onderzoek inentingen: enting minimaal 7 jaar geldig!!!!!

Voor alle vragen over de jaarlijkse cocktail, andere inentingen, entstoffen en de bijwerkingen van inentingen.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Ja dat kan ook. Meestal is de 1e enting maar een beetje en de 2e enting een "booster". Misschien dat deze wel gewoon alles in 1x geeft. Nou ja.....we gaan daar wel gewoon heen en dan zien we het wel denk ik. We kunnen altijd nog terug komen paar weken later.
tineke19
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 jul 2004 17:13
Locatie: België

Bericht door tineke19 »

In dit topic (http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=6112)
antwoordde ik al eens het volgende:
jonge dieren krijgen via de moedermelk antistoffen (Ab) binnen. Door deze antistoffen zijn ze dus beschermd tegen ziekte, maar die maternale antistoffen blijven niet eeuwig bestaan.
Rond de 8-9 weken is het gehalte aan maternale Ab zodanig laag geworden dat een kitten niet meer voldoende beschermd is tegen eventuele ziekte-veroorzakers ---> eerste inenting
MAAR: de maternale Ab zijn meestal nog niet volledig verdwenen op dit moment, waardoor er soort interferentie onstaat met de entstof, zodat die nog niet optimaal werkt. Het kitten produceert dus nog niet genoeg eigen Ab, terwijl de maternale Ab verder verdwijnen ---> vandaar de nood aan een booster-inenting rond 12-13 weken.
Het is dus zo dat als je op 9 weken ent, je ook nog eens MOET op 12 weken enten omdat er een kans is dat bij de eerste enting er nog teveel maternale antistoffen aanwezig waren, waardoor de eerste enting niet goed is aangeslaan.
Als je je kittens pas op 12 weken ent dan neem je in principe meer risico omdat er een kans is dat je kittens al in contact komen met niesziekte, kattenziekte,... terwijl de antistoffen die ze van hun moeder kregen al te laag zijn om nog bescherming te bieden. Maar één enting is dan wel voldoende omdat er op 12 weken geen interferentie meer is.
Nu valt de infectiedruk in een normaal huishouden, met enkel binnenkatten, en een perfect ingeënte moeder, over het algemeen wel mee, en dan kan je het inderdaad riskeren om tot 12 weken te wachten met enten. In een cattery of een huishouden met erg veel katten zou ik het echter niet riskeren. Je kan altijd subklinisch geïnfecteerde dieren hebben of persistente uitscheiders, aan deze dieren zie je meestal niks, maar ze kunnen wel andere dieren (kittens!) besmetten.
Het officiële vaccinatieadvies -althans in België- is overigens nog steeds 9w en 12w. Maar mits je dus zeker bent dat het risico op besmetting klein genoeg is, is een enkel enting op 12 weken voldoende.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt?
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Toch vreemd dan. Xandor hebben we pas na 4/5 maanden geent omdat hij niesziekte had en hij heeft ook toen nog steeds 2 entingen gehad. Dus na 3 weken nog een herhalingsenting.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

We kregen vandaag een herinneringskaartje (een erg leuke!) voor Spooky haar enting maar ik denk niet dat we gaan. Ze is gezond en vorig jaar, toen hier kattenziekte in de buurt gesignaleerd is, geènt.
Dus we wachten nog wel een paar jaar.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Ik zit nou ook te twijfelen of ik Missy en Redney welk elk jaar moet laten enten. :???:
Ik heb het pas geleden laten en doen Redeny heb diezelfde dag constant lopen niesen en Missy is een paar dagen zo beroerd geweest dat ze niet meer at en dronk, ik heb ze met een spuitje 3 dagen water moeten geven.

En nou vraag ik me af of mijn hond die z'n hele leven darmproblemen heb gehad, dat niet heb gekregen door die entingen. Ze hebben nooit een oorzaak kennen vinden namelijk..
Tijger heb ik op 1 keer na toen ik ze pas uit het asiel had gehaald nooit meer laten enten en zij is nooit ziek geweest.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Zo zat ik ook te denken, om de drie jaar of zo. Bij Spooky dan.
Maar Desy wil ik nog wel ieder jaar enten, tenminste met haar eerste jaar straks. Dan misschien nog met het tweede of derde jaar en dan ook een stop.
Inderdaad moeilijk...
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 921
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Toen wij van de week bij de dierenarts waren heb ik er ook een balletje over op gegooid omdat ik de meiden ook het liefst om het jaar zou laten enten. Hij zei dat er momenteel erg veel onderzoek gedaan wordt en dat het er op lijkt dat de uitkomst zal zijn dat tegen kattenziekte niet elk jaar geent hoeft te worden maar tegen niesziekte wel omdat dat vaccin na ongeveer 9 maanden uitgewerkt raakt. De resultaten van het onderzoek zouden binnenkort bekend gemaakt worden en hij zou ons op de hoogte houden van deze ontwikkeling.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Ik heb vanavond toevallig Eres en Flame laten inenten en dat is dan voorlopig ook hun laatste. Pas over een paar jaar weer zal ik het herhalen. Ik heb het verder niet besproken met mijn dierenarts, ik denk eigenlijk niet dat zij er blij mee zullen zijn als het eventueel bekend wordt dat het bv maar eens in de zes jaar hoeft :???:
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Ik heb besloten dat ik ze als kitten en op hun eerste jaar laat enten en daarna om het jaar. Dit raadde mijn DA mij ook aan. Als onderzoek uitwijst dat het nog minder vaak hoeft, lijkt me dat prima, hoe minder hoe beter! Minerva kreeg een grote kale plek van de enting, terwijl ze verder kerngezond is.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik heb ook gehoord over het nies- en kattenziekte-onderzoek. Het lijkt er nu op dat enten tegen kattenziekte 3 jaar werkzaam is.
Maar als een kat ouder dan twee jaar is, is hij veel minder vatbaar voor dingen. Ik vind dus de eerste entingen erg belangrijk, en een herenting na een jaar als het dier wat zwakker is, maar verder laat ik niet iedereen jaarlijks enten.
We hebben hier forse nies gehad en bijna geen van de dieren die ouder dan 1 1/2 was, werd ziek, dus ik denk dan dat ze immuun zijn.

Dani, ik denk dat er inderdaad veel waarheid zit in jouw stelling :cool:
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 921
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Onze dierenarts zei, en dat verbaasde me heel erg, dat hij voorstander is van minder entingen :shock: . Hij had het inderdaad ook over 3 jaar tegen kattenziekte Mar. Nou, da's dan mooi, dan wordt het hier als het helemaal zeker is, niet om het jaar maar om de drie jaar.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

Zooooo het was even zoeken, maar dit moet het bewuste topic over inenten zijn. Mijn vraag heb ik eerder gesteld maar is inmiddels zonder pardon geparkeerd bij dubbele topics. Dus nog een poging:

Hoe vaak enten jullie je (volwassen) katten in tegen katten- en niesziekte)???

Er staat hier al eea over in, maar het blijft een hot issue wat mij betreft. Ik heb ook gelezen dat de kattenziekte-enting langer geldig zou zijn, maar mijn dierenarts blijft me aanraden het elk jaar te doen. Ik vind het dat nogal duur als het niet eens nodig is.... Iemand al meer kennis hierover opgedaan?

Mijn Poes heeft vroeger niesziekte gehad, zou het voor haar meer nodig zijn om in te enten? Mij lijkt juist logisch dat ze nu de anti-lichaampjes wel in haar bloed heeft en sowieso niet meer hoeft te worden geënt. Iemand een idee?
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 413
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Maar ik vind dat jij wel erg veel hebt betaald hoor. Hoeveel was het nu weer? Ik schrok er erg van.
Gebruikersavatar
Cathy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 22 jun 2005 17:19
Locatie: Moorsele West-Vlaanderen Belgie

Bericht door Cathy »

Ik zit aan de bron bij DAvan het asiel en en ook ze zei dat jaalijske inenting niet nodig is (maar dat is top secret en heb beloofd dit nooit aan imand te zeggen.
Eenmaal het kitten geént is en daarna nog een herhaling is dit voldoende.
Kies je toch om je volwassen ktten te vaccineren is dit elk jaar NIET NODIG.
Je kan er gerust enkele jaren tussenlaten of nooit meer laten vaccineren.
Ik denk dat die vaccinatie wat commerce is voor Da en als de vaccinatie te einde loopt krig je een briefje thuis welke poes haar herhalinsvaccin moet krijgen.
8van mijn 10 katten zijn gevaccineerd ,Maaike e, Siska nog niet. ik denk in de komende jaren mijn katen nietmeer te laten vaccineren

Bij een rabies vaccin moet het ook jaarlijks herhaald worden alhoewel hetvaccin 3 jaar bescherming geeft

Zelf ben ik bang geworden bij vaccinatie bij kittens van 12 weken ,2 kittesn stierven na vaccinatie
Cathy ,trotse mama van Harry,Droopy,Kayleigh,Aristo,Gismo (Dido+) Karel,Felix (Hanneke+) Maaike ,Titi en Siska.
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

sKatje schreef:Maar ik vind dat jij wel erg veel hebt betaald hoor. Hoeveel was het nu weer? Ik schrok er erg van.
Het was ruim 150 euro. Maar daar zat ook tweemaal ontwormen bij en meerdere van die buisjes tegen vlooien (ben het merk even kwijt, maar het is niet goedkoop). En misschien is het hier in Amsterdam sowieso wat duurder, zoals alles.

Maar ik schrok me ook rot...

Oja, moderator, ik weet dat er een topic is over kostenvergelijking ;-)
Gesloten