Herhaling inenten volwassen kat

Voor alle vragen over de jaarlijkse cocktail, andere inentingen, entstoffen en de bijwerkingen van inentingen.
Plaats reactie
schotsman
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 jul 2011 14:22

Herhaling inenten volwassen kat

Bericht door schotsman »

Mijn kat heeft voor de eerste keer haar inenting tegen katten- en niesziekte gehad toen zij 10 maanden was. Daarvoor heeft de vorige eigenaar haar nooit laten enten. Na 15 maanden heb ik de entingen weer laten doen. Mijn nieuwe dierenarts beweert dat zij over 3 weken weer moet worden geend omdat zij onvoldoende zou zijn beschermd omdat zij de entingen niet heeft gehad toen zij kitten was. Heeft deze inhaalslag zin of is het helemaal niet nodig?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Herhaling inenten volwassen kat

Bericht door pearlsofpassion »

Hoe oud is ze dan nu? 25 maanden?

Normaal is inentingen de eerste keer 2 maal met een 4-tal weken tussen, en erna om het jaar...
Dit is omdat het een boosterenting is. De tweede enting zorgt dan voor een boost die dan een jaar blijft. Dan moet je opnieuw enten voordat alle antistoffen verdwenen zijn zodat er een nieuwe boost komt en je er weer een jaar tegen kan.
Het zou wel langer dan een jaar gelden, maar dat valt niet te voorspellen en moet je dan in het bloed laten testen. Daarom wordt gewoon een jaar aangehouden, omdat dat gemakkelijk te onthouden is en je dan zeker bent.
Als je te lang wacht en er geen antistoffen meer aanwezig zijn, moet je weer twee maal laten enten ivm de booster.
Bovendien is niesziekte elk jaar weer anders (net als griep) en ben je dus dan up to date.
Om die reden laat ik bij voorkeur in het najaar enten. Dan ben je voor de niesziektevariant van de komende winter beschermt.

Dit is toch wat ik van mijn DA begrepen heb. Het is niet altijd zo duidelijk...


Sommige mensen laten enkel de kittenentingen doen en daarna niet meer. Maar dat gaat dan om binnenkatten! Buitenkatten zijn veel kwetsbaarder. De kittenentingen zijn dan wel 2 entingen met 4 weken tussen. 1 enting van de twee heeft geen zin. Mijn meisje heeft maar 1 enting gehad omdat mijn ouders dat niet nodig vonden, en ze heeft chronische niesziekte gekregen.
Sommigen laten het om de 3 jaar doen, omdat de enting tegen kattenziekte eigenlijk 3 jaar zou werken. Kattenziekte is een stuk ernstiger dan niesziekte. Niesziekte kan enkel chronisch worden, maar je kat sterft er niet van.
Ik veronderstel dat ze bij kattenziekte ook maar op veilig spelen door het jaarlijks te doen...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie