Dierenarts veel te duur

Voor vragen die betrekking hebben op dierenartsen(praktijken), het verschil in prijzen/kosten en voor vragen over dierverzekeringen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Dierenarts veel te duur

Bericht door Camoth »

Dus als stom toevallig dezelfde maand dat jouw kat uit het raam valt ook je wasmachine stuk is gegaan, moet je kwaad worden op je DA omdat die een rekening geeft van 250 euro? Ik snap die logica niet.

Die mensen hebben lang gestudeerd en de apparatuur die ze gebruiken is ook niet goedkoop. Verder hebben ze bij opname 24 uur per dag verantwoording over het dier, dat kost ook tijd. Als een kat 3 dagen (geen idee hoe lang in dit geval, maar ik zeg maar even voor het gemak 3 dagen) bij een DA intern is vanwege een ernstig ongeluk, dan hoor je mij echt niet zeiken over 250 euro. En ik ben echt niet rijk, ik leef van een lening van 700 euro in de maand. En ja, dat moet je voorschieten, maar daar heb ik dus een potje voor. Voor het geval dat eens die wasmachine (die ik niet heb, maar bij wijze van) stuk gaat en mijn kat naar de DA moet. Daar denk je van te voren overna als je katten neemt. Want hoe ga je de sterilisatie/castratie dan betalen dan? Dat komt voor 2 katten ook dichtbij ditzelfde bedrag hoor.

Ik snap al helemaal niet wat een parkeerboete hiermee te maken heeft eigenlijk? Dat is toch je eigen schuld? Op wie ben je boos dan?
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Dierenarts veel te duur

Bericht door JLC »

Ik heb geen verzekering voor mijn katten. Ik zorg dat ik voldoende achter de hand heb voor het geval ik naar de DA moet. Nu moet ik toegeven dat mijn katten gelukkig nog geen ongelukken en vervelende ziekten hebben gehad. Tot nu ben ik alleen bij de DA geweest voor chippen, enten en sterilistatie/ castratie. Dat zijn verwachte kosten en dan kun je op je gemak van te voren prijzen vergelijken.
Het is natuurlijk zinvol om van te voren de prijzen van verschillende DA' s te vergelijken, maar je moet natuurlijk ook proberen daarbij de kwaliteit te betrekken, voor zover je dit als leek kunt beoordelen. Ik kijk bijvoorbeeld ook hoe de DA omgaat met mijn katten als ik daar ben en hoe zijn informatieverschaffing richting mij is. Ik moet zelf dus een goed gevoel bij mijn DA hebben. Ik kijk dus niet enkel naar prijs. Maar in geval van nood heb je soms niet veel keuze, vooral als je buiten kantoortijden gebruik moet maken van de DA. In Zwolle werken de DA's samen buiten kantoortijden en in het weekend, zoals huisartsen dit ook doen. En dan kan je voor verrassingen komen te staan.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Dierenarts veel te duur

Bericht door Kattenbella »

Ik vind het echt belachelijk dat de tweede behandeling niet besproken is met jou.
Je kwam met het geld voor de rekening wat gevraagd werd en dit kwam er even bovenop. Dat vind ik dus echt niet kunnen zonder overleg.
Je krijgt nu je kat niet terug vanwege de rekening of heeft ze nog zorg nodig.
Ik zou bellen en dit ook voorleggen. Dit is ook niet een klein verschilletje. Ik zou dit ook niet zomaar op kunnen hoesten.
Ik hoop op een betalingsregeling en voor nu duidelijke afspraken naar jou toe!

Sterkte!

Nyncke, verder sluit ik mij bij jou aan ;-)
Laatst gewijzigd door Kattenbella op 18 nov 2009 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Dierenarts veel te duur

Bericht door Boomer »

Ziektekosten zijn gewoon duur , of het nu DA kosten zijn of van jezelf. Voordeel is dat je zelf verzekerd bent en je er weinig van merkt.
Vannacht hebben we op ons werk de magazijn bestellingen van medische middelen gedaan. Catheters, verbandmiddelen, injecties en alles want we in een verpleeghuis nodig hebben. Normaal doet mijn collega dat alleen maar vannacht hebben we het samen gedaan. Ik ben gewoon echt letterlijk geschrokken wat alles kost. Het is gewoon absurd allemaal. Even een voorbeeld: een doos wegwerp handschoenen die ze in het ziekenhuis ook gebruiken a 100 stuks 35 euro, catherter a 23,50 p/ stuk en ga zo maar door. En dit zijn dan dingen die we dagelijks gebruiken. Ik gebruik bv al 10 paar handschoenen per dienst.
Dit zal ook bij een DA zo duur zijn. Narcose is bv al 12,50 per 10 min ex btw. Dus opzich niet vreemd dat de medische wereld duur wordt.
Dan zijn er nog geen loonkosten en praktijk kosten meegerekend.

Wat ik vreemd vindt is dat de DA je niet even gebeld heeft ivm prognose. De meeste DA doen dat wel en gaan met je in overleg.
Helaas zijn dit ( voor de meeste mensen) een onvoorziene uitgave. Ik hoop dat je kat snel opknapt en dat je een betalingsregeling kan treffen.
Laatst gewijzigd door Boomer op 18 nov 2009 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
MoniqueAmsterdam
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 okt 2009 19:40
Locatie: Amsterdam

Re: Dierenarts veel te duur

Bericht door MoniqueAmsterdam »

Zo wat een woestheid hier!

Ik begrijp het niet helemaal. Als je geen dertig euro (2 katten met een gemiddelde verzekering) per maand extra kan inbrengen dan is het wel verantwoordelijk om de verantwoording te nemen over dieren die van jou afhankelijk zijn?

Natuurlijk is de rekening altijd te hoog, alles is duur, zeker als je niet veel geld hebt. En ja, logisch dat dat heel rot is, ik sta soms ook te vloeken van de rekeningen, maar het zij zo. Maar wat heeft het een met het ander te maken? :???:

Ik vraag wel altijd (helaas al te vaak met de kittens naar de DA moeten gaan), van tevoren, voordat ik een definitieve afspraak maak hoeveel het gaat kosten en dat blijf ik doen, want het is toch altijd veel. Voor mensen kost dit nog veel meer, maar wij zien dit nou eenmaal niet, doordat het uit de ziekenfondsverzekering gaat.
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Dierenarts veel te duur

Bericht door loek »

Laat ik me ook een beetje mengen in deze discussie ;-)

Ik vind het raar dat ze een een bedrag noemen en dat het uiteindelijke bedrag zoveel afwijkt (hoger is) dan gezegd! En..ja ook ik heb weinig geld, voor mij zou het ook een rip uit mijn lijf zijn. Dus kan me voorstellen dat je daar flink van baalt.

Maar....ik vind het ook wel 'interessant' dat ik niets lees over hoe erg je geschrokken bent van het feit dat je kat uit het raam is gevallen. Mij is dit ook overkomen en ik weet nog dat het eerste wat in me op kwam was:" Ook al kost het me duizenden euro's als mijn kat maar (pijnloos) blijft leven." En dat meende ik echt. Ik had het geluk dat het erg meeviel, hij heeft er niets aan overgehouden.
Maar ik weet eigenlijk zeker dat ik zonder blikken of blozen wat eurotjes had neergelegd, ook al zou ik ervoor moeten lenen. Als mijn kat maar geholpen werd.

Ik wil proberen niet te oordelen. Maar de opmerking: 'Ik let nu echt wel op wat die katten doen voortaan' Schiet bij mij een beetje verkeerd merk ik. (waarom let je op...omdat het je zoveel geld kost of omdat je wilt dat je katten veilig zijn en blijven?)
Misschien komt het (deels) omdat ik weer terug denk an dat moment dat mijn katje daar onder aan het raam op de harde stoep geploft lag. Dat schuldgevoel en verantwoordelijkheidsgevoel wat je dan voelt maakt toch dat je denkt: 'alles, alles wil ik doen, als dat beestje maar geen ernstige verwondingen heeft, maar geen pijn heeft, maar niet dood gaat' En met alles bedoel ik minimaal heel wat geld neertellen.

Maar iedereen zit natuurlijk weer anders in elkaar....dus daarom nogmaals de opmerking: ik probeer niet te oordelen. Ik weet bijv. nog dat ik mijn moeder belde en ook tegen haar zei, als het niet goed met hem gaat, maakt me niet uit wat het kost, ook al kost het me duizenden euro's hij moet geholpen worden. En dat mijn moeder zei: Doe even niet zo gek! Het blijft een beest hoor. En ik hou van mijn moeder ;-) maar daarin zijn we echt anders!
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Dierenarts veel te duur

Bericht door Kattenbella »

Loek, hier kan ik mij ook wel in vinden. Hoe is het met de kat en ik mis inderdaad het gevoel naar de kat toe.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Dierenarts veel te duur

Bericht door Camoth »

Ik wil overigens nog even melden dat ik niet had gezien dat er eerst een prijs van X was genoemd en dat het uiteindelijke bedrag zo afweek.

Dat is uiteraard niet correct van die DA.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Dierenarts veel te duur

Bericht door Kattenbella »

Dat was zeker niet netjes en ik vraag mij af of dit zomaar mag.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Dierenarts veel te duur

Bericht door Ambertje73 »

Vind de DA kosten ook veel te duur.
Ik snap wel dat de apparatuur die ze gebruiken duur is, maar op een gegeven moment heeft dat toch ook wel z'n geld opgebracht!

Een paar kiezen trekken meer dan 500 euro!
Een poes een echo laten maken plus een infuus en dagopname (speciale kliniek), 900 euro.

Sorry, maar ik vind het ook belachelijk. Ze mogen dan wel een dure opleiding hebben gehad, maar het zou leuk zijn als beestjes houden "betaalbaar" zou worden.
Een poes laten helpen, 120 euro.
En als de DA een bedrag afspreekt en het valt hoger uit, dan hadden ze dat moeten zeggen!
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Dierenarts veel te duur

Bericht door Marije »

Heel herkenbaar. :roll: Onze poes is ook een keer uit het raam gevallen en toen moesten we (natuurlijk!) zo snel mogelijk naar de dierenarts, wat in het weekend toevallig de duurste dierenarts van de stad was. Foto gemaakt (onder narcose), bench te huur gekregen en.... 180 Euro. :eeek:
Tja, wat moet dat moet, maar echt blij waren we er niet mee natuurlijk. Van dat geld kun je ook veel andere leuke dingen doen.
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: Dierenarts veel te duur

Bericht door Roosje »

Op het moment dat je een huisdier neemt weet je dat er kosten aan verbonden zijn, en ook dat er onverwachtse DA-kosten bij kunnen komen. Ik kan me voorstellen dat je er van baalt, maar niet dat je je er kwaad om kan maken. En je hebt nog nooit zoveel voor je eigen lijf betaald? Ik heb net eens voor de grap wat ziekenhuistarieven opgezocht, als je zelf in het ziekenhuis ligt voor een operatie betaal je al snel duizenden euro's, alleen daar ben je je niet bewust van omdat dat allemaal door de verzekering geregeld word....
Er staat ook in je bericht dat dat bedrag van 120 euro een inschatting was voor alleen het maken van de foto enzo, oftewel alleen maar om te kijken wat er aan de hand was, tja, als er dan echt iets aan de hand blijkt te zijn moet er natuurlijk meer gebeuren, maar dat kunnen ze niet vantevoren inschatten..... En het blijft hoe dan ook een inschatting, daar kun je ze niet op vastpinnen.
Maar als je een verzekering voor je katten al niet betalen, is het dan uberhaupt verstandig om katten te nemen? Want als je zonder verzekering onverwachtse kosten moet maken valt dat meestal veel hoger uit dan die paar tientjes per maand, zoals je nu hebt gemerkt. Dus dat is dan al helemaal niet betaalbaar. Of ga je er voor het gemak vanuit dat je katten niks overkomen en je dus ook geen hoge kosten voor ze hoeft te maken?
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Dierenarts veel te duur

Bericht door Cari »

Dat mijn dieren iets overkomt, is ook mijn grote angst. Ik heb de jongste en oudste kat verzekerd, maar alle dieren verzekeren (3 honden en 6 katten) is voor mij onbetaalbaar. Opzij leggen zit er ook niet in als je al op een sociaal minimum leeft. "Dan had je niet zoveel dieren moeten nemen" hoor ik er al velen zeggen. Ooit aan de mogelijkheid gedacht dat bij aanschaf de financiele situatie geen enkel probleem opleverde? Soms verandert zoiets en dan doe je niet je dieren weg.

Ik vind dierenartskosten ook vaak idioot hoog en volgens mij ook vaak niet terecht. Als je kat in opvang moet, verwacht dan ook niet dat de dierenarts er 24 uur per dag bij blijft zitten. Hij gaat ook gewoon lekker naar huis en slapen en je kat zit in zijn kooitje, met minder zorg dan hij thuis zou krijgen, want niemand hoort hem als hij in doodsnood is.

@ Lana: een zakje katkor kost € 3,50. Ik bedoel maar..... :evil:
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: Dierenarts veel te duur

Bericht door Seemy »

dierenartsen zijn zeker duur! Ben ik het helemaal mee eens.
Maar als je het op een nuchtere manier bekijkt valt het mee / in vergelijk met de kosten die voor ons gemaakt worden als je iets hebt. Alleen WIj zijn allemaal verzekerd, en dus merk je niets van die dure rekeningen (soms.. niet in alle gevallen)

Bijv foto's maken of een echo...
Ik heb een tijd geleden ook foto's moeten laten maken van mijn borst en kreeg daarna nog een echo en een onderzoek. Later aansluitend moest ik nog terug voor een biopsie en nogmaals borstonderzoek.
Nou worden deze onderzoeken/ingrepen in dit geval helemaal vergoedt door het ziekenfonds dus merk je het niet direct in je portemonne. De rekening van bovenstaand liep ook ver in de honderden euro's.

Bij alle DAkosten die je voor je kat(ten) maakt en je geen verzekering hebt voel je het direct in je portemonnee, of zelfs de hele maand en misschien nog wel langer als je geen spaargeld hebt. In dat geval zou ik een verzekering afsluiten.

Afgelopen dinsdag zijn wij ook nog ff naar de DA geweest. Brenton heeft een beetje last van een ontsteking in de keel (ik dacht dat hij een haarbal vast had zitten of niet uit kon kotsen maar bleek dus wat ernstiger te zijn). Even in de keer kijken en in de ogen kijken, meneer is even gewogen (te zwaar :oops: ) en aansluitend afrekenen en medicijnen mee.... 51 EURO! Nog geen 10 minuten werk! Maar ja, tuurlijk is het jammer geld, maar we hebben ook geen verzekering voor de katten dus het zal gewoon betaald moeten worden.
Mochten er tijden aanbreken dat wij het financieel minder krijgen, dan zal ik zeker een verzekering nemen.
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Gebruikersavatar
ktje
Poema
Poema
Berichten: 278
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:08

Re: Dierenarts veel te duur

Bericht door ktje »

Ik moest bevallen in het ziekenhuis. WAs thuis begonnen en moest met spoed naar het ziekenhuis. Ziekenhuis is hiervandaan 5 minuten rijden.
Kosten: 700 euro!! En dan lag ik alleen maar, heb verder geen medicijnen enz gehad. Ze fugeerde alleen even als soort taxi. ds tja onze kosten bij artsen zijn ook duur.

mis inderdaad het gevoel over hoe het met de kat gaat?
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
Plaats reactie