Levensduur van katten en invloed van ziektes. Hoe komt het?

Voor alle vragen over de jaarlijkse cocktail, andere inentingen, entstoffen en de bijwerkingen van inentingen.
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Levensduur van katten en invloed van ziektes. Hoe komt h

Bericht door Anne87 »

Zou er niet met allemaal katten die eigenlijk enkel dankzij medische kennis in leven zijn, en dus wel wat zwakker zijn van nature, gefokt worden? Of dat nou doelmatig fokken (raskatten bij een fokker) of 'toevallig fokken' (HTK-katten die ongeholpen buiten komen) is? En op die manier hou je - heel cru gezegd - zwakke genen erin.
Als de katten in het verhaal allemaal HTK's waren geweest, was het verhaal best wel grotendeels hetzelfde gebleven. Maar als Mini1 een flinke hulp in de rug had gekregen door bijvoeding enzo, had hij het mogelijk best kunnen overleven en later een poes kunnen dekken. Dat is wat wij mogelijk doen en waar we aan bijdragen. Die nakomelingen zijn dan ook zwakker, en zo hou je die genen erin.

Kittens helpen, daar ben ik helemaal voor, maar ik vind wel dat 'zwakke kittens' gecastreerd moeten worden, of ze nou raskatten of htk-katten zijn. Anders krijg je op een gegeven moment allemaal zwakke katten, en krijg je dus problemen met 'de kat an sich'. Maar goed, dat is even een niet heel goed doordachte conclusie van mij hoor.

En niet elke kater die een poes dekt of elke poes die een nestje krijgt is natuurlijk medisch zwak, maar als er iets in de lijn zit, dan krijg je daar vroeg of laat toch wel een keer een probleem mee, lijkt me. Dat komt er ooit in een generatie uit. En als die katten dan ook weer nestjes krijgen, en noem maar op, is het hek van de dam.
Laatst gewijzigd door Anne87 op 01 nov 2013 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Levensduur van katten en invloed van ziektes. Hoe komt h

Bericht door Dinky »

Anne87 schreef:Maar dan zou je verwachten dat raskatten ouder worden, aangezien die toch minder vaak loslopen dan HTK-katten...
Meende dat het ook ging over katten die vroeger ouder werden dan tegenwoordig ;) Oftewel met betrekking tot de vragen aan het begin van het artikel:
Wat zijn de oorzaken, dat katten in het algemeen niet meer zo oud worden?Heeft het te maken met de entingen? Voeding? Worden ze te steriel gehouden? Het drukkere verkeer? Virussen en andere ziektes/parasieten vanuit het buitenland? Het milieu? Minder natuurlijke selectie? Complicaties rond dracht en bevalling? Onkundige DA's? Ligt het aan lijnteelt/inteelt? Te grote kattenpopulaties? Welke factoren spelen nog meer een rol?
Die oude kat van mijn vriend toen hij nog thuiswoonde kreeg trouwens ook gewoon het voer dat op dat moment betaalbaar was dus zeker niet altijd het duurste voer.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Levensduur van katten en invloed van ziektes. Hoe komt h

Bericht door Anne87 »

True, maar inmiddels ging het ook een beetje over raskatten vs. htk-katten, dus vandaar. ;) Maar goed, er is inderdaad veel meer verkeer dan vroeger. Ik weet niet of er ook meer katten doodgereden worden dan vroeger (en of dat dan in absolute aantallen is of in percentuele).

En Odie heeft bij ons ook altijd gewoon Felix, Whiskas (en dat was al een 'duur' merk!) enzo gekregen. En 19 jaar geworden...
Shimbalaya

Re: Levensduur van katten en invloed van ziektes. Hoe komt h

Bericht door Shimbalaya »

Ik heb zelf ook een theorie wat de entingen betreft, maar ik heb nu weinig tijd.
In het kort dan:

Vroeger was het niet de gewoonte dat katten regelmatig werden ge-ent zoals nu het geval is.In Amerika zijn ze halverwege de jaren 70 begonnen met de zogeheten entings-campagnes.
Dierenartsen werden aangspoord door de farmaceutische industrie om het jaarlijks enten te gaan promoten, dat is hier in Europa overgenomen.
En natuurlijk was de reden hiervoor financieel, de farmaceutische industrie wilde meer geld verdienen op deze manier en de DA's wilden ook wel 'n extra centje hieraan verdienen.

En dat overmatig enten kan dus een heel belangrijke oorzaak zijn dat de katten tegenwoordig veel vlugger last hebben van allerlei kwalen en ziektes.
Het hele immuumsysteem krijgt iedere keer een gigantische opdonder van al die entingen.
En zeker bij jaarlijks enten.

Op een Amerikaanse site zeiden meerdere DA's dat het gewoon een truc was om meer geld te verdienen en dat jaarlijks enten absoluut niet nodig is en zelfs zeer schadelijk kan zijn.

En jouw stuk over de entingen wil ik ook graag lezen! :smile:
Shimbalaya

Re: Levensduur van katten en invloed van ziektes. Hoe komt h

Bericht door Shimbalaya »

Kattebeest schreef:

Maria, vraag me af of die stelling klopt. Of katten vroeger inderdaad ouder werden dan nu. Zoals het er nu uitziet is die stelling gebaseerd op de Noorse Boskat en niet op andere rassen of htk's.
Nancy, de reden dat ik Anne heb gevraagd om hiervoor een apart topic te openen is dat ik een algemene discussie wilde starten en de meningen van anderen hierover wilde weten.
Dus niet alleen discussieren over het vermelde artikel, maar VOORAL ook over de vraag waarom dat katten vroeger weiniger last hadden van ziektes dan tegenwoordig het geval schijnt te zijn.

Omdat ik al jarenlang op allerlei kattenforums zit in binnen-en buitenland en het viel me op dat de oudere personeeltjes allemaal zeggen dat katten vroeger ouder werden en weiniger mankeerden dan tegenwoordig.
En dat katten vroeger zelden werden ge-ent en toch nooit iets mankeerden en zo.
Ook in de wachtkamer van de DA heb ik dit vaak gehoord van oudere mensen.Daarover wilde ik dus graag discussieren.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Levensduur van katten en invloed van ziektes. Hoe komt h

Bericht door mittenslief »

heel herkenbaar stukje.....moet zeggen dat ik dit met het laatste nest van mama Loes zo ongeveer toch wel meegemaakt heb.....zij is wel HTK (alhoewel dat ook een ras is vindt is want officieel heten ze Europeese korthaar, maar dat is een andere discussie)
Zij werdt hoogzwanger in het asiel gebracht en daar bevallen van 8 kittens.....de 1e nacht heeft zij er ook 1 van opgegeten, toen ik haar ophaalde waren er dus nog maar 7, waarvan er 1 niet of nauwelijks meer reageerde....ik heb natuurlijk geprobeerd aan te leggen, maar ze was al zo zwak dat ze er al geen kracht meer voor had....de volgende morgen lag ze ook gewoon dood tussen de rest.....natuurlijk weeg ik ze elke dag en er was er nog 1 die achterbleef met groei Sisi....haar heb ik 2 weken bijgevoerd en die bleek dus een waterhoofdje te hebben...de overige 5 groeide wel goed...moeder was ook erg attent op haar kinderen toen pepsi voor het eerst op de bak ging wilde ze zijn strot wel doorbijten maar goed dat we erbij waren.....Quarkje was inderdaad ook erg rap als enigste meid in het nest...en lisa en ik vroegen ons dus al af waar haar snorharen gebleven waren...bedenk Anne dat je ons hier het antwoord op hebt gegeven, zie je wel weer wat geleerd....Quarkje begon last te krijgen van de melk en raakte heftig aan de diarree...heel wat uren heb ik haar gevoerd met isogel en convelesance mengen met vleesje en goede tips van bb todat ze over was op vast voer...vanaf het begin heb ik ook al gezien dat er niesjes in het nest waren....maar zolang ze moedermelk krijgen hebben ze genoeg weerstand....totdat ze natuurlijk minder gingen drinken en op vast voedsel overgingen.....Quarkje heeft altijd wel last van medicijnen en ontworming....dan is ze weer dagenlang aan de diarree....Nozem en Rusty hadden alleen maar een ontstoken oogje wat ik behandeld heb met zilverwater...Olivier kreeg niesziekte en Pepsi tja....hartruis en niesziekte alweer nu en heftig..flink aan de ab want ander red hij het niet en natuurlijk is zijn toekomst nog onzeker.... ben ik ervoor dat de sterkste overleven...ja natuurlijk...kan ik dat....nee natuurlijk niet...proberen alles om de beestjes te redden....al denk ik er hard over om Pepsi niet door te laten plaatsten, laat ik maar de enigste zijn ( en dochterlief natuurlijk die er verdriet van heeft als hij het toch niet red)
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Levensduur van katten en invloed van ziektes. Hoe komt h

Bericht door Kattebeest »

Net wat op internet gezocht en kom alleen artikelen tegen waarin staat dat de kat van nu juist ouder wordt dan vroeger dankzij voeding, medische kennis en het meer binnenshuis houden van katten.

Kon het niet kopieren en plakken maar zelfs op deze website staat het vermeld, gecombineerd met het voorkomen van dementie en andere typische ouderdomskwalen.

Ja, weet ik Maria. Vind het een boeiend onderwerp vandaar dat ik me er ook mee bemoei.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Levensduur van katten en invloed van ziektes. Hoe komt h

Bericht door BloemTetsu »

Goede discussie.

Mijn jeugdkatten zijn met 'slecht' voer en geen da bezoek oud geworden en van ellende omgevallen.

Onze vorige katten zijn 15 en 16 geworden. Het grootste deel van hun leven kregen ze tom poes en later whiskas en purina one. Nooit geent.
Tot ze opeens schildklier- en nierproblemen kregen.

Nu heb ik katten die wel worden geent, goed voer krijgen en ik zit vaker bij de da.

Het is niet logisch. Wij als mens worden ouder vanwege het verbeterde voer/eten en de medische vooruitgang. Terwijl dit niet voor onze huisdieren geldt. Best wel vreemd.

Om nu alle zwakke en door moeders minder behandelde kittens meteen niet te helpen, gaat ook wat ver. Het idee van castreren van deze zwakke is goed (moet sowieso in mijn ogen).
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Levensduur van katten en invloed van ziektes. Hoe komt h

Bericht door Ikey »

Leuke discussie!

Hoe triest ik het ook vind voor die kittens uit het voorbeeld, het is natuurlijk wel een voorbeeld van survivol of the fittest. En doordat wij mensen alle kittens willen helpen, is dat nu niet meer zo. Niet dat ik dus zeg, laat het aan de natuur over. Ik ben het met Anne eens, je hebt als fokker de verantwoordelijkheid dat je gezonde kittens op de wereld zet en dat betekent dus de zwakke kittens wel redden, maar ook castreren en zeker niet mee fokken.

Vorige week heb ik toevallig in de krant ook iets gelezen hierover (geloof in het Parool). Daarin was de stelling dat wij er zelf voor zorgen dat katten steeds minder oud worden doordat wij als verantwoordelijke baasjes onze katten castreren. Waardoor wij er zelf voor zorgen dat de sterke katten zich niet kunnen voortplanten.
Tegelijkertijd zijn er een heleboel katten die ongecastreerd rondlopen en zich wel gewoon voortplanten, doordat ze gewoon naar buiten gaan. Die kittens komen dan weer vaak in het asiel terecht, waar alles op alles wordt gezet om ze te redden en worden weer geplaatst bij nieuwe baasje. Dus de geredde, zwakkere kittens komen bij een willekeurig baasje terecht, die ze ook weer ongecastreerd laat rondlopen buiten. En zo worden de kittens steeds zwakker.

Vroegcastratie is hier een oplossing voor, vind ik. Dan weet je zeker dat een geredde, zwakkere kitten zich zelf niet voortplant. Dit is voor een deel de verantwoordelijkheid voor de asiels. Gelukkig gebeurt dit steeds vaker.
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Levensduur van katten en invloed van ziektes. Hoe komt h

Bericht door mittenslief »

als het even kan gaan veel kittens al vroeg gecastreerd de deur uit, tenminste hier in het asiel....alleen bij de eerste nestjes niet want die zijn al vroeg besproken en zijn nog net te jong dan, maar er wordt wel scherp op gelet gelukkig..ik ben ook zeer voor vroegcastratie
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Levensduur van katten en invloed van ziektes. Hoe komt h

Bericht door Ikey »

Dat klinkt als een heel goed asiel. Ik weet dat wij verplicht waren Skippy te laten castreren en dat er een boete op stond als we het niet deden. Wij waren het uiteraard sowieso van plan en zijn het hele eind terug naar Eindhoven gereden toen Skippy gecastreerd werd. Maar ik vraag me af wat ze kunnen doen als mensen het vertikken hun kitten te castreren.
Ik betwijfel of ze er overal even goed op letten of de kittens echt gecastreerd worden. Daarvoor zijn ht er op sommige plekken gewoon teveel. Niet dat ik dat een excuus vind, overigens.
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Levensduur van katten en invloed van ziektes. Hoe komt h

Bericht door Kattebeest »

Ikey schreef: Vorige week heb ik toevallig in de krant ook iets gelezen hierover (geloof in het Parool). Daarin was de stelling dat wij er zelf voor zorgen dat katten steeds minder oud worden doordat wij als verantwoordelijke baasjes onze katten castreren. Waardoor wij er zelf voor zorgen dat de sterke katten zich niet kunnen voortplanten.
Klopt Paula, stond laatst ook een heel artikel in de Volkskrant n.a.v. het boek 'het geheim van de kat' van John Bradshaw. Heb het artikel nog ergens liggen, zal kijken of ik het citaat vanavond kan overtypen. Ging het over leeftijd of over gezondheid? Die twee hoeven niet samen te gaan.
Laatst gewijzigd door Kattebeest op 01 nov 2013 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Levensduur van katten en invloed van ziektes. Hoe komt h

Bericht door Brittenbolletje »

Vroeg castreren is een andere discussies daar zou ik nooit aan beginnen. De reden? Bij heel vrieg gecastreerde katten merk dat e vaker of eerder problemen asn de plasbuis. Dat schijnt nauwer te blijven met alle moge gevolgen van dien.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Levensduur van katten en invloed van ziektes. Hoe komt h

Bericht door mittenslief »

zie je weer wat geleerd...dat is dan ook waardeloos
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Levensduur van katten en invloed van ziektes. Hoe komt h

Bericht door Brittenbolletje »

Pfff ik schrijf wel Russisch via mijn mobiel. Dat je het begrijpt Nathalie hahahah
Plaats reactie