Meningokokken

Voor alle vragen over de jaarlijkse cocktail, andere inentingen, entstoffen en de bijwerkingen van inentingen.
Plaats reactie
sylvia102
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jun 2010 14:57

Meningokokken

Bericht door sylvia102 »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw in jullie forum en heb een vraagje over het enten van de kat voor meningokokken.
Is het nodig om de kat iedere 3 maanden daartegen in te laten enten??

groetjes sylvia.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Meningokokken

Bericht door castratenkoor »

Ik heb er eerlijk gezegd nooit van gehoord......een kat daar tegen te moeten enten.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Meningokokken

Bericht door Admin »

Meningokokken, de bacteriën die verantwoordelijk zijn voor hersenvliesontsteking en bloedvergiftiging, komen voor in de keel en neusholte van veel mensen. Ze kunnen er maanden blijven zonder de persoon ziek te maken. Slechts zelden dringen ze door de verdediging van het lichaam en veroorzaken ze hersenvliesontsteking of bloedvergiftiging . Deze bacteriën zijn via kleine druppeltjes overdraagbaar van mens tot mens. Die overdracht gaat niet zo makkelijk, want ze leven slechts enkele seconden buiten het lichaam.

De bacteriën kunnen WEL overgedragen worden door hoesten, niezen, lachen, praten en zoenen.
De bacteriën kunnen NIET overgedragen worden door drinken, eten, douchen, zwemmen.

Kunnen dieren meningokokken doorgeven?
Deze kiemen leven niet bij dieren en worden niet door dieren doorgegeven.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
sylvia102
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jun 2010 14:57

Re: Meningokokken

Bericht door sylvia102 »

Dank je wel Admin voor je snelle antwoord. Ik heb mijn hele leven al katten en had er nog nooit van gehoord maar bij een bezoek aan de dierenkliniek vroeg de dierenarts of de kleinkinderen vaak kwamen. Ze komen heel vaak en nu vond hij het nodig om de kat om de 3 maanden in te enten voor meningokokken.
Ik vind dat zoooooooo vreemd en het doet bij mij een belletje rinkelen voor de kassa van de dierenarts.

groetjes sylvia.
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Meningokokken

Bericht door Admin »

Persoonlijk zou dat voor mij een goede reden zijn om een andere dierenarts te nemen. Voor zover ik weet bestaan er niet eens meningokokken-vaccinaties voor katten, laat staan 3-maandelijks.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 787
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Meningokokken

Bericht door loek »

katten kunnen wel andere 'kokken' dragen treptokken en stafylokokken. Maar als ik het goed begrijp dragen (bijna) alle katten deze bacterien en hebben ze er dus normaal gesproken ook geen last van. Mogelijk wel bij verminderde weerstand of wonden. Ik weet niet waarvoor je bij de dierenarts was....maar mogelijk heeft het daar iets mee te maken? Uhm ik kan alleen niets vinden over evt. inenting hiertegen. Lijkt me ook niet echt logisch...en bestaan er uberhaupt vaccinaties die je om de drie maanden moet doen????

Mij klinkt het ook heeeel raar in de oren. Maar misschien heb jij info over je kat die wij niet kennen natuurlijk en die je hier niet hebt vermeld......en daarnaast iets verkeerd begrepen? Zo niet...andere dierenarts!

(dat het bestaat trouwens! zo'n da!)
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Plaats reactie