Inenten wel of niet nodig?

Voor alle vragen over de jaarlijkse cocktail, andere inentingen, entstoffen en de bijwerkingen van inentingen.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Inenten wel of niet nodig?

Bericht door Ilone »

Ik zit even met een vraag.
Morgen heb ik een afspraak staan bij de DA, Muka wordt dan geholpen, en Pluis en Speedy gaan voor controle en evt. inentingen.

Nu wordt er geadviseerd om binnenkatten eens in de 3 jaar te laten inenten. Is dit zo? Is dit nodig?
Niet dat ik het er niet voor over heb, want als het nodig is, dan krijgen ze hun enten uiteraard.

Daarnaast wordt er geadviseerd om bij Muka een extra pre-operatief bloedonderzoek te doen (naast het standaard onderzoek), waardoor het mogelijk is om de narcose aan te passen aan het interne functioneren van de kat. Hierdoor zou de veiligheid rond de operatie worden vergroot.
Iemand hier ervaring mee?
Moet ik dit laten doen? Het kost me wel 53,47 extra.
Ik zeg al, niet dat ik het er niet voor over heb, maar als het niet speciaal nodig is....het is toch best veel geld.

Wie kan me hierbij helpen?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Anne82
Lynx
Lynx
Berichten: 173
Lid geworden op: 12 okt 2009 18:58
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Wel of niet nodig?

Bericht door Anne82 »

Dat pre-operatief bloedonderzoek weet ik niet of dat erg nodig is. Ik persoonlijk vind zoiets een beetje makkelijk geld opstrijken... Dat was in iedergeval wat mijn dierenarts toen zei. Toen Barney gecastreerd moest worden, heb ik ook bij een andere dierenarts geinformeerd had hoe dat bij hun ging. En die kwamen ook met zo'n eventueel pre- operatief bloedonderzoek. Ik heb dat toen niet gedaan.

Ik laat ze wel elk jaar inenten. Ik heb ook binnenkatten die nooit buitenkomen maar toch heeft 1 van mijn katten 2 jaar geleden niesziekte gekregen en sindsdien laat ik ze elk jaar voor de zekerheid inenten... Maar of dat echt noodzakelijk is weet ik niet...
Groetjes Anne en een pootje van Max, Tommie , Barney en Lizzie!!!
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Wel of niet nodig?

Bericht door Ilone »

Ja, het inenten lijkt me toch wel nodig...zowiezo eens in de 3 jaar.
Dat pre-operatieve onderzoek, daar twijfel ik het meest over.
Wat je zegt, beetj emakkelijk geld verdienen.
Heb het bij mn andere kattne nooit hoeven doen, en die kwamen ook prima uit de narcose.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wel of niet nodig?

Bericht door Adriana »

oeps,...
MoMo is nog nooit inge-ent en grotendeels binnenkat. ik ben er ook niet zo dol op want je brengt vreemde stoffen binnen, die een reactie veroorzaken en ook weer afgebroken moeten worden.
ja, je neemt een risico maar vrij overzichtelijk denk ik.

die tweede opmerking vind ik wel een kraker... pre-operatief bloedonderzoek in verband met de narcose?? of in verband met de financiën - of nog erger de onzekerheid - van je da?
kijk even bij narcose en operatie (http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... se#p406337)
de veiligste vorm van narcose is een gasnarcose en echte chirurgen doen niet anders.
dat is gecontroleerd, heeft verreweg de minste bijwerkingen en mijn katten waren hier zo weinig beroerd van, niet misselijk en redelijk jolig na het bijkomen dat het heel vervelend was voor de operatiewond.... dus dwangbuisje!

ik denk dat deze da een vloeistofnarcose toepast en dat is jammer en wat minder veilig en minder comfortabel voor het dier. de meeste dierenartsen hebben niet de apparatuur ervoor en je moet het ook kunnen.
:hm: t is wellicht te laat voor orientatie voor een andere dierenarts
maar ik zou van deze da driewerf de griebels :roll: :cry: :roll: krijgen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Wel of niet nodig?

Bericht door Ambertje73 »

Wij laten onze katten nooit inenten en we hebben er 33! Ze komen niet vrij buiten, alleen in de kattenren.

Virussen kun je al meenemen via je schoenzolen en kleding, dus je komt er toch niet onderuit!
Sommige katten krijgen wel de nies anderen weer niet ook al zijn ze ingeënd. Sommige katten krijgen (ondanks hun inenting)ook de andere kattenziektes.

Mijn DA advisseerde 1 keer in de 3 jaar te enten omdat elk jaar enten de kans op kanker (op de entingsplaats) kon toenemen.
Het schijnt dat als Amerikanen hun beestjes laten enten de DA dit bij voorbaat al in de poot doet. Mocht er kanker ontstaan, dan kunnen ze de poot makkelijker amputeren. Nou ja zeg!

Wij krijgen als kind ook de nodige vaccinaties. Daarna niet weer. Mocht er iets uitbreken in Nederland, dan moet iedereen weer ingeënd worden!
Volgens mij (mijn mening) is het gewoon geldklopperij. Je hebt geluk of niet!

Op dit moment hebben wij een kat die net vorige week geholpen is aan zijn hoektanden. Hij (Fritz) heeft last van gingivitis stomatitis (vreselijke tandvleesontsteking die ieder keer weer komt). Zijn hele gebit was al getrokken op zijn twee hoektanden na. De laatste tijd kon hij bijna niet meer eten.
We konden hem geen pilletjes (antibiotica en pijnstillers) geven vanwege zijn zere bek, dus hebben we hem bijna 3 weken injecties moeten geven.

Die injecties hebben een grote bult in zijn nek veroorzaakt. Een reactie op al die injecties, maar we konden niet anders. Gelukkig was hij in die drie weken zo opgeknapt, dat hij geopereerd kon worden.
Fritz is nu helemaal opgeknapt, maar we moeten die bult heel goed in de gaten houden omdat die plek kan omslaan in kanker.....

Zoveel ellende heeft hij gehad en dan loopt hij nu risico om kanker te krijgen....

Geef je kat als kitten de noodzakelijke injecties en doe het daarna niet weer. Meestal worden ze ook ziek van de injecties, dus dan hebben ze het niesziektevirus toch al opgelopen.

O ja, sorry voor het lange verhaal, maar bij operaties aan tanden laten wij altijd wél een bloedonderzoek doen. Een slecht gebit kan namelijk duiden op slecht functionerende nieren.

Wij hebben ooit een kat laten opereren aan het gebit omdat ze moeite had met eten. Geen bloedonderzoek laten doen. Hadden we dat van te voren wél gedaan, dan hadden we kunnen zien, dat haar nieren nauwelijks meer werkten.
Ze heeft voor niets een zware operatie ondergaan en twee maanden later stierf ze aan nierfalen.

Gr., Amber & Co.
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Wel of niet nodig?

Bericht door Ambertje73 »

Nog belangrijk:

Laat bij een narcose altijd EXTRA vocht toedienen. De kat komt er sneller bovenop en de nieren worden beter beschermd. Kost iets meer, maar het is het zeker waard!
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Wel of niet nodig?

Bericht door Ilone »

Ja, ik vroeg me ook al af of dat inenten wel nodig was.
Ik had al afgesproken met de assistente dat ik dat nog zou bespreken met de DA, of ik zou laten enten.
En over dat pre-operatieve onderzoek, ik heb verder nog nooit problemen met deze Da'en gehad (alleen met de vader van een van de twee...maar die werkt er niet meer). Maar het is volledig bespreekbaar of je het wilt doen of niet hoor. Kreeg een vragenlijstje thuisgestuurd, soort intake/checklist voor de operatie. Ze adviseren het alleen, ben het niet verplicht. Muka oogt verder heel gezond, merk nooit wat aan haar, eet en drinkt goed enz. Dus zit er zelf aan te denken om dat onderzoek niet te doen. Is toch bijna 54 euro, en of het echt nodig is?
Wat Amber zegt over gebitsbehandelingen, ja dan is het indd verstandiger om het wel te doen. Maar ze gaat voor sterilisatie.
Oh, en lange verhalen vind ik niet erg hoor, ;) staan altijd dingen tussen waar ik wat aan heb!

En dat van dat extra vloeistof, zou ik ook vragen of ze dat willen doen. Geen onnodig risico nemen vind ik ;)

Bedankt allen :-)


Nu nog maar afwachten trouwens of ze morgen geholpen wordt....ze is vrijdagavond krols geworden... :edoh:
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Inenten wel of niet nodig?

Bericht door castratenkoor »

Enten is niet zonder risico, bij mij is een keer een kitten overleden na de enting.
Niet te jong of zo, was 12 weken en tot dan gezond en speels. Dag na de enting gebeld dat hij er heel ziek van was. Dierenarts zei dat ze daar niks aan kon doen en dat hij het uit moest zieken, dag later was hij dood.

Ambertje73: ik had ook een kat Fritz en die die had ook abcessen en ontstekingen in de bek. Ook bij hem alle tanden en kiezen eruit laten halen.
Hij is 7/4/2010 overleden na een hersenbloeding.
Heeft nog 2,5 jaar geleefd na het verwijderen van de tanden.

Dinie
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Inenten wel of niet nodig?

Bericht door Nyncke »

Er zijn mensen die hun dieren laten titeren ( testen op de hoeveelheid antistoffen die nog in het lichaam zijn ) dan besluiten ze of ze gaan enten of niet.

Aan de hand van dat titeren is gebleken dat dieren die de eerste jaren goed zijn ingeent na 6 jaar nog steeds ruim voldoende antistoffen hebben.
Kortom ook voor buitendieren is het onzin om ze iedere 3 jaar te laten enten, het is alleen maar goed voor de portemenee van de da.

Binnenkatten zou ik niet laten enten.

Ik moet zeggen dat ik mijn katten helemaal niet laat enten, het zijn allemaal buitenkatten en zijn nooit geent, ze zijn nooit ziek ( in tegenstelling tot de 2 die ik wel altijd in liet enten )

Mijn hond heeft ernstige klachten gehad door het enten en nu met 3 jaar lopen we nog steeds te tobben. Ook doordat de klachten die eruit voortkwamen onderdrukt werden met AB.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Inenten wel of niet nodig?

Bericht door Ilone »

Bedankt, jullie hebben mijn mening gelukkig meer versterkt en beter onderbouwd ;)
Ik ga zo naar de DA, ik laat nog wel weten hoe het is gegaan.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Inenten wel of niet nodig?

Bericht door Adriana »

nog even over pre-operatief bloedonderoek (en de operatie-brief), ik was daar erg verbaasd over en maar even verder gezocht bij andere kliniek......
hieronder volgt de tekst en yesss en indd. het lijkt me heel erg handig voor een baasje en voor een dierenarts om die punten op een rij te zien en langs te lopen met die dierenarts. dus te snel oordeel....

Lingehoeve Diergeneeskunde Pre­operatie brief
Beste eigenaar van ...............
U heeft voor ....................... een afspraak gemaakt voor een operatie of een gebitsbehandeling.
Met name bij dieren ouder dan 7 jaar, raden wij u aan om een bloedonderzoek te doen, alvorens we het dier onder narcose brengen. Hierbij worden enkele vitale lichaamsfuncties gecontroleerd.
Dieren kunnen niet praten. Vaak zult u daarom niet merken wanneer uw hond of kat een beginnende ziekte heeft. Het kan soms lastig zijn om bepaalde afwijkingen te onderkennen. Een bloedonderzoek kan daarbij helpen.
Om de narcose zo veilig mogelijk te laten verlopen hebben we in de kliniek een professioneel anesthesieprotocol. Elke patiënt zal individueel beoordeeld worden om de meest geschikte narcose te kunnen geven.
Een aantal dingen is voor u en ons van belang, daarom vragen we u even tijd te nemen om de onderstaande vragenlijst in te vullen en mee te nemen op de operatiedag.
1. Is er sprake v an medicijngebruik? Zo ja, welke en heef t uw huisdier deze op de dag v an de operatie nog gekregen?
□ Ja □ Nee medicijn:.......................... vandaag nog gegev en ?: □ Ja □ Nee
2. Heef t uw huisdier wel eens last gehad v an epilepsie?
□ Ja □ Nee
3. Voor een operatie moet hij/zij nuchter zijn vanaf 18.00 de av ond ervoor. Voor een gebitsbehandeling in de middag moet hij/zij nuchter zijn op de dag van behandeling vanaf 08:00. Is uw huisdier nuchter gebracht?
□ Ja □ Nee
4. Drinkt uw huisdier de laatste tijd meer dan normaal? Zo ja, dan is het verstandig om urine mee te nemen.
□ Ja □ Nee Urine meegenomen: □ Ja □ Nee
5. Is er een verandering opgetreden in het uithoudingsv ermogen?
□ Ja □ Nee
6. Heef t uw huisdier wel eens last v an hoestbuien?
□ Ja □ Nee
7. Kunt u een telef oonnummer achterlaten waarop we u op de dag v an de operatie altijd kunnen bereiken? Tel: ................................... 06: ...............................
8. Zoals eerder gesproken is een bloedonderzoek een belangrijke indicatie voor een aantal belangrijke lichaamsf uncties. Wilt u dat we v ooraf gaand aan de operatie een dergelijk bloedonderzoek doen?
□ Ja □ Nee
Bij het ophalen zal, indien noodzakelijk, het verloop van de operatie met u worden besproken.
Eventuele vragen kunnen dan eveneens worden gesteld.
Voor meer informatie omtrent operatiemogelijkheden/operatiekamer/narcosemiddelen etc. verwijzen we u graag naar de website, www .
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Rowena
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 feb 2010 09:59
Locatie: Breda

Re: Inenten wel of niet nodig?

Bericht door Rowena »

Oh dit verbaast me wel een beetje! Ik dacht juist dat ik er heel goed aan zou doen als ik ze elk jaar zou laten enten, maar ik begrijp hier dat dat juist niet goed voor ze is..In mijn omgeving dringen ze er juist op aan om het elk jaar te laten doen..

Veel succes voor Muka gewenst in ieder geval!
"Geen huis is compleet zonder het getrippel van kleine katten pootjes"
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Inenten wel of niet nodig?

Bericht door Ilone »

Nou ik is weer terug, met Pluis en Speedy.
Muka wordt toch geholpen ondanks ze krols is.

Uiteindelijk tóch gekozen voor inenten (ik ben ook erg slecht in het tegenspreken van bijv een DA ;) )
Pre-operatief bloedonderzoek NIET gedaan, hij zei ook al met zo'n gezicht van "neuh, hoeft niet hoor" dat ze dat alleen doen wanneer er een vermoeden is dat de kat ziek is o.i.d.
Het extra vocht vond hij ook niet nodig, dus dat wordt ook niet gedaan. Muka is maar een klein katje (2,66 kilo......ik denk dat ze door 3 keer krols zijn iets is afgevallen..).

@ Adriana, zo'n soort brief heb ik ook gehad, niet exact het zelfde, maar komt op het zelfde neer.
Ik heb hem ook ingevuld meegenomen, en er uiteindelijk dan niet voor gekozen. (bloedonderzoek)

@ Rowena: Heb jij binnenkatten of buitenkatten?
Ik had het er net met de DA over. Ze zijn nu ge-ent tegen niesziekte en kattenziekte, vooral omdat kattenziekte makkelijk overdraagbaar is van buiten naar binnen (via schoenzolen, wat Amber al zei). Sja, ik ben soms té makkelijk overhaalbaar...Tegen kattenziekte zouden ze nu 3 jaar beschermd moeten zijn. Ieder jaar enten voor binnenkatten vond de DA onnodig. Wel als ze buiten zouden komen, dat zou een ander verhaal worden.


Ik moet alleen over op ander voer...ze hebben niet zulke beste gebitjes alledrie. Pluis heeft het "slechtste" gebit. Ze was al een hoektandje onder kwijtgeraakt, maar dit komt waarschijnlijk doordat haar tandvlees aan het terugtrekken is. Ze heeft bij de hoektandjes en bij sommige kiezen wat rood tandvlees.

Gewichten waren goed, alleen Muka wat aan de lichte kant met haar 2,66 kilo ;)
Speedy was 4,25 kilo. Meteen gevraag of hij niet te mager was, iomdat ik dat al een tijdje dacht, maar hij is gewoon slank. Hij is verder namelijk goed gespierd bij zijn voorpoten en borstkas. Een echte kater ;)
Pluisje was het zwaarst :-P 4,9 kilo.
Best zwaar als je die 2 dan in 1 draagbak mee naar huis neemt :lol:
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Inenten wel of niet nodig?

Bericht door Nyncke »

Rowena schreef:Oh dit verbaast me wel een beetje! Ik dacht juist dat ik er heel goed aan zou doen als ik ze elk jaar zou laten enten, maar ik begrijp hier dat dat juist niet goed voor ze is..In mijn omgeving dringen ze er juist op aan om het elk jaar te laten doen..

Veel succes voor Muka gewenst in ieder geval!
In mijn optiek, meten is weten.
Een hoop dingen zijn er in de loop der jaren ingeslopen mbt enten. Vroeger thuis werden onze honden alleen maar ge-ent als we naar het buitenland op vacantie gingen.

Mensen worden op hun zwakke plekken gepakt door da als het gaat om enten ed.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Inenten wel of niet nodig?

Bericht door Ilone »

Mensen worden op hun zwakke plekken gepakt door da als het gaat om enten ed.
Klopt....ze weten het zo te brengen dat je geweten gaat knagen wanneer je het niet zou doen...Want stel je voor.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Plaats reactie