Kat met niesziekte alleen niesziekte-enting?

Voor alle vragen over de jaarlijkse cocktail, andere inentingen, entstoffen en de bijwerkingen van inentingen.
Cerna

Re: Kat met niesziekte alleen niesziekte-enting?

Bericht door Cerna »

Rik schreef: 04 jul 2020 10:56En bij de Nobivac (ducat en tricat) is alles verzwakt (niets dood).
Volgens mij zijn ducat en tricat levend en niet verzwakt. Daarom geven ze het ook niet aan katten met niesziekte.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat met niesziekte alleen niesziekte-enting?

Bericht door Rik »

Nee, het is juist dat purevax dood heeft (voor niesziekte) en novibac heeft verzwakt.

Zover ik weet wordt er nooit met actief levend geënt. Veel te gevaarlijk want dat staat gewoon gelijk aan infecteren. Er wordt dus altijd met levend verzwakt of dood geënt.

Geattenueerd betekend verzakt. Geinactiveerd is dood.
LEVEND VACCIN
Een levend vaccin bevat wel het hele virus, alleen is dit virus verzwakt; dit wordt ook wel levend, geattenueerd of levend verzwakt vaccin genoemd.
Purevax RCP
Levend verzwakt feliene rhinotracheïtis herpesvirus (stam FHV F2)
Geïnactiveerde feliene Calicivirus antigenen (stammen FCV 431 en G1)
Levend verzwakt feliene panleucopenie virus (PLI IV)

Purevax RC
Levend verzwakt feliene rhinotracheïtis herpesvirus (stam FHV F2)
Geïnactiveerde feliene Calicivirus antigenen (stammen FCV 431 en G1)

Nobivac Tricat Trio
levend geattenueerd feline calicivirus, stam F9
levend geattenueerd feline herpesvirus type 1, stam G2620A
levend geattenueerd feline panleukopenie virus, stam MW-1

Nobivac Ducat
Levend, geattenueerd feline virale rhinotracheïtis virus, stam G2620A
Levend, geattenueerd feline calicivirus, stam F9

Dus het enige verschil met Novibac Ducat en Purevax RC is dat RC dood/geïnactiveerd virus FCV bevat en Ducat levend verzwakt. En dat is belangrijk voor katten die bevattelijk zijn voor niesziekte.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5143
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat met niesziekte alleen niesziekte-enting?

Bericht door Synemios »

Ik heb trouwens geen beste ervaringen met nobivac.
Ook niet bij Tommy die werd er echt heel ziek van,(feline limping syndroom)
Terwijl hij gewoon gezond was verder en nu nog steeds, gelukkig.

Timmy en Indy waren ook niet lekker maar niet zo ziek als Tommy terwijl ik in de jaren ervoor nooit problemen gezien heb met entingen.
Maar toen kregen ze hier allemaal jaarlijks Versifel RC en om de 3 jaar versifel CVR

En Luna reageerde er allergisch op, dus ik kon meteen omkeren en terug naar de DA met haar.
Maar dat zit in Luna zelf, maar toch was ik er toen wel echt klaar mee.
Dus mijn katten krijgen geen nobivac meer.
Gelukkig gebruikt mijn huidige dierenarts sowieso standaard Purevax, niet dat er dan niets kan gebeuren maar ik heb er geen heftige reacties op gezien hier.

Het staat wel bij bijwerkingen zie ik als zeldzaam.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kat met niesziekte alleen niesziekte-enting?

Bericht door Zotvanpoezen »

In mijn vaccinatieboekjes zie ik staan dat de katjes de eerste jaren Purevax RCPCH FelV gekregen hebben, en de laatste 5 jaar Leucofeligen. Bij Froufrou dus alleen maar dat laatste. Niemand heeft hier ooit problemen mee gehad. Ze hadden wel alle drie niesziekte toen ze bij ons gekomen zijn.
Wel heeft Filou nog vaak een heel verzwakt herval van niesziekte (niet na de herhalingsvaccinaties maar op willekeurige andere ogenblikken)
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Cerna

Re: Kat met niesziekte alleen niesziekte-enting?

Bericht door Cerna »

Ik kreeg gisterenavond een telefoontje van de assistente dat ze Purevax RC heeft besteld. :mmwhistle:
Probleem gelukkig opgelost!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5143
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat met niesziekte alleen niesziekte-enting?

Bericht door Synemios »

Gelukkig, fijn dat ze het toch besteld heeft.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat met niesziekte alleen niesziekte-enting?

Bericht door Rik »

Fijn. Geen onnodige extra entstof.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Kat met niesziekte alleen niesziekte-enting?

Bericht door Cerna »

Afgelopen vrijdag zijn we met Amber en Milka naar de da geweest voor inenting (Purevax RC) en bloedprikken. Dat laatste was weer een drama.
Eerst was Milka aan de beurt en er kwam niets. Geen druppel. We wilden bij beide een groot onderzoek laten doen, maar Milka had er geen zin in. Uiteindelijk toch een beetje bloed kunnen opvangen, maar dat was te weinig voor een geriatrisch profiel. Dan maar alleen de SDMA en nierwaardes.
Bij Amber lukte het in eerste instantie ook niet (vreemde katten hebben wij), maar na een paar pogingen toch voldoende bloed kunnen afnemen.

Zonet belde de dierenarts met de uitslag (altijd weer spannend; vooral bij oudere katten). Milka's nierwaardes zijn prima en SDMA is 10. Gelukkig!
Bij Amber zijn ook alle waardes goed op ureum en SDMA na. Ureum is 15.2 en SDMA 17. De nieren gaan dus geleidelijk achteruit en ik vroeg of ik daar al iets mee moest. De dierenarts vond het verstandig om de urine te controleren en afhankelijk daarvan te kijken of nierdieet al zinvol is. Hopelijk lukt het me om wat op te vangen
Zelf denk ik eerder aan een supplement omdat de creat 178 is (ref.waarde 80-203), maar ik laat me graag adviseren en ik zal eens bij Medpets kijken.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5143
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat met niesziekte alleen niesziekte-enting?

Bericht door Synemios »

178 crea en/of een sdma van 18 is al fase 2 Nierfalen volgens verschillende bronnen, en dan adviseren ze sowieso nierdieet.
alleen zie ik dat de referentie waarde bij jou gaat tot 203 misschien dat het advies daarom afwijkt.

Urine wordt hier ook meegenomen en als daar eiwitten inzitten dan is er reden voor fortekor/ benekor of semintra.
Anders niet.

Maar een sdma van 17 geeft wel aan dat er sprake is van verminderde nierfunctie inderdaad.
Ik heb geen advies voor middeltjes want hier kunnen ze bijna nergens tegen.

http://www.iris-kidney.com/pdf/IRIS_Sta ... d_2019.pdf

Dat bloedprikken is hier ook drama.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Cerna

Re: Kat met niesziekte alleen niesziekte-enting?

Bericht door Cerna »

Ik heb de dierenarts van Medpets aan de telefoon gehad ivm mijn vraag of een supplement zoals Puur nieren iets voor Amber zou zijn? En toen adviseerde zij mij om RC Early Renal te geven evt. gecombineerd met Puur.
Deze brokjes zijn echter zo nieuw dat ze nog niet op hun website staan en ik kan er verder ook niets over vinden. Ik moet dus nog even afwachten.
Een uurtje geleden heeft Amber een grote plas gedaan, maar ik was net te laat (maar toen was de kliniek al dicht en ze hebben mij niet gezegd hoelang ik de urine mag bewaren dus ik kan het beste een poging doen tijdens de openingstijden).
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5143
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat met niesziekte alleen niesziekte-enting?

Bericht door Synemios »

Puur nier heb ik inderdaad ook gebruikt en goede resultaten mee gehad maar uiteindelijk mee gestopt omdat Lizzy daar weer jeuk van kreeg.

Nu moet ik er ook bij zeggen dat bij Lizzy fase 1 nierfalen vastgesteld werd op het moment dat haar waarde <140 lag maar op de echo was duidelijk te zien dat er schade was.
( Staat trouwens ook zo aangegeven in dat schema)
Maar bij Lizzy is de sdma altijd 12 geweest en nooit hoger gegaan dan 12, zelfs toen de creatinine boven de 300 steeg.
Maar goed Lizzy is een uitzondering daarop denk ik, bij haar is niets logisch.

De sdma wordt ook niet door andere dingen beinvloed, terwijl de crea bij een verhoogde schildklierwaarde weer lager kan uitvallen of hoger in het geval van uitdroging of bijvoorbeeld onstekingen elders in het lichaam.

Hoe dan ook het is best ingewikkeld.

RC early renal samen met puur nier lijkt me dan inderdaad wel een goede optie,
Fijn dat daar nu ook iets voor is.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Cerna

Re: Kat met niesziekte alleen niesziekte-enting?

Bericht door Cerna »

Vanmorgen is het gelukt om urine op te vangen (Amber keek heel vreemd :lol: ) en heeft de dierenarts Amber's plasje nagekeken. De urine ziet er keurig uit, alleen was het wat waterig doordat Amber vrij veel drinkt. Maar dat doet ze al haar hele leven en heeft niets met de nieren te maken.
Kortom, de nieren gaan langzaam achteruit en daar kan ik op inspelen met bijv. Puur nier en de nieuwe brokjes (wanneer Amber ze wil), maar verder nog niets om ongerust over te zijn.

Ik heb ook nog gevraagd naar het verhoogde ureum en een evt. relatie met Mirtazapine omdat bij Noa toen ze Periactin kreeg, het ureum zo omhoog schoot en weer keurig naar beneden ging nadat ik gestopt was.
De dierenarts wist het niet, maar omdat in de bijsluiter staat dat de bloeddruk kan verlagen na gebruik van Mirtazapine, sluit hij het niet uit.
Amber krijgt om de ongeveer 14 dagen een kwart Mirtazapine en had vorige week woensdag net een pilletje gehad dus het zat op vrijdag nog in het bloed. Om hier een beeld van te krijgen zouden we dan nog een keer bloed moeten prikken, maar dat doen we haar maar niet aan. Vooral niet omdat ze verder helemaal niet misselijk is.

Opluchting!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5143
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat met niesziekte alleen niesziekte-enting?

Bericht door Synemios »

Ik vind het prima bedacht.
Ik heb er hier ook 2 die veel drinken terwijl ze echt gezond zijn.
Ureum kan inderdaad door meerdere dingen verhoogd zijn, oa medicijn gebruik en eiwitrijk voer.
Ik maak me daar eigenlijk alleen druk om als ze er ook misselijk bij zijn.

Fijn dat de urine goed was en je bent er ruim op tijd bij om het eea bij te sturen.

https://www.mcvoordieren.nl/ureum-en-creatinine
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Cerna

Re: Kat met niesziekte alleen niesziekte-enting?

Bericht door Cerna »

Inderdaad Denise.
Daarom vind ik jaarlijks bloedonderzoek bij 10+-katten ook zo belangrijk. Het kost een duit (moet de rekening nog zien): consult, 2x inenting en 2x bloedonderzoek, maar wanneer je op deze manier ziektes bijtijds kunt opsporen is het me dat wel waard.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5143
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat met niesziekte alleen niesziekte-enting?

Bericht door Synemios »

Ja wij doen dat hier ook, zo loop je niet achter de feiten aan.
Bij Luna ben ik er vorig jaar al mee begonnen omdat Lizzy ( haar zusje) nier en schildklierproblemen heeft, en ze moest ook onder narcose dus toen maar meteen geriatrisch profiel gedaan, maar wij houden normaal ook 10 jaar aan.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie