Levensduur van katten en invloed van ziektes. Hoe komt het?

Voor alle vragen over de jaarlijkse cocktail, andere inentingen, entstoffen en de bijwerkingen van inentingen.
Shimbalaya

Re: Levensduur van katten en invloed van ziektes. Hoe komt h

Bericht door Shimbalaya »

Maar vooral de vraag of ze tegenwoordig veel meer kwaaltjes hebben dan vroeger.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Levensduur van katten en invloed van ziektes. Hoe komt h

Bericht door Kattebeest »

Dat wordt lastig als we de discussie willen combineren met leeftijd. Veel kwaaltjes zegt niet zoveel, een kat kan dan alsnog heel oud worden.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Cerna

Re: Levensduur van katten en invloed van ziektes. Hoe komt h

Bericht door Cerna »

Ik vind de aanname dat katten vroeger ouder werden nogal twijfelachtig. Waar baseert schrijver zich op? En wanneer vroeger? Twintig, dertig jaar geleden, voor WO II? Hoeveel katten gingen vroeger niet dood zonder dat iemand wist hoe oud ze waren?
Dat raskatten niet zo oud worden als HTK zou ik ook graag met cijfers onderschreven willen zien. Voor de meeste rassen geldt dat de genenpool tegenwoordig groot genoeg is en dat inteelt bij de gevestigde rassen helemaal niet meer voorkomt (hoogstens nog bij een fokker die wil experimenteren zoals de fokker van Bowie). Met katten die wat mankeren, mag je niet doorfokken. Amber had een navelbreukje en ik moest een contract ondertekenen waarin ik beloofde niet met haar te fokken.

Ik hoorde gisteren - toen ik met de fotostamboom van de kittens bezig was - dat een bet, betovergrootmoeder vorig jaar op 17-jarige leeftijd was overleden. Ik het blad van Neocat Britten staat ieder kwartaal een senior centraal en dat zijn ook oude katten.
Ik heb HTK-'s gehad die bijna 3, 6 1/2 en 9 werden. Maar ook drie die 18 en 19 werden. En met één (Cochi) heb ik zijn hele leven bij de dierenarts de deur platgelopen, terwijl ik er met de andere twee nauwelijks kwam. Het zegt dus allemaal niets.
Noa, een Brit die dus zogenaamd zwakker moet zijn, heeft al 3 jaar zwaar nierfalen. Volgens alle dierenartsen had ze met die waardes allang niet meer kunnen leven. Dus?

Wel vind ik vaak dat er teveel gefocused wordt - ook op dit forum - op bepaald soort voer en daarmee wordt al het supermarktvoer regelmatig bijna verguisd. Wordt zelfs vergeleken met junkfood. En zoals anderen ook al schreven: veel van mijn katten zijn er in goede gezondheid oud op geworden dus ik zou niet weten waarom dat voor hedendaagse katten niet zou gelden.

Wanneer je kat een hoge leeftijd mag bereiken is dat volgens mij toch meestal gewoon een toevalstreffer.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Levensduur van katten en invloed van ziektes. Hoe komt h

Bericht door eveline1982 »

Zelf denk ik dat er gewoon weg te veel zwakke katten zijn, we grijpen te veel in (daar ben ik zeer zeker ook schuldig aan). Vroeger waren er ook nestjes, maar daar gingen ze niet mee naar de dierenarts. Kwestie van sterkste red het, en de zwakkere gaan dood. De genen worden zwakker, omdat steeds meer kittens worden gered, die het anders niet hadden gered. En daar zorgen er genoeg weer voor na geslacht. Overigens geldt dit voor heel veel huisdieren. Honden waren vroeger ook sterker, en ik hoefde mijn cavia niet vitamine c bij te geven omdat het anders dood zou gaan. Daarnaast heb ik, nog niet zo lang geleden, iets gelezen over dat de leeftijden van dieren en hun gezondheid zijn achteruit gegaan door de proefdieren. Deze werden vol gespoten met ziektes etc, en er zijn er vele ontsnapt door activisten. Maar wat dat precies allemaal inhield weet ik niet.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Levensduur van katten en invloed van ziektes. Hoe komt h

Bericht door Brittenbolletje »

Das waar, we grijpen te veel in, maar dat heb ik liever dan ze zichtbaar te laten lijden. Ingrijpen kan 2 dingen betekenen of je helpt ze sneller aan hun einde of je helpt ze om ze te redden.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Levensduur van katten en invloed van ziektes. Hoe komt h

Bericht door castratenkoor »

Ik ken een dekkater, hartstikke lief en mooi. Ze is heel Europa er mee door gereisd naar shows, zodat hij groot internationaal kampioen is.
Maar hij is met de fles grootgebracht, was klein en zwak.
Zijn moeder is met 6 jaar overleden, zijn vader is ook geen 10 geworden. Veel katten in die lijn sterven jong.
Waar ik met mijn kop niet bij kan is dat ze dan toch doorfokt met hem.
De kittens zijn super, heb meerdere nesten met haar bezocht, maar hoeveel verdriet verkoop je als die beestjes straks allemaal jong sterven.........

Met de desbetreffende fokster veel opgetrokken maar ruzie gekregen omdat ik mijn mening gaf - heb haar met klem geadviseerd hem te laten castreren. Dat werd me niet in dank afgenomen.
Bewust fokken van leed......ik kan er slecht tegen.

Haar andere kater heeft ze niet laten castreren, vond ze zonde voor een raskat, dus liet ze hem steriliseren. Effect was dat hij zijn ballen en zijn driften hield. Katers knokten elkaar de tent uit, dus het huis moest in 2 gedeeld.
De lol van op die manier katten houden heb ik nooit begrepen.........
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Levensduur van katten en invloed van ziektes. Hoe komt h

Bericht door kansarmedieren »

eveline1982 schreef:Zelf denk ik dat er gewoon weg te veel zwakke katten zijn, we grijpen te veel in (daar ben ik zeer zeker ook schuldig aan). Vroeger waren er ook nestjes, maar daar gingen ze niet mee naar de dierenarts. Kwestie van sterkste red het, en de zwakkere gaan dood. De genen worden zwakker, omdat steeds meer kittens worden gered, die het anders niet hadden gered. En daar zorgen er genoeg weer voor na geslacht. Overigens geldt dit voor heel veel huisdieren. Honden waren vroeger ook sterker, en ik hoefde mijn cavia niet vitamine c bij te geven omdat het anders dood zou gaan. Daarnaast heb ik, nog niet zo lang geleden, iets gelezen over dat de leeftijden van dieren en hun gezondheid zijn achteruit gegaan door de proefdieren. Deze werden vol gespoten met ziektes etc, en er zijn er vele ontsnapt door activisten. Maar wat dat precies allemaal inhield weet ik niet.
Dat cavia's vitamine c nodig hebben is altijd zo geweest ze kunnen het niet zelf maken toen niet en nu niet. In veel voer zit het er al in misschien was dat bij jouw vroeger al zo en zijn ze daarom niet vroeger gestorven. En dat van die proefdieren dat is grote onzin hoeveel denk je dat er ontsnapt zijn leuk sprookje om deze acties te veroordelen .
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Levensduur van katten en invloed van ziektes. Hoe komt h

Bericht door Brittenbolletje »

Dat van die proefdieren is denk ik ook broodje aap verhaal... Niet dat ik achter proefdieren sta.
Plaats reactie