Castratie bij een kat

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Roxy010
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 okt 2021 12:46

Castratie bij een kat

Bericht door Roxy010 »

hallo allemaal,

ik ben nog steeds helemaal uit mijn doen , snap niet hoe het allemaal zo fout is kunnen gaan.
ik heb gisteren ochtend mijn katertje van 6 maanden naar de dierenarts gaan brengen, ik ben kort daarna opgebeld dat na onderzoek blijkt dat hij maar 1 ingedaalde testikel heeft.
dus het zou een ander operatie gaan worden, een buik operatie om te kijken of er binnenwaarts de andere testikel zit.
ik zei toen ok dat is goed.
kort hierna heeft mijn koekie een prikje gekregen om te gaan starten voor zijn ingreep.
zij hebben hem terug gelegd in zijn hok zodat hij rustig kon gaan slapen, zij gingen hem halen en bleek dat hij niet meer ademde en geen hartslag had. zij vertelde dat zij lang met hem bezig zijn geweest.
maar eindelijk weer een ademhaling en hartslag.
ik was direct naar hun toe gereden, mijn koekie was zwaar aan het rillen was ver weg (comateus) en het zag er niet goed uit! rond 18 uur hebben wij hem naar de intensief care gebracht naar dierenziekenhuis.
hij is daar ter observatie. vannacht heeft hij 4 aanvallen gehad in 1 uur het ziet er niet goed uit.
ze zijn nu met een laatste medicijn begonnen tot nu toe gaat het redelijk stabiel.
ik weet op dit moment niet of ik mijn koekie weer thuis krijg en in wat voor staat.
ik kan het nog steeds niet begrijpen wat er mis is gegaan.
iemand ervaring hiermee?

groet rox
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Castratie bij een kat

Bericht door nellebel »

ach jee, snap dat je enorm bent geschrokken. dan denk je kleine ingreep zo'n castratie en dan gebeurt dit. moeilijk te zeggen wat de oorzaak is. het is in ieder geval niet goed gegaan met de narcose. je zult toch het gesprek aan moeten gaan met de dierenarts of het daar fout is gegaan (teveel narcose?) of dat er mogelijk toch een onderliggende oorzaak is waardoor je lieve koekie zo reageerde. misschien dat hij toch iets mankeerde wat nog niet duidelijk was omdat hij nog geen klachten had (onderliggende hartklachten ofzo).
allereerst maar flink duimen dat koekie hier goed uitkomt.
sterkte
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Castratie bij een kat

Bericht door Dinky »

Nee gelukkig geen ervaring mee.
Klinkt als een wel heel heftige reactie op narcose. Hopelijk komt je koekie hier nog weer uit. Heel veel sterkte!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Castratie bij een kat

Bericht door Pikachu »

Oef dat is heel heftig!!

Ik zou aan de dierenarts vragen of het mogelijk om, als ze nog een keer een operatie zouden moeten doen in de toekomst, ze met uitsluitend gasnarcose kunnen werken. Veel dierenartsen doen dat bij kleine dieren al, zo liet ik mijn ratten enkel opereren met gasnarcose. Misschien dat dat voor een kat ook wel kan.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Castratie bij een kat

Bericht door castratenkoor »

Ik ken nog zo'n geval, bij een vriendin. Poes van 5 jaar moet een gebittenbeurt. Plat gespoten, weggelegd en toen ze haar haalden bleek ze niet meer te ademen en geen hartslag.

Wat mij zowel bij Joy als bij Koekie opvalt in het verhaal is het niet blijven opletten na het platspuiten. Lijkt mij een wakker-schud-moment om dieren in zo'n geval altijd in de gaten te houden.

Ik hoop dat Koekie het redt!
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie