Levensduur van katten en invloed van ziektes. Hoe komt het?

Voor alle vragen over de jaarlijkse cocktail, andere inentingen, entstoffen en de bijwerkingen van inentingen.
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Levensduur van katten en invloed van ziektes. Hoe komt het?

Bericht door Anne87 »

Bij deze het beloofde artikel naar aanleiding van deze post. Helaas is het een pdf-bestand, dus die kan ik hier niet bijvoegen. Ik typ het daarom over. Het is nogal een lap tekst, dus heb wat medelijden met me als er spelfoutjes in staan, okay? ;-) En als iemand de pdf wil hebben, moet hij/zij mij maar even een berichtje sturen...
Artikel schreef:Levensduur van raskatten werkelijk gemiddeld korter dan van de htk?
Wat zijn de oorzaken, dat katten in het algemeen niet meer zo oud worden?
Heet het te maken met de entingen? Voeding? Worden ze te steriel gehouden? Het drukkere verkeer? Virussen en andere ziektes/parasieten vanuit het buitenland? Het milieu? Minder natuurlijke selectie? Complicaties rond dracht en bevalling? Onkundige DA's? Ligt het aan lijnteelt/inteelt? Te grote kattenpopulaties? Welke factoren spelen nog meer een rol?


Vroeger werden katten gemiddeld 16 tot 20 jaar oud. Sommige katten werden zelfs 23 jaar of ouder! Ze aten met de pot mee, werden nooit geënt of ontwormd en liepen in en uit wanneer het hun schikte. Veel mensen hadden toen niet eens een kattenbak in huis! De kat deed haar behoefte gewoon buiten. Katten hadden altijd vlooien - dat was normaal! En de restante melk werd standaard op een schoteltje buiten gezet voor de kat - wat nou lactose intolerantie? Daar is tegenwoordig niet meer aan te denken. Hedendaagse katten worden verwend met duur premiumvoer, regelmatige entingen/ontwormingen en om de vier weken (al dan niet alleen in de zomerperiode) krijgen ze zenuwgif in de nek gedruppeld ter preventie van ongewenste gasten, te noemen: parasieten. Als ze maar een scheet dwars hebben zitten staat men al bij de dierenarts. De high-tec kattenspeeltjes kunnen niet duur genoeg zijn en de echte aristocat drinkt alleen uit speciale kattenfonteinten. Dagelijks tanden poetsen bij de kat is heel gewoon geworden. Je zou denken, dat de gemiddelde leeftijd door alle goede zorgen gestegen zou moeten zijn, maar niks is minder waar! Tegenwoordig mag je nog echt blij zijn als je kat 12 jaar oud wordt! De meeste overlijden al met een jaar of 10, als het niet nog vroeger is... Hoe is dit nou mogelijk? Dit thema is meer dan avondvullend en daarom hebben wij er maar een serie van gemaakt.

Deel 7 - Minder natuurlijke selectie
Ik moet gelijk denken aan een heuvel, met mooi groen gras en met een klein huisje in het rood bovenop de heuvel... Fjorden, rotsen, beekjes en heel veel bomen, Noorwegen.
Als ik bedenk hoe mooi onze Noortjes daar zouden kunnen leven. Maar aan de andere kant weet ik ook dat de meeste Noren daar vroeger gewoon als boerderijkatten werden beschouwd en er meestal erg weinig tot helemaal niet naar omgekeken werd, zou ik toch bang zijn mijn katten daar te laten, ook al is het daar nog zo mooi...

Je ziet het op de boerderijen nog steeds. Ik zal er een klein verhaaltje van maken om het wat duidelijker te maken. Een kat ligt hoogzwanger te hijgen in het stro. De bevalling verloopt meestal wel goed. Poezen erven bijna altijd van hun moeder hoe goed of slecht ze kunnen bevallen. En als hun moeder dat niet goed had gekund, was die er waarschijnlijk al niet meer. In ieder geval was deze poes dan niet zo gezond geboren om nu zelf te gaan bevallen.

Deze poes heeft zelfs het plekje voor haar bevalling gekozen, waar zij zelf geboren is en ook dat komt vaak voor. Ze heeft samen met haar zus Plien ervoor gezorgd dat er geen bloed en andere bewijsstukken van de bevalling in het nest overblijven, zodat de roofdieren niet kunnen ruiken dat er hier wat te halen zou kunnen vallen...

Er zijn nu dus vijf kittens geboren in de kippenschuur. Twee ervan zijn best klein vergeleken met de rest en ze moeten hard vechten om ook een tepel mee te krijgen. Ik geef hun alvast een naam voor het gemak. Mini1 heeft ook nog eens vruchtwater in zijn longetjes gekregen en daardoor moeite met ademhalen. Hij is gauw uitgeput en moeders heeft dat ook al in de gaten. Ze kijkt het een beetje fronsend aan.

Mini2 is heel fel en het duurt niet lang voor ze een tepel heeft. Moeders krijgt hulp van tante Plien. Die gaat al poetsend de wacht houden over de kleintjes, zodat moeders ook eventjes water kan drinken en plassen. Plien is net zo alert als moeders zelf en ze stopt iedere keer abrupt met poetsen als ze een verdacht geluid hoort! Het is ook wel een grappig gezicht, want haar tongetje blijft dan echt even op het kitten hangen en ze heeft er heel grote ogen bij. Tijdens het poetsen leert ze haar neefjes en nichtjes goed kennen via de geur. Ook zij heeft in de gaten dat Mini1 best erg moe is. Hij wordt niet meer door haar gewassen... Helemaal uitgeput komt hij naast zijn broertjes en zusjes te liggen en heeft ook geen zin meer om er tussenin te gaan liggen, ook al heeft hij het koud.

Mini2 ligt helemaal onder de berg broertjes en zusjes. Moeders komt weer terug en iedereen begint hard te piepen, behalve Mini1, want hij heeft wel gemerkt dat de melkbar er weer is, maar hij is gewoon te moe om samen met de anderen om een tepel te gaan vechten. Als iedereen al een tepel heeft, geeft moeders hem een likje en nog een keer... Er is nog een tepel over en ja hoor, Mini1 weet de kracht te vinden om toch eindelijk eens te gaan drinken, maar hij valt meteen weer in slaap. Moeders weet genoeg, en zo was dit de laatste keer dat ze hem wakker heeft gemaakt. De volgende dag wordt hij "opgeruimd". Hij heeft de nacht niet overleefd. Misschien omdat het te koud was en hij niet genoeg kracht had te drinken om zich warm te kunnen houden. Hij lag de hele nacht buiten het nest. Wie zou het weten - in de natuur kijkt niemand er raar van op.
Mij lopen de tranen over de wangen als ik dit zo moet bedenken, maar ik weet dat dit in de natuur de harde realiteit is. Bij ons was hij misschien niet eens overleden en anders in ieder geval pas een of twee dagen later, misschien zelfs een week!

Mini2 groeit net zo hard als de rest en tante Plien gaat af en toe een klein kippetje ophalen voor in de gaten. Daar loopt ook nog een heel grote hond en ook die wil Plien daar echt niet zien. Af en toe laat ze dat even heel duidelijk zien aan die kater. Maar voor de hond doet ze zo alsof ze er helemaal niet is...

De grootste uit het nest heet Maxus. Hij heeft met twee weken zijn beide ogen al goed open! En zijn dikke kop waggelt heen en weer om alles beter te kunnen zien. Mini2 heeft pas één oogje open, maar ze kan haar hoofdje al wel goed omhoog houden. Maxi is bijna net zo groot als Maxus, maar ze heeft alleen eten in de kop en haar oogjes zitten nog dicht. Midas wilde zijn oogjes wel open doen, maar die zitten dichtgeplakt. Hij drinkt ook iets minder dan de rest, maar hij komt nog steeds genoeg aan.
Een week later sjeest Mini2 al door het stro. Moeders en tante Plien vinden dat nog helemaal niet grappig en proberen al miauwend haar een beetje in toom te houden.
's Avonds vindt moeders het genoeg en ze knaagt alle snorharen weg bij Mini2. Zo heeft ze minder oriëntatie en blijft ze dichter in de buurt. Moeders en Plien kijken elkaar bezorgd aan... Als dat maar goed komt met die durfal...

Midas heeft een ontstoken oog. Met de andere kant hij genoeg zien en hij probeert heel klungelig zijn jeukend, ontstoken oogje los te krabben en poetsen. Dat ziet er heel schattig uit en moeders helpt hem een handje. Buiten schijnt de zon en het is lekker warm. Maxus ligt lekker lui in het stro, terwijl Maxi heerlijk speelt met een strohalm.

De tijd vliegt en ze zijn alweer vijf weken! Het is midden in de nacht en Mini2 wordt wakker van een geluid. Ze kan er niks aan doen - ze móet dat gewoon nader inspecteren... Geen vijf minuten later heeft ze haar allereerste prooi gevangen! Een muis! Moeder zag het gebeuren en ze barst van de trots. Die zal het redden!
Ze heeft gelijk, maar Midas krijgt toch steeds erger last van zijn oog. Hij wordt daar erg ziek van en daarom wil hij niet meer eten. Ook niet de kuikens en muizen die Plien hem brengt. Mini2 pakt alles af...

Ze zijn al acht weken en moeders vindt het niet meer zo belangrijk om de hele dag achter hen aan te zitten. Omdat ze een Noorse Boskat is, mogen haar kinderen af en toe nog bij haar drinken. Maar dat Midas overlijdt doordat de infectie zich door zijn hele lijfje had verspreid, heeft zij niet eens meer gemerkt. Diarree, buikpijn en zwakte waren teveel voor hem. Hij had zich onder een struik verstopt en daarna werd hij nooit meer gezien.

Tante Plien is een gewone HTK en die heeft allang geen interesse meer in de kids. Die loopt buiten krols te zijn en vindt die grote, langharige kater opeens helemaal niet meer zo lastig. In tegendeel...
De sterksten uit dit nest hebben het overleefd, en als ze niet door een ongeluk overlijden en sneller zijn dan de roofdieren, gaan ze in de voetstappen van hun ouders treden.

Ik had Mini2 wel graag voor de fok willen gebruiken. Maar veel fokkers hadden Mini1 ook gewoon voor de fok gebruikt als zij het wonder boven wonder dan toch gehaald had. Want die is zo speciaal...
Midas had gewoon antibiotica gekregen en was hij ook gewoon geschikt geweest voor de fok, ook al waren 30% van zijn nakomelingen gevoelig voor infecties.

Een goede fokker met hart probeert zo goed mogelijk voor zijn katten te zorgen. En de meeste fokkers zouden er niet aan moeten denken de zwakkere kittens maar gewoon dood te laten gaan, zonder hen een handje te helpen. Ik ook niet hoor! Hoe vaak groeien de kleinsten uit het nest in onze maatschappij zelfs nog uit tot de grootsten in het nest!

In de natuur had dit beestje het niet overleefd en in onze maatschappij zie ik vaak dat zulke katten zelfs nog voor de fok gebruikt worden... En wat dachten jullie van de hulpmiddelen die soms nodig zijn om de poes bij de bevalling te helpen. Een dochter van een poes die moeite heeft met bevallen, hoort niet thuis in de fok. Ook kittens die vaker met infecties kampen dan de broertjes en/of zusjes, worden constant met antibiotica geholpen om te overleven en dat is toch ook normaal. We hebben tegenwoordig de middelen en dan moeten we daar ook gebruik van kunnen maken.
Kittens die verstoten worden door de moeder, proberen we met alle mogelijke middelen te redden - er zijn zelfs ammen voor katten! Maar het neemt niet weg, dat we hierdoor wel de natuurlijke selectie missen en niet alleen de sterksten overleven... Ik denk dat dit een steentje bijdraagt aan dat onze katten tegenwoordig niet meer zo oud worden als vroeger.

Dit artikel is afkomstig uit Noorderlicht 54, jaargang 14 en is geschreven door Melanie Natrop.
Wat vinden jullie ervan? Dit is natuurlijk specifiek op raskatten geschreven, en omdat het een Noorse Boskat vereniging is, specifiek op Noorse Boskatten. Helaas heb ik alleen dit blad, en dus niet de vorige zes delen die erover gaan. Ik ben wel heel benieuwd naar jullie mening hierover.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Levensduur van katten en invloed van ziektes. Hoe komt h

Bericht door Kattebeest »

Voordat ik verder op de inhoud in ga een vraagje.
Is het zo dat katten van nu niet zo oud worden als vroeger? Is die stelling gebaseerd op cijfers, wetenschappelijk onderzoek?

Zal zo eens google-en op de schrijfster van het artikel.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Levensduur van katten en invloed van ziektes. Hoe komt h

Bericht door Anne87 »

Dat durf ik niet te zeggen. Ik heb er verder geen cijfers bij oid, maar vind het wel een interessant artikel. Ik moet wel zeggen dat het volgens mij wel redelijk waar is dat raskatten sowieso minder oud worden dan htk-katten, en misschien doelt ze wel op dat onderscheid?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Levensduur van katten en invloed van ziektes. Hoe komt h

Bericht door Dinky »

Zeker wat betreft het willen redden van verstoten kittens kan ik mij er wel wat bij voorstellen (hebben we immers ook gezien bij Eveline met champ).

