Binnenkat toch laten inenten?

Voor alle vragen over de jaarlijkse cocktail, andere inentingen, entstoffen en de bijwerkingen van inentingen.
Gebruikersavatar
Poppy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 feb 2011 23:43

Binnenkat toch laten inenten?

Bericht door Poppy »

Ik ben nieuw hier, dus excuses als dit al eerder gevraagd is, maar ik ken er nergens iets over vinden!
Sinds een week heb ik een kat in huis en omdat ik op 6 hoog woon langs een ontzettend drukke weg wil ik haar niet naar buiten laten gaan.
Ze komt uit het asiel en toen ze gevonden is had ze niesziekte waarvoor ze veel antibiotica heeft gehad, schijnbaar was ze er vrij slecht aan toe.
Nu is ze helemaal beter, maar ik vraag me toch wat af..
Aangezien ze nooit buiten komt en dus ook niet in contact met andere katten komt, is het dan toch belangrijk om haar in te laten enten? Mijn kat uit mijn ouderlijk huis krijgt wel jaarlijks al zijn entingen, maar hij komt dan ook iedere dag buiten. Ik vraag me dit ook af betreffende antivlooimiddeltjes en het ontwormen.
Is het alsnog van belang dat ik al deze medische stappen voor haar onderneem?
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Binnenkat toch laten inenten?

Bericht door Peet »

Hier 2 katten die alleen in huis en in de kattenren komen. Toch zijn ze geënt, en dat worden ze de komende jaren ook gedaan.

Bij m'n honden ent ik bij de oudjes niet meer volledig. Hoe ik dat met oude katten doe weet ik nog niet. Voorlopig worden ze ze gewoon geënt. Je kunt van alles meenemen van buiten, of andere mensen van hún katten.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Binnenkat toch laten inenten?

Bericht door MarjanR »

Ja, zo recht toe, recht aan, gezegd. Elk jaar laten enten bij de dierenarts.
Je kunt ook in contact komen met mensen die wel in contact zijn met een ziek dier.
En sommige ziektes kunnen zich zo verspreiden naar jouw kat.

Maar er zijn vele discussies over het enten hoor.
Als je zin hebt daarin kun je dat ook hier op het forum vinden ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Binnenkat toch laten inenten?

Bericht door nellebel »

ik ent ze ook. komen ook niet buiten. nu een chronisch niesziekte katje, maar daar hebben ze speciale entstof voor.
Ontwormen en ontvlooien doe ik ook, maar minder vaak als voorgeschreven. in overleg met mijn DA besloten.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Binnenkat toch laten inenten?

Bericht door Adriana »

Poppy schreef:Aangezien ze nooit buiten komt en dus ook niet in contact met andere katten komt, is het dan toch belangrijk om haar in te laten enten?
Ik vraag me dit ook af betreffende antivlooimiddeltjes en het ontwormen.

Is het alsnog van belang dat ik al deze medische stappen voor haar onderneem?
welkom ;-) op het Forum! ik lees niet uit je bericht hoe oud je poes is..
als ze uit het asiel komt dan is ze ontvlooid en ontwormd en het is handig om bij het asiel te vragen met welke middelen.
in theorie zou je huis vrij van eitjes en je poes vrij van vlooien en waarsch ook van wormen moeten zijn. en zoals Marjan hierboven ook schrijft, er zijn uitgebreide berichtenwisselingen op het Forum over 'binnenkat ja/nee laten enten'..

het is vooral je eigen beslissing op basis van afwegingen die je zelf maakt en risico's die je loopt (vrijwel geen..) of denkt te lopen..
als ze goed ontwormd is en je zeker weet dat ze helemaal geen vlooien heeft, dan kun je (bv iom je da) besluiten om dat niet meer te doen. ze krijgen vaak wormen van een vlooienbesmetting..
en als dit een gezonde, sterke poes is, dan kun je ervan uitgaan dat ze antistoffen heeft opgebouwd en (eventueel - want besmettingskans is erg klein en let op bij bezoeken aan je da..) een mogelijke infectie van niesziekte zelf de baas kan, maar dat is jouw beslissing op basis van jouw afwegingen.
en je hebt gelijk.. moet je aan die chemische oorlogsvoering beginnen als..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Binnenkat toch laten inenten?

Bericht door nellebel »

mijn DA adviseerde toen om na een maand dat ik ze had uit het asiel, nog 1x flink te ontwormen en ontvlooien (als er nog restjes vanuit asiel zijn geweest, kans op besmetting is er nog geweest, want ze zijn niet ontvlooid en ontwormd op de dag dat ik ze meenam, daarom).
Nu ontworm ik 3 of 4 x per jaar en ontvlooien 1 of 2x
kunnen ze ook geen wormen krijgen van bepaald eten?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Binnenkat toch laten inenten?

Bericht door MarjanR »

Hmmm, mijn katten waren vlo-vrij tot ik met Sara thuis kwam na haar castratie.
Ik kon mooi weer de heleboel ontvlooien en een week later ontwormen... grmbl!
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Binnenkat toch laten inenten?

Bericht door nellebel »

dat is vervelend zeg. tja, is wel iets om op te letten als ze naar de DA moeten.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Binnenkat toch laten inenten?

Bericht door Nyncke »

Binnenkat en buitenkat, niet meer laten enten.
Ik zou de komende jaren een titerbepaling laten doen dan wordt er gekeken of er genoeg antistoffen zijn gemaakt.
In de meeste gevallen is het zo dat katten na de eerste entingen voldoende antistoffen hebben gemaakt voor de rest van hun leven.

Je kunt altijd nog een inentingen laten geven mochten er te weinig antistoffen zijn.
Maar die kans is echt klein.
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Binnenkat toch laten inenten?

Bericht door achtpuntzes »

ik zit ook op een flat,

toch kies ik voor jaarlijkse entingen en ontwormen. ze komen niet buiten, maar je kan het ook mee naar binnen nemen...
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Binnenkat toch laten inenten?

Bericht door Nyncke »

Met titeren is je kat toch beschermd.

Het enige verschil is dat je er niet jaar gif inspuit die nodig zijn als hulpstoffen om de entstoffen in te spuiten.
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Binnenkat toch laten inenten?

Bericht door achtpuntzes »

heb pas de jaarlijkse check plus de entingen gehad, maar ik ga volgend jaar bij de check-up zeker vragen bij de DA over titeren. ik weet er niets over, maar het klinkt heel aannemelijk wat Nynke stelt.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Binnenkat toch laten inenten?

Bericht door Nyncke »

Ik weet dat Tannetje Koning geregelt door het land heen van die titerdagen doet.
Bij dierenartsen moet je erom vragen, sommigen doen het wel, anderen niet.
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Binnenkat toch laten inenten?

Bericht door ayla »

Ik heb 2 binnenkatten en dierenarts heeft zelf al voorgesteld om ze wel te laten enten maar niet jaarlijks. De titerbepaling was namelijk top, en die wordt bij de jaarlijkse controle in de gaten gehouden.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Binnenkat toch laten inenten?

Bericht door Nyncke »

Wat bedoel je met "in de gaten gehouden"?
Je laat ieder jaar een titerbepaling doen?
Plaats reactie