Ontstoken tandvlees

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Gebruikersavatar
mickey
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 05 aug 2004 14:34

Ontstoken tandvlees

Bericht door mickey »

Simba heeft vaak last van ontstoken tandvlees, regelmatig op een dusdanige manier dat een antibioticakuur nodig is. De dierenarts zegt altijd "veel harde brokken laten eten", maar dat is ook zijn eten, naast een vorkje blikvoer dan. Hier kan het dus echt niet mee voorkomen worden.
Hebben jullie hier ervaring mee en/of tips voor mij?
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Dat is erg lastig voor Simba en voor jou :???:

Ik weet niet zeker, maar volgens mij is er speciaal voer op de markt wat extra tandplak voorkomt. Misschien moet je dat eens navragen bij je dierenarts ;-)
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Misschien kan tandenpoetsen ook helpen? Ik heb er geen ervaring mee hoor, ik weet alleen dat daar speciale tandenborstels en tandpasta (met vleessmaak) voor te koop zijn. Daarnaast moet Simba het natuurlijk ook nog toestaan dat je zijn tanden poetst.
Gebruikersavatar
mickey
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 05 aug 2004 14:34

Bericht door mickey »

Ik heb wel naar dat voer gevraagd, maar de dierenarts was er niet echt positief over. Maar misschien dat ik toch maar eens moet proberen.
Ik geloof dat tandvleesontstekingen wel ergere dingen kan veroorzaken, net als dat bij mensen een kaakontsteking met een bepaalde bacterie ook een ontsteking bij het hart kan veroorzaken.
Tandenpoetsen probeer ik nog maar even uit te stellen, hij vindt het vreselijk als je in de buurt van zijn bek komt (waarschijnlijk ook door de ontstekingen).
Gebruikersavatar
6-2love
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 aug 2003 10:13
Locatie: Rotterdam

Bericht door 6-2love »

Voor honden zijn er van die speciale knabbelstaven. Zouden die er ook voor katten zijn? Of wie weet zijn ze ook bruikbaar voor katten???
Groetjes Lida
Solo, Willie, Bloempie, Liesje, Biggles en Nina

Liefde is.....het spinnen van een kat
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Hé, inderdaad, toen onze kleintjes aan het wisselen waren heb ik ook een paar van die kauwstaafjes gekocht (buffelhuid???). Hier werd er alleen meer mee gespeeld dan op gekauwd.....
Gebruikersavatar
mickey
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 05 aug 2004 14:34

Bericht door mickey »

Spelen is natuurlijk ook goed voor de tanden, vaak bijten ze er ook in. Maar Simba houdt wel van eten, dus er is een grote kans dat hij het opeet. Maar zou dat geen kwaad kunnen?
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ontstoken tandvlees is gevaarlijk; vaak wijst het op een andere aandoening. Bovendien kunnen kiezen er van gaan rotten en kan een beet van een kat met ontstoken tandvlees gevaarlijk zijn voor een andere kat.

Wij hebben nu nog twee katten met ontstoken tandvlees; gisteren is er bij beide onder narcose een schraapsel afgenomen dat in Duitsland wordt onderzocht op calici- en herpesvirus. Deze virussen nestelen zich namelijk vaak in de slijmvliezen, waardoor dit soort terugkerende gingivitis (ontstoken tandvlees dus ;-) ) ontstaat.

Het is een ontzettend pijnlijke aandoening dus je kunt juist beter zacht voer geven, aldus mijn dierenarts. Anders eten ze helemaal niet meer, waardoor ze afvallen en hun afweer vermindert. Daardoor worden ze weer zieker en zet het proces zich voort.

Bij Aiko bleken al 5 kiezen dusdanig rot dat ze getrokken moesten worden, bij Ziggy van 2 1/2 moesten er twee getrokken worden. Vaak geven ontstoken kiezen hartproblemen, dus het is zaak de boel goed in de gaten te houden en eventueel na te laten kijken waardoor deze aandoening telkens terugkomt.
Mocht het calici of herpes zijn, dan kunnen (dure) interferon-injecties helpen en de kwaliteit van het leven van je kat flink verbeteren.

Op dit moment geven we stomorgyl maar het heeft niet het gewenste resultaat. Aiko van 4 heeft zeker al 4x ontstoken tandvlees gehad en zelfs een pittige kuur van 2 weken zorgde niet voor volledige genezing.
Ik ben erg benieuwd welke antibiotica jouw da voorschrijft!
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Emma Boom schreef:Ontstoken tandvlees is gevaarlijk; vaak wijst het op een andere aandoening. Bovendien kunnen kiezen er van gaan rotten en kan een beet van een kat met ontstoken tandvlees gevaarlijk zijn voor een andere kat.
Het is inderdaad zo dat ontstoken tandvlees een symptoom is van een aandoening, laat daar alsjeblieft naar onderzoeken voordat je je geld gaat uitgeven aan allerlei dure dieetvoeren.
Daarnaast wordt het tandplak vaak juist veroorzaakt door brokken...
Gebruikersavatar
mickey
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 05 aug 2004 14:34

Bericht door mickey »

Dank jullie wel voor de antwoorden.
Aan Simba merken we dat hij het heeft doordat hij dan zo uit zijn bek gaat stinken, we gaan tegenwoordig dan gelijk naar de dierenarts.
Deze heeft overigens nog nooit geopperd dat het door een andere aandoening oid zou kunnen komen. Zijn tanden worden dan schoongeschraapt, dit kan bij hem gelukkig zonder narcose, en hij krijgt een kuur. Ik weet zo niet uit mijn hoofd wat precies, ik zal eens kijken of ik het kan vinden. Verder is er met zijn gebit (nog) niets zorgswekkends aan de hand.
De dierenarts vertelde wel eens over dat speciale voer, dat zou tandplak verminderen en daar zou hij de ontstekingen van krijgen, maar harde brokken zouden het zelfde werken.
Hij merkte ook op dat rode katers vaker zo'n last van tandplak hebben en gaf mij eigenlijk het gevoel dat ik er verder weinig aan kon doen.
Gebruikersavatar
Cathy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 22 jun 2005 17:19
Locatie: Moorsele West-Vlaanderen Belgie

Bericht door Cathy »

Karel woont nu ongeveer anderhalf jaar bij ons ,ik heb hem gevonden in de buurt van mij werk ,hij had een halsbandje om en was gecastreerd ,dus moet hij ooit een thuis gehad hebben.
Geinformeerd en navraag gedaan ,maar Karel was blijkbaar van niemand.
Dus heb ik hem meegenomen naar huis ,wilde hem niet naar een asiel brengen omdat hij ziek was en onvermijdelijk de spuit zou krijgen.
Karel zat altijd met zijn tong uit en kwijlde erg ,bloed en slijm kwam uit zijn bekje.
Eerst werd een bloedonderzoek gedaan om andere ziektes uit te sluiten.
Bloed was ok en Karel mocht uit quarantaine.
Hij leedt aan cronische stomatitis.
Hij kreeg medicijnen maar dit hielp niet lang zodat besloten werd na een
maand dat zijn tandjes verwijderd moesten worden enkel 4 tandjes bleven staan.
DA had wel gewaarschuwd dat het kon verbeteren maar niet genezen.
Een tijdje ging het goed maar de laatste tijd loopt het goed fout .
Karel heeft al meermaals antibiotica (antirobe) en metacam genomen.
Het gaat een paar weken goed en dan begint het terug ,2 weken terug heeft hij een spuitje cortisone gehad en volgens DA mag dat om de 3 maanden.
Ik zie dat het niet goed gaat met Karel en hij pijn heeft ,hij is bang van zijn voederbakje omdat hij dat accosieert met pijn.
Van ver steekt hij zijn pootje in het bordje en haalt het eten eruit ,als hij eet draait hij zijn kopje en slikt alsof er iets blijft steken,ook zit hij soms met zijn pootje in zijn bekkie.
Ik weet niet hoe oud Karel is want volgens DA kan je dat niet weten ,in elk geval ziet Kareltje er bejaard uit in vergelijking met Harry die 8 jaar is.
Maar ja je kan het niet weten hé ,zijn vacht is dof en vol klitten omdat hij zich niet meer kan wassen van de pijn denk ik.
Toen ik hem gevonden had was zijn vacht ook vuil en klitterig en is hij geschoren geweest.
Gisteravond heb ik proberen hem te kammen en wat klitten uithalen héél voorzichtig maar hij blaast en krabt .
Ik denk dat hij met rust gelaten wil worden .
Ik ben aan het eind van mijn latijn en weet geen raad meer.

Groetjes Cathy
Cathy ,trotse mama van Harry,Droopy,Kayleigh,Aristo,Gismo (Dido+) Karel,Felix (Hanneke+) Maaike ,Titi en Siska.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Cathy, wat een rot situatie zeg!!
Wat eet Karel nu? Nog steeds brokjes, blik of krijgt hij vloeibaar voedsel?
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Hopelijk reageer Bella vanavond, haar Kitty heeft ook chronisch ontstoken tandvlees.
Aiko eet alleen nog maar blikvoer, die wil geen brok meer eten. Luna heeft nooit meer ergens last van.
Gebruikersavatar
Cathy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 22 jun 2005 17:19
Locatie: Moorsele West-Vlaanderen Belgie

Bericht door Cathy »

Brokjes kan Karel niet meer eten ,dus krijgt hij nat voer die ik heel fijn smeer , toch geeft dit nog problemen, ik merk dat hij honger heeft maar het gaat moeilijk om te eten.
Hij is ook vermagerd ,voer opspuiten is een onmogelijke zaak .
Toen ik 2 weken terug naa DA ging heb ik kunnen zien hoe erg onstoken zijn tandvlees is ,heel zijn mondje zit rood en ik dancht dat de cortisone wat verlichting ging brengen.
Hij heeft vroeger ook al eens cortisone gehad en toen hielp het wel ,hij at flink (meer honger door de cortisone) en had niet meer die rare trekjes bij het eten ,hij had toen ook minder pijn .
Ik weet het ook niet meer ,als de cortisone al niet meer helpt wat rest er dan nog .
Ik slaap niet meer van piekeren wat ik toch kan doen ,terug naar DAgaan en dan... inslapen? dat kan ik niet over mijn hart krijgen daar Karel geen levensbedreigende ziekte heeft ,anderzijds kan ik het niet aanzien dat hij zo'n pijn lijdt.
Cathy ,trotse mama van Harry,Droopy,Kayleigh,Aristo,Gismo (Dido+) Karel,Felix (Hanneke+) Maaike ,Titi en Siska.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Hij kan injecties krijgen onder een roesje. Die injecties worden in het tandvlees gegeven, zijn vrij prijzig en moeten doorgaan totdat het tandvlees geheeld is.
Gesloten