dagen na sterilisatie

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
philippe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 dec 2013 19:52

dagen na sterilisatie

Bericht door philippe »

Hey,

Ik heb mijn poes gisterenvoormiddag laten steriliseren.
Gisteren was ze suf en moe.. Ze wandelt wel wat achter me aan maar is toch een beetje afstandelijk.
Ze ligt heel de dag op het tapijt en miauwt op een heel andere manier dan normaal.
De narcose zal nu toch wel helemaal uitgewerkt zijn vermoed ik?
Het speelse en levendige is helemaal verdwenen.
Is dit normaal? Heeft iemand hier ervaring mee?
Ze verzette zich ook hevig bij de dierenarts wanneer ze het spuitje moest krijgen. Met twee tanden in mijn vinger als gevolg :)
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: dagen na sterilisatie

Bericht door Sifra »

Als ze verder goed eet en drinkt en geen koorts heeft, zou ik het even aankijken. Gaat het niet goed, dan direct contact met je dierenarts opnemen.
Kijk uit met kattenbeten. Voor je het weet loop je een heftige ontsteking aan je vinger op.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Cerna

Re: dagen na sterilisatie

Bericht door Cerna »

Ik heb het ook een keer meegemaakt dat een poes na de castratie een paar dagen helemaal van slag was. Normaal is het niet (heb in mijn leven al heel wat poezen laten castreren), maar een enkele keer komt het dus wel voor.

Heb je wel pijnstilling meegekregen?
philippe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 dec 2013 19:52

Re: dagen na sterilisatie

Bericht door philippe »

Van haar brokken eet ze minimaal.. Ik had nog een blikje tonijn in de kast staan. Dat eet ze wel :) Ik let wel op dat ik haar niet teveel geef want de DA waarschuwde me voor braken.
Ze laat zich wel aaien dus dat is al wel een goed teken.
Normaal gezien is het super speelse kat maar nu ligt ze heel de dag neer en er zit maar amper leven in..
Ik vind het zo zielig.. En het voelt alsof het mijn schuld is.
Een gedwongen nood.
Binnen een paar dagen zal ze inderdaad wel veel beter zijn :)
Dank u voor de reactie :)
philippe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 dec 2013 19:52

Re: dagen na sterilisatie

Bericht door philippe »

Nee, geen pijnstilling meegekregen..
Is het steriliseren niet erger dan castreren? Aangezien ze echt in de buik moeten verwijderen?
Allez, Ik zou geen van beide willen meemaken hoor :)
Ik ga afwachten tot morgenavond, als ze dan nog niet beter is ga ik er terug mee naar de dierenarts .
groetjes
Cerna

Re: dagen na sterilisatie

Bericht door Cerna »

Ik zou niet wachten tot morgenavond maar morgenvroeg bellen. Ik denk dat ze pijn heeft. Hoe ziet het wondje er uit?
Na 24 uur hoef je niet meer bang te zijn dat ze gaat braken, dus ze mag eten wat ze lust.

Nee, steriliseren/castreren is bij een poes bijna hetzelfde. Bij sterilisatie worden alleen de eileiders doorgesneden en blijft ze dus krols, maar kan niet meer zwanger worden en bij castratie wordt meestal alles weggehaald of soms alleen de eierstokken. De poes wordt dan niet meer krols en niet meer zwanger.
In de volksmond gebruikt men sterilisatie voor een poes en castratie voor een kater, maar dat is dus niet goed. Een mens wordt meestal gesteriliseerd en een dier gecastreerd; maakt nietuit welk geslacht.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: dagen na sterilisatie

Bericht door mittenslief »

ik krijg never nooit geen pijnstilling mee, is niet nodig ook, dan houden ze zich tenminste en beetje rustig zodat de wond mooi kan genezen...goed op de wond letten of het niet warm aanvoelt of rood en gezwollen wordt
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Cerna

Re: dagen na sterilisatie

Bericht door Cerna »

Nee, ik ook niet omdat het niet nodig is, maar wanneer een poes 24 uur na de operatie nog steeds niet goed te pas is, moet je je toch gaan afvragen wat er loos is en dan kan ik maar een ding bedenken en dat is pijn.
Gebruikersavatar
sandyd1971
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2013 09:15
Locatie: Westland

Re: dagen na sterilisatie

Bericht door sandyd1971 »

Ben wel benieuwd hoe het nu gaat? Ik moet vanmiddag terug voor de hechtingen, mij is het alles meegevallen. De dag na de operatie was ze weer zichzelf en de kater ook. Hoop dat alles weer goed is bij jou.
philippe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 dec 2013 19:52

Re: dagen na sterilisatie

Bericht door philippe »

Ze heeft er wel 6 dagen voor nodig gehad maar is nu weer helemaal de oude! OEF!! :)
Na 4dagen mocht ik haar nog niet oppakken. Als ik dat probeerde, dan miauwde ze op zo'n raar toontje.. Vanaf gisteren mag het terug :)
Pas van vandaag is ze terug heel speels.
De wonde ziet er echt goed uit. Niets van ontsteking of dergelijke te bespeuren.
Haar eierstokken zijn wel volledig weggenomen.
Het zal wel normaal zijn dat je na dergelijke ingreep een paar dagen nodig hebt om te recupereren
Alvast bedankt voor al de reacties :)
Groetjes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: dagen na sterilisatie

Bericht door Adriana »

haar buik zal nog wel tijdje gevoelig blijven want een poezencastratie is een behoorlijke ingreep..
gelukkig is ze intussen behoorlijk opgekrabbeld en troost en voel je niet schuldig: het is eenmalig..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie