Prijs- en kwaliteitvergelijking (dierenartsrekeningen, voer, grit, etc.)

Voor vragen die betrekking hebben op dierenartsen(praktijken), het verschil in prijzen/kosten en voor vragen over dierverzekeringen
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Prijs- en kwaliteitvergelijking (dierenartsrekeningen, v

Bericht door Dinky »

Ja konijnen vallen onder laag tarief inderdaad omdat konijnen onder voedsel vallen en katten onder huisdieren.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Prijs- en kwaliteitvergelijking (dierenartsrekeningen, v

Bericht door Cerna »

Ik geloof ook niet dat die 2 procent BTW-verhoging mensen opeens in de problemen zal brengen. Mensen komen in de problemen omdat ze opeens voor onverwachte uitgaven komen te staan of omdat hun inkomen opeens drastisch wijzigt door ontslag of scheiding.
Voor dat eerste kun je een potje aanleggen of wanneer je van jezelf weet dat je dat potje dan toch steeds voor andere doeleinden gaat gebruiken, een verzekering afsluiten. Dat laatste (inkomensverlies) is (meestal) niet te voorzien en dan zal die 2 procent echt niet het verschil maken. Dat dieren hiervan de dupe kunnen worden, is helaas steeds vaker realiteit.

Wat mij wel vaak opvalt - ook hier op het forum - dat mensen met een ziek dier geen geld hebben om naar de dierenarts te gaan omdat ze nauwelijks inkomen hebben (bijv. nog nooit gewerkt hebben) en dan toch een dier willen.
Natuurlijk mag iedereen van mij (een) dier(en), maar wanneer je geen geld hebt voor de noodzakelijke extra kosten als die van de dierenarts (en dus alleen maar voor voer en grit), dan vind ik dat je geen dier(en) zou mogen hebben. En juist die groep - als ik even mag generaliseren (en misschien stigmatiseren) - heeft vaak erg veel dieren. Want daar hebben ze recht op (vinden ze).

En 800 euro per jaar voor 2 katten is een minimum bedrag. Ik ben met 2 nierpatiënten (waarvan 1 ook nog schildklierpatiënt) en een chronische snotterkat ongeveer 200 euro per maand kwijt (voor 5 katten dus), maar dat is alleen aan de (dure) medicijnen, het dieetvoer, grit en zo nu en dan consult. Toen Noa 2,5 jaar geleden nierfalen kreeg, Cochi en Cerná toevallig in diezelfde maand hun seniorencontrole hadden, Amber voor het eerst begon te snotteren en vervolgens de rest aanstak, heb ik maar niet opgeteld wat ik in 2 maanden kwijt was.
Een extra spaarpotje is dus geen overbodige luxe.

Misschien moeten we toch maar , net als de Chinezen, katten gaan eten dan? Scheelt in de portemonnee (15 procent) en is gelijk het probleem van de overvolle asiels opgelost.
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Prijs- en kwaliteitvergelijking (dierenartsrekeningen, v

Bericht door Brittenbolletje »

Gatver katten eten hahahah.... Moet er niet aan denken.

Ik heb 7 volwassen katten 4 kittens en 2 honden... Ik ga maar niet vertellen wat ik op jaar basis kwijt bent. Dan krijgt iedereen een rol beroerte hihiih. :)
Cerna

Re: Prijs- en kwaliteitvergelijking (dierenartsrekeningen, v

Bericht door Cerna »

Hoezo Brittenbolletje? Jij bent toch fokker en da's toch een goudmijntje??? (grapje!!!)

En waarom wel konijnen, lammetjes, reetjes (met die prachtige bruine ogen), koeien, varkens eten? Wanneer het ene dier volledig acceptabel is, zou ik geen reden kunnen verzinnen waarom de kat die niemand wil en zit te verpieteren in het asiel, niet acceptabel is.
Maar dat is misschien een andere discussie?
Feit blijft wel dat wij de kattenliefhebbers (en niet als maaltijd) dan ook maar 6 procent BTW hoeven te betalen. Vind het wel zot: het caviavoer is een stuk duurder dan het konijnenvoer en dat alleen vanwege de BTW. En dan te bedenken dat een konijn niet alleen eten is, maar ook knuffeldier, proefdier, wild, leverancier van heel goedkope bontranden.
Het konijn is altijd het kind van de rekening :cry: en ze zijn zo leuk!
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Prijs- en kwaliteitvergelijking (dierenartsrekeningen, v

Bericht door Brittenbolletje »

Nou hondenvoer is weer goedkoper dan kattenvoer. Zo kan je natuurlijk altijd wel wat te zeuren hebben :).

