Melkklier cyste

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Gesloten
Rolanda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 jan 2003 09:16
Locatie: Amsterdam

Melkklier cyste

Bericht door Rolanda »

Hallo allemaal, na een tijd ben ik weer hier, weer met een ziektebeeld, maar dan van 1 van mijn andere katten.
Onder zoekfunctie kan ik geen topic vinden, dus hier maar mijn vraag.
Mijn 1 na de oudste poesje Kisha (12), is een Cyste in haar melkklier ontdekt.

Het word dan ook volgende(woensdag) week verwijderd.
Ik merk ook dat, het een beetje groeit, tenminste ik weet niet of ik me dat verbeeld, maar zo voelt het.
Nou vrees ik zelf het ergste, maar wilde toch weten of iemand hier ervaringen mee heeft.
Ze oogt totaal niet ziek, ik heb het ontdekt, tijdens het kroelen:-), ze is heel tenger, maar altijd zo geweest.
En gewoon eigenwijs als anders, maar wil toch voorbereid zijn op alles wat ik kan verwachten.

Ze is gesteriliseerd, en heeft ooit een nestje gehad, waarvan ik de kittens heb gehouden.

Alvast bedankt.

Rolanda
Gebruikersavatar
Helmie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 mar 2007 12:03
Contacteer:

Bericht door Helmie »

Hoi

Ik heb met oudere poezen ook geen ervaring met cystes in de melklieren
Maar hoop er het beste van en wil je en jou poes veel succes wensen :pdtau:
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Tijdens mijn stage bij een dierenartspraktijk heb ik een operatie bijgewoond waarbij bij een teefje een cyste in een melkklier werd verwijderd. Ik neem aan dat dit ongeveer hetzelfde bij poezen is.

Ze halen dan 1 of 2 tepeltjes met de melkklieren en alles erom heen weg (dat is best wel diep), zodat ze zeker niets laten zitten. Het weefsel wordt vervolgens naar een labaratorium gestuurd en als het geen kanker met uitzaaiingen is geneest het dier weer volledig.

Het hondje was binnen een uurtje weer uit de narcose en het wondje dat zichtbaar was was heel mooi gehecht. Aangezien het dietje een pijnstillende injectie had gehad had ze geen pijn en was ze alleen wat gedesoriënteerd. Haar baasje kon haar die middag weer ophalen. Ze moest natuurlijk de komende tijd wel heel voorzichtig met het hondje zijn.

Het is best een ingrijpende operatie voor een dier en natuurlijk ook voor het baasje, dus ik wens je heel veel sterkte toe.

groeten,
Sandra
Rolanda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 jan 2003 09:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door Rolanda »

Ok dank je wel.

Ik moet haar dan ook vroeg brengen, en ze zal wel pijnstillers meekrijgen.
Aangezien het dan op dr buikje is, hoe hou je het dan tegen, dat ze er niet aankomt?
Zo.n kap lijkt me niets voor haar, denk dat ze totaal ervan in de stress raakt.

Gr Rolanda
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Kapjes zijn inderdaad een ramp, je kunt je kat veel beter een babyrompertje aandoen, dat werkt echt geweldig.

groeten,
Sandra
Rolanda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 jan 2003 09:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door Rolanda »

Ja, zal meteen even in de winkel kijken, gossie ik naar de baby afdeling.

Als ik haar zo gade sla, ze is nog gewoon zo stout en ondeugend als anders, gewoon een jong poesje.
Moet er toch niet aan denken, maar in ieder geval bedankt voor de uitleg.

Gr Rolanda
Rolanda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 jan 2003 09:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door Rolanda »

Ondertussen is Kisha geopereerd, en ze is weer hersteld.
Ik heb de uitslag, en het bleken kwaadaardige tumoren te zijn.
Ze hebben wel zo het lijkt, alles weggesneden, en moet nu goed opletten of er weer niet iets gaat groeien.
Over uitzaaingen kon ze niets zeggen, ze vertelde, als blijkt dat het uitgezaaid is, dit meestal al in de longen zit.
Ik hou haar dan maar goed in de gaten.
Ze is nu 11 jaar, en ze speelt en doet eigenlijk alles, wat een gezonde kat doet, stoute dingen dus ook. :???:
Zolang ze nog kan en mag genieten van haar leventje, geniet ik met haar mee.

Gr Rolanda
Gesloten