kat onvangbaar en hysterisch

Voor vragen die betrekking hebben op dierenartsen(praktijken), het verschil in prijzen/kosten en voor vragen over dierverzekeringen
Plaats reactie
imke
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 apr 2013 15:59

kat onvangbaar en hysterisch

Bericht door imke »

Mijn kat had een rare bult en daar moest iets mee. Maar hij is zoo bang! Hij komt ook nooit op schoot, ik mag 'm wel aaien, maar niet optillen, niet echt vasthouden. Wij moesten hem dus nu vangen, het was echt verschrikkelijk. We hebben 'm beziggehouden tot ie echt bekaf was, letterlijk, met z'n tong uit z'n mond, toen kregen we hem in het mandje. Hij had ondertussen mijn man ernstig gekrabt en gebeten. Eenmaal terug sloop hij 2 maanden door het huis en kroop hij ook weg voor ons. het was echt voor iedereen een traumatische ervaring.

Maar hij moet toch nog wel een keer naar DA. Hoe ga ik dat aanpakken?
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: kat onvangbaar en hysterisch

Bericht door mittenslief »

als hij rustig slaapt, en alles klaar staat moet je hem pakken en direct in het reismandje zetten,als dat lukt....veel suxses
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kat onvangbaar en hysterisch

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
deze katzel heeft traumatische ervaringen met oppakken, vangen en gevangen zetten..
ik zou ruim vantevoren beginnen met iets plantaardigs kalmerends zoals telizen, zylkene of destress (huisdierendokter)
dat is niet alleen voor een bezoek aan de dierenarts maar voor het algemeen gebruik ook beter, zeker voor de betr. katzel.
geef géén clomicalm, dat is een gevaarlijk paardenmiddel..
kijk eens via de zoekfunctie rechtsboven naar onze ervaringen met bovengenoemde middelen.

wat je ook nog kunt doen is hem een tijdje speciaalvoer voor angsthazen geven, het zou kunnen dat hij over de hele linie wat meer ontspannen wordt en gaat wennen en langzaamaan begrijpt dat de boze buitenwereld best wel meevalt..
http://www.medpets.nl/royal+canin+calm+diet+kat/
ik heb de indruk dat jullie relatie met dit dier ook niet optimaal is, zijn daar redenen voor?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: kat onvangbaar en hysterisch

Bericht door BloemTetsu »

Mijn kat kan ik ook niet optillen. Ze was verwilderd van jongs af aan. Sinds het moment dat ik haar in huis heb leg ik, als onderdeel van het hele voerritueel, een aantal brokken in het mandje en doe ik het deurtje op een kier. De kat moet er voor werken om binnen te komen en krijgt beloning. Dus ik krijg haar nu altijd in het mandje als het nodig is. Ze blijft het niet leuk vinden. Maar eenmaal terug is ze rustig en gaat zo het mandje weer in om voer te pakken. Dan alleen als ik uit de buurt ben.
Gezien de trauma met het mandje, kan je misschien een nieuw mandje kopen om dit te proberen.

Verder rustig aan bij hem en als je hem moet vangen oid, niet gestressd gaan doen. Als jezelf kalm blijft en de klus klaart is het zo over.
Mijn kat moest ik de eerste week een pipet in haar nek legen (zware wormen infectie). Ze ging als een wild dier tekeer. Ze knalde tegen het raam en had onze vingers kunnen breken. In de kast duwde we haar met een handdoek de hoek in en het is gelukt. 3 uur later was ze weer in haar oude staat.
Pipetten zijn nu 1,5 jaar later nog steeds een probleem. Ik wacht echt tot ze slaapt en ik haar kan aaien.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
imke
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 apr 2013 15:59

Re: kat onvangbaar en hysterisch

Bericht door imke »

Ik weet eigenlijk niet wanneer dit gebeurd is. Als jonge kat is ie nog aan de poezepil geweest een tijdje, en die heb ik er toen blijkbaar wel goed ingekregen. Daarna gesterriliseerd, misschien dat het daar is misgegaan, ik weet het niet meer. Ze is altijd heel bang, schrikkerig, springt zo een meter de lucht in bij een geluidje ofzo. Ik ga eens kijken naar genoemde middelen. Hij is ook nogal kieskeurig met eten, hij heeft liever honger dan dat ie iets zou eten wat 'm niet bevalt, dus ik moet dan ook nog een trukendoos opentrekken om dat ooit binnen te krijgen. eerst even wat er over lezen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kat onvangbaar en hysterisch

Bericht door Adriana »

imke schreef:Als jonge kat is ie nog aan de poezepil geweest een tijdje, Daarna gesterriliseerd, misschien dat het daar is misgegaan, ik weet het niet meer.
Ze is..
Hij is ook nogal kieskeurig met eten, hij heeft liever ..
'hij' is aan de poezenpil geweest...
:scatter: :wink: ben het spoor nu bijster, neem aan dat het over één katzel gaat, hoe oud en kater of poes..?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: kat onvangbaar en hysterisch

Bericht door eveline1982 »

hahahaha tis een she-man :-p . Ik zou het mandje waar hij/zij in mee moet in de woonkamer zetten met een lekker warm dekentje erin. Mijn katten liggen ook altijd in de reismandjes en hebben nooit problemen om erin te gaan en te blijven :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
JenniiCelest

Re: kat onvangbaar en hysterisch

Bericht door JenniiCelest »

Dat wat Eveline zegt is een hele goede tip. Zo heb ik Loesje ook overgehaald niet meer zo hysterisch te zijn voor mandjes. Leg af en toe eens wat brokjes in het mandje zodat ze het gaat zien als een plek om wat lekkers te halen. Succes!
Plaats reactie