Levensduur van katten en invloed van ziektes. Hoe komt het?

Voor alle vragen over de jaarlijkse cocktail, andere inentingen, entstoffen en de bijwerkingen van inentingen.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Levensduur van katten en invloed van ziektes. Hoe komt h

Bericht door Dinky »

Dat is inderdaad wat ik ook vaker gelezen heb Mirjam. En nee, het is niet Russisch aangezien het gewoon latijnse letters zijn :lol: Russisch zou ik inderdaad niet begrijpen ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Levensduur van katten en invloed van ziektes. Hoe komt h

Bericht door Ikey »

Kattebeest schreef:
Klopt Paula, stond laatst ook een heel artikel in de Volkskrant n.a.v. het boek 'het geheim van de kat' van John Bradshaw. Heb het artikel nog ergens liggen, zal kijken of ik het citaat vanavond kan overtypen. Ging het over leeftijd of over gezondheid? Die twee hoeven niet samen te gaan.
Klopt, was inderdaad naar aanleiding van dat boek. Kon even niet zo snel vinden hoe die schrijver ook alweer heet (krant al weggegooid). Dat ging, als ik het mij goed herinner, over gezondheid.
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Levensduur van katten en invloed van ziektes. Hoe komt h

Bericht door mittenslief »

whaaha ik heb ook zo'n mobiel....
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Levensduur van katten en invloed van ziektes. Hoe komt h

Bericht door Anne87 »

Ik moet zeggen dat ik dat inderdaad vaak hoor als reden om geen vroegcastratie toe te passen, de kans op blaasgruis, of het niet volledig ontwikkelen van een 'kater'-uiterlijk (in het geval van katertjes, uiteraard). Maar anderen spreken dat weer volledig tegen en zeggen dat dat geen enkele invloed heeft.
Geboortebeperking - vroegcastratie
Sinds begin 2001 gaan de kittens die ik als huisdier verkoop gecastreerd de deur uit. Het bevalt mij, de kittens en de nieuwe eigenaren prima. De beslissing om dit te gaan doen is niet over 1 nacht ijs genomen. Tijdens mijn zoektocht naar informatie stuitte ik vaak op vooroordelen, onbegrip en zelfs agressieve reacties van fokkers en potentiële eigenaren. De meeste negatieve opmerkingen worden gemaakt door mensen die zich nog niet in de materie verdiept hebben en vasthouden aan oude gewoontes, regels en bakerpraatjes of totaal achterhaalde informatie.

Aan het gevoel van iemand kan ik niets veranderen, als men het zielig vindt of het niet durft omdat het kitten zo klein is, dan is dat zo. Maar in dit artikel wil ik graag proberen uit te leggen wat de beweegredenen zijn om tot vroegcastratie over te gaan.

Na 10 jaar fokken weet ik dat er mensen zijn die, hoewel ze perfect voor hun kat zorgen, op het moment dat ik aan de bel trek over het tijdstip van castratie met allerlei uitvluchten komen. Geen tijd, ze is nog zo jong, we gaan verhuizen, ik kan geen vrij krijgen van mijn werk, geen geld, de vakantie staat voor de deur etc.

In grote lijnen komt het er op neer dat deze eigenaren het eng vinden. De katers gaat nog wel, want de angst voor sproeien is groter dan de angst voor castratie. Maar de poesjes, tja, het buikje moet open en dat is op zijn zachtst gezegd toch heel wat. Een enkele keer is de eigenaar bang voor de narcose en soms willen ze toch gaan fokken.

Maar afspraken zijn afspraken en zo begon ik met het vasthouden van de stambomen tot ik het schriftelijke bewijs van hun dierenarts kreeg dat de kat gecastreerd was, dit werkte ook niet feilloos, want de stamboom is voor sommigen niet meer van belang als ze het katje hebben. Zo is er een poesje waarmee ik niet wil dat gefokt wordt uit een nest van 9 jaar geleden dat nog steeds de pil krijgt. Dit poesje heeft de genetische dominante oogafwijking RD en daarom mag er niet mee gefokt worden. Ze krijgt al 7 jaar lang de pil en ik heb het opgegeven om uit te leggen dat ze op deze manier schijnzwanger gehouden wordt en een castratie beter zou zijn voor haar lichaam dan al die hormonen. De kans op mamatumoren en baarmoederontstekingen is veel groter.

Een ander poesje ging als huisdier, een heel lief poesje, maar verre van de perfecte Noor qua profiel en vachtstructuur, inmiddels heeft ze al enkele nesten van de katers uit de buurt gehad, want de eigenaresse vindt het goed voor haar kleine kinderen om geboortes mee te maken. De stamboom ligt na 5 jaar nog steeds hier.

Ik kan zo wel een tijdje doorgaan, het punt is dat ik wil dat alleen met die katten uit een nest gefokt wordt die het meeste toevoegen aan de genenpool, niet elke kat is even geschikt voor de fok en voegt iets toe. Ik ben ook van mening dat je niet teveel met een bepaalde lijn moet fokken, als er later iets negatiefs in blijkt te zitten heb je een groot probleem. Door veel dezelfde lijnen te gebruiken versmal je de genenpool en dat is voor een ras niet goed.

Daarnaast is niet iedere gezinssituatie is geschikt en niet iedere persoon is geschikt om een nest groot te brengen. Wie fokt weet dat er enorm veel tijd in gaat zitten als je het bewust wilt doen. Stamboomonderzoek, katerbezoeken, verkoop regelen, mensen over de vloer, incalculeren dat als er iets misgaat ( poes geen melk, keizersnede, kittens die bijgevoerd moeten worden etc.) je tijd hebt dat op te lossen en je vrij kunt krijgen van je baas. Kater en poes bij elkaar zetten is gemakkelijk, maar de rest volgt. Net als bij het kiezen voor kinderen van de tweebenige soort zou het echter een bewuste keuze moeten zijn en niet een opwelling, want het is zo leuk.

Natuurlijk zijn er mensen die zeggen, waar bemoeit ze zich mee, ik beslis toch zeker zelf. Ja dat mag je ook als je de kat in huis hebt en van jou is. Ik dwing niemand om een kitten bij mij te kopen, dus is iemand het niet eens met mijn regels, die ook in een koopcontract vastgelegd worden, dan kopen ze maar bij een ander.

Hoe vaak hoor ik niet dat het puur eigenbelang is , omdat ik niet wil dat er met de kittens gefokt wordt. Laat ik u uit de droom helpen, dat is inderdaad één van mijn beweegredenen. Maar het is niet uit egoïsme of om mijn eigen lijnen exclusief te houden, het is het behoud van een gezond ras met een brede genenpool dat mij voor ogen staat. Ik behoor niet tot de fokkers die nooit in de fok verkopen, die doen namelijk niets voor het ras, behalve reclame maken.

Er zijn echter nog legio andere redenen. Verkoop ik een poesje of kater voor de fok dan wordt zo'n "fok"-plaats heel bewust gekozen, het poesje of katertje heeft wat meer onderzoeken ondergaan( o.a bloedgroep, Leukemie/Aids) en is de beste van het nest qua combinatie karakter en uiterlijk, dus geschiktheid om mee te fokken en de Noor als ras te behouden of te verbeteren. Tevens kijk ik naar wat de mensen al hebben en kijk welke eigenschappen hun nieuwe aanwinst zou moeten vererven. Vermeerderen kan iedereen en kater x poes is kitten, maar is NFC x NFC ook NFC??

Bovendien heb ik in de loop der jaren dekkaters gezien in papegaaienkooien, hondenbenches, op zolderkamertjes etcetera en dat wil ik mijn kittens besparen. Iemand die met een smoes een fokdier wil kopen hier, is niet meer geïnteresseerd als ze horen dat ze een gecastreerd katertje of poesje krijgen. Ik heb dat al vaker gehad, kijk ze hebben een paar keer bot gevangen en verdraaien dan hun verhaal: nee hoor, gewoon een huisdier, ja hoor we castreren ze. Of ze bellen na een jaar op. Zuslief heeft een lieve NFC-poes gekocht en wilde wel een nestje, dus de kater mocht een keer dekken, geen probleem dachten ze. Maar die kater ging daarna sproeien en dus kan ik hem gaan halen. Dat staat immers in mijn koopcontract, zonder opgave van reden neem ik ze terug

Het maakt lichamelijk weinig verschil of een kat jong gecastreerd ( 8-16 weken) of ouder is ( 6-8 maanden) en de oude uitspraken als "de plasbuis "ontwikkelt zich niet goed zijn achterhaald en als niet waar bevonden. Vroegcastratie heeft voordelen, de kittens gaan als groep naar de dierenarts, gaan samen onder narcose en worden samen in de veilige groep wakker, binnen een uur na het wakker worden eten ze hun buikjes vol en rennen weer achter elkaar aan door de tuin. Opvallend is hoe snel de kittens zich herstellen en hoe weinig last zij van de narcose hebben, hetgeen ook bewezen is en niet alleen mijn eigen ervaring. Ze hebben geen last van pijn in dezelfde mate als een oudere kat. Bij een 2,5 jarige kater viel mij op dat hij zich 3 dagen slecht voelde, de kittens daarentegen weten van niets. De kleine ritssluiting bij de poes weerhield haar er niet van om met haar broertjes te ravotten.

Zoals alles in het leven heeft het voor en nadelen, voor mij wegen de voordelen zwaarder dan de nadelen, of dat voor iemand anders ook zo is kan ik niet bepalen.

Wat een boer niet kent dat eet hij niet. Wij Nederlanders vinden nogal snel iets dat we niet kennen abnormaal en kijken lang de kat uit de boom. In sommige culturen ben je op een leeftijd van 13 jaar volwassen, wordt soms besneden en moet je trouwen en kinderen krijgen, hier gaan meisjes wel met 13 jaar aan de pil, maar ouders ontkennen maar al te vaak dat ze ook seks hebben. Het is allemaal een kwestie van opvatting en hoe je er tegenaan kijkt. In andere culturen wordt de pil als not-done beschouwd, zo bestaat de pil voor katten in de USA niet en is niet geoorloofd.

Sommige mensen vinden dat een poesje onder het jaar makkelijk gedekt kan worden, want ze zijn groot genoeg, ik hou 1,5 tot liever nog 2 jaar aan als ze naar mijn idee er aan toe zijn.

De redenen die pleiten voor vroegcastratie zijn legio. Ik kan er zo 10 opnoemen. Eentje ervan is dat mensen te luchtig denken over fokken, een andere is het hebben van kleine kinderen die deuren open laten staan, weer een ander is plaatsing van broer en zus op hetzelfde adres, of het gemak waarmee een poes jaren op de pil gehouden wordt met alle gevolgen van dien. Het feit dat enkele katers vroeg met sproeien beginnen en poezen soms plassen tijdens de krolsheid bij deuren en op matten. Het niet fokken met een kat die volgens de fokker niet geschikt is voor de fok is niet de enige noch de belangrijkste reden..

Sommige mensen zijn ook bang voor de narcose tijdens de castratie, ze hebben soms al een kat gehad die erin bleef. Let wel, het risico dat een kitten niet ontwaakt tijdens de castratie is bij vroegcastratie voor mij en het verdriet dat daarmee gepaard gaat in dat geval dus ook. Veel eigenaren zijn blij met mijn beleid omdat ik ze een belangrijke beslissing uit handen neem en tevens een paar dagen buikpijn bespaar ,omdat het nauwelijks bij hen gewende kitten zielig alleen naar de dierenarts moet voor een enge ingreep.

Opvallend genoeg verkoop ik een groot deel van mijn gecastreerde kittens aan dierenartsen en dierenartsassistentes, die toch allemaal opgevoed worden met "castratie rond de 8-10 maanden" Mijn eigen dierenarts gaf toe dat het eigenbelang was, want dan is de castratie makkelijker, alles wat groter, bij de kittens is het priegelwerk. Ook vertelde hij mij dat er in de vakliteratuur steeds vaker artikelen verschenen die pleiten voor vroegcastratie en dat ook hier in Nederland het tij aan het keren is. In Noord Amerika gebeurt het al meer dan 25 jaar zonder problemen.

Het is natuurlijk gemakkelijk en oernederlands om de conclusie te trekken dat een fokker die de kittens vroeg laat castreren dit doet uit eigen belang, maar je kan het ook eens van de andere kant bekijken er zitten veel voordelen aan en minder nadelen dan aan het op latere leeftijd castreren.

Redenen voor vroegcastratie zijn onder andere:
- Minder kans op sproeien en plassen in huis.
- Minder kans op kanker aan de testikels of mamatumoren.
- Geen kans op baarmoederontstekingen.
- De zekerheid dat een kater of poes niet als fokmachine zijn/haar leven zal slijten en eventueel zelfs doorverkocht wordt.
- Geen jarenlang pilgebruik voor een poes, waardoor er dus ook geen cysten ontstaan en geen vergroeiingen/verdikkingen/vervormingen van de baarmoederwand ontstaan
- Fijner rustiger karakter.
- Minder kans op wegloopgedrag dus een huiselijker kat, die aan minder gevaren ( AIDS/Leukemie/ andere gevaren buitenshuis zoals auto's, honden, pestende kinderen), blootgesteld wordt als gevolg daarvan.
- Geen ongewenste nesten van soms de kater uit de buurt of van de broer bijvoorbeeld.
- De zekerheid dat niet alle kittens een nest verder gebruikt worden voor de fok en er selectief gekozen wordt voor een ruime genenpool en niet alleen gefokt wordt omdat het zo leuk is

Vroegcastreren werd in het begin gedaan werd om te voorkomen dat er nesten geboren werden die niet gewild waren. Eén op de 3 katten en honden die in de USA in een asiel zaten, kwamen van ongewilde nesten. Onderzoek had ook uitgewezen dat vele honden en katten die uit een asiel geadopteerd werden een nest kregen voordat ze gecastreerd werden. Alle regels en beloftes werkten dus niet. En hoewel er programma's werden opgezet waarbij men al de castratiekosten vooruit betaalde of 50 % korting kreeg enz, werden de dieren toch niet gecastreerd. In 1993 bevestigde de American Veterinary Medical Association dat ze vroegcastratie steunden en sindsdien hebben velen zich daarbij aangesloten en is er meer onderzoek gedaan.

Het is vreemd, maar tot dan toe was er vrijwel geen onderzoek gedaan naar de gevolgen van vroegcastratie, hoewel het één van de meeste voorkomende chirurgische ingrepen is die bij gezelschapsdieren al decennialang gedaan wordt.

De angst voor de narcose en het niet vertrouwd zijn met het opereren van een jong dier zorgt ervoor dat veel dierenartsen kiezen voor castratie op latere leeftijd. Daarnaast zijn er ook de vooroordelen dat het dier zich anders of slechter zal ontwikkelen, eerder dik zal worden, dat het gedrag zal veranderen en de plasbuis bij katers zich minder ontwikkelt en dus voor problemen gaat zorgen.
Geen van deze vooroordelen wordt ondersteund door degelijk onderzoek, maar toch blijven ze de ronde doen. Hoewel er op kattengebied in het algemeen en over vroeg castreren van katten in het bijzonder, weinig onderzoek is gedaan in het verleden is er wel een onderzoek dat al meer dan 5 jaar loopt en honden volgt die vroeg gecastreerd zijn. Tot nog toe zijn er geen negatieve bijwerkingen/invloeden geconstateerd. Twee onderzoeken van de laatste 10 jaar op het gebied van katten en vroegcastratie vormen de basis voor de onderstaande conclusies, het ene in Florida, de ander in Minnesota.

Veelgehoorde misvattingen:

Mijn kat wordt dikker als hij/zij gecastreerd is.
Het is een feit dat een gecastreerd dier minder voedsel nodig heeft dan een open kater of poes, die veel energie stopt in zijn seksuele driften en alles wat daarmee samenhangt, het is een fabel dat een castraat dikker wordt van de castratie. Het voedingspatroon moet aangepast worden, het dier heeft minder energierijk voedsel nodig. Zwaarlijvigheid heeft te maken met een samenspel van meerdere factoren, de voeding, de hoeveelheid beweging, ras, leeftijd en seksuele activiteit. Recentelijk onderzoek heeft uitgewezen dat er geen verschillen bestaan tussen een groep katten die op vroege leeftijd zijn gecastreerd en de katten die op de conventionele leeftijd zijn geholpen. Een castraat heeft 28 % minder calorieën nodig dan een open kater. Een castraat poes zelfs 33% minder. De spierontwikkeling van een mannelijke kat wordt beïnvloed door hormonen en een castraat zal minder spieren hebben en meer vet, onafhankelijk van het moment waarop hij gecastreerd is.

Katers krijgen eerder last van hun urinewegen als je ze vroeg laat castreren.
Dit is onjuist, de diameter van de plasbuis is hetzelfde in alle drie de groepen die meededen aan het onderzoek aan de University of Florida. Het is achterhaald dat de kat zich slechter zal ontwikkelen of dat de plasbuis zich slechter ontwikkelt, hiervan is in onderzoeken geen bewijs gevonden. Het in 1977 door Engle geschreven artikel is er de oorzaak van dat men nog steeds zegt dat vroegcastratie invloed heeft op de ontwikkeling van de plasbuis van de kater. De uitkomsten van dit onderzoek zijn echter foutief en achterhaald. In meer recente onderzoeken van de laatste 10 jaar is hiervan geen enkele bewijs gevonden. Er is wel wetenschappelijk bewijs dat deze problemen niet ontstaan door castratie maar te maken hebben met andere factoren waaronder het dieet.

Er is echter wel één groot verschil, in het onderzoek van de Universiteit van Florida konden alle castraten hun penis volledig "uitschuiven" vroeg of laat gecastreerd maakte geen verschil. In het onderzoek aan de Universiteit van Minnesota kwam men tot een andere conclusie. Daar bleek dat de open katers op een leeftijd van 22 maanden hun penis volledig naar buiten konden "schuiven", van de katers die op een leeftijd van 7 maanden werden gecastreerd kon 60 % dat en de groep die jonger gecastreerd was kon dat niet. Of dit op langere termijn problemen geeft, is nog niet bekend of onderzocht.

De kat blijft kleiner.
Nee, onjuist. Sterker nog , bij een kat die op 7 weken gecastreerd is sluiten de groeischijven later dan bij een kat die open blijft . Hierdoor worden de katten even groot zo niet groter. Er wordt door enkele fokkers beweerd dat dit zou leiden tot botbreuken. Bij Maine Coons zou dit in de USA voorkomen. Hiervan is geen wetenschappelijk bewijs tot nu toe, maar er wordt onderzoek naar gedaan Het is in ieder geval iets om over na te denken en in de gaten te houden. Dit geldt alleen voor de katers en op voor zover mij bekend vindt dit plats op kleine schaal en over het algemeen zijn de katten familie van elkaar. Of vroegcastratie de oorzaak is of dat deze elders ( het fokken van erg grote, lange en zware katten) gezocht moet worden zal louter uit onderzoek moeten blijken.
Bij een open kat sluiten de groeischijven zich tussen de 14 en 20 maanden na de puberteit, zowel het onderzoek aan de University of Florida ( Stubbs e.a 1996) als het onderzoek aan de University of Minnesota ( Root e.a 1997) hebben beiden de conclusie getrokken dat de groei niet stopt door vroegcastratie

Het karakter van mijn kat verandert.
In geen onderzoek is gebleken dat er grote veranderingen in het gedrag merkbaar zijn als een dier jong gecastreerd wordt. Open katers en poezen zijn ,dat is bekend, minder aanhankelijk en ook vaak wat agressiever . Niet voor niets is een castraat gemoedelijker, de hormonen komen tot rust, de seksuele driften verdwijnen. In geen van de gevallen werd het dier slomer.

Meer informatie??
Op het internet vond ik onder andere een artikel van Dr. Susan Little http://www.catvet.homestead.com/EarlyAlter~ns4.htm, er zijn foto's te zien van een vroegcastratie, maar er is ook info voor dierenartsen hierover, met uitleg over anesthesie en verzorging. En een artikel van de Winn Feline Foundation.

bron
Op zich wel interessant om te lezen, vind ik zelf. Ik ben ook zeer vóór vroegcastratie bij asiels en eigenlijk ook bij fokkers als een kitten niet geschikt is voor de fok. Waarom het risico nemen van een oepsnestje (of een nestje wat stiekem wel gepland is omdat mensen het 'zo leuk vinden om een nestje te hebben'), als het op die manier voorkomen kan worden?

Het stuk over entingen zal ik van het weekend of begin volgende week even intypen. Het was wel interessant en - het is alweer even terug dat ik het las - gaat ook over het opbouwen van een generatie katten die dus ook niks kan hebben, stiekem. Maar goed, nu zeg ik het allemaal kort door de bocht, ik zal zoals gezegd het artikel binnenkort even overtypen.
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Levensduur van katten en invloed van ziektes. Hoe komt h

Bericht door Brittenbolletje »

Weet je... Een ieder moet maar doen waar hij zij zich het prettigste bij voelt.

Ik zal nooit een kat/kitten vroeg castreren en met vroeg castreren bedoel ik eigenlijk 12 weken. Ook niet als het niet geschikt is voor de fok. Ik vind dat echt een stap te ver.
Shimbalaya

Re: Levensduur van katten en invloed van ziektes. Hoe komt h

Bericht door Shimbalaya »

Zeer goed artikel Anne.
Vroegcastratie wordt in Amerika al veel langer toegepast dan hier en daar zijn ze er ook van overtuigd dat dit geen nadelige gevolgen heeft.

Maar inderdaad, dat moet iedereen zelf beslissen natuurlijk.
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Levensduur van katten en invloed van ziektes. Hoe komt h

Bericht door Anne87 »

Het is ook geen verwijt, maar ik vind het gewoon belangrijk om wel alle andere kanten ook te belichten.
En ik snap zeker je probleem met vroegcastratie. Het is ook niet mijn ideale situatie. Maar als er sprake is van mensen die hun katten niet laten castreren, ook al moet dat wel of is dat wel toegezegd (zoals dat een opvangertje van Eveline ook ineens een nestje had gekregen, als ik het me goed herinner), dan lijkt vroegcastratie me de enige optie, helaas, om te zorgen dat er toch niet allemaal doorgefokt wordt. Dus lijkt het me belangrijk om ook dat te belichten, anders heb je nooit een volledige discussie. ;)
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Levensduur van katten en invloed van ziektes. Hoe komt h

Bericht door Brittenbolletje »

Ik begrijp je wel hoor, maar voor mij geen reden om een kitten te castreren, ik werk op basis van gevoel en ook op die manier verkoop ik kittens en als ik het niet vertrouw dat ze hun kat laten castreren dan verkoop ik ze niet. Tot op heden werkt dat voor mij voor nu nog (ik herhaal nog :) ) geen problemen hiermee gehad.

Ik zal alleen om medisch noodzakelijke reden een kittentje castreren.

Ik ga (gelukkig) nog steeds uit van de goedheid van de mens. Als ik al nu moet denken van.... wat als??? stop ik accuut met fokken want dan is dat niet leuk altijd bang te moeten zijn om je nazaten waar je 14 weken hebt groot gebracht.

mijn da zei me laatst dat ze er hier in nederland er ook al steeds meer op terug komen, op dat vroeg castratie...

Al hoe wel ik geen onderbouwd stuk heb(nog) en als mijn hoofd er naar staat weer dan zal ik het eens vragen of zij daar iets over heeft. Maar voor nu doe ik het (hopelijk met zachte woorden) met mijn eigen woorden. :)
Shimbalaya

Re: Levensduur van katten en invloed van ziektes. Hoe komt h

Bericht door Shimbalaya »

Wat mij verder opviel is dat in het artikel wordt gerept over Onkundige DA's.

Ik vraag me af of tegenwoordig nu veel meer medicijnen op de markt zijn dan vroeger deze ook veel vlugger worden voorgeschreven?
Ik kan niet uit eigen ervaring putten omdat onze katten vroeger zelden iets mankeerde en ik kwam dus bijna nooit bij een DA.
Ben 3 jaar geleden nog bij m'n oude DA van vroeger geweest, de man is inmiddels over de 60 en van de oude stempel en hij zei: "Je hoeft niet voor elk wissewasje meteen iets te geven, net als bij mensen met verkoudheid of keelpijn, is ook niet meteen nodig".

Toen Simba enkele maanden geleden diarree had en ik bij een andere DA zat, wilde deze meteen een AB-kuur meegeven zonder eerst goed onderzoek te verrichten.
En zulke dingen lees je hier vaker.
Of een kat krijgt tegelijkertijd een pijnstiller voorgeschreven, èn een AB-kuurtje en een ontstekingsremmer erbij. En over de gevolgen van Metacam voorschrijven hoef ik het niet hebben natuurlijk. ;-)
Wordt er tegenwoordig veel tè vlug iets voorgeschreven tegenover vroeger ? Allemaal factoren die mede van invloed zijn op de weerstand en gezondheid van je dier.
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Levensduur van katten en invloed van ziektes. Hoe komt h

Bericht door Brittenbolletje »

Weet ik niet, zelf denk ik wel dat ze eerder en sneller wat voorschrijven als de eigenaar verzekerd is voor het dier, dat valt me wel vaak op.


Zal bij mij niet gebeuren en gelukkig is alles in overleg en mag ik (die soms erg sterk is) mijn eigen mening hebben en geven. Aangezien ik niet van medicatie houd geef ik ze niet zo snel :lol:
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Levensduur van katten en invloed van ziektes. Hoe komt h

Bericht door Ikey »

In het artikel wordt bevestigt uit eigen ervaring van die fokker dat als men zegt de kat te castreren dat geen garantie is dat het ook gebeurt.

Het is mij ook al opgevallen dat hier vaak topics komen van een zieke kat waarbij de DA niet echt wist wat er aan de hand was, maar toch wel al een ab-kuur voorschrijven. Zou best kunnen dat dat dieren immuun maakt voor de ab met alle gevolgen van dien als ze de ab echt nodig hebben..
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Levensduur van katten en invloed van ziektes. Hoe komt h

Bericht door Brittenbolletje »

Nou precies dat is met alles. Ik merk ook vaak in de kattenwereld dat er (soms) te vaak zelf gedokterd word. Katje heeft iets aan de oogjes en dan zo van? dan maar zelf een zalf erin doen, maar ook dat werkt als ze groot zijn dan ook niet meer die zalf. Zelf dokteren is niet altijd goed.
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Levensduur van katten en invloed van ziektes. Hoe komt h

Bericht door kansarmedieren »

Shimbalaya schreef:Wat mij verder opviel is dat in het artikel wordt gerept over Onkundige DA's.

Ik vraag me af of tegenwoordig nu veel meer medicijnen op de markt zijn dan vroeger deze ook veel vlugger worden voorgeschreven?
Ik kan niet uit eigen ervaring putten omdat onze katten vroeger zelden iets mankeerde en ik kwam dus bijna nooit bij een DA.
Ben 3 jaar geleden nog bij m'n oude DA van vroeger geweest, de man is inmiddels over de 60 en van de oude stempel en hij zei: "Je hoeft niet voor elk wissewasje meteen iets te geven, net als bij mensen met verkoudheid of keelpijn, is ook niet meteen nodig".

Toen Simba enkele maanden geleden diarree had en ik bij een andere DA zat, wilde deze meteen een AB-kuur meegeven zonder eerst goed onderzoek te verrichten.
En zulke dingen lees je hier vaker.
Of een kat krijgt tegelijkertijd een pijnstiller voorgeschreven, èn een AB-kuurtje en een ontstekingsremmer erbij. En over de gevolgen van Metacam voorschrijven hoef ik het niet hebben natuurlijk. ;-)
Wordt er tegenwoordig veel tè vlug iets voorgeschreven tegenover vroeger ? Allemaal factoren die mede van invloed zijn op de weerstand en gezondheid van je dier.
Ligt dat ook niet aan de baasjes die naar de dierenarts gaan ze komen niet voor niets ze willen iets hebben zodat het zo over is. Hetzelfde zie je bij de humane geneeskunst de dokter moet wel iets voorschrijven anders gaat het niet over....
Shimbalaya

Re: Levensduur van katten en invloed van ziektes. Hoe komt h

Bericht door Shimbalaya »

Nou, ik denk dat dat per baasje verschilt.
Ik heb zelf de AB-kuur meteen geweigerd en de DA gevraagd om eerst de ontlasting te laten opsturen voor onderzoek.
Ik ga mijn poes echt geen AB geven als het niet nodig is.

En AB-kuur, pijnstiller èn ontstekingsremmer tegelijk voorschrijven lijkt me iets teveel van het goede.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Levensduur van katten en invloed van ziektes. Hoe komt h

Bericht door Kattebeest »

Ikey schreef: Vorige week heb ik toevallig in de krant ook iets gelezen hierover (geloof in het Parool). Daarin was de stelling dat wij er zelf voor zorgen dat katten steeds minder oud worden doordat wij als verantwoordelijke baasjes onze katten castreren. Waardoor wij er zelf voor zorgen dat de sterke katten zich niet kunnen voortplanten.
Had beloofd het artikel uit de volkskrant van John Bradshaw over te typen. Weet niet of het nog wel actueel is gezien de discussie. Toch maar even, het is een interview door Maarten Keulemans met Bradshaw en ik weet niet of het om hetzelfde artikel gaat als waar Paula het over had. In onderstaand citaat gaat het niet over leeftijd, noch over gezondheid maar over sociaal gedrag.

Vraag: Maar hun evolutie is nog niet af, schrijft u ook. Terwijl honden heel wat anders zijn dan wolven waarvan ze afstammen, zijn katten in feite geen huisdier: ze hebben een territorium, paren vaak buiten onze controle en jagen op klein wild, tot grote zorg van natuurbeschermers. En erger nog: u maakt zich zorgen dat we onbedoeld bezig zijn steeds wildere katten te kweken.
Antwoord: "We hebben één ding veranderd aan de evolutie, en dat is de manier waarop we hun aantallen inperken. Katten brengen meer nakomelingen voort dan nodig. Vroeger werden die kittens verdronken, hoe akelig dat ook klinkt. Tegenwoordig is de trend om ze te sterilizeren en te castreren. Daardoor krijgen juist de vriendelijkste, meest meegaande katten geen nageslacht meer. En zijn de genen van de wildere straatkatten, die niet zo sociaal zijn, in het voordeel. Ik denk dat dit op termijn onze aandacht behoeft'.

Het artikel gaat nog wat verder in op dit onderwerp maar laat het voor even zo.
Ondertussen vraag ik me nog steeds af of katten vroeger inderdaad ouder werden dan nu....
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Plaats reactie