Binnenkat toch laten inenten?

Voor alle vragen over de jaarlijkse cocktail, andere inentingen, entstoffen en de bijwerkingen van inentingen.
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Binnenkat toch laten inenten?

Bericht door achtpuntzes »

in ieder geval vandaag weer iets geleerd:

de jaarlijkse enting is dus meer een ingeslepen gewoonte in plaats van een noodzaak
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Binnenkat toch laten inenten?

Bericht door Nyncke »

Ja, als je je kitten helemaal laat inenten, heeft die minimaal 6 jaar voldoende entstoffen.
Tot zover gaan de cijfers die ik heb gelezen.

Je kunt ieder jaar titerbepaling laten doen, dan wordt er bloed afgenomen en kijken ze of er voldoende anti-stoffen zijn.
Dat is gewoon voor je eigen gevoel.

Katten die buiten komen daar wordt ten onrechte van aangenomen dat je ze beter moet beschermen maar die hebben doordat ze buitenkomen een veel betere weerstand tegen vanalles opgebouwd.
Maar door de titerbepalingen zit je safe.

Daarnaast kun je bv ipv iedere keer ontwormingsgif in je kat gooien ook mestonderzoek doen ieder jaar/ op het moment dat je wormen vermoed.
Mijn katten ( behalve Doortje ) hebben nooit wormen.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Binnenkat toch laten inenten?

Bericht door MarjanR »

Aangezien er toch een "dicussie" is losgebarsten.
Ik heb al m'n katten als kitten (en de nieuw binnenkomers) laten enten.
Daarna niet meer. Voorheen kwamen mijn katten altijd buiten.
3 katten zijn er niet meer, maar niet overleden aan een kattenziekte.
Ze zijn 16, 18 en 19 jaar geworden.
En Moos loopt nog rond met z'n 17 jaar.
Bij de da staat ook in het dossier dat ik niet mee doe met de jaarlijkste enting onzin (letterlijk ooit eens zo gezegd en dat is opgenomen in het dossier. LOL).

Ik ben van ook plan Teun en Sara te laten titeren (zeg je dat zo??).
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 787
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Binnenkat toch laten inenten?

Bericht door loek »

Ik heb ook binnenkatten en doe het wel, enten. Ik wil me wel gaan verdiepen in dat titeren (o.a). (en dan verdiepen in het feit of het pension, waar ze in de zomervakantie waarschijnlijk weer een tijdje gaan logeren...dat accepteert..)
1 van de twee, nies of kattenziekte, weet ik niet uit mijn hoofd, hoeft sowieso niet ieder jaar volgens mij da. Ik geloof om de twee jaar.
Ontvlooien doe ik nooit (meer: als kitten wel gedaan omdat ze onder de vlooien zaten). Ik houd het gewoon goed in de gaten. Ontwormen 1 keer per half jaar. (maar twijfel ook om dat achterwege te laten...vind dat echter toch een moeilijke beslissing.....op het moment dat ik echt door heb dat ze wel wormen zouden hebben...dan zijn ze dus zichtbaar...en als het zichtbaar is is het dan niet al vrij ernstig?)
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Binnenkat toch laten inenten?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik heb eens een keer het ontwormen wat uitgesteld en er werd een worm overgegeven. Ik doe het dus gewoon op tijd in het vervolg...

Wat wordt er met de titeren bedoeld?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Binnenkat toch laten inenten?

Bericht door MarjanR »

Dan wordt er bloed getrokken en gekeken hoeveel antistoffen de kat in het bloed heeft.
Heeft het voldoende is enten onnodig.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Binnenkat toch laten inenten?

Bericht door pearlsofpassion »

Hmmm, dan blijf ik toch maar gewoon enten hoor.
Ik zie er het kwade niet van in, en bloed nemen vind ik erger dan enten op zich...
Moet er trouwens toch al zijn met de konijnen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Binnenkat toch laten inenten?

Bericht door MarjanR »

Bloedafname valt reuze mee hoor ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Lidaju
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 17 mei 2010 20:39

Re: Binnenkat toch laten inenten?

Bericht door Lidaju »

Maar als ik het goed lees/begrijp is dat bloed afnemen/titeren niet eens nodig, omdat ze voor in ieder geval 6 jaar genoeg aan antistoffen hebben na goed te zijn ingeent?
Groetjes van Appie en Yuci, en hun personeel: Jolien

En om nooit te vergeten: Baloe en Winnetou
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Binnenkat toch laten inenten?

