Tandjes? Iets anders?

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Plaats reactie
OMH
Poema
Poema
Berichten: 219
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Tandjes? Iets anders?

Bericht door OMH »

Hallo allemaal, bij voorbaat mijn excuses als dit al ergens staat. Ik kan uitstekend zoeken maar ik vind nooit wat, dus heb ik een soortgelijk topic niet gevonden.

Onze kater Noek, bijna twee en altijd een grage eter, heeft van bijna de ene dag op de andere geen zin meer in zijn brokjes. Hij blijft wel steeds vragen, met me mee lopen en omhoog kijken naar waar zijn eten staat, maar eten deed hij niet. Nu kan ik dat één dag hebben, maar eigenlijk heb ik het natuurlijk liever niet. Van alles geprobeerd: apart laten eten, brokjes weken in water, mengen met het kittenvoer dat we ook in huis hebben voor Kaya (dat ging een beetje), herstelvoer dat we in huis hebben vanwege zijn brakende zusje (dat is over, gelukkig!), de brokjes die we voor haar hebben gekocht gegeven, de andere twee ergens anders neergezet zodat hij rustig zou kunnen eten... Niets. Een paar likjes aan de brokjes of zelfs helemaal weglopen. Ik wist het ook niet meer. Dat is toch een beetje vreemd, want dat herstelvoer kan hij zo oplikken. Maar oké... Trek heeft hij wel, want hij eet bijna mijn handen op als ik een plakje rosbief (ik weet het...) in stukjes geef. Ik zie dan geen kauwproblemen.

Gisteren kippensoep voor poezen gegeven en ja hoor, dat ging erin! Helemaal op.
Vandaag heeft hij weer wat brokjes gegeten, maar het punt is dat ik hem niet of nauwelijks hoor knabbelen, dus ik vermoed een probleem in zijn mondje. Uiteraard gaan we dit niet te lang aanzien, maar hij eet weer, zij het een beetje aangepast.
Ik ben benieuwd of iemand dit herkent of heeft meegemaakt en geen zorgen hoor, we weten de dierenarts te vinden en zijn er in no time.
Ik hoor graag.
Sorry, eigenlijk is het een open deur. Probleem, laat ernaar kijken. Misschien nog even afwachten, hij eet en drinkt wel, alleen anders dan eerst.
Ik ben alleen benieuwd of iemand dit heeft meegemaakt, of het vanzelf is over gegaan of juist niet.
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5081
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Tandjes? Iets anders?

Bericht door Synemios »

Dit soort gedrag vertonen ze ook als ze misselijk zijn en ja dan eten ze vaak wel iets anders.
Maar ook als het wel het gebit is dan is het verstandig er naar te laten kijken.
Het komt heel veel voor.
Mijn kat kan niet eten
Veel misselijke katten krijgen een afkeer tegen hun normale brokken. Ze rennen wel naar hun etensbakje, maar kijken dan teleurgesteld naar de inhoud. Veel eigenaren denken dat hun kat wel wil, maar niet kan eten (of slikken). Dat is vaak niet juist. Waarschijnlijk zal de kat een totaal ander voer wel eten.
https://mcvoordieren.nl/kennisbank/kat-eet-niet/
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
OMH
Poema
Poema
Berichten: 219
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Tandjes? Iets anders?

Bericht door OMH »

Dank je voor je reactie. We houden het in de gaten. Wat ik niet snap: als het misselijkheid zou zijn, waarom dan wel die kippensoep en de kittenbrokjes?
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Tandjes? Iets anders?

Bericht door Rik »

OMH schreef: 02 feb 2023 17:34 ... maar het punt is dat ik hem niet of nauwelijks hoor knabbelen, dus ik vermoed een probleem in zijn mondje.
Je kunt het bakje afwegen op een digitale weegschaal om te kijken hoeveel er gegeten wordt.
Maar ja, als er ook nog een zusje rond loopt dan weet je nog niets.

Niet willen eten kan aan drie dingen liggen.
*) Eten wat hij normaal krijgt is hij zat. (Dat kan ook zijn als hij denkt er misselijk van te worden of geworden is)
*) Pijn aan/in de mond
*) Misselijk (door iets wat gegeten is of een bacterie/virusje)
*) Onderliggend probleem waardoor misselijk (bv nierfalen o.i.d.)

De dierenarts zal eerst de mond onderzoeken.
Als dat in orde is dan zal er bloed afgenomen kunnen worden voor onderzoek.
Verder krijgt hij een prikje (cortisone achtig) en/of antimisselijkheids prikje.

Hij MOET dan weet gaan eten. Eventueel martazipine om de eetlust wat op te wekken.

Ik heb hier ervaring met punt 2 (misselijkheid door bacterie/ virusje). Ze kregen dat (tot 2 keer toe) gelijk achter elkaar. Ene keer eerst Yuna en een paar uur later Bono, en de andere keer andersom.

Beterschap voor Noek.

(Edit: De kippensoep en kittenbrokjes werken als een soort eetlustopwekker. Hij krijgt dan in ieder geval wel wat binnen. Maar de onderliggende misselijkheid zit er dan nog wel. Hij zal zich ook niet helemaal gelukkig voelen denk ik.)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
OMH
Poema
Poema
Berichten: 219
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Tandjes? Iets anders?

Bericht door OMH »

Dank voor je uitgebreide antwoord, ik ben weer wat verder, fijn!
Noek, zijn zusje en het kitten eten tegelijk en alledrie iets anders - we blijven daar nog steeds even bij en we kunnen dus zien hoeveel ze eten.
Gisteren was dat zeker voldoende, we tillen het over het weekend heen en als er dan niets verandert gaan we naar de da.
Hij is zijn eigen actieve zelfje, niet passief of suf, hij wil ook graag spelen, dat stelt me wel gerust, evengoed houden we hem in de gaten.
Dat die soep en de kittenbrokjes als eetlustopwekker werken is nieuw voor me; weer wat geleerd!
Ik zal laten weten hoe het verder gaat.
Alvast goed weekend!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Tandjes? Iets anders?

Bericht door Anne »

Meestal kun je wel zien of het aan het gebit ligt
Bijv vuurrode randjes om de tandjes
Pluto wilde ook geen brokjes meer ineens, die bleek stomatitis gingivitus te hebben :-( het enige wat toen erin ging was natvoer
Succes, ik hoop dat jullie er gauw achterkomen wat het is waardoor hij zo slecht eet
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5081
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Tandjes? Iets anders?

Bericht door Synemios »

Ik hoop dat het iets tijdelijks is.
En gelukkig eet hij wel kippensoep en kittenbrokjes want het is belangrijk dat hij in ieder geval wel wat binnen krijgt.
Van niet eten worden ze ook weer misselijk en zo zit je snel in een negatieve spiraal.
Sterkte en beterschap
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
OMH
Poema
Poema
Berichten: 219
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Tandjes? Iets anders?

Bericht door OMH »

Bedankt weer, ik houd jullie op de hoogte!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
OMH
Poema
Poema
Berichten: 219
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Tandjes? Iets anders?

Bericht door OMH »

Het gaat gelukkig beter met Noek. Hij eet weer brokjes, ik hoor hem weer knabbelen, hij jaagt zijn zusje weer van alle plekjes waar hij wil zitten/liggen.
Hopeijk gaan we de goede kant weer op! Ik ben erg blij met jullie steun en adviezen - goed weekend!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5081
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Tandjes? Iets anders?

Bericht door Synemios »

Fijn om te lezen, ik denk dat het dan is wat Rik al zei iets van een virusje geweest is.
Hopelijk blijft het nu goed gaan.
Jij ook een fijn weekend.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie