Melkklier tumor bij een kater?

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Gebruikersavatar
Jeannette1973
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 jul 2007 14:54

Melkklier tumor bij een kater?

Bericht door Jeannette1973 »

De kat van mijn ouders (Asra, 14 jaar, gecastreerde kater) heeft een flink gezwel op zijn onderbuik. In eerste instantie dacht de dierenarts opgezette klieren ten gevolge van een nog onbekende allergie. Antibiotica en ontstekingsremmer via injectie gekregen.

Vandaag vertelde mijn vader dat Asra moeilijker loopt, bijna niet drinkt en dikke achterpoten heeft. Shit, zijn nieren, was het eerste wat ik dacht. Dierenarts gebeld en we konden direct komen, helaas niet onze eigen dierenarts. Deze dierenarts had slechter nieuws, zij denkt dat hij een kwaadaardige tumor in/op/aan zijn melkklier(en?) heeft. Dat dit vaak een snelgroeiende tumor is, en we rekening moeten houden dat we binnen nu en 4 weken Asra in zullen moeten laten slapen... Ze zei ook nog: 'ik kan het mis hebben...' Dat hoop ik dan maar van ganser harte!

Asra heeft per injectie een vochtafdrijvend middel gekregen en aanstaande vrijdag moeten we weer naar onze eigen dierenarts.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Zoeken op internet levert alleen tumoren aan de melkklier bij poezen op. Komt het uberhaupt voor bij katers? En is de prognose inderdaad zo slecht?

Vast bedankt voor jullie reacties!
Gebruikersavatar
oonah
Lynx
Lynx
Berichten: 156
Lid geworden op: 31 jul 2008 11:37
Locatie: Antwerpen

Re: Melkklier tumor bij een kater?

Bericht door oonah »

Ik wist niet dat een kater melkklieren had, dacht dat dat iets vrouwelijks was?
click to see: Foxy & Jacky, the movie
The more people I meet, the more I like my cat...
Gebruikersavatar
evil_cookiemonster
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mar 2008 20:21
Locatie: Antwerpen

Re: Melkklier tumor bij een kater?

Bericht door evil_cookiemonster »

Katers hebben wel tepels (weliswaar zeer kleine) maar melkklieren??
Ik zou maar even het oordeel van je vaste dierenarts afwachten...
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Melkklier tumor bij een kater?

Bericht door Sandra W »

Ja hoor ook katers (en alle andere mannelijke dieren) hebben melkklieren. Ze horen gewoon bij de tepels net als bij vrouwtjes, maar ze worden alleen nooit actief gebruikt. Het is dus ook heel goed mogelijk dat ze daar kanker kunnen krijgen, al is het natuurlijk veel uitzonderlijker dan bij vrouwtjes. Zij krijgen het meestal pas als de klieren actief zijn geweest, maar ze kunnen het ook krijgen als ze nooit zwanger zijn geweest en gezoogd hebben.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Jeannette1973
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 jul 2007 14:54

Re: Melkklier tumor bij een kater?

Bericht door Jeannette1973 »

Hier nog even wat onze eigen dierenarts had te vertellen. Het wordt er helaas niet duidelijker op...
Ze zei dat ze zo niet kon voelen of het inderdaad een tumor is, maar dat de mogelijkheid bestaat. We kunnen zekerheid krijgen door een biopt te laten nemen, maar dit is een vervelend onderzoek en vertelt ons alleen of het inderdaad een tumor is. Voor Asra is het een erg vervelend onderzoek. Een operatie raadde ze ook af, omdat het een vrij grote zwelling is en je niet kunt zien of er eventuele uitzaaiingen zijn, wat vaak wel het geval is als een tumor al zo groot is. Bovendien is zo'n operatie ook een hele grote aanslag en heel vervelend voor Asra. Er zou geen aantoonbaar bewijs zijn dat zo'n operatie zijn leven zou verlengen.

Het grootste probleem nu is eigenlijk dat hij heel veel vocht vasthoudt. Zijn achterpoten zijn behoorlijk dik. Dit zou komen doordat de zwelling de lymfeklieren dichtdrukt waardoor ze het vocht niet af kunnen voeren en dit in het weefsel achterblijft. Hij heeft een furosemide injectie gekregen en krijgt 2x per dag een kwart tabletje furosemide (weet de sterkte niet). Er is afgesproken een vinger aan de pols te houden, vrijdag moeten ze weer op controle en we mogen zo vaak met Asra komen als we willen zonder dat we daar elke keer een consult voor moeten betalen.

Als ze uitgaat van het allerslechtste scenario, denkt ze dat Asra nog een half jaar te leven heeft. Maar vooralsnog heeft ze geen zekerheid wat die zwelling is, en kan ze dus ook geen duidelijke prognose geven.

Nog een bijkomend probleem is dat hij nu ook een soort van aambei ofzo bij zijn anus heeft waardoor hij moeilijk kan poepen. Zijn drolletjes zijn ook heel dun en lang. Nou is Asra een behoorlijk forse kat en als hij op de bak was geweest had je eerder het idee dat een volwassen man zijn behoefte had gedaan dan een kat...

Ik wil natuurlijk alles doen om Asra zo lang mogelijk bij ons te houden, maar het moet voor Asra ook leuk blijven... Wat zouden jullie doen?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Melkklier tumor bij een kater?

Bericht door Sandra W »

Wat een naar probleem en wat een lastig dilemma! Persoonlijk zou ik heel goed naar het plezier kijken dat hij nog heeft in zijn leven: spint hij nog als hij aangehaald wordt, ligt hij nog heerlijk lui te liggen, komt hij nog graag op schoot, eet hij nog goed enz. Als je dit naar eer en geweten met "ja" kunt beantwoorden zou ik het nog even aanzien, maar als hij veel pijn en/of ongemak heeft zou ik er denk ik snel een waardig einde aan maken, want ook dat is een vorm van liefde voor je dier tonen.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Melkklier tumor bij een kater?

Bericht door Kattenbella »

Jelle heeft hier nu ook een bult bij een tepel. Het zit wel los en is gevoelig. Morgen laat ik er naar kijken.

Jeannette, hoe is het gegaan met Asra?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Melkklier tumor bij een kater?

Bericht door Sandra W »

Hè bah wat naar Bella, het is altijd zo vervelend als je katten iets hebben! Ik duim voor je dat het maar een verbultje of zoiets is.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Melkklier tumor bij een kater?

Bericht door rieneke »

je maakt je toch bezorgd he :???:
ik hoop dat het meevalt voor jouw jelle!
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Melkklier tumor bij een kater?

Bericht door Kattenbella »

Morgen snel naar laten kijken. Het doet hem wel pijn en het lijkt alsof er wat geronnen bloed zit. Ik wilde het schoonmaken, misschien ga ik dat nog wel even doet, maar ik wil hem niet onnodig plagen.
Ik hou jullie op de hoogte.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Melkklier tumor bij een kater?

Bericht door Kattenbella »

Donderdag wordt Jelle geopereerd en gaat men kijken wat er aan de hand is
Een kater kan volgens mijn dierenarts net zo goed kanker krijgen in dit gebied. Bij Jelle zit het ook bij een tepel. Jelle is nog jong, nog geen vier jaar oud!
Duimen jullie mee?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
oonah
Lynx
Lynx
Berichten: 156
Lid geworden op: 31 jul 2008 11:37
Locatie: Antwerpen

Re: Melkklier tumor bij een kater?

Bericht door oonah »

Ik duim zeker mee voor Jelle!
click to see: Foxy & Jacky, the movie
The more people I meet, the more I like my cat...
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Melkklier tumor bij een kater?

Bericht door Sandra W »

Ja ik ook, want het is nog lang niet zijn tijd!!!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Melkklier tumor bij een kater?

Bericht door rieneke »

tuurlijk duim ik voor jou en je kater!
dat het maar alles mee mag vallen bella!
Gebruikersavatar
Maya
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 mar 2003 14:24
Locatie: Beek gem. Montferland

Re: Melkklier tumor bij een kater?

Bericht door Maya »

Hallo,
Ik ben hééél lang (lees: jaren) niet op t forum geweest, maar door een pbtje dat ik kreeg nu ineens weer een keer op de site. Heel toevallig, want ik heb net vanmorgen een van mijn 2 poezen naar de dierenarts weggebracht met een bobbel onder haar tepel, dus ik heb het nu ook wel even nodig om erover te schrijven. Ze halen het weg en sturen het naar het lab. Als t kwaadaardig is, zal t snel gedaan zijn, zei de dierenarts gisteravond. Dat was wel even schrikken! :cry: Natuurlijk moet ik daar niet aan denken, maar probeer dat maar eens!
Gelukkig mogen we haar vanmiddag alweer ophalen! Over 1,5 week uitslag.

Groetjes,
Maya
Gesloten