Poezenpil of steriliseren?

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Lilly83
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 jul 2012 08:50

Poezenpil of steriliseren?

Bericht door Lilly83 »

Hallo allemaal,

Wij hebben een kitten van 5.5 maand oud genaamd Lilly. Naar mijn weten is ze nog niet krols geweest ( ik ben altijd honden gewend Lilly is eerste poes) De dierenarts heeft ons de poezenpil meegegeven en heeft vermeld dat je met ong. 1 jaar moet steriliseren. Nu lees ik allemaal horror verhalen over de poezenpil en wil mijn poezenkind niet zomaar iets geven.
Het lijkt ons leuk om in de toekomst 1 keer een nestje van haar te krijgen maar nu begin ik te twijfelen. Wat is wijsheid?

Tevens is het mij onduidelijk wanneer ik moet starten met het toedienen van de pil? Dierenarts heeft op een papiertje 5 a 6 maand geschreven maar moet dit dan voor haar eerste krolsheid of na haar eerste krolsheid. Heb gister al met de dierenarts gebeld maar ik kreeg die helaas niet te pakken. Zouden jullie mij tips kunnen geven? Ik bel uiteraard ook nog even met de DA.

Groetjes Lisanne ( en Lilly)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Poezenpil of steriliseren?

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
de horrorverhalen over de poezenpil kloppen, giga kans op melkkliertumoren en de rest van de ellende en liever neverdenooit aan beginnen. castreren/steriliseren met 6 maanden!

en over het 'fokken' met poezen/produceren van htk-kittens staan op het forum ook de nodige discussies..
misschien dus ook nog eens heel goed over nadenken en oriënteren en gelukkig doe je dat dus ook! ;-)

en missch toch ook nog eens nadenken over de 'adviezen en behandeling' van je dierenarts....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Lilly83
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 jul 2012 08:50

Re: Poezenpil of steriliseren?

Bericht door Lilly83 »

Heel erg bedankt voor het beantwoorden van vragen!
Ik trek de adviezen van mijn DA nu wel wat in twijfel en vind dit ook wel lastig. Ik zal er vanmiddag nog is een keer heen bellen. Ik wil mijn poes uiteraard geen troep voeren!
Haar welzijn staat voorop.

Als we een nestje zouden nemen blijven de kittens ook binnen familie/vriendenkring en zou het eenmalig zijn. Stof tot nadenken!
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Poezenpil of steriliseren?

Bericht door mittenslief »

ik heb mijn poes mittens ook een tijdje de poezenpil gegeven en met 1,5 jaar is ze gecastreerd, haar baarmoeder was al flink ontstoken en haar hormonen zijn nog een tijd lang van slag geweest, mijn andere poes angel is met 6 maand gesteriliseerd en daar heb ik nooit geen problemen mee gehad, hier komt de poezenpil er dus nooit meer in
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Poezenpil of steriliseren?

Bericht door Dinky »

Ik zou er persoonlijk ook voor kiezen om niet voor die pil te gaan maar te steriliseren.
Je kan ook altijd een second opinion bij een andere dierenarts vragen als jij je eigen hierdoor niet meer vertrouwd.

De afgelopen weken is de site van het asiel waar ik Dinky weg heb gehaald ontploft en de kattenpopulatie daar verdubbeld (van zo'n 24 katten naar ruim 50 katten) en zijn er weer meerdere schattige kittens te vinden. Denk dat je familie/vriendenkring dan dus beter in het asiel kan kijken (castratie/sterilisatie wordt dan ook nog vergoed wanneer het kitten oud genoeg is). Tevens zoeken ze bij asiels ook regelmatig pleegouders voor nestjes, misschien dat je daarnaar kan informeren als je zelf graag een nestje in huis wilt hebben ;)

Natuurlijk is het helemaal aan jou zelf om te kiezen wat je doet. Ik persoonlijk zou geen kattenpil geven gezien de risico's. Meende zelf ook dat steriliseren/castreren over het algemeen rond de 6 maanden wordt gedaan.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Lilly83
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 jul 2012 08:50

Re: Poezenpil of steriliseren?

Bericht door Lilly83 »

Heel erg bedankt voor alle reacties. Ik ga haar laten helpen. Helemaal als ze straks naar buiten gaat wil ik het risico niet nemen! Arm diertje met al die katers achter haar aan.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Poezenpil of steriliseren?

Bericht door pearlsofpassion »

Een wijs besluit. :-)
Ik heb de indruk dat je het begrepen hebt. Castratie is inderdaad het beste voor je beestje en ook voor alle andere katten die nog een thuis zoeken. ;-)

Hier ook slechte ervaringen met de poezenpil. Ik laat nu ook op 6 maanden castreren. Het is het aangenaamst voor de poes en het gezondst om de eerste krolsheid voor te zijn. Moest ze toch nog voor 6 maanden krols worden, kan je best wachten tot het voorbij is en dan zo snel mogelijk laten helpen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Poezenpil of steriliseren?

Bericht door castratenkoor »

Heel verstandig besluit. de poezenpiul is absoluut een afrader. Een nestje nemen ook, mensen in de familie die een kat willen, kunnen beter met zijn allen gezellig naar het asiel.
Die dierenarts is erg ouderwets met zijn advies met 1 jaar castreren. Veel beter voor de poes dit voor de eerste krolsheid te doen, dus nu.

Er zijn nog steeds mensen die een poes pas na de eerste krolsheid latenh castreren en je hoort dan heel veel problemen, de poes is zo veranderd, de poes is opeens zo angstig. Kortom vaak opeens gedragsproblemen.
Dat risico is 99% kleiner als je jong castreert. Als de hormonen nog niet door het lijf gieren.
Dan is de ingreep voor het poesje veel minder ingrijpend.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie