Inenten wel of niet nodig?

Voor alle vragen over de jaarlijkse cocktail, andere inentingen, entstoffen en de bijwerkingen van inentingen.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Inenten wel of niet nodig?

Bericht door Ilone »

Adriana, ik denk niet dat Camoth nu direct verwacht en vind dat mensen die ervoor kiezen om hun dier(en) niet te enten, alle mensen die hun dieren enten dankbaar moeten zijn ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Rowena
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 feb 2010 09:59
Locatie: Breda

Re: Inenten wel of niet nodig?

Bericht door Rowena »

Ilone schreef: @ Rowena: Heb jij binnenkatten of buitenkatten?
Ik had het er net met de DA over. Ze zijn nu ge-ent tegen niesziekte en kattenziekte, vooral omdat kattenziekte makkelijk overdraagbaar is van buiten naar binnen (via schoenzolen, wat Amber al zei). Sja, ik ben soms té makkelijk overhaalbaar...Tegen kattenziekte zouden ze nu 3 jaar beschermd moeten zijn. Ieder jaar enten voor binnenkatten vond de DA onnodig. Wel als ze buiten zouden komen, dat zou een ander verhaal worden.
Jaa, binnenkatten als het ware. Ze komen nu ook buiten in de tuin, maar zeker niet verder..

Hmm na al die berichtjes zo te lezen denk ik dat ik het ook maar gewoon jaarlijks laat doen hoor.. en dan eens in de 3 jaar een enting tegen kattenziekte..
Al vind ik het toch lastig, want ik wil natuurlijk het beste voor mn katjes..
"Geen huis is compleet zonder het getrippel van kleine katten pootjes"
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Inenten wel of niet nodig?

Bericht door Nyncke »

Er is altijd nog de klassieke homeopaat op het moment dat mijn hond/ kat echt ziek wordt, dat helpt je kat om de ziekte te overwinnen, dan is die er dus ook " overheengegroeid ".
Als 1 van mijn katten toch ziek wordt is dat de eerste plek waar ik heenren ( nadat ik bij de da een diagnose heb laten stellen )
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 787
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Inenten wel of niet nodig?

Bericht door loek »

Ik begrijp eigenlijk ook niet dat je niet zou inenten....ik vergelijk het wel degelijk met kinderen. Daarbij laat je het toch ook doen.
Hoe groot is nou de kans dat mijn binnenkatten kattenziekte krijgen (of niesziekte)? Misschien wel niet zo groot inderdaad maar de kans is er wel degelijk.
De kans dat je als kind polio krijgt is toch ook niet zo groot. Maar daar laat je een kind toch ook tegen inenten!

En inderdaad werkt het zo dat hoe meer mensen het wel doen, hoe kleiner de kans is op ziekte. Ik ben alleen bang dat dit effect bij katten nog niet op gaat omdat nog lang niet iedereen dit laat doen. (in tegenstelling tot mensen)

Ik ben blij met de kans die ik krijg om risico's te verkleinen, ook al is het risico niet zo heel groot.
En ja inenten brengt vast ook weer een aantal risico's met zich mee. Net als bij mensen...En toch vinden de meeste mensen die risico's opwegen tegen het positieve effect van vaccineren......uhm bij mensen dan.

Ilone, knuffel voor Muka!
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Inenten wel of niet nodig?

Bericht door Ilone »

Ik heb de knuffel gegeven! ;)
Ze heeft alleen nog weinig energie om er daadwerkelijk van te genieten ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1709
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Inenten wel of niet nodig?

Bericht door Umimeis »

loek schreef:Ik begrijp eigenlijk ook niet dat je niet zou inenten....ik vergelijk het wel degelijk met kinderen. Daarbij laat je het toch ook doen.
Hoe groot is nou de kans dat mijn binnenkatten kattenziekte krijgen (of niesziekte)? Misschien wel niet zo groot inderdaad maar de kans is er wel degelijk.
De kans dat je als kind polio krijgt is toch ook niet zo groot. Maar daar laat je een kind toch ook tegen inenten!

En inderdaad werkt het zo dat hoe meer mensen het wel doen, hoe kleiner de kans is op ziekte. Ik ben alleen bang dat dit effect bij katten nog niet op gaat omdat nog lang niet iedereen dit laat doen. (in tegenstelling tot mensen)

Ik ben blij met de kans die ik krijg om risico's te verkleinen, ook al is het risico niet zo heel groot.
En ja inenten brengt vast ook weer een aantal risico's met zich mee. Net als bij mensen...En toch vinden de meeste mensen die risico's opwegen tegen het positieve effect van vaccineren......uhm bij mensen dan.

Ilone, knuffel voor Muka!
Helemaal mee eens!
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Inenten wel of niet nodig?

Bericht door Ambertje73 »

Extra vocht vond jouw DA niet nodig?
Onze ervaring is, dat de kat sneller van zijn narcose af is door het extra vocht en de nieren zijn beter beschermd! Het is gewoon beter voor de kat en of hij/ zij (DA) dat niet nodig vindt, daar heb jij toch niets mee te maken?

Iedereen moet zelf weten of hij/ zij zijn kat inent. Het heeft zowel voor- als nadelen.
Dat voorbeeld van deelnemen in het verkeer vind ik wel goed! En een beetje geluk speelt natuurlijk ook mee.
Hopelijk knapt Muka snel op. Onze DA helpt liever geen krolse poezen. Schijnt een extra risico te zijn???
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Inenten wel of niet nodig?

Bericht door Ilone »

Ja, geloof dat haar kleine bouw/gewicht er ook wat mee te maken had dat ie hetniet nodig vond, maar dat weet ik niet zeker.
Krols helpen brengt indd extra risico's mee, doorbloeding bij de baarmoeder enzo is stuk hoger dan normaal. Wat ik er van weet dan ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Inenten wel of niet nodig?

Bericht door Catfish »

Dit topic heeft me wel heel erg aan het denken gezet na alles gelezen te hebben. Ik ga er eens goed over nadenken. :eeh:

Ik liet mijn katten altijd trouw ieder jaar inenten, behalve Snoetje (mijn avatar), hij werd er knap ziek van. En dat zegt toch ook wel wat... Daarnaast is het kitten wat ik zou krijgen overleden na de eerste enting, maar dat was dan ook erg stom gedaan, buiten mijn medeweten (met 6 !!! weken) geënt met levend vaccin.

Ik vind het idee van elk jaar niesziekte en om de drie jaar kattenziekte wel een goed idee denk ik. Nog even over nadenken, en overleggen met een vriendin, zij is dit ook aan het afwegen.

Iedereen bedankt voor de informatie!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Inenten wel of niet nodig?

Bericht door Cari »

Een da die met zijn tijd meegaat, zou niet meer ieder jaar een complete cocktail moeten geven. Voor de prijs maakt het helaas niet veel uit of je alleen voor niesziekte gaat of voor de cocktail.
Kattenziekte komt in Nederland niet veel meer voor, waarschijnlijk ook dankzij al die vaccinaties in het verleden.. Er zou een kans zijn dat het weer de kop gaat opsteken als inentingen achterwege gaan blijven, maar volgens mij is dit voorlopig nog bangmakerij en daar geef ik geen geld aan uit.
Wat niesziekte betreft: als je katten gewoon gezond zijn en niet gestresst, is de kans dat ze dat oplopen, minimaal. Ik heb vanuit het asiel, waar regelmatig niesziekte heerste, nooit iets mee naar huis genomen - of liever gezegd: wel mee naar huis genomen, maar mijn katten hebben het nooit overgenomen. Hier in huis heb ik op de kattenkamer ook enkele malen niesziekte gehad en er zat slechts een hordeur tussen die katten en mijn katten, ik liep zelf voortdurend in en uit en ook daarvan hebben ze nooit iets overgenomen. Mochten ze het tóch een keer krijgen, dan ben ik er snel genoeg bij om ze met antibiotica weer gezond te maken ;-) .

Ze zijn overigens wel allemaal ooit gevaccineerd.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
ceepeeke
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 mei 2010 21:33

Re: Inenten wel of niet nodig?

Bericht door ceepeeke »

Men 4 poezebeestjes komen nu al ongeveer een 4.5 jaar niet meer buiten.

Voor we hier kwamen wonen , woonde we in een wijk, daar konden ze wel buiten, geen probleem, maar helaas...vele zijn vergiftigd! Van 1 heb ik het echt geweten, want zij is thuis komen sterven en heb ik een autopsie op laten doen. De andere leken te verdwijnen als sneeuw voor de zon :cry:

In ieder geval, toen werde ze wel ingeënt...

Toen we hier kwamen wonen, mochten ze in het begin ook buiten, tot er eentje net voor men deur is doodgereden :evil: :cry:

Ook werd het hier drukker, naast men deur is een manege gekomen, dus de vrachtwagns met paarden komen hier op en af.

Daarom dat ik besloten heb van ze binnen te houden, was in het begin echt wel even lastig, maar nu vragen ze er zefls niet meer achter.
3 jaar geleden zijn ze nog eens gevaccineerd, maar nu laat ik het ook niet meer doen.

Men oudste duvelke is 15 jaar, heeft slechts 1 tand nog, wordt 1x per jaar geschoren ( is langharig en als het echt lang staat klit het op zen buik), maar is voor de rest super gezond ( effe hout vasthouden), zen hartje is als een 8 jarig poes, dus mag echt van geluk spreken.

Men andere is 12 jaar, en helaas is bij hem nu gemerkt dat zen schildklier te snel werkt, dus ja, hij moet medicijnen voor het leven nemen, maar toch heeft dit niets te zien met de inenting, had dit niet kunnen voorkomen door wel te laten inenten.

Heb altijd al gezegd, moesten ze er eens voor zorgen dat een mens een soort van zieken kas had voor zen diertjes he, zouden veel meer mensen hun dieren kunnen laten verzorgen, en zouden er ook minder gedumpt worden.

Tot heden is dit helaas het geval niet,e n weten we dat een dierenarts veel kost, kan het weten hoor, 4 poezen en 3 grote honden, maar heb ervoor gekozen , dus moet ik ze ook verzorgen he :eclap:
Plaats reactie