inenten, 1 of 2x?

Voor alle vragen over de jaarlijkse cocktail, andere inentingen, entstoffen en de bijwerkingen van inentingen.
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

inenten, 1 of 2x?

Bericht door yana »

Er zijn verschillende stromingen van DA: de 1 ent 1x, by 12wk, omdat het poesje voor die tijd by de moeder gedronken heeft.
De ander ent 2x: by 8 en 12wk geloof ik.
Wat doen jullie, wat is het best?
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Bij ons zijn ze met 8 eken en 12 weken ingeent, ik weet alleen niet wat echt normaal is elke da zegt weer iets anders de ene zegt met 6 weken de andere met 8, wat ik wel weet is dat ze in de eerste tijd vaak ontwomt moeten worden.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Het ligt eraan of ze gezoogd worden door een moeder die geent is. Als dat het geval is dan kan je wachten tot 12 weken met enten, dat wordt tegenwoordig ook door de meeste dierenartsen aangeraden. Als je katje niet gezoogd is door een geente moeder dan wordt aangeraden om ze de eerste keer met 8 weken te laten enten. Met 6 weken heb ik nog nooit gehoord en dat lijkt me ook nog wel heel erg jong.
groetjes Sharon
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Shaz schreef: Met 6 weken heb ik nog nooit gehoord en dat lijkt me ook nog wel heel erg jong.
Dat leek mij ook shaz maar mijn da assistente zij dat dus echt.
Ik heb het niet gedaan hoor ik heb met Binky gewacht tot hij 8 weken was, wij hadden Binky met 6 weken al dus vandaar.
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 643
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

OKee, hier is dus een groot verschil van mening bij verschillende dierenartsen

Mening 1; als de moeder geent is en de kittens bij de moeder hebben gedronken, is het het beste om pas de eerste keer met 12 weken te enten en de 2e keer met 15 of 16 weken. Is de moeder niet geent of hebben de kittens niet bij de moeder gedronken, dan worden de kittens met 8 of 9 weken geent en voor de tweede keer met 12 weken.

Mening 2; Kittens moet je voor de eerste keer enten met 8 of 9 weken, de tweede keer met 12 weken.

groetjes, Muis
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Mening 3: als een kitten pas na de 16e week kan worden geënt, is de eerste nestenting overbodig en volstaat één enting...
speedy
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 jun 2007 19:10
Locatie: HEERLEN

tweede inenting

Bericht door speedy »

ik heb een vraagje mijn kat heeft de inenting gehad voor nies en kattenziekte ,maar is een tweede herhaling nodig?
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 978
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Is het een kitten die je hebt laten enten of een volwassen kat?
Een kitten moet namelijk een herhaling hebben na een paar weken (meestal de eerste in de 9e week en de tweede in de 12e week).

Een volwassen kat heeft voldoende aan 1 enting per jaar.
Hoe zinnig dit is bij binnen katten is een hele discussie en die is elders op het forum wel te vinden.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
speedy
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 jun 2007 19:10
Locatie: HEERLEN

Bericht door speedy »

hij is nu 9 maanden
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 457
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Dan hoeft hij pas volgend jaar weer voor zn volgende enting :wink:
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
nr91
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jun 2007 19:56

Vaccinatie

Bericht door nr91 »

Hallo,

ik heb een vraag ivm de jaarlijkse vaccinatie bij katten. Is dit echt nodig of is 1x voldoende? Ik vraag dit omdat bij ons mensen we veelal een éénmalige vaccinatie krijgen (voor bepaalde zaken) als we jong zijn. Is dit dan zo verschillend bij katten? Ik heb er intussen namelijk drie en dat begint op te lopen (uiteraard doe ik het als het nodig is).

groeten,
nr91
Foul Smelling Pig
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 03 dec 2003 10:08

Bericht door Foul Smelling Pig »

Tja, de meningen lopen daarover nogal uiteen. Wij doen eens per twee jaar vaccineren, omdat onze katten niet buiten komen en er dan minder gevaar op verwondingen en het oplopen van ziektes is. Er zijn er ook die beweren dat eenmalig vaccineren voldoende is, maar dat lijkt me zelf niet verstandig. BTW: De vergelijking met mensen gaat volgens mij niet op vanwege de verschillende lichaamswerking van de kat tov de mens, de werkzame stoffen in en dosering van de entingen.
QVOD PRO VIAE FIT PRO VIA
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 978
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Onze dierenarts zegt hier het volgende over:

Het is verstandig om toch de vaccineren omdat je zelf ook dingen van buiten en vanaf andere katten kunt overdragen op je eigen katten.
Daarbij is het geen absolute garantie dat je kat de ziektes niet krijgt, omdat er altijd nieuwe mutaties kunnen ontstaan binnen virusen.

Wij doen het ieder jaar omdat wij veel bij anderen met katten komen en omdat onze katten veel op het balkon zitten.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Drie katten zijn natuurlijk altijd duurder om te hebben dan maar eentje (aan dierenarts, voeding enz), dus daar is helaas niet veel aan te veranderen.

Zelf vaccineer ik mijn twee binnenkatten niet. Ze hebben 1 keer een vaccinatie gehad, maar daarna niet meer. Niet vanwege de kosten, maar vanwege de enorme stress van het naar de dierenarts gaan. Mijn katten zijn nog steeds kerngezond, dus het kan goed gaan, maar het is wel een risico. Bij buitenkatten zou ik zelf het risico liever niet nemen.

groeten,
Sandra
mi gusta bo
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 mei 2007 14:34

inentingen

Bericht door mi gusta bo »

Kan een kitten ook bij 12 en 15 weken worden ingeent, ipv bij 9 en 12 of kan dit voor problemen zorgen??
Gesloten