kan een kitten overlijden aan vaccinatie??

Voor alle vragen over de jaarlijkse cocktail, andere inentingen, entstoffen en de bijwerkingen van inentingen.
Gesloten
carmen
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 mei 2008 16:12

kan een kitten overlijden aan vaccinatie??

Bericht door carmen »

Op 1 april 2008 hebben we een heel lief katertje gekregen van 8 weken oud, we noemden hem Kamiel.
Toen hij 9 weken was hebben we hem voor de 1ste keer laten inenten en met 13 weken voor de 2de keer. We hebben hem toen gelijk laten chippen. Dit had ik 's-ochtends laten doen. 's-Middags ging Kamiel heel raar doen met zijn achterpootje, soort van stuiptrekkingen. Dit werd steeds erger tot ie op den duur niet meer kon staan.
's-Avonds ben ik er nog mee bij de DA (avondarts)geweest en zij wist niet wat het was, ze dacht iets neurologisch. Hij kreeg een spuitje en zou daar van moeten opknappen.
De volgende ochtend had Kamiel voor de kattebak zijn behoefte gedaan en was onder de kast gekropen. Toen ik hem onder de kast uithaalde was hij helemaal koud en leefde nog amper. Weer naar de DA (dit keer mij eigenste). Ook nu wisten ze niet wat het zou kunnen zijn, weer medicijnen meegekregen.
Ook hebben ze de fabrikant van de inentingen opgebeld of dit een reactie daarop kan zijn.
Maar het ging helemaal niet goed en 's-middags was hij dood.
De DA dacht dat het aan het inenten heeft gelegen. De fabrikant heeft gevraagd of zij Kamiel mochten onderzoeken en op deze uitslag zit ik nog te wachten.

Graag wil ik weten of iemand ook ooit zoiets meegemaakt of gehoord van anderen.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: kan een kitten overlijden aan vaccinatie??

Bericht door Sandra W »

Wat zielig voor dit arme kittentje, zo jong nog, dat is altijd extra triest :cry:. Ik heb dit nog niet eerder meegemaakt met een kittentje, maar ik heb wel eens meegemaakt dat volwassen katten niet goed reageren op de inenting of op bijvoorbeeld de narcose en dan voel je je altijd extra rot omdat je dan het gevoel hebt dat je misschien iets verkeerd hebt gedaan, ook al weet je wel wat dat niet zo is.

Ik heb dus geen echte ervaringen waar je iets aan hebt, maar ik wil je wel heel veel sterkte wensen met het verwerken van deze klap en vooral ook zeggen dat je je niet schuldig moet voelen.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 978
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: kan een kitten overlijden aan vaccinatie??

Bericht door Lotte »

Wat ontzettend sneu voor Kamiel en voor jullie!! Wat moet dat naar zijn geweest.

Gelukkig heb ik dit zelf nog nooit mee gemaakt, maar ik heb wel verhalen gehoord die er op lijken.
Zowel over honden als katten, die achteraf iets bleken te hebben waardoor de narcose of inenting eigenlijk niet had gekund. Maar doordat mensen niet weten dat hun dier een aandoening blijkt te hebben (bijvoorbeeld hart problemen) overlijdt het dier dan.

Ik ben wel heel benieuwd wat er straks uit het onderzoek blijkt.
Hou je ons op de hoogte?
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: kan een kitten overlijden aan vaccinatie??

Bericht door Shaz »

Ach wat ontzettend naar zeg!
Ik heb inderdaad wel vaker gehoord dat een intenting net teveel kan zijn voor zo'n kleintje, maar dan blijken ze achteraf wel nog een ander lichamelijk probleem te hebben. Zoals inderdaad een zwak hart.
Je hebt in ieder geval het beste voor je kitten willen doen dus neem het jezelf niet kwalijk!!
Hopelijk krijgen jullie snel meer duidelijkheid, die onduidelijkheid is het allerergste weet ik helaas uit ervaring.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: kan een kitten overlijden aan vaccinatie??

Bericht door Kattenbella »

Carmen . wat vreselijk voor je kleine Kamiel :-(
Het zou wel een entreactie kunnen zijn. Was hij pas bij jullie of niet helemaall fit? In ieder geval goed dat jullie samen met de fabrikant gaan kijken wat er aan de hand was.

Maakt het niet minder naar! Heel veel sterkte daar.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
carmen
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 mei 2008 16:12

Re: kan een kitten overlijden aan vaccinatie??

Bericht door carmen »

De uitslag van de sectie is binnen. Volgens de sectie waren de nieren van Kamiel aan het uitvallen door een vergiftiging die hij een week tot tien dagen eerder had opgelopen.
Ik vind dit een raar verhaal, want Kamiel was heel levendig en zeker(!) niet sloom of ziek, hij had geen last van diarree of overgeven, ook dronk hij niet meer dan eerst. Hij is pas enkele uren na de tweede enting echt ziek geworden .
Ik weet niet goed wat ik er van moet denken.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: kan een kitten overlijden aan vaccinatie??

Bericht door rieneke »

de fabrikant van het vaccin heeft de sectie laten verrichten, en via hun heb je ook de resultaten binnen?
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 921
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: kan een kitten overlijden aan vaccinatie??

Bericht door daantje »

Ik heb sowieso geen ervaring met een foute reactie op een enting, noch met nierproblemen etc.
Wilde je gewoon even mijn steun betuigen, het is nl. heel wrang wanneer je twijfels hebt over een gestelde diagnose. Heel veel sterkte met je verlies en sterkte ook met het (eventueel) uitzoeken van je twijfels!
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: kan een kitten overlijden aan vaccinatie??

Bericht door Shaz »

Waarschijnlijk is de enting daardoor net teveel geweest en heb je daardoor op dat moment pas gemerkt dat je kat ziek was. Katten zijn een meester in het verbergen als ze ziek zijn helaas.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Noa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 jun 2008 14:28

Re: kan een kitten overlijden aan vaccinatie??

Bericht door Noa »

wat vreselijk triest dat dit met Kamiel is gebeurd! :( Heel veel sterkte met je verlies Carmen!

Ik wil niet onbeleefd zijn, maar ik maak me nu heel erg zorgen over mijn 4 kittens, zij moeten op 18 juli hun tweede inenting krijgen. De eerste inenting kregen ze op 25 juni, en ongeveer 2,5 uur na de inenting kregen ze alle 4 verhoging (39.6) en buikkrampen. Als ik ze op wilde pakken gilden ze het uit.
De DA zei dat een reactie op de inenting zeldzaam is, maar mijn katten hadden het alle 4! Dit is toch vreemd? Ze kregen een prikje tegen de koorts (antibiotica?) en daar knapten ze gelukkig wel van op.
Hoe moet dat nou met de 2e inenting? :(
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: kan een kitten overlijden aan vaccinatie??

Bericht door Shaz »

Niet zomaar doen! Overleg met de dierenarts en als het niet goed voelt het in ieder geval uitstellen. Wij hebben dat met Xandor ook gedaan. Die heeft als kitten nies gehad en kreeg na de enting steeds weer nies, uiteindelijk hebben we toen besloten om hem niet meer elk jaar te laten enten omdat hij er dan juist last van kreeg.
Laat je dus goed informeren.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Noa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 jun 2008 14:28

Re: kan een kitten overlijden aan vaccinatie??

Bericht door Noa »

Bedankt voor je reactie, Sharon!
Ik zal eerst goed overleggen met de dierenarts.
carmen
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 mei 2008 16:12

Re: kan een kitten overlijden aan vaccinatie??

Bericht door carmen »

rieneke schreef:de fabrikant van het vaccin heeft de sectie laten verrichten, en via hun heb je ook de resultaten binnen?

de uitslag kwam van de dierenarts.
We vertrouwen de hele uitslag niet. :roll:
het is natuurlijk vrij naïef van ons om te denken dat een fabrikant of dierenarts een fout zouden toegeven.
Gesloten