Opgezwollen melkklieren na castratie poes

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
aurora
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 mei 2012 18:52

Opgezwollen melkklieren na castratie poes

Bericht door aurora »

Hoi, onze Blue Bell (poes) is 3 weken geleden gecastreerd, dat was zo'n twee-en-een-halve week na haar krolsheid. Toen ik haar na de ingreep ophaalde zei de d.a. dat ze nog steeds (of alweer?) krols was, ik heb daar echter niets van gemerkt.. althans er waren geen duidelijke symptomen. Kan dus zijn dat ze er ofwel nog steeds tegen aan gezeten heeft of alweer tegen aan zat... :shock: .
Een week geleden begonnen haar melkklieren op te zwellen en niet zo weinig ook. Heb met de d.a. gebeld, moest het even aanzien. Ondertussen mindert het wel maar heeft ze nog steeds behoorlijke zwellingen. Ga dus morgen met haar naar de d.a., just in case want ze is verder in goede conditie, eet, drinkt goed, hooguit het gedrag is anders.... vraagt veel om aandacht, wil constant op schoot (wat ik overigens niet erg vind ;-) ) maar maak me toch wel een klein beetje zorgen, ik heb dit nl. nog nooit eerder meegemaakt. Denk dat dit toch een hormoonkwestie is.
Heb nog even in de archieven van dit forum gespeurd maar kan geen vergelijkbare case vinden.
Kan iemand op dit forum me er iets wijzer over maken?
Graag, en alvast dank.
groetjes anne marie
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Opgezwollen melkklieren na castratie poes

Bericht door Brittenbolletje »

Kan je daar een foto van maken? Poes is misschien schijnzwanger. Als ze namelijk gecastreerd is, zijn alleen de eierstokken verwijderd.

een poes met kittens kan je namelijk ook gewoon castreren en die blijft gewoon melk geven. Dus zou graag een foto willen zien, kijken of ik er niks anders aan zie en anders is dat het.
aurora
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 mei 2012 18:52

Re: Opgezwollen melkklieren na castratie poes

Bericht door aurora »

Beste Jaquar, ik mis een kabeltje van mijn camera helaas...ligt op mn werk, maar als je haar zo ziet zonder haar te kennen zou je denken dat er ergens een nestje ligt, dat wel. Schijnzwangerscbap is ook bij me opgekomen maar ze heeft verder geen symptomen van dien aard. Ik hoorde net via een ander forum over het Dolly Parton syndroom, nooit eerder van gehoord trouwens.
Ben wel erg benieuwd of daar meer over bekend is.
Als je er iets meer over kunt vertellen dan hoor ik dat graag.
Morgen hoop ik een foto te kunnen plaatsen hiero, ben dan ondertussen ook al bij de da geweest maar uiteraard alle info is ondertussen zeer welkom.
dank voor je reactie
groetjes anne marie
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Opgezwollen melkklieren na castratie poes

Bericht door Brittenbolletje »

lees de link maar eens over die syndroom zou kunnen maar ik zie je poes niet :)

http://www.russischblauw.info/artikelen ... droom.html
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Opgezwollen melkklieren na castratie poes

Bericht door eveline1982 »

Zou een schijnzwangerschap kunnen zijn, echt zwanger kan gelukkig niet na de castratie aangezien ze een eventueel nest dan verwijderen, of het aangeven als de kittens al te ver gedragen zijn en dus de operatie stopzetten. Zijn het alle tepels of alleen die bij de operatiewond? Bij mijn poes waren de tepels bij de wond opgezwollen, bleek licht ontstoken te zijn en met ab zo opgelost.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
aurora
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 mei 2012 18:52

Re: Opgezwollen melkklieren na castratie poes

Bericht door aurora »

Hoi, we zijn ondertussen met Blue Bell naar de dierenarts geweest... zij kon er niets van maken. DPS wordt uitgesloten omdat het allemaal ná de castratie begonnen is. Da heeft contact gehad met de faculteit Utrecht en ook zij vonden dit allemaal erg vreemd. DPS past eigenlijk ook niet in het plaatje... Blue Bell heeft geen pijnlijke zwellingen, toont niet ziek.. integendeel, is levendig, speels en eet/drinkt goed. Volgende week dinsdag wordt er wat weefsel afgenomen en opgestuurd naar Utrecht. Ik hoop dat we daar wat wijzer van worden. Uiteraard post ik de uitslag op dit forum.
Dank voor jullie reacties, groetjes Anne Marie
aurora
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 mei 2012 18:52

Re: Opgezwollen melkklieren na castratie poes

Bericht door aurora »

Vrijdag 12 juli de uitslag gekregen. Diagnose is toch schijnzwangerschap. Bij het aanprikken van de melkklierpakketten kwam er ook melk vrij. Volgens de da en factulteit Utrecht is schijnzwangerschap na castratie theoretisch onmogelijk eigenlijk maar het blijkt toch voor te komen een enkele keer.
Die mazzel hebben wij dan weer denk ik maar.... Het gaat verder goed met BB, de zwellingen begonnen eigenlijk al te verminderen dus dat is goed. Afgelopen donderdag Galastop op aanraden van Utrecht voor drie dagen gegeven, dit om cystevorming te voorkomen. Nu afwachten, de "borsten" zijn weg inmiddels, het is allemaal hooguit nog een beetje opgezet maar dan moet je echt voelen, het is niet zichtbaar meer.
Denk dat we er met een weekje niets meer van voelen/merken, gelukkig maar, hoewel ik het een raar verhaal blijf vinden, dat wel :???:
Groet Anne Marie
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Opgezwollen melkklieren na castratie poes

Bericht door Brittenbolletje »

Uhmm nou het kan wel als ze bij castratie toch een stukje zijn vergeten. Als ze echt gecastreerd is en niet gesteriliseerd.

Ik heb 1 keer mee gemaakt bij een poes die had ik laten castreren en weken later lag ze weer onder het mes om te kijken voor restanten eierstokken. en ja hoor dat zat er nog.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Opgezwollen melkklieren na castratie poes

Bericht door Dinky »

Fijn dat het nu zo goed gaat en je nu weet wat het is/was :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
aurora
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 mei 2012 18:52

Re: Opgezwollen melkklieren na castratie poes

Bericht door aurora »

Brittenbolletje schreef:Uhmm nou het kan wel als ze bij castratie toch een stukje zijn vergeten. Als ze echt gecastreerd is en niet gesteriliseerd.

Ik heb 1 keer mee gemaakt bij een poes die had ik laten castreren en weken later lag ze weer onder het mes om te kijken voor restanten eierstokken. en ja hoor dat zat er nog.
BB is gecastreerd en ja, ik heb inderdaad gelezen dat er incidenteel wat achter blijft waardoor er opnieuw geopereerd moet worden. Uiteraard hoop ik dat dit niet het geval is maar ik mag het niet uitsluiten, hoewel ik de da daar niet over heb horen reppen. Weet wel dat tijdens de castratie bleek dat de baarmoeder behoorlijk doorbloed was, volgens de da omdat ze tegen een krolsheid aan zat hoewel ze op dat moment niet krols toonde. Kan dat wellicht een verkeerd beeld gegeven hebben? Stel dat er iets achter gebleven is, kan de kat dan niet opnieuw krols worden, want dan zou het helder zijn nl..
Een èchte zwangerschap is uitgesloten omdat m'n katten niet buiten komen en de enige kater in huis vorig jaar maart al gecastreerd is.
Ik blijf het in de gaten houden, zo te merken gaat het allemaal goed maar ik blijf inderdaad een onvolledige castratie in mn achterhoofd houden.
Dank voor je reactie, eventueel vervolg zal ik uiteraard hier posten.
groetjes Anne Marie
aurora
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 mei 2012 18:52

Re: Opgezwollen melkklieren na castratie poes

Bericht door aurora »

Dinky schreef:Fijn dat het nu zo goed gaat en je nu weet wat het is/was :-)
Ha Dinky, ja ik ben blij dat BB zich goed herstelt maar zie mijn vorige posting.... ik kan (nog) niet alles uitsluiten.. dus nog even afwachten maar om eerlijk te zijn denk ik dat het allemaal zal meevallen.. althans, dat hoop ik dan maar ;-)
Mocht het vermeldenswaardig zijn dan post ik dat zeker hier.
dank voor je reactie,
groetjes Anne Marie
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Opgezwollen melkklieren na castratie poes

Bericht door Brittenbolletje »

Ja, als er echt iets achter is gebleven worden ze ook weer krols en dat hoeft niet nu te zijn dat kan ook over een paar weken/maanden zijn. Mijn poezen hebben periodes dat ze het worden en periodes dat ze het niet zijn.


Ja klopt als de baarmoeder goed doorbloed is tijdens castratie zat ze zeker tegen een krolsheid aan. zelf denk ik dat ze het al was zonder dat je het merkte. Mensen merken het natuurlijk later op dan bijvoorbeeld katers. Dat zou wel verklaren haar schijnzwangerschap.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Opgezwollen melkklieren na castratie poes

Bericht door eveline1982 »

Hier ook een "mislukte" castratie. Poes Minoes heeft bij tijd en wijle nog steeds krolse momenten. Dan staat ze boven te janken niet te kort! Maar het is (tot nu toe) zo weer voorbij dus wacht nog even met een operatie.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
lvhesteren
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 okt 2008 09:35
Locatie: Kesteren

Re: Opgezwollen melkklieren na castratie poes

Bericht door lvhesteren »

Hallo allemaal,

Onze poes van 9 maanden oud kreeg plots opgezette melkklieren. Niet buiten geweest en niet aan de poezenpil geweest.
Ze werden binnen enkele weken behoorlijk groot, maar ondanks dat at en dronk en speelde ze goed, toch een check-up bij de da.
Deze zei dat het dolly parton syndroom was. En vroeg of ze aan de poezenpil was, nee absoluut niet.
De da adviseerde sterilisatie. Dan zouden de melkklieren wel weer slinken. 2 dagen later is ze gesteriliseerd, ze had zelfs cystes op de eierstokken en een afwijkende baarmoeder. Dus alles is verwijderd.
Haar gewicht was bij sterilisatie 4,3 kg en bij controle na de ingreep 3,7 kg. Behoorlijk afgenomen de melkklieren denk je, maar nu 4 weken na de ingreep heeft ze nog steeds 2 melkklieren die weinig in omvang afgenomen zijn. Ze was de dag na de ingreep alweer de oude en heeft geen last van de melkklieren maar toch vind ik het lang duren voordat ook die laatste 2 afnemen.
Moet ik me zorgen maken? Is er een middel op homeopathische basis waardoor de grootte van de melkklieren kunnen afnemen?

Hoop op spoedig antwoord.
Lilian > Noa, Cindy & Bibi
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Opgezwollen melkklieren na castratie poes

Bericht door snorrebaard »

Ik zou me daar niet te veel zorgen over maken. Toen mijn poes pas gesteriliseerd was, had ze net dezelfde symptomen. Ik heb toen naar de dierenarts gebeld en die zei dat dat perfect normaal is na een sterilisatie, maar dat het wel stopte na enkele dagen.
En inderdaad, dat is even daarna weer normaal geworden.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Plaats reactie