Is 3e enting na kitten-entingen absoluut noodzakelijk?

Voor alle vragen over de jaarlijkse cocktail, andere inentingen, entstoffen en de bijwerkingen van inentingen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Is 3e enting na kitten-entingen absoluut noodzakelijk?

Bericht door Anne »

Entingen gooien het hele imuunsysteem overhoop dat is wat ik weet.

Hier gebruik ik regelmatig ontvlooingprodukten. Het idee dat vlooien alleen in de zomer als het warmer word actief is geloof ik niet. In huis heb je swinters de verwarming aan, dan word het toch ook warm in huis?
Hier met twee honden die regelmatig door het bos en modder struinen neem ik geen risico,
ik weet dat er hondevlooien en kattenvlooien zijn maar volgens mij maakt het voor die vlooien niet uit wel gastdier ze kiezen. Ik neem geen risico en wissel regelmatig betreft vlooienprodukten omdat ik als de dood ben dat die vlooien immuun worden voor de werkzame bestanddeel.
Je kunt zelf ook vlooieneitjes ( net zoals wormeitjes) meenemen naar binnen onder je schoenen.
Of als je andere dieren aait...
Ik was mijn handen altijd eerst als ik thuis kom, voordat ik ze hier aanraak

Ik heb gelukkig nooit een vlooienplaag gehad, hopelijk blijft dat zo
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cerna

Re: Is 3e enting na kitten-entingen absoluut noodzakelijk?

Bericht door Cerna »

ik weet dat er hondevlooien en kattenvlooien zijn maar volgens mij maakt het voor die vlooien niet uit wel gastdier ze kiezen.
Oh jawel! Ken je het prentenboek "Een vlo gaat op reis"? Over een vlo die het zat is om altijd maar op dezelfde hond te zitten en dus zoekt hij/zij? een ander gastdier: eerst een egel; valt toch tegen, dan een schildpad; is ook niet je dat, vervolgens een vogel en daarna nog een vis (volgorde weet ik niet meer precies), maar al die dieren halen het niet bij de warme vacht van de hond en de vlo is blij wanneer hij weer terug is bij zijn eigen vertrouwde hond.

Flauw, hè? Toen ik jouw opmerking las, kon ik het even niet laten...... :lol:

Onze katten zijn in de winter bijna constant binnen en daar zijn geen vlooien gelukkig en buiten zijn op dit moment volgens mij ook geen vlooien, dus hoe moeten ze ze dan oplopen? In de zomer liggen ze buiten nog wel eens op het grind te rollen en dat lijkt me toch wel een voedingsbodem voor vlooien.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Is 3e enting na kitten-entingen absoluut noodzakelijk?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk dat er pas vlooien bij je buiten kunnen zijn als er ook andere dieren met vlooien voorbij komen.
Dinie haar katten komen het hele jaar door buiten in de ren, maar ze ontvlooit nooit (tenzij een nieuwe kitten vlooien heeft natuurlijk), en heeft nooit vlooien.
En ik denk dat er nog een heleboel mensen zo zijn.
Tis wat anders zoals bij Anne, als je honden overal komen. Dan is er meer kans dat ze ze ergens oppikken. Maar katten, en zeker katten die niet overal rondlopen, hangt het er echt vanaf of er vlooien zijn op de plekken waar ze komen.
Denk je dat er vlooien bij je op het terras zitten? Komen er daar nog meer katten voorbij? Hebben die vlooien? Want vlooien hebben toch echt een gastheer nodig om zich voort te planten en te overleven.

Ik geloof trouwens dat katten en honden vlooien onderling uitwisselen, maar ben er niet zeker van.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 473
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Is 3e enting na kitten-entingen absoluut noodzakelijk?

Bericht door puksji »

Ik ontvlooi ook alleen als ik vlooien opmerk, hoewel het niet wil zeggen dat wanneer je geen vlooien ziet, je ze ook niet hebt.

Wb de inentingen daar ben ik de laatste tijd ook erg mee bezig geweest.Ik vind het ook maar niets, die rotzooi in een gezond lijfje spuiten. Ik kwam er pas geleden achter dat mijn Puk ook ooit slechts 1 inenting heeft gehad, en dat was toen ze een maand of 7 was. Ik was het een beetje kwijt in mijn herinnering, maar doordat ik 2 weken geleden met haar bij de DA was die toen die inenting heeft gegeven en nu weer (na 5 jaar dus), wist ik het ook weer. Deze DA vind dat een booster inenting overbodig is als ze geen kitten meer zijn. Dus vandaar toen slechts 1 enting en nu ook maar 1.
Mijn andere DA vindt het jaarlijks blijven herhalen van inentingen bij binnenkatten ook niet noodzakelijk. Eens in de 3 jaar zou genoeg zijn. En eerklijk gezegd heb ik mijn katten ook maar zelden in laten enten.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Is 3e enting na kitten-entingen absoluut noodzakelijk?

Bericht door castratenkoor »

Ik denk dat ik veel mazzel heb met vlooien. Er zitten hier twee egels, nou die barsten vaak van de vlooien. Er komt hier regelmatig een buurtkat klieren, als die goed op dreef is gaat hij ook bovenop de ren zitten. Zou hij vlooien hebben, dan zou hij zo eitjes in de ren kunnen laten vallen.
De laatste keer dat ik vlooien had was met de komst van Timo. Dat is meer dan 5 jaar geleden. Teun en Rik hadden gelukkig geen vlooien.

Ik ben er altijd alert op, katten die bij me liggen 's avond strijk ik altijd tegen de haren in ter controle.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Is 3e enting na kitten-entingen absoluut noodzakelijk?

Bericht door pearlsofpassion »

Bij de katten ga ik het ook niet meer jaarlijks laten doen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 473
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Is 3e enting na kitten-entingen absoluut noodzakelijk?

Bericht door puksji »

Wij dachten hier ook geen vlooien te hebben, totdat Sjimmie werd ingeslapen, er sprong meteen een vlo van hem af.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
manon3

Re: Is 3e enting na kitten-entingen absoluut noodzakelijk?

Bericht door manon3 »

Ik wil toch effe iedereen bedanken voor alle reacties.
Afgelopen week heb ik nog gezocht op internet naar info over inentingen en heb tevens een andere DA geraadpleegd om zijn mening 'ns te horen.
Daaruit bleek dat de eerste 2-3 entingen het belangrijkste zijn,dus 2 kittenentingen en eventueel een jaar later een booster.
Daarna is jaarlijks inenten tegen kattenziekte overbodig en kan zelfs schadelijk zijn voor de gezondheid van je kat.Er is ook duidelijk een verband aangetoond tussen het vaccineren en het ontstaan van nierfalen in katten.
Onze poes heeft haar 2 kittenentingen gehad en afgelopen donderdag de booster dus nu vind ik het welletjes geweest.Hiermee is ze jarenlang beschermd.

En op de vraag of het verstandig is om katten met nierfalen te laten enten??
Nu ze erachter zijn gekomen dat inenten op den duur sowieso al nierfalen kan veroorzaken in gezonde katten,wat doet zo'n enting dan met een kat die al nierfalen heeft?

Ik persoonlijk denk dat het niet verstandig is om een kat met nierfalen te laten enten maar dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken.
Of beter gezegd,dat is een beslissing die jij moet nemen voor je kat.
Op de bekende site littlebigcat.com staat overigens: Cats with CRF should not be vaccinated at all !

Het meest tragische van dit alles vind ik dat de meeste mensen het beste met hun diertje voorhebben en denken dat ze er goed aan doen om hun kat ieder jaar te laten enten.
Terwijl nu blijkt dat jaarlijks enten tegen kattenziekte de gezondheid van je kat in gevaar brengt.
Cerna

Re: Is 3e enting na kitten-entingen absoluut noodzakelijk?

Bericht door Cerna »

Ik schrik van je bericht, Manon!

Toen de katten vorig jaar ingeënt moesten worden, heb ik er specifiek naar gevraagd. Juist omdat Noa toen net ziek was geworden. Het antwoord was duidelijk: het kon geen kwaad.
Ik word hier een beetje verdrietig van en achterdochtig: in hoeverre kun je dierenartsen nog vertrouwen?

Dit vond ik op internet:
Vaccinatieschema
Katten moeten gevaccineerd worden tegen Kattenziekte en Niesziekte.
Kattenziekte wordt veroorzaakt door een panleucopenie virus (parvovirus) dat sterk lijkt op het honden-parvovirus. Bij onbeschermde katten veroorzaakt het heftig braken, koorts en bloederige diarree met forse kans op overlijden.
Kittens moeten op 9 en 12 weken worden gevaccineerd, dit omdat sommige kittens op 9 weken leeftijd nog antistoffen van de moeder bij zich dragen en daardoor niet voldoende op de vaccinatie reageren met eigen antilichamen.
Bescherming tegen kattenziekte houdt na eenmalige vaccinatie van oudere dieren drie jaar aan.

Niesziekte is een verzamelnaam van meerdere ziekteverwekkers. Met name het Calicivirus en het Herpesvirus spelen een hoofdrol.
Het Calicivirus en Herpesvirus geven met name niezen, vermagering, verminderde activiteit, zweren op tong en mondslijmvlies en oog- en neusuitvloeiing.
Kattten moeten op 9 en 12 weken leeftijd worden gevaccineerd . Daarna is jaarlijkse vaccinatie voldoende.

Vaccinatie schema Kat

Leeftijd - Vaccineren - Vaccinnaam
9 weken - Niesziekte + Kattenziekte - Nobivac Tricat
12 weken - Niesziekte + Kattenziekte - Nobivac Tricat
1 jaar - Niesziekte + Kattenziekte - Nobivac Tricat
2 jaar - Niesziekte - Nobivac Ducat
3 jaar - Niesziekte - Nobivac Ducat
4 jaar - Niesziekte + Kattenziekte - Nobivac Tricat
Katten die in grote groepen leven (pension/cattery) moeten uitgebreider worden gevaccineerd, de bacterie Bordetella en Chlamydia spelen dan namelijk ook een rol.
Katten die mee gaan naar het buitenland, moeten ook een Rabies vaccinatie krijgen.

Je hebt ook Purevax RCP Merial: dat is ook katten- + niesziekteenting

Ik heb de vaccinatieboekjes er maar eens bijgepakt: Cochi (nierpatiënt sinds 5 jaar) - in 2008 tricat, 2009 Purevax, 2011 ducat; Cerná - 2008 tricat, daarna twee keer ducat (pff: opluchting!), Amber - 2008 tricat, 2009 ducat, 2011 Purevax, Noa (nierpatiënt sinds 15 maanden) 2008 tricat (maar toen was ze een jaar), 2009 ducat en 2011 tricat ( :cry: ; terwijl ze toen net ziek was) en Milka in 2008 als kitten twee keer Purevax, maar een jaar later ducat terwijl ze toen dus tricat had moeten hebben en vorig jaar weer Purevax.
Wat een rommeltje is dit! Een nierpatiënt krijgt kattenziekte enting terwijl het niet nodig is en zelfs gevaarlijk kan zijn en een eenjarige poes krijgt hem niet.
Alleen bij Cerná is het volgens het boekje gegaan.

Betekent dit nu dat we bij iedere stap naar de dierenarts eerst een hele studie moeten maken op internet voordat we de behandeling laten starten? Dat is toch te dol?!!
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 473
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Is 3e enting na kitten-entingen absoluut noodzakelijk?

Bericht door puksji »

Annet, Simba heb ik nooit laten inenten, en die kreeg toch ook cnf.
Het zelfde met de niet-roker die toch k krijgt.

Maak jezelf niet gek, dit komt niet door het enten.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Is 3e enting na kitten-entingen absoluut noodzakelijk?

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, ik vind het ook vreselijk. Maar ik kan niet zeggen dat ik ervan schrik. :-(

Ik ga helemaal niet meer jaarlijks laten enten tegen de nies. Er zijn aanwijzingen dat die ook meerdere jaren blijft (tot 7 jaar is significant aangetoont, maar maar nog te weinig studies om echt de wereld in te sturen). Natuurlijk verandert het virus en kunnen ze het alsnog krijgen, maar dan is het minder heftig dan als ze helemaal niet geënt zouden zijn. En das eigelijk ook zo als je jaarlijks laat enten.

Ik denk wel dat ik om de drie jaar laat enten. Kattenziekte is tenslotte dodelijk, dus daar spring je niet zo licht mee om. Nochtans zou dat ook veel langer geldig blijven in vele katten, maar in andere dan weer niet. En daar zit je dan, want titreren helpt daar ook niet tegen. Het aantal antistoffen zegt niet echt iets over de mate van bescherming, dat is het hele probleem met titreren.
Dus dan kan je gewoon niet weten hoelang jouw kat beschermt blijft. Dus ik denk ook niet dat ik het risico neem. Ik weet het nog niet goed.
Ze zijn dit jaar allemaal nog ingeënt, Luis moest nog voor zijn eenjaarlijkse, die wilde ik zeker nog laten doen en dat had ik de hele boel maar meegenomen. En dus heb ik nog wat tijd om het uit te zoeken.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Cerna

Re: Is 3e enting na kitten-entingen absoluut noodzakelijk?

Bericht door Cerna »

Nee, dat weet ik wel, maar ik maak mezelf boos over een dierenarts die Noa een volledige enting geeft terwijl ze net nierfalen heeft gekregen! Het had wel de doodsteek kunnen zijn.
En Milka heeft met een jaar helemaal geen booster gehad!

Ik zet in Pluisje de link van Manon.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Is 3e enting na kitten-entingen absoluut noodzakelijk?

Bericht door Synemios »

Blijkbaar zijn er dus wel DAen die niet enten bij nierfalen want die van mij deed het dus niet.
Maar ik word ook een beetje gek van het feit dat de ene dierenarts dit zegt en doet en de andere weer wat anders.
Het gaat er inderdaad op lijken dat we zelf half dierenarts moeten zijn en allerlei research moeten doen om te kijken wat het beste is.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Is 3e enting na kitten-entingen absoluut noodzakelijk?

Bericht door Anne »

Ik denk dat er heel veel angstverhalen in de omloop zijn gebracht, door wie weet ik niet, misschien wel door mensen die er het meest aan verdienen.
Allemaal doemscenario's wat er gebeurt als je kat onbeschermd rond laat lopen en dan ineens de kattenziekte krijgt, vooral het stukje dat de meeste dieren er dood aan gaan.
Hier dus geen entingen om het jaar, misschien 1x per 5 jaar, daar ben ik nog niet overuit.
Als er ook maar 1 dier ziek is zit ik gelijk bij de da
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Is 3e enting na kitten-entingen absoluut noodzakelijk?

Bericht door kansarmedieren »

Mijn dierenarts Atjo westerhuis en ik hebben besloten om mijn oudere katten 10+ niet meer in te enten tegen kattenziekte wel tegen niesziekte. Het is een grote belasting voor het immuunsysteem en als de katten verder hun hele leven zijn ingeënt dan hebben ze genoeg antistoffen gevormd. De jongere katten krijgen als ze helemaal gezond zijn 1x per 3 jaar kattenziekte en elk jaar niesziekte. Maar zo doet mijn dierenarts het ieder zal daar een andere mening over hebben. Ik wil alleen maar aangeven dat je bewust met inentingen om moet gaan en niet automatisch elk jaar moet herhalen overleg met je dierenarts hoe het beste te handelen. Kattenziekte komt gelukkig niet veel meer voor maar dat komt omdat er massaal ingeënt wordt. En het vervelende van kattenziekte is dat het haast altijd dodelijk is.
Plaats reactie