Ik denk dat het ook sterk afhangt van het ras zelf. Zo heb je geknutselde rassen zoals een Spynx waar sneller iets mee is dan een ras dat in de natuur voorkomt.
Wel is het bij rassen eerder dat er een vorm van inteelt aanwezig zal zijn omdat de keuze toch enigszins beperkt is (al probeert een goede fokker dat natuurlijk zo goed mogelijk te voorkomen).

Las laatst wel dit stukje met betrekking tot een hond waar KI schering en inslag is en ze een uitzondering is door een normale dekking te doen: klik
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Levensduur van katten en invloed van ziektes. Hoe komt h

Bericht door Anne87 »

Dat vind ik dus ook zoiets, als het niet natuurlijk kan bij het ras, of in ieder geval niet normaal is, omdat het bijna nooit kan, moet dat toch een teken aan de wand zijn dat er iets niet goed zit?

Bij raskatten heb je natuurlijk altijd een inteelt percentage. Er is een relatief kleine genenpoel, zeker ten opzichte van htk-katten. Ik las ook vandaag in de nieuwe Noorderlicht over een vrouw die nu twee kleine Noren-kittens uit Noorwegen had gehaald, waar op de boerderijen NoBo's gewone boerderijkatten zijn en behandeld worden als plaag. Maar goed, daardoor heb je dus wel van die sterke survivors. Inmiddels zijn ze raszuiver getest en geregistreerd als NoBo's en over een paar generaties krijgen die nakomelingen ook stambomen. Dat is prettig. Op die manier krijg je toch wat 'vers bloed' in je nakomelingen...

En ja, verstoten kittens redden. Ik snap het en zou het zelf ook niet anders doen. Maar een kitten redden, groot brengen (als dat lukt) en castreren is één ding. Maar wij mogen bijvoorbeeld volgens de afspraken ook met Noodle fokken! Die is medisch zo zwak en mankeert zo vaak wat. Zelfs als we met hem hadden willen fokken, had ik het niet gedaan. Maar er zullen er zat zijn die dat wel gedaan zouden hebben (broodfokkers?) en daardoor hou je een genetische zwakke lijn natuurlijk wel in stand. Dat zal niet ten goede komen aan een ras, of aan een individueel dier...

Of kijk naar onze Milo. Schat van een beestje hoor, maar zonder hulp van buitenaf was hij tijdens zijn kittentijd ook overleden (flat chest syndrom). Daar zou ik dus ook nooit mee fokken. Maar wederom, ook hierbij mag het. En de fokker van Milo is een - in mijn ogen - heel goede fokker. Erg betrokken bij de dieren, geïnteresseerd, noem maar op. Maar toch zou ik nooit met Milo willen fokken, als ik fokplannen had.
Laatst gewijzigd door Anne87 op 01 nov 2013 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Levensduur van katten en invloed van ziektes. Hoe komt h

Bericht door Brittenbolletje »

Ik vind niet dat raskatten minder oud worden, daar word meer bij getest dan bij een HTK waardoor je sneller achter dingen KAN komen... Maar sorry, ik wil even niet de ras kat verdedigen. Heb wel andere dingen aan mijn hoofd zoals jullie weten.
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Levensduur van katten en invloed van ziektes. Hoe komt h

Bericht door Anne87 »

Ik begrijp het hoor BB. En ik heb zelf ook twee raskatten thuis lopen, zoals je weet, dus het is sowieso geen aanval naar raskatten.

Maar ik vind wel - en geen aanval naar jou hoor, maar in het kader van de discussie - dat als ik kijk naar leeftijden van katten, HTK-katten over het algemeen een paar jaar ouder lijken te worden dan raskatten. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, kijk naar onze Flo, 100% HTK en toch maar net 3 jaar geworden, maar ik ken ook genoeg verhalen van mensen in mijn omgeving waarbij de HTK-kat overleed toen ze de 20 al ruimschoots gepasseerd was (22 jaar, 23 jaar, 24 jaar zelfs!). Ik moet nog een Noor tegenkomen waarbij dat zo is, maar misschien zoek ik gewoon niet goed genoeg.
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Levensduur van katten en invloed van ziektes. Hoe komt h

Bericht door Brittenbolletje »

Nee ik begrijp je wel.

Maar ik ken wel Britten die ook gewoon 20 worden (andere rassen ben ik niet mee gemoeid).

Ik heb nou ook niet echt katten die oud zijn geworden. de oudste HTK van mij is 14 geworden en de jongste, tja dat weten jullie nog geen 5 maanden :cry:

En wat mezelf betreft qua raskat, weet ik het nog niet, de oudste word dit jaar nog 9 jaar dus is nog neit zo oud. Kan dus niet over me zelf praten :)
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Levensduur van katten en invloed van ziektes. Hoe komt h

Bericht door Kattebeest »

De Noorse Boskat is dus eigenlijk een htk in Noorwegen? Kunnen we raskat of htk uit de discussie laten.

Dan gaat het erom dat de medische kennis door de jaren heen enorm is verbeterd waardoor katten van nu eerder gered kunnen worden. Niks mis mee lijkt me. Tenzij je ermee gaat fokken.
Vat ik het zo goed samen?
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Levensduur van katten en invloed van ziektes. Hoe komt h

Bericht door Anne87 »

Okay, ik ben niet zo thuis in de Britten moet ik zeggen... ;) Maar goed dat dat daar dan ook gebeurt, het bereiken van die hoge leeftijd! Weet je toevallig ook of dat dan ook familie van elkaar is (dus een 'sterke lijn')? Of komt het spontaan voor?

Onze Odie is 19 geworden en overleed toen aan nierfalen (Metacam gehad na operatie, ik verdenk dat nog steeds, want ze had nooit last van haar niertjes daarvoor). De kat van mijn beste vriendje op de basisschool is 24 jaar geworden. Ook een gewone HTK-kat.

Ik kwam trouwens dit net nog tegen:
"Ten laatste de levensverwachting. Hoewel er natuurlijk uitzonderingen zijn, is algemeen bekend dat raskatten sneller ziek worden, en ook sneller gezondheidsproblemen krijgen. Ze krijgen vaak sneller kanker, en verschillende andere ouderdomskwaaltjes. De levensverwachting van een echte raskat ligt dus vaak toch een paar jaar lager dan die van een gewone huiskat."
bron
Nou staat er wel meer in die tekst waar ik mijn wenkbrauwen bij optrek, zoals verstikkingsgevaar bij Noorse Boskatten (nog nooit van gehoord...), maar toch weer die levensverwachting... Is het dan een broodje aap verhaal, of zit er toch meer achter?
Kattebeest schreef:Dan gaat het erom dat de medische kennis door de jaren heen enorm is verbeterd waardoor katten van nu eerder gered kunnen worden. Niks mis mee lijkt me. Tenzij je ermee gaat fokken.
Vat ik het zo goed samen?
Min of meer. De vraag is namelijk of het redden van katten die het 'in het wild' niet zouden redden, en die door laten stromen naar de fok, een invloed heeft op de mogelijk kortere levensduur of vatbaarheid voor ziektes. Daarin meegenomen dat de Noorse Boskat (als we het over dat ras hebben) hier in Nederland wel een kattenras is. In Noorwegen is de populatie wat groter en worden ze ietwat meer op basis van 'survival of the fittest' grootgebracht, maar hier kiezen mensen de ideale match uit. De genenpoel is dus een heel stuk kleiner dan in Noorwegen (dus het raskat vs. HTK-kat gebeuren), en je hebt dus een inteeltpercentage.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Levensduur van katten en invloed van ziektes. Hoe komt h

Bericht door Dinky »

Tja, de htk poes die mijn vriend thuis had is ook ruim 20 jaar geworden zonder ooit bij de dierenarts te komen (behalve voor het inslapen omdat ze toen gebroken poot had).
Onze vorige htk poes is 3 jaar geworden, overleden als gevolg van aanrijding maar zijn we daarvoor ook mee bij de DA geweest met eerst niesziekte en daarna nog grasspriet in de neus (hebben we in totaal klein halfjaartje bij ons gehad)
Dinky is nu 7 jaar en had blaasgruis toen ze bij ons kwam. Verder nog geen problemen mee gehad en hoop dat ze nog heel oud mag worden zonder problemen ;)

Ervaring is hier dus tot nu toe wisselend maar denk dat het verkeer ook zeker een rol zal spelen in de gemiddelde leeftijd. Er rijden nu immers veel meer auto's dan vroeger ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Levensduur van katten en invloed van ziektes. Hoe komt h

Bericht door Anne87 »

Maar dan zou je verwachten dat raskatten ouder worden, aangezien die toch minder vaak loslopen dan HTK-katten...
Shimbalaya

Re: Levensduur van katten en invloed van ziektes. Hoe komt h

Bericht door Shimbalaya »

Anne, heel erg bedankt. ;-)
Het eerste stuk is echt herkenbaar, heb zelf ook het idee dat katten vroeger veel ouder werden dan tegenwoordig en vroeger veel minder last hadden van allerlei kwaaltjes.
Dat tegenwoordig vooral raskatten minder oud worden door de natuurlijke selectie zoals in het artikel wordt gezegd klinkt aannemelijk.

Alleen heb ik vroeger geen raskatten gehad maar HTK's dus wat mij betreft mogen we daar ook over discussieren. ;-)
Andere oorzaken die van invloed kunnen zijn op de gezondheid die in het artikel worden genoemd zijn Voeding , Entingen, Verkeer en andere factoren.
Heb zelf 6 katten gehad, alle HTK, die 13 jaar, 15 jaar, 2 van 17 jaar en 18 en 20 jaar zijn geworden.

Wat de Voeding betreft: Onze katten hebben allemaal hun leven lang Whiskas natvoer-en brokken gekregen dus bomvol granen( waar men tegenwoordig bijna hysterisch over doet) en nooit ernstige gezondheidsproblemen gehad tot op hoge leeftijd.
Nooit blaasgruis gehad terwijl er 3 katers tussen zaten, terwijl veel granen juist blaasgruis zou veroorzaken. Geen diabetes en andere kwaaltjes die verband zouden houden met "slecht" voer met granen erin.

En dat geldt niet alleen voor mijn katten, alle katten van buren, bekenden en familie kregen allemaal vroeger goedkoop supermarktvoer te eten en deze katten mankeerden zelden wat.
Vroeger wist je gewoon niet beter, alle katten kregen toen Kitkat en Felix en TomPoes.
Niemand ging vroeger vaak met z'n kat naar de DA, gewoon omdat de katten echt niks mankeerden.
Ik ken heel veel mensen die alleen maar bij de DA zijn geweest voor de 1e entingen en daaarna zelden tot nooit meer.En zelfs die 1e entingen werden vroeger niet vaak gegeven, maar da's een ander verhaal.
Daar kom ik nog op terug.

Dus waarom dat katten tegenwoordig minder oud worden, want dat geldt ook voor HTK's , heeft waarschijnlijk weinig te maken met het voer.
Tegenwoordig is er veel meer kwalitatief goed voer te krijgen dan vroeger.

Dat laatste wat Nancy zegt, dat de medische kennis de laatste jaren verbeterd is ten opzichte van vroeger zou dus moeten betekenen dat katten tegenwoordig ouder moeten worden.
Maar dat is dus juist niet het geval.
Maar voor nu stop ik ermee, moet zo dadelijk weg.Ik kom hier nog op terug. ;-)
Laatst gewijzigd door Shimbalaya op 01 nov 2013 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Levensduur van katten en invloed van ziektes. Hoe komt h

Bericht door Anne87 »

Graag gedaan Maria!

Ik heb ook nog een interessant stuk over entingen gevonden inderdaad, wat hier misschien mee samen zou kunnen hangen. Maar wederom is het een stuk wat ik over moet typen, en dat kost vrij veel tijd, die ik nu even niet heb. Dus dat hou je van me tegoed (herinner me eraan als ik het vergeet!).

En je kaart precies de dingen aan die bij mij vragen oproepen. Hoe zit het inderdaad met die betere voeding? Hoe zit het met de medische kennis? Hoe komt het dan dat de leeftijdsverwachting inderdaad toch af lijkt te nemen? Zijn we er sneller bij en laten we een zieke kat bijvoorbeeld vroeger inslapen, waar we ze vroeger misschien langer doodziek door lieten lopen tot ze van pure ellende omvielen? Maar kan dat jaren schelen? Ik weet het niet, maar vind het wel heel interessante materie.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Levensduur van katten en invloed van ziektes. Hoe komt h

Bericht door Kattebeest »

Shimbalaya schreef: Dat laatste wat Nancy zegt, dat de medische kennis de laatste jaren verbeterd is ten opzichte van vroeger zou dus moeten betekenen dat katten tegenwoordig ouder moeten worden.
Maar dat is dus juist niet het geval
Maria, vraag me af of die stelling klopt. Of katten vroeger inderdaad ouder werden dan nu. Zoals het er nu uitziet is die stelling gebaseerd op de Noorse Boskat en niet op andere rassen of htk's.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Plaats reactie