sterilisatie, ik vind het wat spannend

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
marina4621
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 aug 2013 15:15

sterilisatie, ik vind het wat spannend

Bericht door marina4621 »

Hallo allemaal!

Ik heb gister mijn toeties laten steriliseren. Ik heb ze nu en kapje ongedaan want ze zaten allebei aan de wond. Ik vind het maar spannend allemaal. De dierenarts zei dat ik ze rustig moest houden, maar hoe doe je zoiets? Ze lopen wel wat rustiger rond dan normaal maar dat zou en stukje gevoeligheid zijn denk ik. Zijn er dingen die ik absoluut niet moet doen? Of dingen die ik juist wel moet doen? Vind t gewoon wat spannend omdat ik hier geen ervaring mee heb met katten. Hoe geven ze bijv aan dat ze pijn hebben? Ik hoop dat jullie wat tips voor me hebben ;-)
Doudle en Lola, zo heten we... Groetjes ♥
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: sterilisatie, ik vind het wat spannend

Bericht door eveline1982 »

Ik zou ze even niet optillen, doet ze nl wel pijn. Verder proberen rustig te houden, maar bij poezen is het een zwaardere ingreep waardoor ze meer pijn eraan hebben en vanzelf wel wat rustiger doen. Bij katten merk je niet zo snel dat ze pijn hebben. Geef ze vnl de rust die ze nodig hebben en dan komt het meestal met een weekje weer goed :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: sterilisatie, ik vind het wat spannend

Bericht door jennli »

Beterschap voor je poezenmeiden
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
marina4621
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 aug 2013 15:15

Re: sterilisatie, ik vind het wat spannend

Bericht door marina4621 »

Dank jullie wel! Tot nu toe gaat t geloof ik best goed met ze. Ik heb alleen t idee dat ze misschien toch teveel willen dan dat ze aankunnen. Vanmiddag probeerde Doudle al weer op de barkruk te klimmen (daar zit ze wel vaker) alleen door het kapje om haar nek ging dit niet helemaal juist en viel ze er vanaf. Ik heb geen idee hoe ik dit moet voorkomen. Het blijven tenslotte katten en ook nog eens kittens die zo lekker speels zijn.
Doudle en Lola, zo heten we... Groetjes ♥
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: sterilisatie, ik vind het wat spannend

Bericht door eveline1982 »

Is het misschien een optie om de barkrukken een weekje in de schuur, of op zolder te zetten? Want klim en val partijen zijn niet zo goed voor het litteken.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Cerna

Re: sterilisatie, ik vind het wat spannend

Bericht door Cerna »

Ik weet niet of het veel kwaad kan. Het is vaak maar zo'n miniscuul sneetje. Bij mij zaten de katten - zodra de narcose uit hun lijf was - ook alweer direct op de klimpaal.
Is die kap wel noodzakelijk? Is vaak een grote stressfactor en meestal totaal onnodig (heb al heel veel poezen laten castreren in mijn lange leven, maar nog nooit een kap (nodig) gehad). En vroeger was de jaap een stuk groter.

Wanneer ze overal in en op willen, maar er vervolgens door die kap weer vanaf vallen, lijkt me veel schadelijker voor de operatiewond.
Ik zou het zonder proberen en mochten ze aan de hechtingen gaan trekken, kun je hem er altijd weer omheen doen. Maar mijn ervaring is dat katten alleen aan het wondje likken vooral wanneer het na een paar dagen gaat jeuken. En dat is niet fijn: jeuk hebben en er niet bij kunnen.
Gebruikersavatar
marina4621
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 aug 2013 15:15

Re: sterilisatie, ik vind het wat spannend

Bericht door marina4621 »

Bedankt voor jullie reacties. Eigenlijk gaat t super met ze. Ze zijn inmiddels 2 dagen kap vrij en ze blijven goed van het wondje allebei. Ze spelen weer als vanouds. Dit vind ik af en toe wel spannend. Ze gedragen zich niet alsof ze net geopereerd zijn. Ik ga er eigenlijk een beetje vanuit dat als ze pijn hebben of zich niet lekker voelen ze het zelf rustig aan zouden doen. Is dat ook zo?
Doudle en Lola, zo heten we... Groetjes ♥
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: sterilisatie, ik vind het wat spannend

Bericht door mittenslief »

jonge katjes knappen veel sneller op van de ingreep...gelukkig maar toch?
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
marina4621
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 aug 2013 15:15

Re: sterilisatie, ik vind het wat spannend

Bericht door marina4621 »

Ja zeker gelukkig maar! Ze hebben weer de heerlijke katten streken doe ze voor de operatie ook hadden. Iedereen weer blij! :-)
Doudle en Lola, zo heten we... Groetjes ♥
Plaats reactie