Rabiesvaccinatie; Zinvol of overbodig?

Voor alle vragen over de jaarlijkse cocktail, andere inentingen, entstoffen en de bijwerkingen van inentingen.
Plaats reactie
Renatevanderveer

Rabiesvaccinatie; Zinvol of overbodig?

Bericht door Renatevanderveer »

Hallo allemaal,

Zoals een aantal van jullie weten woon ik op het platteland.
We wonen naast het bos en achter ons is een groot natuurgebied; Fochtelooerveen.
Tussen het huis van mijn schoonouders en ons huisje staan twee grote schuren.

Vorige week vlogen er ineens twee vleermuizen door de schuur en gisteravond vonden we er drie in de schuur..
Nu weet ik dat een bepaald soort vleermuis een virus met zich mee brengt.
Deze vleermuizen kunnen het, voor mensen, dodelijke hondsdolheid met zich mee brengen.

Onze jonge kater Snickers neemt vaak, als hij buiten is, een cadeautje met zich mee.
Als het geen vogel is, is het wel een kikker, een rat of muis.
Een vleermuis zou voor Snickers ook een lekker hapje zijn, hij heeft het namelijk al eens geprobeerd.

Nu kwam de dierenarts van Snickers ermee dat het een optie zou zijn om hem een Rabiesvaccinatie te geven.
Deze vaccinaties gaan drie jaar mee en moeten voorkomen dat Snickers hondsdolheid aan ons, mensen, kan overdragen.

Hoe denken jullie hierover? Heeft er iemand ervaring mee?
Ik twijfel namelijk heel erg.. Mijn vriend vind het niet nodig, ik weet het niet zo goed..
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: Rabiesvaccinatie; Zinvol of overbodig?

Bericht door Freya13 »

ik volg je topic verder op, want ik heb het eigenlijk nog nooit gehoord om katten te laten inenten tegen rabiës
mijn katten vangen ook geregeld iets (vooral muizen, maar ook af en toe een kikker), maar die zijn enkel gevaccineerd tegen kattenziekte, niesziekte en kattenleukose
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Rabiesvaccinatie; Zinvol of overbodig?

Bericht door Ikey »

Ik weet niet of het duur is, maar anders misschien voor de zekerheid? Ik weet het ook niet zo goed..
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Rabiesvaccinatie; Zinvol of overbodig?

Bericht door castratenkoor »

Ik denk dat er risico's aan kleven. Volgens mij heb je met rabbies-enting nog meer kans op een gezwel op de ent-plek dan met kattenziekte en niesziekte.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Rabiesvaccinatie; Zinvol of overbodig?

Bericht door Adriana »

heb half uurtje zitten zoeken naar publicaties en ben het nodige tegengekomen van GGD, RIVM over de rabies-gevallen in Nederland (eigenlijk alleen vleermuizen..) en er is een waarschuwing van de GGD Drenthe over vleermuizen en rabies uit 2011, dus vrij recent.
dode vleermuizen niet aanraken!!

heb ook een overzicht gevonden van bijwerkingen van rabies-vaccinatie en die vallen niet mee.. maar percentages staan daar niet bij..

als je wilt dan kan ik de links in een bericht hierover zetten..

ik denk dat je dierenarts niet voor niets waarschuwt, wellicht heeft hij inmiddels inderdaad met een geval te maken gehad of weet hij meer via de GGD. je zou het hem kunnen vragen want zoiets komt niet zomaar uit de lucht vallen.
en ik weet niet hoe landelijk jullie wonen maar jullie hebben dus regelmatig vleermuizen op het erf..
jonge katten mogen niet worden gevaccineerd trouwens..

het afwegen van de risico's is lastig maar ik denk dat je er in jullie omgeving reëel rekening mee moet houden.. en dan moet afwegen hoe hoog de risico's op bijwerkingen van vaccinatie zijn. in België wordt standaard onder een bepaalde lijn (Wallonië) gevaccineerd, Nederland geldt al jaren als rabiës-vrij.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Rabiesvaccinatie; Zinvol of overbodig?

Bericht door Ms Maaike »

Zelf kunnen katten ook hondsdolheid krijgen, het gaat dus niet alleen om het overbrengen op mensen. Ik vraag me wel af hoe groot de kans is op hondsdolheid; Nederland is officieel vrij van hondsdolheid. In vijftig jaar zijn er maar twee mensen met rabiës gerapporteerd. Maar als er specifiek gewaarschuwd wordt voor rabiësvleermuizen in Drenthe dan zou ik er nog eens goed over na willen denken.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Renatevanderveer

Re: Rabiesvaccinatie; Zinvol of overbodig?

Bericht door Renatevanderveer »

Ik heb inderdaad ook een lijst met mogelijk bijwerkingen gevonden, daar word je niet blij van..
En inderdaad, vorig jaar is het nog ter sprake geweest hier in Drenthe..

Onze dierenarts adviseerde ook, dat als wij een dode vleermuis vinden, hem te komen brengen.
Zij kunnen, via via, het dier laten onderzoeken op eventuele Rabies.
Het zou, volgens de dierenarts, gaan om slechts één soort vleermuis die Rabies met zich mee zou dragen.

Ik vind het heel moeilijk, omdat de bijwerking mogelijk heel heftig kunnen zijn.
De dierenarts gaf ook aan, dat als één van de katten gevaccineerd word, het verstandig is om het bij allemaal te doen..
Gezien de prijs van de vaccinatie (die ik ben vergeten..) hebben mijn schoonouders besloten het niet te doen.
Zij hebben maar liefst 10 katten en kunnen dat financieel niet behappen.

Dan zou, op ons terrein, alleen Snickers er tegen gevaccineerd zijn.
Ik denk dat ik gewoon contact met ze op ga nemen, om te vragen of het dan ook nog zin heeft..
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Rabiesvaccinatie; Zinvol of overbodig?

Bericht door Adriana »

je zou je dierenarts kunnen vragen hoeveel hondsdolle vleermuizen in jullie gebied de afgelopen jaren zijn aangetroffen. hij kan dat bij RIVM en/of GGD opvragen.
en je zou zelf ook de GGD Drenthe kunnen mailen en vragen hoe groot het risico is dat jullie eventueel lopen.. en dan heb ik het over dier+mens..
ik woon op de noordrand van Den Haag en iedere zomer heb ik vleermuizen op de volkstuin en rond de flat en het heeft lang geduurd voordat ik begreep dat het de vleermuizen-piepjes waren waar de katzels zo opgewonden van werden s avonds.
vleermuizen vliegen redelijk hoog en ik weet niet of Snickers of andere katzel een dode vleermuis geinfecteerd met hondsdolheid mee naar huis zou nemen. op de tuin heb ik nog geen katten op vleermuizen zien jagen, omdat ze daarvoor te hoog en snel vliegen.
zou Snickers in de schuur naar boven klimmen om vleermuizen te vangen?
en is Snickers s avonds/ s nachts los buiten?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Renatevanderveer

Re: Rabiesvaccinatie; Zinvol of overbodig?

Bericht door Renatevanderveer »

Nee, als Snickers al buiten is, komt hij naar binnen zodra het donker word.
Dat is hem van jongs af aan aangeleerd en zodra ik hem dan roep, komt hij naar binnen.
Snickers is een goede klimmer, klimt hier zo tegen de muur omhoog, om op het zoldertje te komen..
Nu heb ik dat in de grote schuur nog niet gezien, wel in de kleine schuur,
dat hij miauwend vertelde dat hij niet wist hoe hij beneden moest komen..

De laatste tijd is ie niet buiten geweest, omdat Bounty simpelweg niet naar buiten mag..

Ik ben nu echt steeds meer te twijfelen.. Ik wil zijn gezondheid niet riskeren..
Op beide manieren niet.. Als ik hem niet zou enten en hij vangt zo'n vleermuis kan hij ziek worden..
Maar als ik hem wél ent, kan hij misschien ook heel ziek worden..
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Rabiesvaccinatie; Zinvol of overbodig?

Bericht door Adriana »

het is een akelig dilemma. uit de nokbinten van de schuur vallen trouwens ook....

ik denk dat je er eerst achter moet zien te komen hoe groot de hondsdolheid-druk bij jullie in de omgeving is en waar.. ze moeten dat weten, neem aan zelfs jouw da.
als dat aanzienlijk is dan was het uit de internetberichten gebleken want dat zou landelijk nieuws geweest zijn.. (met allerlei vossenjagers, die hun kans nu weer schoon zien..)

Snickers is nog vrij jong om gevaccineerd te worden begreep ik uit de berichten dus je hebt nog wel even de tijd. bovendien zijn de vleermuizen in winterslaap.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Renatevanderveer

Re: Rabiesvaccinatie; Zinvol of overbodig?

Bericht door Renatevanderveer »

Ik was inderdaad van plan om de vaccinatie nu ook nog niet te geven, hij is nog zo jong..

Voor nu zegt mijn gevoel heel erg dat ik het niet moet doen, maar ik moet het inderdaad eerst beter uitzoeken..
Dankjewel in ieder geval voor jullie antwoorden!
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Rabiesvaccinatie; Zinvol of overbodig?

Bericht door Sifra »

Rabiës komt in Nederland voor bij de meervleermuis, die vooral voorkomt in de waterrijke, open gebieden van West- en Noord-Nederland. Door zijn jachtgedrag boven open water komt de soort weinig in aanraking met mensen en huisdieren. Wel is het een gebouwbewonende soort. Een tweede soort waarbij rabiës voorkomt is de laatvlieger, eveneens een gebouwbewonende soort. Dit is een zeer algemeen voorkomende soort. In bijna ieder dorp heb je wel een kolonie laatvliegers. Gezonde laatvliegers worden zelden of nooit gevangen door katten. Wel komt het voor dat mensen overdag een laatvlieger in hun tuin vinden. Hoewel zo'n dier geen rabiës hoeft te hebben, is het zaak om te voorkomen dat kinderen of dieren de vleermuis aan kunnen raken. Je kunt de dierenambulance bellen of contactadressen van een vleermuiswerkgroep opzoeken op http://www.vleermuis.net
Mijn eigen ervaring (ben lid geweest van een vleermuiswerkgroep) is dat vleermuizen die door katten gepakt worden, vrijwel altijd dwergvleermuizen zijn. Dwergvleermuizen zijn, zoals de naam al zegt, heel klein. Met opgevouwen vleugels passen ze in een lucifersdoosje van 5 cm. Ze zijn ongeveer even zwaar als een euro. Ze jagen vaak in woonwijken en komen soms laag over de grond. Aangezien ze geen idee hebben dat katten gevaarlijk kunnen zijn, worden ze nogal eens door een kat gepakt. Ik ken trouwens ook gevallen van dwergvleermuizen die op het balkon van de 10e verdieping van een flatgebouw door een kat gepakt zijn. Bij dwergvleermuizen komt rabiës niet voor.
Vleermuizen zouden trouwens nu in winterslaap moeten zijn. Nu het zachte winterweer vervangen is door een vorstperiode is de kans dat ze nog rondvliegen heel klein.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Renatevanderveer

Re: Rabiesvaccinatie; Zinvol of overbodig?

Bericht door Renatevanderveer »

Dankjewel Sifra, voor je uitgebreide antwoord! Heel duidelijk en nuttig, voor ons!
We gaan er nog even goed over nadenken, maar vooralsnog lijkt het (nu) niet nodig Snickers in te laten enten!

Dankjewel!
Plaats reactie