Kitten inenten?

Voor alle vragen over de jaarlijkse cocktail, andere inentingen, entstoffen en de bijwerkingen van inentingen.
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Kitten inenten?

Bericht door Boomer »

De meeste DA geven wel korting als jemet 2 of meerdere kittens/ katten komt. Nog een tip : laat je kittens meteen chippen.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Biny
Lynx
Lynx
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 feb 2009 13:14
Locatie: Assen

Re: Kitten inenten?

Bericht door Biny »

Oh dat is wel weer mooi, zou ik eens naar moeten vragen!
Ik ben Biny, woon samen met Isaäc
Baardkonijn Nou-Nou, Syrische hamsters Jackie en Bruce, 3 Visjes
En onze kittens LUNA & ZIVA! (9 mnd)
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 787
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Kitten inenten?

Bericht door loek »

Hierop aansluitend een vraagje. Mijn kittens hebben bij (ong.) 9 weken kattenziekte en niesziekte vaccinatie gehad en bij (ong) 12 weken weer hetzelfde. Nu zie ik ineenkeer in het vaccinatieboekje zelf aangegeven: bij 9 weken: kattenziekte, niesziekte en leukose. En bij 12 weken niesziekte, Leukose, chlamidiose en hondsdolheid.

Hoe zit dat nou? Wat zijn die andere ziektes? Zij jullie katten daar wel tegen ingeent?
Er staat verder bij 16 en 19 weken infectieuse peritonitis, tussen haakjes. Zover ik weet hoeven ze die niet. Iemand daartegen ingeent?

p.s. was vandaag 105 euro kwijt 'rinkel rinkel' Zaten wij twee ontwormingspilletjes bij...maar die kunnen nooit meer dan 10-20 euro zijn hooguit..neem ik aan. De eerst enting hebben ze in Belgie gehad, daar komen ze vandaan en dar was het 19.95 per stuk. Dus 40,- in totaal , dus hier iniedergeval het dubbele!!!!
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1709
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Kitten inenten?

Bericht door Umimeis »

Bij mijn DA kost een vaccinatie ongeveer €28 .......

Naar mijn weten worden kittens alleen voor kat - en niesziekte inge-ent.

Ik was wel meer kwijt want Flea (particulier) werd toen ook meteen gechipt en gecastreerd en kreeg een paspoort waar de vaccinaties in genoteerd staan.(ik was €97 kwijt)

Sam laat ik via het asiel vaccineren en castreren omdat ik daarvoor een overeenkomst heb getekend.
Ik moest voor Sam €90 betalen. Ook is hij daar gechipt en 1x ontwormd en 1x ontvlooid net 1 dag voor ik hem mocht ophalen. Pas als hij 6 maanden is moet ik hem daar laten castreren.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
loonsy
Lynx
Lynx
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 jul 2008 12:31

Re: Kitten inenten?

Bericht door loonsy »

Vaccineren kost niet zo veel. Toen ik Tony kreeg vond ik de onderstaande paar zinnen van een niet nader te benoemen site (mag geen links plaatsen heb ik begrepen) erg handig gevonden:
niet nader te benoemen site schreef: - Vaccinaties: Wanneer u een kat bij een fokker of in het asiel hebt gekocht zijn de katten meestal volledig ingeënt. Deze enting (+/- € 35,-), tegen kattenziekte en niesziekte, moet jaarlijks herhaald worden.

- Afhankelijk van de dierenarts, uw wensen en/of de regio waar u woont kan daar nog een chlamydia en/of rabiësenting (+/- € 35,-)bij komen.

- Als u een kat bij een particulier heeft gehaald moet deze soms nog één of twee keer geënt worden. (kijk hier voor meer informatie over vaccinaties)

- Castratie: Is uw poes of kater niet in het asiel gekocht dan zal hij of zij ook nog gecastreerd moeten worden. Voor een kater (+/- € 35,-) is dat een vrij 'makkelijke' ingreep, en daardoor dus ook goedkoper dan bij een poes. (+/- € 75,-)
(kijk hier voor meer informatie over de castratie van uw kat)

- Chippen: Wanneer u uw kat tijdens uw vakantie in een pension wilt onderbrengen moet deze gechipt (+/- € 30,-). Ook kan uw kat wanneer hij/zij is weggelopen dankzij deze chip geïdentificeerd worden.
Vrij algemene info maar een goede benadering in mijn ogen. De prijzen van verschillende dierenartsen kunnen behoorlijk variëren.

Bij de vraag enten of niet enten zou ik antwoorden:
Tenzij er extreem zware redenen zijn niet te enten (zoals een kat die werkelijk niet naar de DA durft of niet vervoert kan worden, oid.) gewoon doen. Denk aan de vragen die je jezelf moet stellen als de kat sterft aan een van de twee gemakkelijk en vrij goedkoop te voorkomen ziekten.
Ja ik zeg goedkoop omdat het goedkoop is. Bij het nemen van een kat kan je er het beste aan denken dat er ook wat mis kan gaan. Dus na de aanschaf van: een kattenbak, voerbakjes, vlooienkuur/wormenkuur, halsbandje, chip, castratie, enz... Zijn er ook nog bedragen die je weg moet zetten zodat je, wanneer de kat ziek wordt of gewond raakt, voor de kosten van de behandeling kan betalen.

Ik weet het, het klinkt als een doemscenario, maar je bent blij als je het geld hebt als het nodig is.

Verder ontzettend veel plezier met deze ontzettend lieve nieuwe gezinslid!
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Kitten inenten?

Bericht door sandy »

loek schreef:Hierop aansluitend een vraagje. Mijn kittens hebben bij (ong.) 9 weken kattenziekte en niesziekte vaccinatie gehad en bij (ong) 12 weken weer hetzelfde. Nu zie ik ineenkeer in het vaccinatieboekje zelf aangegeven: bij 9 weken: kattenziekte, niesziekte en leukose. En bij 12 weken niesziekte, Leukose, chlamidiose en hondsdolheid.

Hoe zit dat nou? Wat zijn die andere ziektes? Zij jullie katten daar wel tegen ingeent?
Er staat verder bij 16 en 19 weken infectieuse peritonitis, tussen haakjes. Zover ik weet hoeven ze die niet. Iemand daartegen ingeent?

p.s. was vandaag 105 euro kwijt 'rinkel rinkel' Zaten wij twee ontwormingspilletjes bij...maar die kunnen nooit meer dan 10-20 euro zijn hooguit..neem ik aan. De eerst enting hebben ze in Belgie gehad, daar komen ze vandaan en dar was het 19.95 per stuk. Dus 40,- in totaal , dus hier iniedergeval het dubbele!!!!
Hondsdolheid is alleen noodzakelijk als je je katten mee naar het buitenland neemt en chlamidiose is alleen voor showkatten verplicht.
Denk dat die andere zeer zeldzaam is? Op zoeken las ik dat het een besmettelijke buikvliesontsteking is.

Er zijn ontwormpillen die erggggggg duur zijn en enten is hier nooit goedkoop geweest.
Bij mij komt mn da aan huis omdat wij 4 katten hebben rondlopen, kost me als ze beide entingen krijgen rond de 150 euro, kan duurder zijn dat zie ik over 2 weken wel als ze ge-ent moeten worden.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 787
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Kitten inenten?

Bericht door loek »

Nou ik vind dat dus vrij veel...alles keer 2 bij mij, dat hakt er ook sneller in natuurlijk. Maar goed, weet je van te voren en heb je er voor over daar niet van!

Umimeis, begrijp ik het goed dat je flea als kitten al hebt laten castreren?

Mij werd geadviseerd om Diesel te laten castreren als hij 9 maanden is. En Muis met 6 maanden steriliseren. Mocht Diesel na de sterilisatie van Muis niet binnen gaan plassen e.d. dan zou ik een jaar kunnen wachten i.p.v. 9 maanden. Ik weet eigenlijk niet wat de redenen daarachter zijn.
Onze kat en poes vroeger thuis zijn allbei tegelijk na 6 maanden 'geholpen'. weet ik nog. En umimeis wordt dat dus nu ook geadviseerd, 6 maanden. Het lijkt me namelijk we 'handig' als ze allbei tegelijk kunnen. (kan Muis ook nog eerst aan de pil doen...maar zie dat ook niet echt zitten)

Iemand een idee waarom 9 maanden? En geen 6?
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Kitten inenten?

Bericht door sandy »

Er is een achtergehaalde gedachte dat het voor het uitgroeien van de kater beter is om langer te wachten met de castratie.
Laat m maar gewoon gelijk helpen met Muis, ben je in 1 keer van de ellende af.
Als het goed is kan het zelfs eerder, zou in elk geval heel erg goed uitkijken dat Muis niet krols word als Diesel toevallig vroegrijp blijkt te zijn.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1709
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Kitten inenten?

Bericht door Umimeis »

Nou ja, Flea was niet heel klein meer hoor, toen ik hem kreeg was hij al 4,5 maanden.
Ik heb hem met 5,5 maanden laten castreren. Je mag katers al vanaf 5 maanden laten helpen.
Dat je DA zegt dat het pas met 9 maanden kan is dus niet waar, ik zou een andere DA zoeken als ik jou was want je katten kunnen al veel eerder geholpen worden.

De pil kun je beter niet geven ivm 'mamatumoren' (baarmoederhalskanker)zoals Rieneke dat altijd zo mooi zegt.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 787
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Kitten inenten?

Bericht door loek »

Sandy bedankt voor de info over die ziektes. En over de castratie Umimeis en Sandy.
Ik zat sowieso te denken om naar een andere dierenarts te gaan. Want ik kwam erachter dat er 1 dichterbij zit. Deze heeft alleen geen inloopspreekuur. Maar dat maakt ook eigenlijk niet uit. Moet wel nog even uitzoeken of ze je er wel de hele dag en evt. avond terrecht kan. Er is er namelijk nog 1 dicht in de buurt maar die is maar 1 uur per dag open beetje vaag.
Ik denk dat ik waarsch. ook goedkoper uit ben daar. Dus ga binnenkort eens informeren en dan inderdaad daar heen.
Kun je eigenlijk 'dierenarts hoppen'? Mocht ik nu bij iets met redelijke spoed hebben. Kan ik dan gewoon weer terug naar het inloopspreekuur van mijn huidige dierenarts?

Dat een poes 6 maanden moet zijn dat klopt wel trouwens? Of zijn daar de meningen ook over verdeeld?
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1709
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Kitten inenten?

Bericht door Umimeis »

Ja, dat klopt, een poes moet 6 maanden zijn ivm gewicht en narcose en natuurlijk de ingreep zelf.
Een poes moet een zwaardere operatie ondergaan dan een kater.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
loonsy
Lynx
Lynx
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 jul 2008 12:31

Re: Kitten inenten?

Bericht door loonsy »

Je kan gewoon dierenarts hoppen. Als het goed is geeft de DA ook alternatieven voor wanneer hij dicht is.

Je bent niet persé gebonden, maar een arts leert je dier natuurlijk kennen. Dat kan beter zijn. Of niet... :)

Als je niet zeker bent, even navragen, dan zit je altijd goed
Gebruikersavatar
heidinuyten
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 jul 2009 17:19
Locatie: Noord-Brabant

Re: Kitten inenten?

Bericht door heidinuyten »

Hoi,


Ik zeg zeker enten.
Ik heb 4 katten en 1 hond, die zijn allemaal geent/gechipt.

Het enten van mijn kleinste van 9 weken gebeurt zeker ook.
Met 9/12/ weken en dan als ze een half jaar is, en dan als je een jaar is.
En dan gewoon ieder jaar, kleine moeite.
Het is niet zo dat als ze het eerste jaar wel entingen hebben gehad, dat ze dan de rest van hun leven zonder kunnen, je moet maar pech hebben dat ze er een tegen komen die wel ziek is en het overbrengt.

Beter safe than sorry!
Liever het zekere voor het onzekere.
Natuurlijk geeft het geen 100% zekerheid, net als bij mensen, ziek worden kan je altijd.


Grtz
Lightning!
Gebruikersavatar
Tr1bal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 okt 2008 13:21
Locatie: Eindhoven

Re: Kitten inenten?

Bericht door Tr1bal »

ik heb vandaag 2e enting gehaald voor onze kitten, was wel gratis omdat bij een kitten via het asiel er alles bij zit. (enten,chip,castratie)
De arts gaf aan dat ie volgend jaar weer terug moet komen voor de jaarlijkse enting, maar we hebben er hier nog 2 zitten en die zijn nu een jaar. Dit betekent dat wanneer we naar de dierenarts gaan bij ons, dat we 150 euro kwijt zijn voor 3 katten te enten, jaarlijks. pfff is nogal
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Kitten inenten?

Bericht door lievelijn »

huh.. ik vond onze da met 35 euro voor consult en enting al duur...
dus denk dat 50 euro per enting niet reeël is.
ik <3 Vlinder
Plaats reactie