9-jarige poes wel of niet laten steriliseren?

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

9-jarige poes wel of niet laten steriliseren?

Bericht door Robijn »

Sinds een aantal maanden heb ik een schat van een Britse Korthaar poes overgenomen van een cattery. Ze is vorige week 9 jaar geworden en heeft in het verleden 5 nestjes gekregen en zat tussendoor aan de poezenpil.
Ik geef haar nu 1x in de 2 weken ook een poezenpil (verpulver ik met een knoflookpers door een blikje Gourmet). Eigenlijk moet het 1x per week, maar de vorige eigenaresse deed het ook zo, en ze wordt niet krols. (+ ze krijgt de helft minder hormonen binnen). Nu lees ik op internet dat de poezenpil superslecht is (grote kans op mammatumoren, baarmoederontsteking, etc)!! :-(
Ik wilde haar daarom laten steriliseren, maar mijn dierenarts zei dat ik ook kon overwegen om haar gewoon de pil te blijven geven, gezien haar leeftijd en de risico's die een operatie en een narcose met zich kunnen meebrengen. Wat ook niet in haar voordeel werkt, is dat ze een heel plat neusje heeft, en ze niet echt makkelijk door haar neusje kan ademen. (lijkt wel of haar neusje een beetje verstopt zit, wat mensen ook hebben als ze verkouden zijn).
Mijn vraag: Zijn er mensen die hun poes ook op latere leeftijd hebben laten steriliseren? Graag zou ik hun (positieve / negatieve) ervaringen willen weten. Ook zou ik graag de ervaringen willen weten van mensen die hun poes ook langdurig de poezenpil hebben gegeven.
Wat is jullie advies; de poezenpil blijven geven of toch nog laten steriliseren, ook al is ze 9?
Alvast bedankt voor jullie advies! ;-)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 9-jarige poes wel/niet laten steriliseren?

Bericht door castratenkoor »

Pfoe moeilijk hoor. Mijn persoonlijk advies is toch steriliseren. Het is inderdaad kiezen uit twee kwaden.
Ik ken erg slechte voorbeelden van ex fok-katten die aan de pil geweest zijn.
Meermalen uitlopend op het sterven van de poes.

Ik zou een goede dierenarts nemen die ook met gasnarcose werkt en van te voren afspreken geen Metacam als pijnstiller gebruiken maar een ander middel.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: 9-jarige poes wel/niet laten steriliseren?

Bericht door Robijn »

Bedankt voor het advies!
Ik zal morgen eens informeren bij meerdere dierenartsen, of zij gebruik maken van gasnarcose, en welke soorten pijnstillers zij gebruiken.... Metacam zou niet goed voor de nieren zijn?
Welke pijnstillers zijn dan minder gevaarlijk?
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: 9-jarige poes wel/niet laten steriliseren?

Bericht door Adriana »

Robijn schreef:Nu lees ik op internet dat de poezenpil superslecht is (grote kans op mammatumoren, baarmoederontsteking, etc)!! :-(
Ik wilde haar daarom laten steriliseren, maar mijn dierenarts zei dat ik ook kon overwegen om haar gewoon de pil te blijven geven, gezien haar leeftijd en de risico's die een operatie en een narcose met zich kunnen meebrengen. Wat ook niet in haar voordeel werkt, is dat ze een heel plat neusje heeft, en ze niet echt makkelijk door haar neusje kan ademen. (lijkt wel of haar neusje een beetje verstopt zit, wat mensen ook hebben als ze verkouden zijn).
merkwaardig advies van je dierenarts! die kan vast ook geen gasnarcose toepassen..
de poezenpil geeft grote kans op tumoren en hoe eerder je kunt stoppen daarmee (dus castratie) hoe 'gezonder' het voor je brits korthaarpoes is.
een goeie dierenarts doet bloedonderzoek voorafgaande aan een operatie standaard en kan op basis daarvan de risico's redelijk inschatten.
bij gasnarcose wordt geintubeerd en ik neem aan dat daarmee ook de zuurstoftoevoer wordt geregeld, een goeie da kan je dat haarfijn uitleggen.

zou maar eens op zoek gaan naar een dierenarts, die zeer regelmatig behoorlijke operaties uitvoert en dan heb ik het niet over castreren van katers. sommige da's maken al een zooi van de castratie van poezen, je zou een kliniek kunnen zoeken waar ze een goed ingerichte dierenOK hebben met ervaren personeel. en dan is het risico vrij klein en wordt de ingreep vakkundig uitgevoerd. en dan bedoel ik dus niet een jaap van een operatiewond van 8 cm oid.
en geen metacam dus! er is een prima pijnstiller: buprecare, kan worden geinjecteerd en een paar etmalen paar maal daags in de bek worden gespoten. is een opiaat en veilig voor nieren.
waar in Nederland? en welkom op het Forum!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: 9-jarige poes wel/niet laten steriliseren?

Bericht door Mirjam86 »

Hier hebben de dames ook na de operatie buprecare gekregen, slechts eenmaal en dat ging prima.
Geen bijwerkingen gehad!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: 9-jarige poes wel/niet laten steriliseren?

Bericht door Robijn »

Bedankt voor alle tips!!!!!! Fijn dat er mensen zijn die er moeite voor nemen om iemand anders die ze niet kennen te adviseren! :-P
Ben inderdaad nieuw op dit forum, en ik woon in Putte (ligt bij Bergen op Zoom, N-Br).
Ik heb net contact gehad met een dierenkliniek uit Bergen op Zoom.
Zij adviseerden bij Robijntje een seniorencheck te laten doen. Hier wordt een uur voor uitgetrokken. Dit is een uitgebreider onderzoek dan alleen een pre-anesthetisch bloedonderzoek, waarbij niet alleen het bloed wordt onderzocht, maar ook de organen worden gecheckt (nieren, hart, etc.). Uit dit onderzoek zal dan moeten blijken of ze sterk en gezond genoeg is om geopereerd te worden, en dan zal ook worden bekeken of gasnarcose beter is in haar geval, en ook welke soort pijnstiller er gebruikt gaat worden. Ze wordt dan niet op die dag geopereerd, dat zou dan weer op een andere dag gebeuren.
Normaal gesproken wordt eenmalig metacam als pijnstiller gebruikt bij deze kliniek, maar mocht uit het onderzoek naar voren komen dat Robijntje nierpatiënt is, dan wordt buprecare gebruikt.
De assistente zei wel dat, doordat ze jarenlang aan de poezenpil heeft gezeten, het risico op melkkliertumoren niet meer verkleind kan worden door een sterilisatie, maar wel dat ze door de sterilisatie géén verhoogde kans meer heeft op baarmoederontstekingen en op suikerziekte.
Ik heb dus voor volgende week woensdag een afspraak gemaakt, voor dit seniorenonderzoek, want zomaar een afspraak maken voor een sterilisatie zonder dat er gekeken wordt naar haar gezondheid, geeft mij geen goed gevoel...
Ben benieuwd wat er uit het onderzoek komt! Als ik haar laat steriliseren, doe ik dat in de kerstvakantie. Dan ben ik 2 weken vrij en kan ik haar goed in de gaten houden na de sterilisatie. Ik had nl. op internet gelezen dat oudere poezen er soms wel 3 dagen ziek van kunnen zijn....

Beste Castratenkoor, je had het in jouw antwoord over ex-fokkatten die door het gebruik van de poezenpil gestorven zijn...
Kun je hier iets meer over vertellen? (leeftijd van de poezen, de ziekte die ze kregen, etc.)
Ging het om mensen in je kennissenkring of heb je het van horen zeggen?
Alvast bedankt voor je reactie!!

Ook zou ik graag willen weten of er een percentage bekend is van poezen die aan de poezenpil hebben gezeten en door het gebruik hiervan uiteindelijk aan zijn overleden...
Gaat het dan om 1 op de 10 poezen, of 1 op de 1000, of juist om 1 op de 3 ofzo?????
Zijn er statistieken bekend?

Zijn er ook mensen die sterilisatie op 9-jarige leeftijd afraden??? (zoals mijn ouders bv. die vinden dat ze te oud is voor zo'n operatie). Of is iedereen vóór sterilisatie, mits de kat in goede gezondheid verkeert?
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: 9-jarige poes wel/niet laten steriliseren?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik heb mijn twijfels...
Maar ik weet niet wat haar levensverwachting nog is als je wel/niet laat steriliseren. Aangezien je het ook over haar kortere neus hebt waar ze moeite mee heeft, bedoel ik dan.
Ik weet helemaal niet wat voor een effect dat heeft. En ik weet ook niet wat 9 jaar poezenpil voor effect heeft. Wel dat de kankerkansen verhoogd zijn, maar in welke mate, dat weet ik niet. Ik geloof ook wel dat het na 9 jaar niet meer veranderd of je haar nu laat steriliseren of niet. Dat de kans op baarmoederonstekingen afneemt is wel logisch.
Ik weet niet hoe ze bij jou terechtgekomen is, maar ik neem aan dat je haar overgenomen hebt terwijl je dit allemaal al wist? Dat je haar een mooie oude dag wou schenken? Of zie je haar nog niet als oud?
Ik vind 9 jaar in den regel helemaal niet oud, maar gezien haar geschiedenis en korte neus weet ik niet goed wat ik daarvan moet denken. Maar daar zou wel mijn oordeel vanaf hangen.

Ikzelf heb 3 jaar poezenpil gegeven en het gevolg was een (gelukkig goedaardig) tumor, maar toen is mijn meisje dus gesteriliseerd.
Mijn meisje was daar ook erg van onder de indruk, die wegval van hormonen. Dat geeft wel nogal een klap. En dat werkte zich ook emotioneel uit.
Maar dat is ook niet bij elke poes zo.
Maar ik zou er wel rekening mee houden dat ze daar last van kan krijgen en even met zichzelf geen blijf weet. Ik zou je dan aanraden je zo tolerant mogelijk op te stellen en haar zoveel mogelijk op haar gemak te stellen. Zodat ze er het snelste weer overheen raakt.
Nogmaals, misschien merk je helemaal niets aan haar, dat weet ik niet.

Maar ik moet wel zeggen dat ik twijfel of ik het zelf in jouw plaats nog zou doen. Maar dat hangt er dan vanaf hoe goed ze nog is. Daarom lijkt me die seniorencheck een absolute aanrader. Zo weet je ook meteen hoe het met haar lichaam staat. Of toch al iets meer dan je op het uiterlijk kan zien.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: 9-jarige poes wel/niet laten steriliseren?

Bericht door Adriana »

9 jaar is niet te oud voor een operatie en een seniorencheck is altijd goed! dan wordt alles nagekeken, dus ook gebit en wordt goed bloedonderzoek gedaan. in één keer weet je dan heel veel over de conditie van poezelzachte (??) Robijntje.
ze moet 12 uur vantevoren nuchter (wel drinken, niet eten) zijn, dus moet voor de ingreep aparte afspraak worden gemaakt.

altijd altijd buprecare en neverdenooit metacam, al zeker niet bij een 9-jarige katzel. lees onze topics over metacam en lees vooral in de bijsluiter over de bijwerkingen!
daar zie je dat de fabrikant/importeur zich op voorhand volledig vrijpleit, mocht er bv nierschade worden veroorzaakt, dat zegt genoeg..

de statistische gegevens over overlijdenskansen met poezenpil kan denk ik niemand je verstrekken omdat die gegevens niet in zijn totaliteit bekend en geadministreerd zijn. maar waarom dat risico (blijven) lopen? en er zijn zoveel gevallen op de diverse fora aangemeld, dat dit nooit een gerucht kan zijn. bovendien geeft zo grof hormonaal ingrijpen altijd kans op lichamelijke ellende, daar is een mens/dier niet op gebouwd..
de assistente heeft gelijk dat je met castratie niet helemaal af bent van het tumorrisico, maar het lijkt me in alle opzichten zo heel veel beter voor haar, zeker op deze leeftijd. en wat is 9 jaar daar waar de gemiddelde leeftijd tussen 12 - 16 ligt?

gasnarcose lijkt me altijd beter in alle gevallen van poezencastratie, ze komen zoveel beter bij en het is zoveel minder belastend voor allerlei organen. en ademhalingsproblemen zijn dan ook opgelost.. ze wordt bovendien veel beter gemonitord tijdens de operatie.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: 9-jarige poes wel/niet laten steriliseren?

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, misschien miskijk ik me gewoon op haar toestand en haar verder levensverwachting.
Doordat ze zo lang en zo vaak de pil gehad heeft. En omdat ze blijkbaar vanuit de niet helemaal conventionele fok komt (normaal mogen poezen toch maar 3 nestjes krijgen, als ik het goed heb?) En ik denk dan meteen aan zo'n uitgemolken katje. Maar waarschijnlijk is dat niet terecht. :oops:
Ik hoop alleszins dat dat niet terecht is!

Onlangs kwam er iemand met een poes van 14 met dezelfde vraag, maar die had weinig de pil gehad. En toen vond ik het ook de moeite waard. Zonder twijfelen.
Over de operatie zelf, maak ik me niet zoveel zorgen. Zeker niet met de juiste begeleiding zoals die check en gasnarcose en goede opvolging tijdens de ingreep.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: 9-jarige poes wel/niet laten steriliseren?

Bericht door Robijn »

Ja, eerlijk gezegd, heb ik toch ook mijn twijfels, net als jij Pearlsofpassion!
Ben blij dat je zo eerlijk bent.
Het gaat al 9 jaar goed, en de assistente zei dat het zou kunnen dat ze gewoon gezond oud wordt, ondanks dat ze de poezenpil krijgt toegediend. Helaas zijn er geen statistieken bekend... En ze blijft toch een verhoogde kans op melkklierentumoren houden, of ik haar nu wel of niet laat castreren.
Op zich gaat het al 9 jaar goed; maar ja, je kunt nooit in de toekomst kijken, je kunt alleen achteraf zeggen, had ik dit maar wel of niet gedaan...
Robijntje is een superlieve, supermooie en superzachtaardige poes! Ze ligt het liefst op mijn schoot 's avonds, en 's nachts ligt ze het liefst tegen mijn hoofd aan op mijn hoofdkussen. Ze is ook superlui en slaapt veel en beweegt weinig; maar ja, daar staan Britse Kortharen bekend om, toch?

Pearlsofpassion, jij zei dat jouw poes erg onder de indruk was van de uitval van hormonen, na de castratie, en dat zich dit emotioneel uitwerkte... Kun je hier wat dieper op ingaan? Was ze minder of juist meer aanhankelijk geworden daarna, ofzo? en is ze later toch weer de 'oude' geworden, of is je kat toch blijvend van karakter veranderd?
Ben heel erg benieuwd naar jouw ervaring!!!!!!!!!!!!! ;-)

Ik heb Robijn inderdaad overgenomen van een cattery en ik wist dat ze niet gesteriliseerd was en aan de poezepil zat, maar ik wist toendertijd niet dat dit zo slecht is voor de poes...
Het heeft meer dan 2 maanden (!) geduurd voordat ze bij mij gewend was; ze was super angstig en onzeker, maar nu is ze helemaal op d'r gemak bij mij thuis en oogt heel gelukkig!! Ze heeft inderdaad een hele mooie zachte vacht! Ze is sowieso heeeel mooi. Ze heeft een heel mooi appelgezichtje, en ziet er mooi vol uit. Toen ik haar kreeg had ze ondergewicht, maar bij mij is ze goed aangekomen en is ze helemaal opgebloeid :lol: :lol: :lol: en nu eet ze goed (ze moet zelfs een beetje gaan oppassen...). Wel heeft ze een beetje last van een traanoogje, en af en toe, hoor ik haar zwaar ademen door haar neus, en soms proest ze een beetje... , dat vind ik wel een beetje zielig voor haar.
Maar ze heeft zo'n lief karakter!!! Ongelooflijk zachtmoedig en knuffelig is ze!!!! :smile:
Ze is het zonnetje in mijn leven!

Ik wist niet dat raskatten 'maar' 3 nestjes mogen krijgen. De eigenaresse zei dat ze 4 a 5 nestjes had gehad, dus ga er maar vanuit dat het dan om (min.) 5 nestjes gaat..
Robijntje heeft inderdaad een uitgelubberde onderbuik (overtollige huid; door de kittentjes die erin hebben gezeten), en er groeit ook geen haar op, je ziet goed haar grijze velletje en haar tepeltjes. Ik snap eigenlijk niet waarom ze hier kaal is (?), maar ja...
De vorige eigenaresse had niet veel met Robijntje en vond haar erg hooghartig. Ze had nu een dochtertje gekregen en daarom is ze met de cattery gestopt. De meeste katten, waaronder Robijntje, heeft ze weggedaan. Kortom, ze kreeg in die cattery niet de aandacht die ze verdiende, en werd door de andere katten ondergesneeuwd. Toen ik zei dat ze elke avond bij mij op schoot ligt, reageerde ze héél verbaasd, en ze zei dat Robijn dat NOOIT bij haar had gedaan, en de hele dag bovenin haar krabpaal lag!!! Robijn is echter helemaal niet hooghartig, ze is gewoon erg verlegen en superzachtaardig! Ben blij dat ze bij mij wel goed in haar (weleens waar uitgelubberde) velletje zit!

Pearlsofpassion, mag ik je vragen waarom je bij die poes van 14 jaar die weinig de pil had gehad geen enkele twijfels had over het laten uitvoeren van een castratie bij die poes, en je wel enige twijfels hebt bij mijn Robijn die wel vaak de pil heeft gehad??????
Alvast bedankt voor je reactie!

De vorige eigenaresse zei dat ze Robijn 's zomers 1x in de 2 weken de pil gaf, en 's winters 1x in de 3 weken. Ik geef de pil nu 1x in de 2 weken (eigenlijk moet het dus 1x p/w).
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Cerna

Re: 9-jarige poes wel/niet laten steriliseren?

Bericht door Cerna »

Van poezenpillen weet ik helemaal niets want mijn katten zijn altijd voor hun eerste jaar gecastreerd dus daarover kan ik je niets zeggen. Vijf nestjes voor een kat van 9 jaar is absoluut niet veel. De meeste fokkers laten hun kat drie nestjes in twee jaar krijgen (en meer is ook niet toegestaan volgens de rasvereniging) en ik denk dat daar jouw vergissing zit, Valerie (geeft niet, hoor!).

Negen jaar vind ik ook nog niet extreem oud en wanneer het ouderdomsonderzoek goed uitvalt, zou ik toch voor castratie kiezen om de risico's op suikerziekte en baarmoederontsteking te verkleinen.

Leuk, er komen steeds meer Britten op de site! Je schrijft dat ze een grijze buik heeft, betekent dat dat ze blauw is? Van welke cattery komt ze?
Ik heb Amber een tijdje tabletjes gegeven die lijken op Bisolvon, alleen is het het huismerk van de apothekers (tegen vastzittende hoest door taai slijm). Amber is ook vaak benauwd en dit hielp goed. Amber heeft echter ook een gevoelige maag en ging hierdoor vaker spugen (staat ook op de bijsluiter). Ben dus nog op zoek naar een alternatief.
Maar misschien dat je dat eens zou kunnen proberen tegen de benauwdheid?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: 9-jarige poes wel/niet laten steriliseren?

Bericht door pearlsofpassion »

Welja, ik kan het zelf niet helemaal onderbouwen waarom ik dat bij haar wel vond.
En als ik je verhalen hoor over Robijn nu, ga ik ook eerder naar het wel doen hoor.
Ik reageerde misschien in het begin wat teveel op haar verleden. Maar ze lijkt nu een tweede jeugd te krijgen bij je, en dan is het zeker wel de moeite waard om haar van haar pil af te halen.

Kleintje is heel erg veranderd, na castratie, zoals een puber eigenlijk, maar dan erg versneld. Ze is van karakter eigenlijk een echte poes. Zo eentje die weet wat ze wil en een vrij pittig karakter. Door de pil bleef ze in haar kittenkarakter zitten en was dus erg zachtaardig, al had ze ook wel al een eigen willetje. Maar minder dan haar moeder die ik gewend was, en ik liet haar haar zin waardoor dat nooit problemen gaf of zelf maar opviel. Ik weet het gewoon achteraf als ik erover nadenk. Het verschil met mijn katers die ik nu heb, is er wel.
Toen haar hormonen wegvielen, is ze dus plots volwassen geworden. Of zo moet het toch bij haar gevoeld hebben. Op een tijdspanne van een paar weken, is ze plots volwassen moeten worden, en daar was ze erg van in de war. Wist zich met zichzelf geen blijf en reageerde heel onzeker.
Ik begreep het toen ook niet helemaal en heb misschien niet zo begrijpend gereageerd als wel zou gemoeten hebben.
Ik was zelf ook maar 19.
Ik denk dat als je gewaarschuwd bent, en haar gewoon zoveel mogelijk probeert te ondersteunen, je er veel aan af kan doen.
Hier heeft het wel enkele jaren geduurd en ze is nooit meer dat kittentjes geworden dat ze voor de castratie was. Maar misschien hoeft dat ook helemaal niet. Ze is gewoon een pittig dametje. En ik heb haar leren kennen, ze is me terug gaan vertrouwen en zo respecteren we elkaar.

Niet elke poes reageert ook zo! Er zijn er ook die na de eerste pil ook al zo reageren. Dat is tenslotte ook een hormonale ingreep.
Ik denk dat het in Robijn haar voordeel spreekt in deze context dat ze ook pilvrije perioden (zwangerschappen) heeft meegemaakt.
Kleintje heeft bij haar eerste krolsheid (of als ik dacht dat het eraan zat te komen in haar gedrag, ze was toen een maand of 8 dus vrij normale leeftijd voor een eerste krolsheid) de pil gehad en sindsdien elke 2 weken. Maar dat was een pil die je om de 2 weken moest geven, dus vast hoger in dosis dan wat Robijn krijgt.
En dan op haar 3 jaar viel dat van de ene dag op de andere weg...
Ook het feit dat ze zo'n tumor ontwikkelde wees erop dat ze lichamelijk last had van de hormonen, wat bij Robijn nog niet zo is.
Ik denk dus dat de kans wel groot is dat Robijn een stuk minder zal veranderen dan Kleintje. Dat soort veranderingen horen we hier trouwens niet erg veel op het forum. Al worden de meeste poezen hier natuurlijk voor hun eerste jaar geholpen en dan heb je dat zowiezo niet.
Elke kat is anders en dat valt gewoon niet te voorspellen.

Ik vind niet dat dit echter van tel zou mogen zijn in je beslissing om haar wel of niet te laten helpen. Dit is geen reden om het niet te doen. Ze wordt er niet ongezonder van. Integendeel, haar van de hormonen afhelpen is echt wel gezonder.

Kleintje heeft ook verhoogde kans op melkkliertumoren. Vanaf de eerste pil is dat zo. En dat blijft. Maar is wel een stuk kleiner als de hormonen eraf gehaald worden.
Robijn heeft ze 9 jaar gehad, en dat is erg lang. Dus de kans zal een stuk groter zijn dan die van Kleintje. Het verschil in kans tussen gesteriliseerd en op de pil is dus wat kleiner, maar niet noodzakelijk niets meer...
Maar daar worden inderdaad geen betrouwbare onderzoeken naar gedaan, want dat zouden erg lange opvolgingen worden en dus erg duur. Bovendien is er geen commercieel oogpunt, dus wie zou erin investeren?

Ik heb nu zo'n afkeer van de pil dat ik het waarschijnlijk niet vol zou blijven houden om mijn poes de pil te geven. Zeker niet als je hoopt dat ze er nog eens 9 jaar bij doet. Dan zou ik haar er zeker van verlossen!
Ik reageerde voorheen vast wat te snel en overhaast. Sorry daarvoor.


@ Cerna: Aja, daar is mijn fout. :-)
En honden mogen maar 3 nestjes geloof ik. Dus dat zal wel de fout zijn.
Nou, dan is mijn gevoel van voorheen zeker fout en zou ik wel steriliseren. Des te sneller is ze van die rommel vanaf.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: 9-jarige poes wel/niet laten steriliseren?

Bericht door Robijn »

Hallo Cerna,
Ik ben nieuw op dit forum, dus weet niet zo goed hoe ik een foto moet plaatsen...
Ik wou een foto als avatar, maar toen gaf ie aan dat het formaat van de foto te groot was, dus dat moet ik nog eens op m'n gemak uitproberen thuis (zit nu op mijn werk).
Hoe je een foto bij je bericht moet plaatsen, zie ik hier ook niet zo snel (ik zie nergens de optie staan 'voeg foto toe'.
Kan iemand mij uitleggen hoe dat moet, of waar ik dat kan opzoeken?

In ieder geval, Robijntje is inderdaad een blauwe Britse Korthaar poes. Ze komt van Cattery Disorojo, uit Steenbergen.

De reden waarom ik twijfel om haar te laten castreren, is dat de hond van mijn ouders, die ze ook op latere leeftijd hadden overgenomen en die ook niet gecastreerd was, alsnog hebben laten castreren, en niet lang daarna kreeg ze tumoren in haar buik! Of dat nu aan de operatie heeft gelegen, weten we natuurlijk niet, maar we vonden het wel heel toevallig. Het kan ook zijn dat ze die tumoren toch had gekregen, als ze haar niet hadden laten castreren, en had ze die tumoren juist gekregen omdat ze juist niet gecastreerd was....
Ja, dat weten we dus niet....
De tumoren werden in het begin weggehaald, maar op een gegeven moment kwamen ze steeds terug en werd het steeds erger, en had de hond steeds meer pijn, dat ze haar hebben moeten laten inslapen.. :-(
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: 9-jarige poes wel/niet laten steriliseren?

Bericht door pearlsofpassion »

Honden reageren wel heel anders op castratie dan katten.

Honden worden niet zomaar gecastreerd ookal wil men er geen nestjes mee, omdat er ook nadelen aan de castratie zijn verbonden. Het fijne weet ik er niet van, maar wel dat er een heleboel zaken in overweging moeten genomen worden of castratie nu wel of niet aan te raden is.

Bij katten ligt dat anders. Er zijn zo goed als geen nadelen met castratie verbonden. En de beste leeftijd is net voor het sexueel volwassen worden.
Een kat heeft eigelijk enkel nadeel bij een castratie op zich. Door te wachten tot een latere leeftijd komen er weer andere zaken in het spel rond de castratie zelf, maar in wezen is een gecastreerde kat beter af dan een open kat. Punt.
Daarom worden huiskatten waar men niet mee wil fokken, op jonge leeftijd gecastreerd (als ze verantwoorde eigenaren hebben natuurlijk). Daarmee is de kat het beste af.
Bij honden zijn er voor- en nadelen en moet er dus steeds een afweging gemaakt worden. Bij katten is dat niet zo.
Dit is natuurlijk los van allerlei zaken zoals ziekten, aandoeningen en leeftijd. Dit is in het algemeen, zonder met extra nadelen rekening te houden.

Ik zou dus niet de vergelijking maken met een hond omdat dat heel anders is ivm castratie en gevolgen. Al begrijp ik wel dat je daar bang van wordt.
Natuurlijk is een castratie nooit volledig risicoloos, maar de voordelen zijn zo groot dat het zeker niet onder de nutteloze ingrepen valt bij katten. Waarop sommige mensen (zoals ikzelf indertijd) zich wel eens miskijken.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Cerna

Re: 9-jarige poes wel/niet laten steriliseren?

Bericht door Cerna »

Robijn schreef:Hallo Cerna,
Ik ben nieuw op dit forum, dus weet niet zo goed hoe ik een foto moet plaatsen...
Hoe je een foto bij je bericht moet plaatsen, zie ik hier ook niet zo snel (ik zie nergens de optie staan 'voeg foto toe'.
Kan iemand mij uitleggen hoe dat moet, of waar ik dat kan opzoeken?(
Foto's plaatsen is niet moeilijk wanneer je weet hoe het moet :eshifty: Het wordt uitgelegd, maar dan bij wijze van service en omdat ik benieuwd ben naar jouw blauwe Brit (Brits Korthaar geen Britse Korthaar :smile: ) hier in het kort:
1. Meld je aan bij www.mijnalbum.nl
2. Vervolgens klik je "nieuw album maken" aan en download je foto's vanuit je computer in je album
3. Wanneer je hiermee klaar bent, dan klik je links naast de foto op: "link naar foto-album"
4. Dan klik je "foto op website of blog" aan en verschijnt er een link die je vervolgens kopieert en daarna plakt in je bericht op deze site

Zo kun je ook een heel album maken op deze site, maar die moet je eerst aanvragen bij Roland. Succes!
Plaats reactie