Bericht door pearlsofpassion »

Dit is echt het eerste dat ik daarvan hoor.
Wat ik ervan gehoord heb, is dat niesziekte elk jaar veranderd en dus net als griep jaarlijks nodig is om up to date te blijven.
Dat kattenziekte niet altijd nodig is, kan ik wel volgen...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Binnenkat toch laten inenten?

Bericht door Nyncke »

loek schreef:Ik heb ook binnenkatten en doe het wel, enten. Ik wil me wel gaan verdiepen in dat titeren (o.a). (en dan verdiepen in het feit of het pension, waar ze in de zomervakantie waarschijnlijk weer een tijdje gaan logeren...dat accepteert..) 1 van de twee, nies of kattenziekte, weet ik niet uit mijn hoofd, hoeft sowieso niet ieder jaar volgens mij da. Ik geloof om de twee jaar.
Ontvlooien doe ik nooit (meer: als kitten wel gedaan omdat ze onder de vlooien zaten). Ik houd het gewoon goed in de gaten. Ontwormen 1 keer per half jaar. (maar twijfel ook om dat achterwege te laten...vind dat echter toch een moeilijke beslissing.....op het moment dat ik echt door heb dat ze wel wormen zouden hebben...dan zijn ze dus zichtbaar...en als het zichtbaar is is het dan niet al vrij ernstig?)
Je zou het na moeten vragen bij pension, er zijn er die het accepteren maar ook die het niet accepteren.
Maar uitleggen wat het betekend en dat je katten dus voldoende antistoffen hebben, daar krijg je ook een officieel bewijs van, want dat is het enige wat je wil, voldoende antistoffen.


Ieder jaar titeren is voor je eigen gevoel, ik denk dat je voor jezelf moet nagaan tot wanneer je je er prettig bij voelt, 6 jaar is een lange tijd..
Maar goed bij mij worden ze nooit ingeent en zijn nooit ziek.
Alleen degene die ik heb in laten enten 2 katten en 1 van mijn honden, en die hadden/hebben altijd wat. Van de hond door de entingen.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Binnenkat toch laten inenten?

Bericht door MarjanR »

Ik denk dat dit een discussie is waar we niet uitkomen.
Er bestaan namelijk geen middenweg.
Het zelfde over kvv en barfen. Voorstanders en tegenstanders.
Zo ook bij da's onderling.

Ik vind het wel heel goed dat deze discussie er (weer?) komt hoor.
Zo kun je, als je er nooit van gehoord hebt, zelf een keuze maken wat je voor je katten wilt.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Binnenkat toch laten inenten?

Bericht door achtpuntzes »

maar het is wel prettig als je hoort dat er ook alternatieven zijn.

een gezonde discussie is ook nooit verkeerd, mits andermans mening gerespecteerd wordt.
zoveel zal het ook niet uitmaken, het belangrijkst is dat de kat gezond is en blijft.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
manon3

Re: Binnenkat toch laten inenten?

Bericht door manon3 »

Ik heb ook een vraag over de inentingen.Ik zet het maar hier neer want het is onzin om er een nieuw topic over te openen.

Ik zat net op een engelstalige site en daar las ik:" Recent research suggest a link between vaccination for feline distemper and immunemediated inflammation of the kidneys, which is thought to be the cause of CRF.
Annual boosters for distemper are completely unnessecary."

Min engels is net niet goed genoeg om te weten wat bedoelt wordt met "feline distemper".
Is dit gewone katteziekte ?
Ik begrijp hieruit dat jaarlijke inentingen dus niet nodig zouden zijn en het risico vergroten op chronisch nierfalen.
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Binnenkat toch laten inenten?

Bericht door Admin »

Ja, Feline Distemper is Kattenziekte zoals wij dat kennen, ofwel Feline panleukopenie. De engelse tekst is in het nederlands:

"Recent onderzoek suggereert een verband tussen vaccinatie tegen kattenziekte en ontsteking van de nieren, waarvan wordt gedacht dat dat de oorzaak is van chronisch nierfalen. Jaarlijkse inentingen tegen kattenziekte zijn dan ook volledig overbodig."

Bovenstaande is wel de vertaling maar of het inhoudelijk waar is, durf ik niet te zeggen. Ik zou zelf aan de hand van deze tekst ook geen wijzigingen aanbrengen in de frequentie van inenten.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Plaats reactie