Kat met niesziekte alleen niesziekte-enting?

Voor alle vragen over de jaarlijkse cocktail, andere inentingen, entstoffen en de bijwerkingen van inentingen.
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Kat met niesziekte alleen niesziekte-enting?

Bericht door BloemTetsu »

Sorry Amber, wist niet dat je niet van knuffel hield. Kopje wel goed?
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Cerna

Re: Kat met niesziekte alleen niesziekte-enting?

Bericht door Cerna »

Ik ga even verder met dit oude topic omdat het onderwerp hetzelfde is.

Amber heeft dus nog steeds niesziekte en een aantal jaren heeft ze Purevax RC (levend-verzwakt zonder kattenziekte) gehad. Twee jaar geleden was het opeens niet meer verkrijgbaar volgens de assistente en heeft ze weer de volledige enting gehad, net als vorig jaar.
En daarom besloot ik voor dit jaar om de enting maar eens helemaal over te slaan. Dat was drie weken geleden.

Maar het blijft kriebelen. Doe ik er wel goed aan? Wordt de niesziekte dadelijk niet veel erger en aangezien ze 15 is, loopt ze dan niet veel te veel risico? Ik kom er niet uit.
En daarom vanmorgen de kliniek gebeld om te informeren of RC inmiddels weer verkrijgbaar is (wanneer ik google, zie ik niets)? Beginnen ze toch moeilijk te doen.
Of ik nog meer katten hiermee wil laten inenten (ja, Milka) want anders blijven ze met al die flesjes zitten. Op mijn vraag of Amber en Milka de enige katten in de praktijk zijn die niesziekte hebben (Milka heeft het in zeer lichte mate)was het antwoord nee, "maar die mensen vragen hier niet om".

Nu vind ik dat vrij logisch want voordat ik op het forum kwam (nu 10 jaar geleden) wist ik ook nooit wat de da in de kat spoot en zo zal het de meeste mensen vergaan.
Ik word dus gedwongen om toch weer Purevax RCP te laten enten (= volledige enting, levend verzwakt). Weer de kattenziekte-enting. Bah.

Wat zouden jullie doen?
Een jaartje overslaan of toch maar de volledige enting?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat met niesziekte alleen niesziekte-enting?

Bericht door Dinky »

Heel eerlijk voelt het nogal 'ouderwets' dat de praktijk zo zit op die complete enting jaarlijks.

Bij 'mijn' praktijk hebben ze het volgende op de website staan:
Bij Dierenziekenhuis Groningen vaccineren we op maat. Dit betekent dat uw kat met ons vaccinatieschema een goede bescherming heeft voor de verschillende besmettelijke ziektes, maar niet onnodig veel vaccinaties krijgt. Voor niesziekte adviseren wij uw kat jaarlijks te vaccineren. Voor kattenziekte kunnen we met een simpele bloedtest, de zogenaamde Vaccicheck®, controleren of uw kat voldoende antilichamen heeft en voldoende beschermd is. Is dit het geval dan is de vaccinatie hiertegen niet nodig.
Uitgangspunt is daar dus juist heel sterk 'niet meer dan noodzakelijk'.

Weet niet in hoeverre er andere praktijken in de buurt zitten bij jou die niet moeilijk doen over alleen niesziekte ipv vaccinatie inclusief kattenziekte? Denk dat dat mijn eerste stap zou zijn. Daarbij kan je er uiteraard voor kiezen om andere zaken qua gezondheid bij de huidige DA praktijk te laten doen wanneer dat verder gewoon naar wens gaat.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Kat met niesziekte alleen niesziekte-enting?

Bericht door Cerna »

Mirjam, wanneer een kat gezond is dan is er geen enkel probleem wat betreft de enting. Iedere drie jaar de volledige enting en verder ieder jaar de niesziekte. Dat is ook het beleid van onze kliniek.

Maar een kat met niesziekte een levende enting geven is vragen om moeilijkheden en dus krijgen zij levend verzwakt. Maar levend verzwakt (RCP) is een volledige enting en dat wil ik niet.
Ik vind het ook vreemd (zie begin van dit oude topic) dat iedere kat om de drie jaar de kattenziekte-enting krijgt en een kat met niesziekte niet. Bij deze katten krijg je dus een opeenstapeling van kattenziektevaccin. Lijkt me niet gezond en daarom wil ik het niet.

Maar wat dan wel?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat met niesziekte alleen niesziekte-enting?

Bericht door Rik »

Ik dacht dat er alleen "dood" en "levend verzwakt" vaccins waren. Dus nooit levend (alleen). Altijd verzwakt.

Hier weet ik het ook nog niet. Ze zijn nu 4 jaar maar na de jaarenting niet meer laten doen. Maar ik zou niet met een kat met niesziekte. Want dan moet je natuurlijk wel wat.

Inderdaad kun je eens rondvragen. Een kliniek die aan titeren/vaccicheck doet kan neem ik aan wel enten op maat met meerdere mogelijkheden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Kat met niesziekte alleen niesziekte-enting?

Bericht door Cerna »

Ik heb inmiddels rondgebeld en de ene kliniek ent ook met dood, in de andere kliniek was de da aan het opereren en word ik nog teruggebeld.
Maar aan dode entstof is een stofje toegevoegd waardoor het getransporteerd kan worden (dood beweegt niet :smile: ) en dat schijnt tumoren te kunnen veroorzaken op de entplek. Deze da had hier echter nog nooit over gehoord. Moet ik weer eens induiken. Echter, de dode entstof bevat ook kattenziektevaccin dus daar schiet ik niets mee op.

Ik wacht nog even af wat de andere da gaat zeggen, maar waarschijnlijk wordt de uitkomst toch Purevax RCP.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat met niesziekte alleen niesziekte-enting?

Bericht door Rik »

Cerna schreef: 03 jul 2020 13:57 Maar aan dode entstof is een stofje toegevoegd waardoor het getransporteerd kan worden (dood beweegt niet :smile: ) en dat schijnt tumoren te kunnen veroorzaken op de entplek.
O ja, dat is waar ook. Dat stofje is inderdaad ook niet helemaal lekker. Dat was waarom levend verzwakt weer zijn voordelen had.

Maar jij zoekt dus eigenlijk gewoon de Purevax RC (FCV en FHV).
Voor FCV is dat ook dood/geïnactiveerd virus en verzwakt FHV.
Ik moet trouwens zeggen dat in die Purevax RC ook behoorlijk wat hulpstoffen zitten (zie onderste link).

Even ter info.
https://diergeneesmiddelen.info/vaccins/purevax-rc
https://diergeneesmiddelen.info/vaccins/purevax-rcp
https://www.dierenvaccins.nl/niesziekte-vaccins/ (alleen niesziekte vaccins)
https://www.dierenvaccins.nl/kattenziek ... chlamydia/ (kattenziekte en niesziekte vaccins)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat met niesziekte alleen niesziekte-enting?

Bericht door Dinky »

Interessant, wanneer ik via de link van Rik naar purevax rc kijk (https://www.dierenvaccins.nl/niesziekte-vaccins/) lees ik volgens mij over vaccineren per 3 jaar. Dit lees ik ook terug in de bijsluiter die onderaan de tabel staat. Dat terwijl het om niesziekte gaat zonder kattenziekte?

Voor deze kom ik bij bijwerkingen niets tegen over tumoren. In de link die jij geeft gaat het bij de tumoren over een vaccinatie tegen hondsdolheid die in nederland niet aan katten wordt gegeven en dat dus meer probleem is van die specifieke vaccinatie?

Overigens geen idee hoeveel kwaad het kan om jaarlijks kattenziekte er bij te vaccineren want het is volgens mij pas iets van de laatste paar jaren dat de termijn van 3 jaar speelt. Daarvoor was de standaard jaarlijks complete vaccinatie.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat met niesziekte alleen niesziekte-enting?

Bericht door Rik »

De site van dierenvaccins geeft inderdaad
3-Jaarlijks na een 2-voudige basisvaccinatie met een interval van 3-4 weken en een booster na 1 jaar
en in de pdf
De immuniteitsduur na de laatste hervaccinatie is 3 jaar voor de rhinotracheïtis en calicivirus componenten.
In de bijsluiter-site van purevax rc zelf staat weer jaarlijks.

Maar volgens mij waren ze wel steeds meer aan het bekijken of de prik voor niesziekte wel echt elk jaar nodig is. En voor kattenziekte wordt zelfs bekeken dat de enting veel langer actief blijft dan 3 jaar. Vandaar dat titeren steeds meer nuttig wordt om de antistoffen te onderzoeken.

Overigens kan het volgens mij best zijn dat een titer aangeeft dat er geen antistoffen zijn, maar dat het immuunsysteem wel de bouwstenen voor deze antistoffen opgeslagen heeft. Dan zou opnieuw inenten niet eens nodig zijn. Dus het kan best zijn dat de kattenziekte enting levenslang werkt. Ik had ooit een keer zoiets gelezen dus dat moet ik ook nog eens goed uitzoeken.

Ah, dat was in dit topic op barfplaats.
En dit stukje over Cellulaire immuniteit.
Cellulaire immuniteit
Na een vaccinatie worden er niet alleen antistoffen gemaakt, maar ook geheugencellen zullen de vaccinatie onthouden. En laat nu het geval zijn dat bij sommige ziektes waartegen gevaccineerd wordt juist eerder een beroep gedaan wordt op de bescherming via deze geheugencellen dan via antistoffen. We kunnen bij deze besmettelijke ziektes dus niet concluderen dat een laag antistofgehalte een slechte bescherming betekent.
http://www.dierenartsvankessel.nl/ziekt ... index.html

(Op die zoektermen zal nog wel meer te vinden zijn)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Kat met niesziekte alleen niesziekte-enting?

Bericht door Cerna »

Ik heb contact gehad met de dierenarts van de andere kliniek en zij hebben ook geen Purevax-RC. Was wel een heel prettig contact en zij zei ook nog dat het volgens haar geen kwaad kon om jaarlijks kattenziekte te enten, Het was overbodig, maar het kon geen kwaad.
Ik heb wel een kliniek gevonden in Lochem, maar dat is toch gauw 30 km hier vandaan en een autorit geeft Amber heel veel stress waardoor de niesziekte weer verergerd.

Ben er nu in ieder geval wel van overtuigd dat het beter is om wel te enten en wanneer het niet anders kan, dan maar toch RCP. Maar ik ga begin volgende week nog even wat verder rondbellen. Er zijn ook nog wel een paar klinieken dichterbij Doetinchem en wie weet gebruiken ze het daar wel. :epray:
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat met niesziekte alleen niesziekte-enting?

Bericht door Synemios »

Wij enten Tommy, Timmy en Indy eens in de 3 jaar purevax rcp.
( na de kittenentingen en booster uiteraard)
Luna en Lizzy niet meer ivm ziektes en Luna is er allergisch voor..
Mijn dierenarts zei dat het advies met dit vaccin voor onze situatie 3 jaarlijks is, maar dat dat ook weer per situatie anders kan zijn.

Maar die van mij hebben geen last van niesziekte dus dan is het al een ander verhaal,
Ik zou er dan toch ook niet gerust op zijn.
Tenzij die pdf klopt maar dan zou je echt de fabrikant moeten benaderen want in de bijsluiter staat nog steeds jaarlijks voor niesziekte.
Bijsluiter is ook in 2014 voor het laatst bij gewerkt.

Maar blijkbaar is het dus wel nog te krijgen, Wat geven ze dan in jullie praktijk jaarlijks ipv de purevax RC?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Cerna

Re: Kat met niesziekte alleen niesziekte-enting?

Bericht door Cerna »

Gezonde katten krijgen Nobivac Ducat en eens in de drie jaar Tricat; katten met niesziekte Purevax RCP.
De assistente in Lochem vertelde dat RC sinds twee maanden weer verkrijgbaar is en daarom ga ik maandag toch weer aandringen bij onze eigen kliniek. Zulke ampullen zijn toch ook wel langer houdbaar dan een jaar?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat met niesziekte alleen niesziekte-enting?

Bericht door Synemios »

Misschien niet als de ampullen al open zijn, maar ik weet dat ze voor Luna toch speciaal besteld werden, de purevax RC.
En zij was toen de enige die het kreeg van onze katten.
Heb het even voor je nagekeken.

Ik hoop dat ze gewoon toch de RC voor je bestellen, zoals je zelf eerder al zei, er zullen toch nog meer katten zijn die dat vaccin nodig hebben.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat met niesziekte alleen niesziekte-enting?

Bericht door Rik »

Cerna schreef: 04 jul 2020 08:41 Gezonde katten krijgen Nobivac Ducat en eens in de drie jaar Tricat; katten met niesziekte Purevax RCP.
O, nu begrijp ik het. Je zei eerst dat Purevax RC levend verzwakt was maar dat is het dus niet. Het bevat dood/geinactiveerd FCV en alleen verzwakt FHV (maar die laatste maakt niet uit). En de RCP bevat hetzelfde maar extra de levend verzwakte PLI (voor kattenziekte).

En bij de Nobivac (ducat en tricat) is alles verzwakt (niets dood).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie