Eerste inenting niesziekte bij latere leeftijd dan normaal

Voor alle vragen over de jaarlijkse cocktail, andere inentingen, entstoffen en de bijwerkingen van inentingen.
Plaats reactie
liekexs
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 sep 2022 10:27

Eerste inenting niesziekte bij latere leeftijd dan normaal

Bericht door liekexs »

ik woon op een boederij en we hebben veel katten. Deze hebben helaas ook altijd last van de niesziekte. Nu hebben we thuis eindelijk besloten om ze toch hier tegen te laten vaccineren omdat we hele tamme katten hebben die we graag willen behouden. Ze zijn gister gevaccineerd door de dierenarts die hier langs komt voor de koeien. Hij wist zelf daardoor ook niet precies wanneer deze katten een booster dienen te ontvangen. Ik heb zelf gevonden dat als het dier 1 jaar oud is dat ze pas het jaar daarna weer een vaccinatie nodig hebben maar bij kittens moet het op 8/9 en dan weer op 12. Alleen dit is natuurlijk de eerste keer dat ze deze vaccinatie ontvangen. dus mijn vraag is nu moet ik nu een jaar wachten met de booster vaccinatie op moeten ik ze nog een keer over 3/4 weken laten vaccineren?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Eerste inenting niesziekte bij latere leeftijd dan normaal

Bericht door Rik »

Welkom op het forum.

Ik dacht eigenlijk ook altijd dat er 3 tot 4 weken na de eerste enting een booster nodig was (ongeacht de leeftijd). En dat dat ook echt moest gebeuren want dat anders de booster geen effect meer zou hebben.

Nu had ik echter op barfplaats begrepen dat de booster bij 12 weken is, omdat de eerste enting bij 8 weken niet aangeslagen zou kunnen hebben omdat de kitten dan nog afweerstoffen van de moeder (uit de moedermelk) kan hebben en het eigen afweersysteem nog niet voldoende zou kunnen werken. En dan zou de eerste enting dus geen effect hebben gehad en dat daarom de booster op 12 weken nog een keer is.

Bij een kat van 1 jaar zou de enting wel gelijk effect moeten hebben omdat het afweersysteem al volledig zou moeten werken. En dan is een booster na 3/4 weken dus niet meer nodig.

(Maar ik zou verwachten dat een dierenarts dit wel zou weten :) )
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie