Total bodyscan kat. Zou je dit willen?

Voor vragen die betrekking hebben op dierenartsen(praktijken), het verschil in prijzen/kosten en voor vragen over dierverzekeringen
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Total bodyscan kat. Zou je dit willen?

Bericht door Yo16Ka16No11 »

We meten nu vaak de gezondheidstoestand van de kat middels uitgebreid bloedonderzoek. Dit geeft alleen niet altijd alle antwoorden.

Stel: dat het toegankelijk is om een total bodyscan uit te laten voeren vanaf bijv. leeftijd 12+. Met een total bodyscan kan er op celniveau gekeken worden en zou je in een vroeg stadium bijv. kanker kunnen ontdekken. De belasting voor de kat is: een half uurtje onder narcose om stil te liggen.
Zou je dit dan willen? Of zie je hier bezwaren in?
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Total bodyscan kat. Zou je dit willen?

Bericht door nellebel »

Ik zou zonder reden niet mezelf en dus ook niet mijn kat onder narcose brengen voor zo'n scan. Ook voor mensen blijkt vaak dat als er al iets uitkomt dat er nader onderzoek weer nodig is om te kijken wat het is en of het schadelijk is. Je leeft volgens mij continue in angst. Discussie zijn er nu ook al meer meerdere preventieve onderzoeken. Of die niet schadelijker zijn dan niets doen

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Total bodyscan kat. Zou je dit willen?

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Dank je voor jouw mening Wendy. Eigenlijk geef jij dus aan, als ik je goed begrijp, dat je gaat onderzoeken wanneer de kat ziek wordt met dan liever het risico dat het in sommige gevallen al in een verder gevorderd stadium is voordat het zichtbaar wordt?
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Cerna

Re: Total bodyscan kat. Zou je dit willen?

Bericht door Cerna »

Niet sowieso, maar stel dat er iets uit het bloedonderzoek komt waarvan niet duidelijk is wat het is, zou ik het misschien overwegen.
Maar het is afhankelijk van zoveel factoren: de leeftijd, de conditie, de mogelijkheid tot behandelen.

Vorig jaar had Cerná waarschijnlijk een tumor in de neus. Ze was chronisch benauwd en snotterig en regelmatig kwam er bloed uit de neus. We hebben na lang aarzelen een scopie-onderzoek laten doen. We aarzelden omdat Cerná al 17 was en narcose is dan niet aan te raden. Maar verder was ze gezond en daarom durfden we het aan.
We hebben het onderzoek laten doen om kanker uit te sluiten, maar kregen nog geen duidelijkheid.

Wanneer echter duidelijk was geweest dat ze kanker had en dat er geen behandeling mogelijk was, dan had ik niets meer gedaan.
Maar nu hadden we nog hoop dat het misschien iets anders was waar behandeling voor mogelijk was.
En wanneer het zoiets zou zijn en de kat verder gezond was en niet stokoud, ja, dan zou ik ook een body-scan overwegen.
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Total bodyscan kat. Zou je dit willen?

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Dank je Annet, als ik je motivatie zo lees...bevestigt dit wel dat er niet zomaar een zwart/wit antwoord op te geven is.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Total bodyscan kat. Zou je dit willen?

Bericht door pinguin »

nellebel schreef:Ik zou zonder reden niet mezelf en dus ook niet mijn kat onder narcose brengen voor zo'n scan. Ook voor mensen blijkt vaak dat als er al iets uitkomt dat er nader onderzoek weer nodig is om te kijken wat het is en of het schadelijk is. Je leeft volgens mij continue in angst. Discussie zijn er nu ook al meer meerdere preventieve onderzoeken. Of die niet schadelijker zijn dan niets doen

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk
Helemaal mee eens

Ik laat mijzelf ook nooit preventief scannen want ook dat is mogelijk voor de mens.

Bloedonderzoek vind ik een ander verhaal.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Total bodyscan kat. Zou je dit willen?

Bericht door Rik »

Was de total bodyscan in Nederland niet verboden? (Voor mensen dan :) ) Dat heeft natuurlijk een reden.

Ze kunnen van alles vinden wat misschien ook helemaal geen probleem op hoeft te leveren (zoek de redenen maar eens op). Maar goed, ze kunnen natuurlijk ook wel een echt probleem vinden. De vraag is dan natuurlijk of er op 12+ jarige leeftijd nog iets aan te doen is... (weer onder narcose).

Ik zou ook meer denken aan de standaard seniortest met bloed maar dan ook urine (wat volgens mij tegenwoordig niet standaard is).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Total bodyscan kat. Zou je dit willen?

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Ja Rik, dat klopt. Maar of de Nederlandse zorg er goed aan doet om niet preventief te werken, maar alleen aan symptoom bestrijding te doen....is dan ook weer de vraag ;-)
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Total bodyscan kat. Zou je dit willen?

Bericht door nellebel »

Maar hoeveel schade levert het preventieve op? De narcose. Soms bij scans de straling of het spul wat ingespoten moet worden. Dat kan ook schade aanrichten.

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Total bodyscan kat. Zou je dit willen?

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Dat is waar Wendy.

Het is een afweging tussen het risico en het nut. Het nut is alleen achteraf te bewijzen wanneer bij mens of dier in een vroeg stadium iets wordt aangetoond wat dan nog goed behandelbaar is. Het blijft een dilemma. Aan de ene kant wil je het lot tarten door te willen weten of er ziekteprocessen gaande zijn in een lichaam....aan de andere kant neem je een extra risico door straling en narcose.

En inderdaad tegen welke prijs willen we zoveel mogelijk weten , behalve het door jouw genoemde risco, de financiėn (kat: zo'n € 850,-), onnodig behandelen van gevonden aandoeningen wat geen direct probleem voor gezondheid hoeft te zijn (zoals Rik zei).
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Total bodyscan kat. Zou je dit willen?

Bericht door pinguin »

Het is voor katten vaak veel stress voller dan voor mensen z`n scan waarom zou je een kat zo iets willen aan doen?
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Total bodyscan kat. Zou je dit willen?

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Waarom gaat de afweging door mijn gedachte?.....

Één ding is zeker....ik weet dat ik Yoki (17+) de aankomende jaren ga verliezen. Voor 3 mnd.terug heb ik afscheid genomen van Karel (17). Bij Karel wist ik al 1,5 jaar welke twee dodelijke aandoeningen hij had. Ergens heb ik dat als heel prettig ervaren omdat ik wist op welke manier ik hem kon behandelen en me ruimschoots kon voorbereiden op het afscheid. Ergens dacht ik dat een total bodyscan bij Yoki een idee is zodat ik weet waar ik me op moet voorbereiden.

Door jullie antwoorden besef ik me dat ik controle over iets wil hebben wat ik niet ga krijgen. Opereren zou ik niet maar laten doen, maar het gaat mij om het weten. Ik denk dat ik het lot zijn beloop moet laten en zo'n onderzoek niet in het belang van Yoki is.

Bedankt voor jullie eerlijke reacties.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Total bodyscan kat. Zou je dit willen?

Bericht door pinguin »

Stel je weet wat er is en het is niet te behandelen wat dan? Dan zie je een vrolijke kat dit nergens geen last van heb maar door dat je weet wat er zit ga je twijfelen en anders naar je gedrag van je kat kijken.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Total bodyscan kat. Zou je dit willen?

Bericht door Rik »

Yoki zou je ook niet meer laten opereren. Dus eigenlijk zou je het dan voor jezelf doen. Ik kan me daar wel wat bij voorstellen want ik heb ook 2 jaar extra gehad met Bowy (toen het er slecht uitzag). Maar om de kat de stress en narcose aan te doen alleen voor mezelf... nee, dat zou ik niet doen. Dan inderdaad maar leven in het ongewisse en elke dag met twee handen vastpakken.

Een totale bodyscan kan ik me dan alleen voorstellen bij 12 jaar en met zekerheid dat de gezondheid het op dat moment toestaat. Maar als een kat veel ouder is dan kun je er niets meer aan doen dus heeft het ook niet zoveel zin (behalve voor de eigen gemoedsrust).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Total bodyscan kat. Zou je dit willen?

Bericht door nellebel »

Ik snap nu je vraag. Bij Flippie wist ik ook dat ik haar ging verliezen. Ze had felv. Ik ben blij dat ik het wist omdat ik zo kon voorkomen dat een andere kat ziek werd maar zo kon ik ook intens bewust genieten van de tijd met haar. Met Guusje en Gijs probeer ik nu ook zo om te gaan. Genieten van iedere dag. Gelukkig zijn zij gezond maar je weet maar nooit. Ik wil niet leven in angst maar elke dag vieren dat ik leef en samen ben met mijn gezinnetje. Mijn man mijn twee katjes visje Trix en ik. Ben ook bewuster gaan leven toen mijn moeder ernstig ziek werd. Gelukkig is ze nu stabiel

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie