Is 3e enting na kitten-entingen absoluut noodzakelijk?

Voor alle vragen over de jaarlijkse cocktail, andere inentingen, entstoffen en de bijwerkingen van inentingen.
manon3

Is 3e enting na kitten-entingen absoluut noodzakelijk?

Bericht door manon3 »

Ik heb tal van topics hier doorgespit maar niet echt een antwoord gevonden op mijn vraag.
Het gaat over onze Noorse Boskat,een poes van 18 maanden, het is een binnenkat en onze enigste kat.
Ze heeft haar 1e kitten-enting gehad op de leeftijd van 4 maanden en een maand later de 2e enting.Nu meen ik ergens gelezen te hebben dat de 3e enting,een jaar na de kitten-entingen noodzakelijk is om een goede weerstand op te bouwen,maar ik weet niet of dat inderdaad zo is??
Ze zou eigenlijk de vorige maand de 3e enting hebben moeten krijgen maar die heeft ze nog niet gehad omdat ik sterk aan het twijfelen ben over de noodzaak ervan.
We zijn sowieso niet van plan om haar ieder jaar te laten enten maar om de 3 jaar.

De reden dat ik haar liever niet weer wil laten enten nu is omdat ze al zoveel te verduren heeft gehad:de 2 kitten-entingen, ze is gesteriliseerd en heeft dus narcosemiddel gehad.
Daarnaast 2x een pijnprik,waarschijnlijk Metacam,omdat ik toen nog niks afwist van de schadelijke gevolgen van Metacam.
En ze is enkele maanden behandeld met Stronghold omdat ze vlooien had toen wij haar kregen.
Binnen een jaar tijd heeft ze dus een heleboel rotzooi binnengekregen.

Dus daarom zou ik graag willen weten of deze herhalingsenting,nu een jaar na de kitten-entingen absoluut noodzakelijk is??
Of zouden de 2 kitten-entingen genoeg bescherming bieden tot we haar over ongeveer 2 jaar weer laten enten ??
En helpen de entingen dan nog wel als ze pas over 2 jaar weer opnieuw ge-ent wordt?
Aan de DA heb ik niks want hij beweert dat ieder jaar enten noodzakelijk is,ook wil hij het liefst iedere maand preventief ontvlooien terwijl ze helemaal geen vlooien meer heeft, dus daar begin ik niet aan.
Dus jullie adviezen/meningen zijn van harte welkom.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Is 3e enting na kitten-entingen absoluut noodzakelijk?

Bericht door Anne »

Hier ben ik ook niet zo sappig om veel te enten. De kitten entingen heb ik nooit overgeslagen.
Maar als je kat in goede gezondheid is kun je het best wel om de drie jaar doen.
Preventief ontvlooien heeft geen zin, je kunt beter ontvlooien als ze vlooien hebben.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cerna

Re: Is 3e enting na kitten-entingen absoluut noodzakelijk?

Bericht door Cerna »

Ook ik ben heel benieuwd naar een antwoord op deze vraag.
Ik heb altijd trouw jaarlijks iedereen laten inenten, maar afgelopen jaar zei de dierenarts al dat hij alleen tegen niesziekte zou enten omdat de enting tegen kattenziekte drie jaar werkzaam zou zijn en dat de meningen over jaarlijks enten erg verdeeld zijn binnen de DA-wereld.

Echter, met een chronische niezerd (Amber) durf ik niesziekte-enting niet over te slaan.
Preventief ontvlooien doe ik wel; ik zit niet te wachten op een vlooienplaag en evt. wormen.
Ieder voorjaar (mei en juni) krijgen de katten een pipetje en blijven dan de hele zomer vlovrij.
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Is 3e enting na kitten-entingen absoluut noodzakelijk?

Bericht door Robijn »

Mijn dierenarts zegt dat alleen de kitteninenting nodig is, en dat jaarlijks inenten niet nodig is, als de kat gewoon gezond en sterk is..
Als ze op geld uit was, dan had ze deze uitspraak vast niet gedaan.
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
manon3

Re: Is 3e enting na kitten-entingen absoluut noodzakelijk?

Bericht door manon3 »

Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties.

Robijn:Zo te horen heb jij een prima DA die het inderdaad niet voor het geld doet.Zelf denk ik ook dat jaarlijks enten niet nodig is,in tegenstelling tot onze DA.

Zeker nu uit Amerika steeds meer onderzoeken hebben aangetoond dat er waarschijnlijk een verband is tussen inentingen en het ontstaan van chronisch nierfalen.Toch wel iets om in je achterhoofd te houden.
Dat brengt me meteen tot m'n volgende vraag.
Annet: je zegt dat je tot nu toe alle katten jaarlijks hebt laten enten,maar mogen nierfaalkatten dan gewoon ge-ent worden?
Ik meen gelezen te hebben dat enten bij nierkatten de toestand van de nieren kon verslechteren,net zoals narcosemiddelen en talloze medicijnen,waarvan jij helaas alles afweet natuurlijk.
Ik dacht echt dat enten bij nierkatten uit den boze was, ik sta hier echt van te kijken.
paasnini

Re: Is 3e enting na kitten-entingen absoluut noodzakelijk?

Bericht door paasnini »

Tja dit is vragen om heel verschillende reacties.

Uit een ander Amerikaansonderzoek is gebleken dat het het beste is de kat de eerste drie jaar vaccins te geven en daarna niet meer.

Hou wel even in je achterhoofd dat wanneer je de kat ooit uit logeren wilt laten gaan bij een pension vaccinaties noodzakelijk zijn en dat je ze dan alsnog moet geven en dat kan best heftig zijn.
Cerna

Re: Is 3e enting na kitten-entingen absoluut noodzakelijk?

Bericht door Cerna »

Annet: je zegt dat je tot nu toe alle katten jaarlijks hebt laten enten,maar mogen nierfaalkatten dan gewoon ge-ent worden?
Ik meen gelezen te hebben dat enten bij nierkatten de toestand van de nieren kon verslechteren,net zoals narcosemiddelen en talloze medicijnen,waarvan jij helaas alles afweet natuurlijk.
Ik dacht echt dat enten bij nierkatten uit den boze was, ik sta hier echt van te kijken.
Dat was ook mijn vraag toen het tijd werd voor Cochi en Noa's enting, maar volgens de dierenarts kon het geen kwaad :eeh: en daar heb ik op vertrouwd.
Zo ook bij vlooiendruppels; kon ook geen kwaad.

Zal er toch eens verder in duiken.
manon3

Re: Is 3e enting na kitten-entingen absoluut noodzakelijk?

Bericht door manon3 »

Annet:Volgens de meeste dierenartsen kan Metacam/Novacam ook geen kwaad dus in mijn ogen kun je niet echt vertrouwen op de "deskundigheid" van sommige DA's. :???:

En van de vlooienmiddelen weet ik ook het fijne niet maar het lijkt me dat zo'n middel als bv.Stronghold behoorlijk schadelijk is.Dat werkt tenslotte ook tegen oormijt en wormen dus dan is het geen middel dat alleen oppervlakkig werkt op de huid.
Wat hiervan het effect kan zijn op de lange duur voor de nieren en andere organen ?
Daar komen ze misschien pas weer achter als het te laat is.
Maar als je het slechts 2x per jaar geeft zoals in jouw geval dan zal het wel meevallen.
Onze DA wil dat ik m'n kat het liefst iedere maand zo'n pipetje opsmeer terwijl ze niet eens vlooien heeft.
Geen denken aan hoor,ik wil mijn poes niet vergiftigen met die rotzooi.

En Paasnini,ook nog bedankt voor je reactie.Ik was niet op de hoogte van dat onderzoek in Amerika terwijl ik toch regelmatig op Amerikaanse sites vertoef.Weer wat erbij geleerd.

En zijn er misschien meer mensen die weten hoe het zit met katten die nierschade/nierfalen hebben en inentingen?? Alle info is welkom.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Is 3e enting na kitten-entingen absoluut noodzakelijk?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik ontvlooi enkel als er vlooien zijn. Tijd genoeg.
Als je elke maand toch vlooien krijgt als je niet behandeld omdat je katten buiten komen, en je nu eenmaal in en gebied woont waar er veel zitten, das wat anders. Dat had ik vroeger en dan deed ik het om de anderhalf maand (zo'n pipet werkt wel zolang, ookal zegt die maar een maand). Maar nu ze binnen zitten... Ik heb ze al meer dan anderhalf jaar niet meer behandeld, misschien zelfs twee jaar (ik geloof niet dat Luis vlooien had toen hij kwam, Cuzco wel).
2 maal per jaar preventief lijkt mij onzin. Als ze er een half jaar geen hebben, waarom zouden ze er dan plots wel krijgen? Dat zou wel erg toevallig zijn. En wat als ze dan 2 maand na die pipet wel krijgen? Dan moet je alsnog ontvlooien en had je die eerste pipet net zo goed niet kunnen geven.
Das het verschil tussen vlooien en wormen: vlooien merk je meteen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Is 3e enting na kitten-entingen absoluut noodzakelijk?

Bericht door Synemios »

Ik doe de kittenentingen en de 1e jaarlijkse enting en daarna niet meer.
Ontvlooien alleen indien nodig en ontwormen 2x per jaar.
Met enten heb ik het altijd zo gedaan, mijn DA van toen heeft mij dat geadviseerd.
Nu met de kleintjes die niesziekte gehad hebben weet ik ook niet goed wat ik moet.

Nierfalen en enten, de DA die ik toen had heeft het bij Mickey niet gedaan.
Naar mijn weten moet je bij oudere katten of katten die iets mankeren heel erg uitkijken.
Ze spuiten wel iets in waar het afweersysteem tegen moet vechten.
Maar ja stel dat er niesziekte of kattenziekte uitbreekt bij een niet gezond of oud dier ben je denk ik wel verder van huis.
Moeilijk dit.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Is 3e enting na kitten-entingen absoluut noodzakelijk?

Bericht door pearlsofpassion »

Synemios, ik zou de kleintjes goed in het oog houden en opletten of ze nog regelmatig last krijgen van wat pus uit de ogen of erg niezen. Een keertje een nies wil niets zeggen natuurlijk, maar als ze meerdere keren per dag gaan niezen, wel.
Als ze dat niet doen in het verder jaar zullen ze er vast overheen gegroeid zijn, en zou ik gewoon een 3e enting laten doen en dan op de 3 jaar (zoals normaal dus).
En dan kijken hoe ze op die enting reageren.

Als ze in het jaar nog last krijgen, en je denk dat ze chronisch zijn, of ze reageren slecht op de enting, kan je ze met dode entstof laten enten.
Ik weet niet goed of je chronische katten beter nog laat enten of niet (met dode entstof), maar heb ergens gelezen van wel. Ik geloof het echter ook niet meer, en ik ga het maar zo laten.
Kleintje (licht chronisch) heeft er meer last van als ze geënt wordt dan als dat niet zo is, en die heeft haar kittenentingen nooit gehad (mijn ouders wilden niet).
Maar ik denk dat dat niet bij elke kat zo is.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Cerna

Re: Is 3e enting na kitten-entingen absoluut noodzakelijk?

Bericht door Cerna »

pearlsofpassion schreef:Ik ontvlooi enkel als er vlooien zijn. Tijd genoeg.
2 maal per jaar preventief lijkt mij onzin. Als ze er een half jaar geen hebben, waarom zouden ze er dan plots wel krijgen? Dat zou wel erg toevallig zijn. En wat als ze dan 2 maand na die pipet wel krijgen? Dan moet je alsnog ontvlooien en had je die eerste pipet net zo goed niet kunnen geven.
Das het verschil tussen vlooien en wormen: vlooien merk je meteen.
Ik ontvlooi in het voorjaar omdat het dan warmer wordt en dus de vlooien actiever. Ik doe het al jaren zo en heb er eigenlijk nooit bij nagedacht. Ook nooit eens gedacht "wat zou er gebeuren wanneer ik het een keer zou overslaan?" Mijn ervaring is dat het zo goed werkt en dat ze de hele zomer vlovrij blijven, maar misschien zou dat ook wel gebeurd zijn wanneer ik niets zou hebben gegeven..... :eshifty:
Kan het uitproberen, maar durf niet zo goed. Ik heb overal vloerbedekking en vlooien in je tapijt ben je nog lang niet kwijt.

Ik laat Noa en Cochi inenten ondanks hun nierfalen omdat ik niet wil dat ze ook nog niesziekte krijgen met Amber in de buurt. En de dierenarts zei dat het geen kwaad kon, maar inderdaad.......Metacam kon ook geen kwaad :-(
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Is 3e enting na kitten-entingen absoluut noodzakelijk?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik weet over inentingen niets, maar ik denk dat als ze de hele verdere zomer geen vlooien krijgen, ze dat in de winter ook niet zullen krijgen.
Die spullen werken hoogstens 2 maanden, dus heeft echt geen invloed op de verdere zomer...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Is 3e enting na kitten-entingen absoluut noodzakelijk?

Bericht door Synemios »

Valerie, ze zijn na de enting gestopt met niesen en pus uit ogen of traanoogjes hebben ze niet gelukkig.
Ze zijn ook niet snotterig ofzo, als dat wel zo was geweest hadden we ze ook niet laten enten.
Maar uiteraard hou ik het heel goed in de gaten.
Over 2 weken krijgen ze de 2e enting,

Annet, het is ook moeilijk hoor, ik zou in jou geval ook kiezen voor wel enten, juist omdat Amber chronisch is en de anderen aan kan steken.
Ontvlooien heb ik ook heel lang preventief gedaan, maar mijn DA zei dat je beter alleen kunt onvlooien als ze daadwerkelijk vlooien hebben, en dat is bij ons echt heel lang geleden geweest, tot nu dan.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Is 3e enting na kitten-entingen absoluut noodzakelijk?

Bericht door castratenkoor »

pearlsofpassion schreef:Ik weet over inentingen niets, maar ik denk dat als ze de hele verdere zomer geen vlooien krijgen, ze dat in de winter ook niet zullen krijgen.
Die spullen werken hoogstens 2 maanden, dus heeft echt geen invloed op de verdere zomer...
Huh - dat lijkt me onzin. Als je in de winter iemand op bezoek krijgt met een hond met vlooien, dan kun je in de winter best vlooien krijgen hoor. Dat heeft niks met winter en zomer te maken. Alleen over het algemeen woekert een vlooienaanval erger in de zomer.
Je moet er altijd op bedacht zijn, ik heb eens een collega gehad, daar wipten de vlooien vanaf, zo over mijn bureau. Zij had haar katten buiten lopen en was van mening dat je niet moest ontvlooien want die vlooien verloren ze veel natuurlijker buiten toch wel.
Ik moest in die periode mijn katten echt om de maand ontvlooien.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie