen aan de Lek

Re: Krolse poes?

Bericht door mrijkj »

Dankjewel Annet.. Ik ben blij dat er ook nog andere meningen zijn.

Onze Pippi is echt positief veranderd. Maar misschien zou dat ook wel gebeurd zijn als ze niet krols geworden was.
Kopjes van Pippi en Bibi
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6812
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Krolse poes?

Bericht door Dinky »

Tja, heb hier een poes rondlopen die eerst angstig was voor alles en nu de grootste kroelkont en zij was al geholpen toen ze hier kwam wonen. ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie