Is 3e enting na kitten-entingen absoluut noodzakelijk?

Voor alle vragen over de jaarlijkse cocktail, andere inentingen, entstoffen en de bijwerkingen van inentingen.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Is 3e enting na kitten-entingen absoluut noodzakelijk?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik vind deze laatste wel een interessante piste.
Maar overleggen met je DA is niet altijd voldoende.

Ik baal er wel van hoe het met Kleintje gelopen is. Zij heeft 1 kittenenting gehad, wat dus zo goed als niets is, en dan niets meer tot ze 5 was. Mijn ouders vonden dat niet nodig. Ze heeft dan ook een licht chronische nies. En toen ze 4 was zijn we verhuisd, toen ze 5 was kwam Cuzco erbij. En toen dacht ik: deze keer gaan we het goed doen, dus we gingen voor Cuzco's entingen naar de DA. Daar overlegd wat met Kleintje te doen want eigenlijk wou ik haar ook wel beschermen. De DA raadde aan haar kittenentingen opnieuw te geven en dat hebben we dan ook gedaan.
Het jaar erop dan ook zowel Cuzco als Kleintje terug en Luis was dan een paar maand eerder gedaan. En dit jaar dan alledrie weer een paar maand later dan Luis eigenlijk zou moeten, maar ik geloofde niet dat dat zoveel uitmaakte. Steeds de volledige enting... :-(

Ze is dus tussen haar 5 en 8 jaar, 4 keer geënt geweest... Ook voor kattenziekte.
En nu lees ik waarom je 2 keer moet enten bij een kitten en dan was er dus in mijn ogen geen enkele reden waarom ze die 2 keer zou moeten krijgen op haar vijfde! Ja, ze heeft ze nooit 2 keer achter elkaar gehad, maar maakt dat dan uit? Ze had wel zeker geen antistoffen meer van haar moeder!
En waarom zegt niemand iets over dat het ook enkel nies kan? Zeker voor de volgende jaren.

Pfff... Nu weet ik wel zeker dat er de volgende 3 jaar geen enting in komt.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Cerna

Re: Is 3e enting na kitten-entingen absoluut noodzakelijk?

Bericht door Cerna »

kansarmedieren schreef:Ik wil alleen maar aangeven dat je bewust met inentingen om moet gaan en niet automatisch elk jaar moet herhalen overleg met je dierenarts hoe het beste te handelen.
Je kunt alleen overleggen wanneer jezelf informatie hebt en wanneer je niet beter weet dan dat een kat ieder jaar de volledige enting moet hebben en de dierenarts je ook nooit iets anders vertelt, dan doe je dat want je vertrouwt op de dierenarts.
Pas wanneer er een belletje gaat rinkelen, ga je op internet zoeken.

10+ katten dus niet meer de volledige enting. Vind ik een goed idee, vooral wanneer ze wel ieder jaar de volledige enting gehad hebben. En Noa ook niet meer, ook niet over twee jaar (en ik hoop dat ze er dan nog is :epray: )
manon3

Re: Is 3e enting na kitten-entingen absoluut noodzakelijk?

Bericht door manon3 »

puksji schreef:Annet, Simba heb ik nooit laten inenten, en die kreeg toch ook cnf.
Het zelfde met de niet-roker die toch k krijgt.

Maak jezelf niet gek, dit komt niet door het enten.
Ik wil hiermee ook niet zeggen dat iedere kat die jaarlijks ge-ent wordt dan automatisch nierfalen ontwikkeld.
Er zijn tenslotte een heleboel factoren waardoor een kat nierfalen kan krijgen: o.a. door erfelijkheid, verkeerde voeding,hoge bloeddruk,tandziekten en natuurlijk gewoon door ouderdom.
( en laten we ook de Metacam niet vergeten)

Ik wilde alleen maar aangeven dat er weer een risicofactor is bijgekomen.
Het is ook absoluut niet mijn bedoeling om mensen die ieder jaar trouw hun kat hebben laten enten een schuldgevoel aan te praten.
Ik wil mensen alleen maar bewust maken van het feit dat jaarlijks enten volkomen overbodig is en de nodige gezondheidsrisico's kan meebrengen voor je kat.
De echte schuldigen zijn in mijn ogen de vele DA's die nog steeds jaarlijks enten aanbevelen terwijl ze allang op de hoogte zijn van de risico's.
Deze DA's denken alleen maar aan hun eigen beurs.
Ondertussen worden onze katten steeds zieker en de DA's steeds rijker.
We moeten ook niet vergeten dat veel DA's mensen een schuldgevoel proberen aan te praten als ze niet jaarlijks willen laten enten en veel mensen durven hun DA niet tegen te spreken.

Annet,nog bedankt voor het plaatsen van dat engelstalige artikel in het nierfaaltopic.
Dat is precies hetzelfde artikel als ik bedoelde,dat had ik hier nog willen plaatsen. ;-)
En je zegt dat Milka geen booster heeft gehad met een jaar,maar daar zou ik me niet druk om maken.Daarom zei ik ook EVENTUEEL een booster een jaar na de kittenentingen.
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Is 3e enting na kitten-entingen absoluut noodzakelijk?

Bericht door kansarmedieren »

Ik vind het te ver gaan om te zeggen dat dierenartsen alleen voor hun eigen beurs gaan. Als ik dat merk dan ben ik dus geen klant meer bij die dierenarts. Ik hoor wel dat de dierenartsen ook over het enten verschillen van mening, maar de meeste dierenartsen tenminste hier in de buurt enten niet meer elk jaar de volledige cocktail. Maar het is een feit dat kattenziekte niet meer veel voorkomt omdat er ingeent wordt dat moeten we niet vergeten. Maar bewust er mee omgaan, de mensen worden steeds mondiger ook tegenover de huisarts dus waarom dan niet bij de dierenarts? ook een bijsluiter aan een dierenarts vragen als je medicijnen meekrijgt. Dat is ook nog geen gewoonte wat ik heel slecht vind, maar als er om gevraagd wordt gaat dat ook veranderen.
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Is 3e enting na kitten-entingen absoluut noodzakelijk?

Bericht door kansarmedieren »

pearlsofpassion schreef:Ik vind deze laatste wel een interessante piste.
Maar overleggen met je DA is niet altijd voldoende.

Ik baal er wel van hoe het met Kleintje gelopen is. Zij heeft 1 kittenenting gehad, wat dus zo goed als niets is, en dan niets meer tot ze 5 was. Mijn ouders vonden dat niet nodig. Ze heeft dan ook een licht chronische nies. En toen ze 4 was zijn we verhuisd, toen ze 5 was kwam Cuzco erbij. En toen dacht ik: deze keer gaan we het goed doen, dus we gingen voor Cuzco's entingen naar de DA. Daar overlegd wat met Kleintje te doen want eigenlijk wou ik haar ook wel beschermen. De DA raadde aan haar kittenentingen opnieuw te geven en dat hebben we dan ook gedaan.
Het jaar erop dan ook zowel Cuzco als Kleintje terug en Luis was dan een paar maand eerder gedaan. En dit jaar dan alledrie weer een paar maand later dan Luis eigenlijk zou moeten, maar ik geloofde niet dat dat zoveel uitmaakte. Steeds de volledige enting... :-(

Ze is dus tussen haar 5 en 8 jaar, 4 keer geënt geweest... Ook voor kattenziekte.
En nu lees ik waarom je 2 keer moet enten bij een kitten en dan was er dus in mijn ogen geen enkele reden waarom ze die 2 keer zou moeten krijgen op haar vijfde! Ja, ze heeft ze nooit 2 keer achter elkaar gehad, maar maakt dat dan uit? Ze had wel zeker geen antistoffen meer van haar moeder!
En waarom zegt niemand iets over dat het ook enkel nies kan? Zeker voor de volgende jaren.

Pfff... Nu weet ik wel zeker dat er de volgende 3 jaar geen enting in komt.
De tweede enting is en booster van niesziekte dus er wordt geen kattenziekte gegeven. Tenminste zo doen de dierenartsen het hier.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Is 3e enting na kitten-entingen absoluut noodzakelijk?

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, hier dus niet!
Steeds de volledige cocktail!
Moet er tegen kattenziekte niet geboosterd worden?
Ook niet de tweede kittenenting? Of die toch wel? En dan elke 3 jaar (of langer) tot 10 jaar?

Er zijn trouwens nog risico's verbonden aan het enten. Er zijn aanwijzingen dat het enten ook tumoren onder de huid kan veroorzaken.
En ik geloof dat die ook erg gevaarlijk kunnen zijn.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Is 3e enting na kitten-entingen absoluut noodzakelijk?

Bericht door kansarmedieren »

kattenziekte hoeft niet geboosterd worden, niesziekte wel dat zijn meerdere soorten virussen volgens mij te vergelijken met bij de mensen griep virus. Want ondanks dat de kat is ingeent met niesziekte kan het toch nog niesziekte krijgen. Net als bij ons maar de ziekte verloopt dan veel milder.
En de leeftijd van een kat niet meer voor kattenziekte enten daar heb ik zelf voor gekozen samen met mijn dierenarts maar dat kan voor iedereen anders zijn.
Als stichting vangen we oude katten op die worden in eerste instantie ook niet ingeent als ze binnen komen we gaan dan als de kat volledig gewend is aan de nieuwe situatie eens samen met de dierenarts bekijken of het nodig is om de kat nog in te eneten. vaak kiezen we daar niet voor maar dat komt ook omdat alle katten die we opvangen 15 + zijn of chronische ziekte hebben.
En van die tumoren daar heb ik ook van gehoord maar de kans is erg klein dat dat gebeurt maar je kan het net treffen.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Is 3e enting na kitten-entingen absoluut noodzakelijk?

Bericht door pearlsofpassion »

Ok, bedankt
Dan had de booster bij Kleintje helemaal geen zin, want ze was chronisch voor nies.

Ik denk ook wel de kansen allemaal vrij klein zijn, maar als je al die kleine kansen optelt, is het toch al een vrij grote kans dat er wat scheelt ten gevolge van de entingen.

Ik ben ook niet de persoon die zegt: ik ent niet want het komt niet vaak voor, want het is doordat velen enten dat het juist niet veel voor komt. Laat dat weg en het komt plots weer veel meer voor. Dus dat doen we niet.
Maar dan nog hoeft het niet onnodig veel natuurlijk.

Nies is wel zoals griep maar met het verschil dat katten het dus chronisch kunnen krijgen. Dat heb je bij griep niet.
Het schijnt trouwens aangetoont te zijn dat mensen die een griepvaccin gaan halen meer de griep krijgen dan diegenen die er niet om gaan. En echt een groot verschil, zodat mensen het ook gewoon zelf ondervinden. Dat ze het veeel minder krijgen sinds ze gestopt zijn met laten enten.
Het kan zijn dat het minder erg is als men het toch krijgt, maar dan zie ik niet in waarom je dat als gezonde jongvolwassen mens zou laten doen. Als de risico's erg groot worden bij oudere mensen, das wat anders.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Is 3e enting na kitten-entingen absoluut noodzakelijk?

Bericht door kansarmedieren »

Anne schreef:Ik denk dat er heel veel angstverhalen in de omloop zijn gebracht, door wie weet ik niet, misschien wel door mensen die er het meest aan verdienen.
Allemaal doemscenario's wat er gebeurt als je kat onbeschermd rond laat lopen en dan ineens de kattenziekte krijgt, vooral het stukje dat de meeste dieren er dood aan gaan.
Hier dus geen entingen om het jaar, misschien 1x per 5 jaar, daar ben ik nog niet overuit.
Als er ook maar 1 dier ziek is zit ik gelijk bij de da
kattenziekte is een hele ernstige ziekte waar de kat wel degelijk aan dood kan gaan, volwassen dieren hebben meer kans op herstel maar kittens hebben geen enkele kans. En het is super besmettelijk dus daar moet je niet te lichtzinnig over denken. Het is geen bangmakerij gelukkig komt het niet veel meer voor en dat komt door het inenten, maar als er ergens een uitbraak is heb je hoog sterfte cijfer.
manon3

Re: Is 3e enting na kitten-entingen absoluut noodzakelijk?

Bericht door manon3 »

Ja, er is kans op het ontwikkelen van fibro-sarcoom( engelse benaming,of het in het nederlands ook zo heet weet ik niet)
Dat is een zeer agressieve tumor en nauwelijks te opereren omdat ie tussen de schouderbladen zit,op de plaats van de entingen.
Daarom wordt er in Amerika steeds vaker de enting in een poot gezet zodat er in geval van kanker het pootje gemakkelijk te amputeren is.
Dit verhaal heeft ook onze DA bevestigd.Het is eigenlijk te absurd voor woorden.

Een DA opperde het idee om in de toekomst maar in de staart te gaan enten.
Zodat de staart in geval van kanker er gemakkelijk afgehakt kan worden,nog gemakkelijker dan een poot.
( deze DA bedoelde dit cynisch)
En ook al is de kans erg klein dat een kat hiervan kanker ontwikkelt ,in Amerika zijn dat toch nog 900.00 katten per jaar !

Kansarmedieren: Ik zei ook niet dat ALLE DA's alleen maar voor hun eigen beurs gaan maar onze vorige DA deed dat duidelijk wel.Vandaar dat ik nu een andere heb.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Is 3e enting na kitten-entingen absoluut noodzakelijk?

Bericht door Adriana »

pearlsofpassion schreef: Er zijn trouwens nog risico's verbonden aan het enten. Er zijn aanwijzingen dat het enten ook tumoren onder de huid kan veroorzaken.
En ik geloof dat die ook erg gevaarlijk kunnen zijn.
ja, zeker weten! en het is langzamerhand wel zeker dat op entplaatsen zaken kunnen ontsporen, het wordt zelfs aangeraden om vooral in de nekplooi te injecteren omdat als het daar (oncologisch) ontspoort het minder lastig is om, zoals dat moet en heet 'ruim weg te snijden'..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Is 3e enting na kitten-entingen absoluut noodzakelijk?

Bericht door kansarmedieren »

pearlsofpassion schreef:Ok, bedankt
Dan had de booster bij Kleintje helemaal geen zin, want ze was chronisch voor nies.

Ik denk ook wel de kansen allemaal vrij klein zijn, maar als je al die kleine kansen optelt, is het toch al een vrij grote kans dat er wat scheelt ten gevolge van de entingen.

Ik ben ook niet de persoon die zegt: ik ent niet want het komt niet vaak voor, want het is doordat velen enten dat het juist niet veel voor komt. Laat dat weg en het komt plots weer veel meer voor. Dus dat doen we niet.
Maar dan nog hoeft het niet onnodig veel natuurlijk.

Nies is wel zoals griep maar met het verschil dat katten het dus chronisch kunnen krijgen. Dat heb je bij griep niet.
Het schijnt trouwens aangetoont te zijn dat mensen die een griepvaccin gaan halen meer de griep krijgen dan diegenen die er niet om gaan. En echt een groot verschil, zodat mensen het ook gewoon zelf ondervinden. Dat ze het veeel minder krijgen sinds ze gestopt zijn met laten enten.
Het kan zijn dat het minder erg is als men het toch krijgt, maar dan zie ik niet in waarom je dat als gezonde jongvolwassen mens zou laten doen. Als de risico's erg groot worden bij oudere mensen, das wat anders.
Klientje is toch niet ingeënt toen ze nog ziek was hoop ik. Ik heb ook een chronisch niesziekte kat gehad die heb ik in overleg met de dierenarts niet meer laten inenten tegen niesziekte. het haalt het immuunsysteem nog meer onderuit en de niesziekte wordt heviger. Als ze een poos klachtenvrij is geweest dan zou je een keer dode entstof kunnen overwegen. Maar vooral met zo'n kat extra voorzichtig met zulk soort dingen. Weerstand verhogende middelen geven en gelijk ingrijpen als de niesziekte weer opduikt.
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Is 3e enting na kitten-entingen absoluut noodzakelijk?

Bericht door kansarmedieren »

is het ook bekend waardoor de tumoren gevormd worden? ik hoop maar door de entstof anders heeft Stoffel een groot probleem die heeft diabetes waar hij elke dag insuline voor ingespoten krijgt.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Is 3e enting na kitten-entingen absoluut noodzakelijk?

Bericht door Adriana »

http://www.kankeronderzoekbijdieren.nl/ ... comas.html
dit gaat over de eventuele relatie tussen entplaats en ontstaan van fibro sarcoom.
zelf heb ik ervaring met een mastceltumor ongeveer tussen de schouderbladen, die we goden zij dank in een heel erg vroeg stadium ontdekten.
moesten wel dwars door een da heen voor een biopt ('kom over een maand of twee even terug, kunnen we zien hoe het zich ontwikkelt...' 'nééé dus..!!)
een plekje van anderhalve centimeter leverde een operatiewond van 8/10 cm op....

en yep, ook Mo kreeg twee maal daags insuline geinjecteerd.. toen wist ik al wel dat het niet ijskoud mag zijn, dat doet pijn en blijkt de kans op kanker te vergroten.
heb geleerd dat je erg alert moet zijn en alle kale beetje wittige beetje verdikte plekjes onmiddellijk moet laten onderzoeken..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Is 3e enting na kitten-entingen absoluut noodzakelijk?

Bericht door pearlsofpassion »

kansarmedieren schreef: Klientje is toch niet ingeënt toen ze nog ziek was hoop ik. Ik heb ook een chronisch niesziekte kat gehad die heb ik in overleg met de dierenarts niet meer laten inenten tegen niesziekte. het haalt het immuunsysteem nog meer onderuit en de niesziekte wordt heviger. Als ze een poos klachtenvrij is geweest dan zou je een keer dode entstof kunnen overwegen. Maar vooral met zo'n kat extra voorzichtig met zulk soort dingen. Weerstand verhogende middelen geven en gelijk ingrijpen als de niesziekte weer opduikt.
Ze had op dat moment geen symptomen, maar chronisch is chronisch natuurlijk.
Ik hoopte dat het ermee beter zou gaan, met enten. Ik had ergens gelezen dat het ook bij chronische katten aan te raden zou zijn om te enten omdat ze dan minder hevig krijgen.
Nu heeft ze het zowiezo niet zo erg. Ze krijgt opflakkeringen als ze buiten komt en het wat vochtig of veel waait. Dus in de winter had ze het ook meer.
Maar nu ze binnen zit niest ze eigenlijk nooit meer, alleen heeft ze af en toe een paar daagjes wat meer loopoog. Maar de oogjes lopen altijd wel een beetje. Ze heeft waarschijnlijk daardoor ook meer kans op oogontsteking.

Ze heeft ook nooit echt last gehad van de enting, anders had ik inderdaad dode entstof gebruikt. Ik had die raad al gekregen. Maar je merkte dus niets aan haar. Ze werd niet ziek van de entingen, maar het minderde ook niet.
Uit de tocht houden en niet naar buiten laten op plots-koude dagen, werkt beter.

Ik weet wel dat de meeste chronische katten er veel meer last van hebben. Maar als het steeds weer komt opspelen, is ze volgens mij toch echt wel chronisch? Hoe licht ook...
Ze heeft dat ook haar hele leven gehad. Ik dacht dat dat normaal was, ik wordt tenslotte ook wel eens verkouden. En het ging ook altijd gewoon over.
Tot ik hier kwam en leerde dat katten niet zomaar eens een weekje lopen te snotteren en niezen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie