Tijd om kat te laten inenten?

Voor alle vragen over de jaarlijkse cocktail, andere inentingen, entstoffen en de bijwerkingen van inentingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ghost79
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 15 feb 2012 18:34

Tijd om kat te laten inenten?

Bericht door Ghost79 »

Mijn kat is geboren in november 2011 en zijn laatse vaccinate was op 2012 feb. Is het echt nodig en nu weer tijd om het te laten doen? En hoeveel zou dit gaan kosten en waartegen eigenlijk?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Tijd om kat te laten inenten?

Bericht door Dinky »

Als je gaat inenten dan is het niesziekte ieder jaar en kattenziekte elke 3 jaar meende ik.
Wellicht heb je wat aan dit topic ;)

Zelf laat ik mijn poes niet opnieuw enten omdat het een echte binnenpoes is en dus zo goed als geen contact heeft met andere katten. Bovendien is mijn eigen ervaring met de vorige poes dat ze nog net zo goed niesziekte kunnen krijgen (vergelijk het met griepprik bij mensen).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Tijd om kat te laten inenten?

Bericht door eveline1982 »

Als je kat niet buiten komt zou ik het ook niet elk jaar doen, maar 1x in de 3 jaar en dan de complete entingen. Katten zijn gevoelig om gezwellen te ontwikkelen op de aangeprikte plekken, dus als het niet nodig is niet laten prikken! De prijzen zijn heel divers van 20 euro tot ca 50 euro, gewoon even wat dierenartsen in je buurt bellen.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Tijd om kat te laten inenten?

Bericht door lidewij020 »

Dinky schreef: Zelf laat ik mijn poes niet opnieuw enten omdat het een echte binnenpoes is en dus zo goed als geen contact heeft met andere katten. Bovendien is mijn eigen ervaring met de vorige poes dat ze nog net zo goed niesziekte kunnen krijgen (vergelijk het met griepprik bij mensen).
Ik heb dit weleens voorgelegd aan de dierenarts, die vervolgens aangaf dat binnenpoezen juist extra risico lopen, omdat ze heel weinig met ziekteverwekkers in aanraking komen en daardoor weinig weerstand opbouwen. Op het moment dat je met de kat naar de dierenarts gaat, heb je wel kans dat hij in contact komt met die ziektekiemen. Ik weet niet zo goed in hoeverre dit een verkooppraatje is of dat er echt wat in zit.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Tijd om kat te laten inenten?

Bericht door Brittenbolletje »

Het is een klein beetje een fabeltje dat als een poes alleen binnen zit dan minder geent hoeven te worden. Het kan ook zodra jij je deur open doet naar binnen waaien. Je kan het ook zelf naar binnen lopen enz enz.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Tijd om kat te laten inenten?

Bericht door Dinky »

@lidewij: klinkt beetje tegenstrijdig. Omdat ze minder met ziektekiemen in aanraking komen lopen ze meer risico bij de da dus moet je naar de da toe voor enting ;-)

@brittenbolletje: het is wel zo dat de kans op ziektekiemen kleiner is maar is geen 0 inderdaad ;-) schoenen worden hier bij de voordeur uitgetrokken in de hal waar dinky niet komt. Risico wordt daarmee dus beperkt. Enting brengt risico van gezwel met zich mee op de entplek. Bovendien kunnen ze ook met enting nog ziek worden net als met griepprik (waar ook niet iedereen uit de risico groepen de vaccinatie neemt, sommige omdat ze juist ziek worden van de vaccinatie). Daarom moet iedereen voor zichzelf de voors en tegens afwegen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Tijd om kat te laten inenten?

Bericht door Brittenbolletje »

Nee je hebt geen gelijk in deze :). Zoals ik al zei het kan ook naar binnen waaien doe een raam open en je kat kan ziek worden. Gelukkig gebeurd dat vaak niet anders zou het wel erg gesteld zijn met een kat maar het kan wel.

Je hoort wel eens dat een een ziekte uitbraak is toch? Dus dan zijn er al veel patienten geweest bij de dierenarts. Als ik nou net bel en mijn kat is ook ziek, kan dat ook naar binnen gewaaid zijn.

Je schoenen bij de voordeur laten staan zet ook geen zoden aan de dijk hihihihi.

Ik zelf heb hele slechte ervaring met niet vaccineren en ook hele slechte met wel vaccineren. Ik vind het verschrikkelijk die vaccinaties. Helaas moet je als fokker wel, maar mijn ent schema is/word wel net even iets anders dan bij de rest van de fokkers.

mijn volwassen katten ent ik tevens wel jaarlijks, maar meer omdat ik dat verplicht word anders kan ik niet showen of op dekking komen.
Cerna

Re: Tijd om kat te laten inenten?

Bericht door Cerna »

Brittenbolletje: in de laatste NB-Britten stond een interessant artikel over het enten van kittens. Waarschijnlijk heb je het wel gelezen.
Mochten anderen geïnteresseerd zijn, wil ik er wel een samenvatting van maken.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Tijd om kat te laten inenten?

Bericht door Dinky »

Ik ben in elk geval wel nieuwsgierig cerna ;-)
Hoe meer kennis hoe beter er een afweging gemaakt kan worden :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Tijd om kat te laten inenten?

Bericht door Cerna »

Het is eigenlijk informatie voor fokkers, maar misschien steek je er toch wat van op. Het is best wel pittige stof en ik hoop dat ik het goed verwoord.
Men gaat uit van 2 soorten kittens: kittens van een HTK-kat die niet regelmatig is ingeënt en die misschien al jong bij de moeder zijn weggehaald en kittens die tot 13/14 weken bij de moederpoes zijn gebleven.

Bij de eerstgenoemde kittens wordt geadviseerd om ze de eerste enting met 9 weken te geven, bij de tweede groep pas met 12 weken ivm de aanwezigheid van een hoge titer aan maternale antistoffen. Wanneer kittens die lang bij de moeder hebben mogen blijven met 9 weken hun eerste enting krijgen dan gaat het lichaam zich daar dus tegen verweren met allerlei gevolgen.
De schrijfster van het artikel (zelf zeer ervaren fokster) heeft de volgende klachten voorbij zien komen:
- hangerig, lusteloos, maar geen koorts; geen eetlust zonder duidelijke oorzaak die weken blijft aanhouden met als gevolg enorm gewichtsverlies, soms leidend tot de dood,
- kittens die flink ziek zijn geweest en weer herstellen, maar wanneer ze na de tweede vaccinatie - ogenschijnlijk voor de fokker en de dierenarts kerngezond - met de nodige vertraging naar de nieuwe eigenaar zijn verhuisd, overlijden ze binnen enkele weken aan FIP
- kittens die het Limping Kitten Syndroom krijgen (geen idee wat het is),
- kittens die kattenziekte krijgen. Alle volwassen katten kerngezond, altijd regelmatig gevaccineerd, maar de kittens gaan dood aan kattenziekte na een inenting met levend vaccin met 8 weken.

Op de bijsluiters van de entstoffen (Felocell, Nobivac Tricat) wordt ook gewaarschuwd "maternale antistoffen die tot een leeftijd van negen tot twaalf weken aanwezig kunnen zijn, kunnen het resultaat van de vaccinatie ongunstig beïnvloeden. Het is mogelijk dat vaccinatie in de aanwezigheid van maternale antistoffen de klinische verschijnselen, leukopenie (een ernstig tekort aan witte bloedlichaampjes) en virus-uitscheiding als gevolg van een FPLV (feline panleukopenie)-infectie, niet volledig kan voorkomen."

In het volgende artikel (vanaf p. 15) staat nog meer: http://www.felcandag.nl/sitedata/images ... ag2012.pdf
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Tijd om kat te laten inenten?

Bericht door Dinky »

Dank Annet :-)
Eigenlijk is bij kittens dus een titerbepaling voor de enting aan te raden als ik het zo lees ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Tijd om kat te laten inenten?

Bericht door Brittenbolletje »

Ja klopt Cerna. Dat heb ik gelezen. Heel interessant stuk ook. Ook voor de mensen hier die iets over enten willen weten is het zeer leervol
Plaats reactie