Inentingen en voeding

Voor alle vragen over de jaarlijkse cocktail, andere inentingen, entstoffen en de bijwerkingen van inentingen.
Plaats reactie
Dude
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 mei 2011 17:48

Inentingen en voeding

Bericht door Dude »

Mijn kater (iets ouder dan 1 jaar) is niet ingeënt. Hij zit wel vaak buiten, maar is echt een mietje, en zal dus ook nooit ver weg trekken of met andere katten vechten (weinig besmettingsgevaar). Kan het veel kwaad dat we hem zijn spuitjes (nog) niet hebben gegeten?

Verder is hij eigenlijk erg slank (niet mager!). Hij vraagt soms om extra eten, maar we geven hem zonder extraatjes al ca. 100gr. droge voeding per dag, terwijl op de verpakking staat dat voor zijn gewicht (4 kg.) maar 60-75gr. nodig is! Iemand raad hierover?

Bedankt!
KittyG
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 05 jun 2011 22:32

Re: Inentingen + voeding

Bericht door KittyG »

Ontworm je hem wel? Als hij wormen heeft, kan hij ook mager blijven. Wormen kunnen er ook voor zorgen dat voedingsstoffen niet goed worden opgenomen. Inenten: ik zou het wel doen&elk jaar. Ook al vecht hij niet, is ie een mietje: een kat kan ook ziek worden als je de besmetting van een bepaalde ziekte bijv. aan je voeten meeneemt. Ik heb ooit 4 katten tegelijk met niesziekte gehad; geloof me: dat is geen pretje&is vervelend voor de kat(ten)& ook voor je portomonee. En dan is niesziekte nog relatief "onschuldig"

Als het een geldkwestie is: is het dan tegenover de kat eerlijk dat hem überhaupt in huis hebt genomen?
Gebruikersavatar
Aziraphale
Poema
Poema
Berichten: 302
Lid geworden op: 05 sep 2010 20:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Inentingen + voeding

Bericht door Aziraphale »

En is hij gecastreerd?
Verder vroeg ik me hetzelfde af als KittyG ;) Met name het ontwormen gezien je aangeeft dat hij relatief dun blijft.
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
Dude
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 mei 2011 17:48

Re: Inentingen en voeding

Bericht door Dude »

Jaja, gecastreerd is hij wel, en ontwormen doen we ook regelmatig, hoor, net als vlooiendruppeltjes geven. Mss zijn het gewoon zijn genen die hem wat slanker maken, want zijn mama was een heel kleine, fijne poes.

En ik denk dat het zeker eerlijk is dat we hem in huis hebben genomen, ook al laten we hem (misschien) niet inenten. De andere katjes uit zijn nest hebben namelijk een pilletje gekregen... En hij is rotverwend: veel tuinen om in te spelen (die relatief afgesloten zijn van gevaarlijke straten), veel plekjes in de zon, zowel binnen als buiten, een zachte mand, eten wanneer hij wil, snoepjes, knuffels, aandacht... Wat kan een kat zich nog meer wensen?

Over dat inenten gesproken, kan het kwaad dat dat later is? Ik heb gehoord van niet.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Inentingen en voeding

Bericht door Ilone »

Het kán goed gaan.
Maar wil je dat risico nemen?
Hij komt tenslotte toch buiten. En misschien gaat híj niet ver, maar andere katten kunnen óók bij jou in de tuin komen he. En hij vecht misschien niet met andere katten, maar wat als hij aangevallen wordt door een buurtkat? Wat als er een muisje of vogeltje in de tuin komt en hij pakt die/eet die op?
Even een paar kleine voorbeelden.
En wat KittyG zegt over niesziekte, het lijkt zo onschuldig maar dat is het in feite niet. Het is erg vervelend voor de kat, en je kan er lang mee doortobben wat ook weer vervelend kan worden voor jou en je portemonnee.
FIV/FelV maar even niet eens benoemen...

Dus ja, ik persoonlijk zou hem wél laten enten ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
miele2010
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 mei 2011 22:03
Locatie: België

Re: Inentingen en voeding

Bericht door miele2010 »

Hallo Dude,
Ik zou mijn katertje zo vlug mogelijk laten vaccineren! Hij loopt inderdaad gevaar, niet alleen door andere dieren bij het buiten lopen, maar ook mensen kunnen hem besmetten! Dus snel naar de DA voor de jaarlijkse spuitjes...
Wat zijn gewicht betreft zou ik me zeker geen zorgen maken. 4 kilo lijkt me eerder ideaal en alles wat er teveel bijkomt kan leiden tot overgewicht. Dus houden zo!
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Inentingen en voeding

Bericht door Ilone »

Speedy van mij is ook een slanke kat, weegt gewoon 4 en een halve kilo.
Dus inderdaad zou ik me daar niet zo snel zorgen over maken als hij ontwormd is.
En anders kun je voor de zekerheid altijd even laten prikken op de schildklier.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Inentingen en voeding

Bericht door pearlsofpassion »

Er zijn al topics vol over de voordelen van enten en niet enten.

Ik denk wel dat de meesten het over eens is dat een kitten zijn basisentingen hoort te krijgen en als hij buiten loopt ook minstens te laten nagaan of hij nog antistoffen genoeg in zijn bloed heeft. Maar daarover kan je meer vinden in de andere topics (rechstboven zoekfunctie).

Mijn ouders hebben Kleintje ook niet volledig laten enten toen ze kitten was en nu is ze chronisch... Dat krijg je daarvan.
Als hij helemaal geen entingen gehad heeft, zou ik dat dus zeker laten doen,en snel, voor hij het krijgt. Als hij zijn basisentingen gehad heeft kan je er ook voor kiezen om een titerbepaling te laten doen.
Er zijn ook mensen die niet enten, zelfs helemaal niet, maar daar zijn de meesten het niet mee eens en ik denk niet dat iemand dat doet die zijn katten naar buiten laat.

Ik zou zijn voeding bepalen door naar de kat te kijken. De ene kat is veel slanker met 4 kg dan de ander. Als ik naar mijn eigen katten kijk zijn Luis en Kleintje ongeveer even slank en niet zo heel veel verschil in grootte, maar er zit al gauw anderhalve kg verschil op...
De aanduiding op de verpakking is ook maar een leidraad en je moet altijd op de kat in kwestie afstemmen. Je kan als je dan toch bij de DA bent, direct eens vragen wat die van zijn gewicht vind.
Gewoon kijken hoe hij het erop doet, goed zijn gewicht in het oog houden, en als hij echt komt vragen om eten, zou ik hem wat brokken (geen snoep want dan gaat hij jeggelen en dat is niet gezond, snoep is als beloning) toestoppen. Zolang hij niet te dik wordt en het geen gewoonte wordt, zie ik het probleem niet. En we weten toch ook hoe vervelend het is om met honger rond te lopen.
Als hij buiten komt zal hij dan gaan zoeken naar eten en wie weet wat voor rotzooi hij dan naar binnen speelt. Daar kan hij dan ook weer erg veel gezondheidsklachten van krijgen.
Geef je hem 1 keer per dag eten? En eet hij dan alles vrij snel op? Anders zou je kunnen gaan naar 2 of 3 keer per dag iets geven. Dan zit hij nooit uren met een lege maag en helpt ook al tegen de honger. Veel kans dat hij dan minder eet.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Inentingen en voeding

Bericht door nellebel »

ik zou inderdaad wat valerie zegt ook kijken naar de kat zelf. bedelt hij steeds om eten of niet. onze flippie eet veel meer dan onze nellie. nellie woog 7 kilo, flippie amper 3 (ook voor ze ziek werd). ze beweegt veeeeeel meer. dat zal ook meewerken.
tja en wat enten betreft...lees inderdaad even de topics als je meer wilt weten. meningen zijn volgens mij hierover verdeeld. ik doe het wel altijd , meteen even de jaarlijkse APK, en onze nellie kwam tot haar 11e jaar niet eens buiten.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie