Welke leeftijd castreren?

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tgjmbakker
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 okt 2011 08:37
Locatie: Lisse

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door tgjmbakker »

Komisch, wat je zoal losmaakt met een, naar ik dacht, toch best wel enigszins gemotiveerde opmerking.
Maar inderdaad, met het verhaal van Valerie er tegenover is er toch ook wel een ernstig argument om hier wel degelijk van serieuze kattenondersteuning te spreken. Ik zal er aan proberen te denken negatieve sentimenten te onderdrukken als er weer eens iemand over een "geholpen" katje begint.

Met dank aan de bioloog!
Pucki & Minou (Tarn 11-4-2011)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door pearlsofpassion »

:-) Ach, tenslotte is het ook maar een uitdrukking als een ander, en ik vind het wel gemakkelijk praten. :-)
En ik begrijp het ook wel hoor. Ik heb het er zelf ook altijd moeilijk mee om een gezond dier binnen te brengen. Dat is zowel voor poezen als katers zo. Maar achteraf ben ik toch steeds blij dat ze er dan toch vanaf zijn. ;-)

Maar mag ik eens vragen hoe je weet dat ik bioloog ben? :eeh: (de meesten weten dat wel, maar je komt hier nog maar net, dus schrik daar even van ;-))
Staat dat ergens?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door Mirjam86 »

Waarschijnlijk iemand die wel eerst de topics leest voor naar de bekende weg te vragen...
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
tgjmbakker
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 okt 2011 08:37
Locatie: Lisse

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door tgjmbakker »

pearlsofpassion schreef::-)

Maar mag ik eens vragen hoe je weet dat ik bioloog ben? :eeh: (de meesten weten dat wel, maar je komt hier nog maar net, dus schrik daar even van ;-))
Staat dat ergens?
Geen wizardry, hoor: het staat gewoon in jouw profiel!
Pucki & Minou (Tarn 11-4-2011)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door pearlsofpassion »

Oh fijn. :-) Iemand leest mijn profiel. :grin:
En ik was dus grandioos vergeten dat dat daar in stond. :lol:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
elwood2007
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 okt 2011 16:51

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door elwood2007 »

we hebben een poesje die op 11 november 6 maanden is, ik zit ook met 3 katertjes waarvan er 1 morgen geholpen wordt. ik hoor verschillende verhalen over wanneer, misschien weten jullie meer of hebben er meer mensen ervaringen met het laten steriliseren van een poes van 6 maanden. de dierenartsassistente zegt dat ze last kan krijgen van de narcose.

gr. martha
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door pearlsofpassion »

Nee, narcose is absoluut geen reden. Er worden zelfs kittens van 6 weken onder narcose gebracht.
En zelfs een beetje narcose zou bij mij niet opwegen tegen de lasten die te laat castreren met zich mee kunnen brengen.
Maar het is dus zelfs niet aan de orde.

6 maanden is ideaal om te castreren. Er zijn dierenartsen die nog achterlopen en langer wachten, om de meest uiteenlopende reden maar meestal heeft de ene geen probleem met de reden van een ander en er is dus geen lijn in te trekken. Voor mij een reden om aan te nemen dat er helemaal geen probleem is. Ik ken eigenlijk ook geen gevallen van katers of poezen die met 6 maanden geholpen zijn en waar dat problemen heeft gegeven (los van kleine complicaties die altijd al eens kunnen voorkomen, en zelfs nog meer voorkomen en vaak ernstiger zijn als de poes haar volwassen buikvet heeft). Ik ken wel gevallen van problemen door het te laat steriliseren. ( sproeien, ongewenste zwangerschap, op pad gaan en met wonden of ziekten thuiskomen, karakterveranderingen na sterilisatie, meer kans op tumoren enz...) Als een poes veel ouder is, herstelt ze ook moeizamer.
Er zijn dan ook weer DA'n die het net veel vroeger al doen. Op 3 maanden wordt geregeld bij raskittens die niet voor de fok bedoeld zijn vb al uitgevoerd. Dan gaan ze al steriel naar hun nieuwe baasjes. Maar dat is bij mijn weten nog niet algemeen aanvaard en niet helemaal onderzocht of het geen problemen geeft. Maar het gaat dan over later, bij de operatie en herstel zelf geeft het bij een kundige DA geen probleem.

Ik begin steeds meer te denken dat vele DA'n het niet bij te kleine poezen willen doen omdat ze dan moeite hebben om de geslachtsorganen te vinden of dat gewoon te veel moeite vinden. Maar dat mag in mijn ogen geen reden zijn. Het welzijn van het dier zou voorop moeten staan. Dan ga je gewoon bij een DA die daar wel kundig genoeg voor is.
Zorg ook dat je nazorg krijgt.
Bij katers wordt er meestal geen bezwaar gemaakt, en ik zie ook niet in wat daar het bezwaar zou zijn. Nochmaals, narcose is echt geen probleem.
Laat zeker bij poezen gasnarcose toevoegen (katers is maar hele korte ingreep), daar ontwaken ze naar het schijnt beter uit. En als je het echt goed wil doen vraag je naar een waakinfuus, dan worden ze wakker alsof ze geslapen hebben.

Maar 6 maanden is in mijn ogen dus de beste leeftijd. Dan ben je ook bij de meeste kittens de hormonen voor, al zijn er ook poesjes die al eerder krols worden. Op je hoede moet je dus altijd zijn, maar op 6 maanden iedereen (zowel katers als poezen) laten helpen, is vrij veilig.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Litheen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 nov 2011 20:21

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door Litheen »

Toch mijn thread maar gedelete en hier een post plaatsen in plaats daarvan. Aparte thread was niet nodig :P
------------

Ik heb mijn kat Sevishtra geadopteerd via een advertentie van Marktplaats waar ze hem aanboden omdat de kinderen niet goed met hem omgingen. Ze hebben mij gezegd dat hij 4-5 maanden was toen ik hem ging ophalen, maar ik ben nu aan het twijfelen hoe correct deze informatie was. Hij was erg klein van stuk toen ik hem kreeg, maar dat weet ik aan verkeerde voeding en aan het feit dat hij nog nooit ontwormd was (oude eigenaren hadden hem ook nog niet laten inenten).

Toen ik bij de dierenarts eind november was zei deze mij dat het waarschijnlijk niet lang zou duren voordat ik Sevi zou moeten laten castreren (de DA had even de pluizige knikkers van Sevi bekeken). Omdat Sevi zo klein en tenger was heb ik besloten hier het liefst zo lang mogelijk mee te wachten, gezien katers niet meer hard groeien zodra ze gecastreerd zijn.

Echter nu zitten we al in April, en Sevi vertoond nog steeds geen tekenen van geslachtsrijp zijn. De urine ruikt nog niet anders, sproeien doet hij niet en hij heeft ook geen drang om naar buiten te gaan. Terwijl hij, als de leeftijd van 4-5 maanden klopte, hij onderhand 9 tot 10 maanden oud zou moeten zijn. En ook omdat de DA al eind november zei dat het niet lang meer zou duren, vraag ik mij af of er iets aan de hand is?

Moet ik gewoon nog even lekker wachten of toch bij de DA langs om eens te laten kijken?
Sevi is verder helemaal gezond en lijkt nergens last van te hebben.

edit:
Als ik dit zo allemaal lees kan ik met een gerust hart wel een afspraak voor mn katertje maken om hem binnekort te laten steriliseren. Ik wil sowieso het sproeien liever voor zijn, maar vond het vooral vreemd dat hij nog geen trekjes vertoont van geslachtsrijp zijn
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door castratenkoor »

Ik zou hem nu laten castreren. Als je wacht tot hij gaat sproeien loop je het risico dat nooit meer af te kunnen leren.
Er is een topic op dit moment van een kater die wildplast - die is gecastreerd met 10 maanden.

Ik zou echt niet langer wachten want dat is vragen om problemen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door nellebel »

ik zou ook niet wachten tot je wat merkt, want dan is het al te laat.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
looielonder
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 04 mei 2011 22:10
Locatie: Hilversum

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door looielonder »

Nog even terug te komen over misty ze is toch eerder geholpen.
Ze was eerder op het gewicht dan de DA had verwacht.

Ze is anderhalve maand later dan diesel geholpen en alles is goed gegaan.
Ben blij dat achter de rug is. ;-)

Iedereen nog bedankt voor de goed bedoelde reacties :grin:
Grt, Angelique, Diesel en Misty
Yllanda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 okt 2012 21:19

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door Yllanda »

Hallo,

Ik heb net alles hier doorgelezen, ook de sites die vermeld staan. Daarnaast hier en daar op Google rondgesnuffelt, maar er blijft bij mij 1 grote twijfel hangen.
Als je een kitten van een half jaar steriliseerd, is het dan niet alsof je dat bij een 10-jarig kind doet? Ontwikkelen ze zich dan nog wel gezond tot een normale kat? Er zal vast niet een heel groot probleem optreden, maar het klinkt nogal cru in mijn oren.

Ik heb zelf een kitten van bijna een half jaar. Ze is een lief beestje dat geen angst kent. (absoluut niet stressgevoelig)
Omdat ik in een slechte buurt woon, bovenin een flat, gaat ze niet naar buiten. Ook de kans dat ze ontsnapt lijkt mij vrij klein, dus de kans op een ongewenst nestje is nihil.
Ze zal vast de keel opzetten als ze krols is, ze is nu al vrij luidruchtig. Ik ben bereid dit voor lief te nemen, mijn buren zullen er niet zoveel last van hebben, de helft om me heen staat toch leeg.

Ik hoor vaak verhalen dat katten veranderen, dik worden etc. Is dit te voorkomen als ik wacht met steriliseren? Of werk ik dit dan in de hand?

Ik wil haar zeker wel steriliseren, want ze vindt het geweldig om bij mijn ouders in de tuin rond te lopen (aan een tuigje)
Cerna

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door Cerna »

De meningen hierover zijn behoorlijk unaniem: 6 maanden is een goede leeftijd voor castratie (poezen worden ook gecastreerd). Of katten veranderen door castratie? Ik denk het niet. Katten veranderen wel qua karakter naarmate ze ouder worden (het zijn net mensen), maar dat heeft niets met de castratie te maken.

Dik worden, daar ben je zelf bij. Net als bij vrouwen in de overgang verandert de stofwisseling en wanneer je dan dezelfde hoeveelheid blijft eten en weinig beweegt, dan kom je aan.
Dus wanneer ze nu mooi op gewicht is en je merkt dat ze wat vadsig wordt, dan kun je de hoeveelheid voedsel gaan verminderen (ik geloof niet zo in lightproducten) of de activiteit dmv vaker spelen (wanneer ze dat niet zelf doet) verhogen.

Itt die algemene mening heb ik altijd mijn katten na de eerste krolsheid (en de katers met 9 maanden) laten castreren. De laatste 2 katten heb ik - op advies van de dierenarts - met 10 maanden laten castreren. Zes maanden vind ik ook te vroeg, maar dat is een gevoelskwestie en niet wetenschappelijk onderbouwd.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door eveline1982 »

Ik heb met mijn poes gewacht met steriliseren tot zij ca 1 1/2 jaar was. Nou moet ik zeggen dat dat kwam omdat zij op jonge leeftijd een zware baarmoederinfectie had gekregen, mijn dierenarts vertelde toen dat heel veel poezen na zoiets niet meer vruchtbaar waren. Zij vertoonde geen tekenen van krolsheid en pas toen ze dik werd kwam ik erachter dat ze dus wel vruchtbaar was ;). Daarna dus direct gesteriliseerd. Mijn kater heb ik met 6 maanden laten helpen, dit omdat hij met 4 maanden al tekenen ging vertonen van krols gedrag!! Je hoeft niet bang te zijn voor gedrags verandering, de kater van nu 7 maanden is nog zo speels als wat en mijn poes van nu 5 1/2 jaar kan er ook nog wat van :) en ze zijn beide nog enorm aanhankelijk. De poes is iets voller geworden maar dit kon ze ook wel gebruiken, van mijn kater heb ik nog geen idee of het zijn omvang zal aantasten, maar denk als je een beetje oplet met eten en snoepjes het allemaal wel mee valt
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door castratenkoor »

De ingreep is voor de poes juist minder ingrijpend als je het laat doen voor de eerste krolsheid. Krols zijn evrgt heel veel van een kattenlijf, ze eten dan vaak ook slecht.
Als je eerst wacht tot de hormonen doro haar lijf gieren is de verandering voor haar veel groter, omdat die hormonen er eerst zijn en na de ingreep niet meer.
Doe je het daarvoor dan weet ze bij wijze van spreken niet wat ze mist.
En haar lijf krijgt geen optater van de krolsheid.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie