Geïrriteerd tandvlees?

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Gesloten
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Geïrriteerd tandvlees?

Bericht door Muis »

Hallo allemaal!

Ik was Xena vandaag een beetje aan het controleren. Met moeite en veel krassen op mn handen deed ik haar bekje open. Ik zag dat haar tandvlees van dr bovenkaak een beetje rood was. Ik natuurlijk schrikken!! Ik ben gelijk naar de dierenwinkel om de hoek gegaan met de kat. Ik dacht namelijk aan ontstoken tandvlees. Die man van de dierenwinkel zei dat het gewoon geirriteerd tandvlees was. Nu vraag ik me af waar dit van kan komen. Ze krijgt bijna alleen maar brokken te eten en heel af en toe krijgt ze blikvoer of wat catmilk. En hoe zie je het verschil tussen geirriteerd en ontstoken tandvlees?
Wat kan ik nu het beste doen zodat het weer beter wordt?? Iemand ideeen of moet ik maar gewoon ff afwachten?

Groetjes, Muis
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Hallo Muis,

Ruikt hij ook vies uit het bekje?
De katten hier krijgen ook zo goed als alleen brokken en toch zijn er al vier aan tandsteen geholpen. Goed van je dat je dit zo goed in de gaten houdt! Een slecht, ontstoken kattengebit kan veel consequenties met zich meebrengen zoals hartklachten.
Dat zal in jou geval niet zo zijn hoor, want je bent er snel bij.

Ga eventueel als je twijfelt toch maar bij je DA langs en laat je ons weten hoe het is?

Groeten Kattenbella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Het is volgens mij al aardig weggetrokken. Ik kon het gisteren alleen niet zo goed zijn want ik was maar alleen en werd ondertussen zwaar mishandeld door de kat...

En stinken uit dr bek doet ze niet meer dan normaal :wink:

Groetjes, Muis
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Hallo Muis,

Het zal wel meevallen dan :lol: Nogmaals wel goed dat je het in de gaten houdt.

Groeten Kattenbella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

goed van je Muis!
Toen Luna werd gevonden (zwervend), waren bijna al haar kiezen en tanden verrot en nu heeft ze een hartkwaal: haar hart klopt niet, maar zwoegt en balgt en piept. Niet dat ze zich daar veel van aantrekt; ze rent en speelt als ze zin heeft, maar dit komt dus door een slecht gebit. Al die rotte dingen zijn getrokken en ze bijt nog met de paar tandjes die haar nog resten.

Dus je laten mishandelen is beter dan de kat niet controleren! (sprak ExModdy, die niet eens de nageltjes van de katten durft te knippen....) :lol:
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

tanden poetsen?

Bericht door Wendy »

Hoi!

Poetsen jullie de tanden van jullie kat(ten) of kopen jullie hier speciale snoepjes voor, of niets? Ik denk dat wij anti-tandsteen snoepjes gaan geven (ga deze week toch even snoepjes halen :D!), en dan kijk ik daar gelijk ook even voor. Maar nu willen wij ook meer droogvoer geven dan blik, (dat krijgen ze nu nog wel, want we willen het langzaam afbouwen naar minder), omdat vooral blik voor tandsteen zorgt. Ik vroeg me af of mensen echt de tanden poetsen van hun katten en hoe vaak dan? (zal ook nog gewoon even op internet kijken hoor!)

Groetjes,
Wendy
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

nou ik poets ze niet hoor Wendy. En leng veel droogvoer aan met een scheutje water en een schepje blik, speciaal voor Luna want die kan dus bijna niet kauwen met die anderhalve tand. Maar er staan altijd overal droge brokjes en ik strooi van die harde stukjes waar ze erg op moeten kauwen en die ze lekker vinden. En bijtspeeltjes werken ook wel.

Ziggy krijgt kauwstokjes als beloning voor een borstelbeurt en Aiko zorgt zelf voor zijn gebit: hij heeft het snoer van de printer doormidden gekauwd... dus die krijgt geen tandsteen, hoogstens een stroomstoot! :beammeup: Morgen beschermingsspul kopen voor om de snoeren.
En zo blijven we bezig..... :lol:
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Hallo,

Er zijn ook speciale brokken in de handel van Hills. Bij de dierenarts heb je de TD brokken en bij de dierenspeciaalzaak heten ze orale care. Deze brokken zijn groter dan gewone brokken.
Hier meng ik ze met de andere brokken.

Groeten Kattenbella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
eleanore
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 jul 2005 15:27
Locatie: Hooglanderveen

Bericht door eleanore »

Heeft iemand weleens het tandsteen van zijn kat operatief laten verwijderen? Pomme van 11 heeft wat veel tandsteen, maar de da kan het niet met een tangetje verwijderen omdat ze dan helemaal wild wordt! Zoiets als haar tanden poetsen heeft er dus ook nooit ingezeten....
Voor haar 11 jaar is ze echt in een uitstekende conditie, maar ik vind het niet prettig dat het onder narcose moet gebeuren.
Eleanore
Gebruikersavatar
Rebbe
Poema
Poema
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 feb 2005 17:44
Locatie: Brabant

Bericht door Rebbe »

Kattenbella even een vraag aan jou...

Wij geven onze katten Hills TD van de DA. Alleen ons Guus heeft soms last van tandsteen maar kleine Tatum vindt de brokken ook fantastisch en eet vrolijk mee (kon geen kwaad volgens DA zou gewoon een volledig voer zijn..)

Nu is het wel een dure aangelegenheid :shock: en lees zojuist dat jij ze mengt met andere brokken. Zou ik het ook kunnen afwisselen met andere brokken ?

Eleanora, wat betreft jouw berichtje...ik zou niet aan een narcose beginnen wanneer Pomme al 11 jaar is. Zou ook Hills TD gaan geven. Ons Guus had veel tandsteen en is nu stukken verbeterd !! Is in ieder geval het proberen waard!

Trouwens Guus krijgt altijd droogvoer (alleen soms natvoer als extraatje) en toch tandsteen dus ik denk dat er ook aanleg bij komt kijken :?:

Groeten Renate
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik heb een aantal maanden geleden het tandsteen van Aiko en Ziggy operatief laten verwijderen, omdat ze daarbij ernstige tandvleesonsteking hadden. Ze waren nog jong en er zijn ook kiezen getrokken: bij Aiko 5, bij Ziggy 2.

Eigenlijk weet ik niet goed waar dit topic nu hoort, we zijn geloof ik nogl afgedwaald van het oorspronkelijke onderwerp :ethink:
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

Hygiene is ook heel belangrijk bij ontstoken tandvlees. Vaak de etensbakken schoonmaken, goed met heet water desinfecteren. Gebruik je plastic bakjes soms? Er is inderdaad ook voer voor. Een DA zal bij ontstoken tandvlees meestal prednisonspuit geven, dat schijnt het best te werken. Ze moeten het dus uiteindelijk zelf oplossen.
Gesloten