Tja waarom het ene dier wel op eten en het andere niet? dat is voor mij heel makkelijk. Katten heb ik zelf altijd in huis en een koe niet. Zou ik een koe net zo in huis hebben als een kat eet ik ook geen koe.

nijnenvlees lust ik nie...
Cerna

Re: Prijs- en kwaliteitvergelijking (dierenartsrekeningen, v

Bericht door Cerna »

Sorry, ik ben een vrouw en die schijnen te zeuren :-P
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Prijs- en kwaliteitvergelijking (dierenartsrekeningen, v

Bericht door Brittenbolletje »

Hahahhah ik ben ook een vrouw hoor :)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Prijs- en kwaliteitvergelijking (dierenartsrekeningen, v

Bericht door Adriana »

Dinky schreef:Kwam vandaag een mooi stukje tegen over de totstandkoming van de prijs van een DA: ........
;-) thnx, dat s een heel handige en duidelijke tekst voor als weer eens iemand de goedkoopste dierenarts zoekt, waar natuurlijk niks op tegen is.. maarr..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Prijs- en kwaliteitvergelijking (dierenartsrekeningen, v

Bericht door castratenkoor »

Ik zag laatst een interview op tv van een echtpaar die het financieel zwaar hadden. Heeft misschien niks met dieren/katten te maken maar ik geef het even als voorbeeld wat voor keuzes mensen maken.

Het was een enorme klaagzang (sorry) over het financieel zo zwaar hebben. Tijdens het gesprek staken ze beide een sigaret op (uit een pakje - geen shag). Nou ben ik misschien heel vervelend, maar als ik dan uit ga rekenen. Minstens 12 euro per dag samen en dan schat ik het laag in. Dat is 84 euro per week en tussen de 300 en 350 euro per maand. Nou daar kun je je heel wat luxe mee veroorloven lijkt me.
Het is een kwestie van eigen keuze. Roken is niet nodig en slecht voor de gezondheid.
Het enige waar ze volgens zichzelf nog op kon beknibbelen was de wekenlijkse bos bloemen. Tsja ook die zie ik persoonlijk inderdaad niet als bittere noodzaak.

Ik bekijk het misschien heel zwart - wit en ik hoop dat ik de rokers onder ons niet tegen de schenen trap.

Maar mocht ik mijn baan verliezen, en aangezien ik al heel veel collega's de bijstand in heb zien verdwijnen is die kans altijd aanwezig, dan heb ik een bezuinigingsplan.
Het eerste wat er uit zou gaan is de auto en de alcoholische dranken.
Als er krap budget is kan ik prima 's avonds een glaasje ranja nemen.

Op vakantie ga ik toch al nooit, dus daar hoef ik niet op in te leveren. En mijn meubels koop ik over het algemeen bij de kringloop, zelfs mijn winterjas.
Ik heb 8 katten en geef heel veel geld uit per maand aan ze. En per kat zal het ze aan niks ontbreken, daar zorg ik met heel mijn ziel en zaligheid voor.
Altijd een paar duizend op de speciale rampenrekening.

Ik bedoel te zeggen, als je je eigen uitgaven kritisch onder de loep neemt, is er meestal nog wel iets om op te kunnen bezuinigen.

Ik ben het met Annet eens dat mensen die geen geld voor de dierenarts en goed voer hebben beter geen huisdier kunnen nemen. Een ieder zou van te voren een goede berekening moeten maken. Is er elke maand geen geld te reserveren voor de nood-rekening, dan kun je beter een goudvis aanschaffen.

Ik misgun niemand het plezier van een huisdier en ik misgun niemand "broodnodige" luxe.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Prijs- en kwaliteitvergelijking (dierenartsrekeningen, v

Bericht door eveline1982 »

Geef Annet ook helemaal gelijk! Wij hebben het ook echt niet enorm breed maar voor alles potjes en leven rustig. Vrijwel alles in huis is gratis gekregen omdat fam/vrienden nieuwe meubels kochten en het oude spul weg moest of komt uit kringloopwinkels of van marktplaats. Speelgoed voor de dieren word in afprijshoeken gekocht. Nu moet ik zeggen dat mijn katten enorm geluk hebben dat ik kittens opvang en daardoor heel vaak spullen gratis mag ophalen, maar de spullen die ik zelf koop voor hen komen uit afprijshoeken.

Soms lees ik advertenties van mensen die opzoek zijn naar een bepaald dier. Dan staat er in de tekst, ik kan geen geld voor het dier geven maar wel een liefdevol te huis. Ik geloof je ook direct dat het dier aan liefde niets te kort zal komen, maar helaas werkt het niet zo en neemt een dier kosten met zich mee en als je pech hebt heeeeeeeeel veel kosten! En daar moet je wel op voorbereid zijn.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Prijs- en kwaliteitvergelijking (dierenartsrekeningen, v

Bericht door castratenkoor »

Precies Eveline! Dat is hem de kneep. Als je geen geld kunt geven voor een dier gaan mijn nekharen overeind met het vraagstuk - wat als hij naar de dierenarts moet......

Die ren heb ik ook bij elkaar gespaard toen mijn partner nog studeerde en ikzelf parttime werkte. Plaat voor plaat.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Prijs- en kwaliteitvergelijking (dierenartsrekeningen, v

Bericht door Dinky »

Denk niet dat je een jarenlange rookverslaving moet onderschatten dinie ;-) zie het bij mijn schoonmoeder die weer opnieuw in de bijstand zit en ook rookt. Maar die heeft inderdaad geen auto en geen nieuwe kat genomen toen de vorige overleed (was 20 en kwam thuis met gebroken pootje waarop de da adviseerde om in te laten slapen). Bovendien heeft die wel potjes voor als er wat stuk gaat maar veel spaargeld mag je in de bijstand ook niet hebben of je wordt al gekort. Hoor haar trouwens ook niet over geld klagen ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Prijs- en kwaliteitvergelijking (dierenartsrekeningen, v

Bericht door eveline1982 »

Knap hoor maar dan heb je een doel voor ogen en jaren later nog plezier van! Ik moet nog een paar maandjes sparen en dan heb ik de platen voor op de schuttingen bij elkaar :) dus voor het heet word is de tuin mooi afgeschermt!

Stoppen met roken is enorm moeilijk. Heb al enorm veel pogingen ondernomen en zelfs mee gedaan aan de pleisters etc. Op een gegeven moment waren er zelfs pillen! Gelukkig mocht ik ze niet in combi met mijn medicijnen, mijn stiefmoeder wel en die is er ziek van geworden. Ze is wel gestopt met roken maar na ruim een half jaar weer begonnen. Mijn moeder stopt elk jaar wel een keer maar houd het max een half jaar vol. Het is knokken tegen de bierkaai, maar toen ik klein was rookte alle volwassene dus de stap naar een sigaret zelf roken was snel gezet en al op mijn elfde!!! Eerlijk gezegt verwacht ik niet ooit helemaal te stoppen, ik wil het wel vanwege medische problemen maar een uitzicht met altijd momenten van enorme trek naar een sigaret staan me verre van aan. Misschien als me leven in rustig vaarwater is gekomen en alles in orde is, hoop dat ik er dan anders to sta.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Anne87

Re: Prijs- en kwaliteitvergelijking (dierenartsrekeningen, v

Bericht door Anne87 »

Ik rook ook, maar daar lijden de dieren gelukkig niet onder. Uitgebreide spaarpot voor de katten. Roken gaat uit een ander potje voor mij, en op is op per maand.
De jongen waar Flo eerst woonde, rookte ook en die zat wel eens sigaretten op te steken terwijl Flo een bak broodkorstjes kreeg omdat er geen geld was voor voer. Gelukkig zal dat nu nooit meer gebeuren.
Renatevanderveer

Re: Prijs- en kwaliteitvergelijking (dierenartsrekeningen, v

Bericht door Renatevanderveer »

Hier rookt Alex ook, maar altijd buiten. Zeker nu Bounty zo ziek geweest is, heeft de DA hem dat verboden.
Niet dat hij dat deed hoor, maar toch.
Hier hebben we het ook niet breed, maar het word wel elke maand makkelijker, daar ik meer werk.
Alles voor de katzels komt van een apart potje. De DA kosten komen via een spaarrekening.
Ik heb de wereld over mijn katzels, ik eet nog liever zelf de hele week bruine bonen dan dat zij er zouden lijden.
En hier is het ook zo, mochten er echt geldproblemen ontstaan, dat ik familie om hulp kan vragen.
Plaats reactie