beetje spoed: oude lieve kat hele grote bult in mond

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
evagarnaaltje
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 jan 2023 23:51

beetje spoed: oude lieve kat hele grote bult in mond

Bericht door evagarnaaltje »

Vandaag zat mijn kat op mijn schoot en ik zag ineens dat hij aan het kwijlen was en het leek wel alsof z’n tongetje uit z’n mond hing.
In eerste instantie dacht ik dat hij een van zijn hoektanden kwijt was. Maar pas later toen ik beter keek zag ik dat het een hele grote rode bult was net voor zijn hoektand. Als hij gaapt zie je het heeel erg en het is een hele grote soort hangende bult bijna. Groter dan zijn tong.
Natuurlijk gaan we zsm naar de dierenarts maar het ding is onze kat wil niet mee. Het is zo heftig dat als ie al doorheeft dat ie naar de dierenarts moet je helemaal in je arm gaat krabben. Maar dit komt wel goed we krijgen hem er wel op een of andere manier..(verder doet ie dat nooit en is het echt een heel lief oud mannetje).
Hij is trouwens ook rond schatting 13/14 jaar oud.
ik ben zo bang voor wat het kan zijn.. ik heb wat gegoogled en het zou van alles kunnen zijn (heftige ontsteking abces? tumor?) maar het ziet er zo heftig uit en hij is al oud als hij een operatie moet en tanden moet trekken weet ik niet of hij het haalt.. of wie weet is het een tumor… alsjeblieft iemand ervaring met ontstekingen/tumor of iets in de mond van een kat???ik wil gewoon graag dat het goed komt en mijn ouders gaan morgen naar de dierenarts en ik kan niet mee dusja daarom dit bericht
Laatst gewijzigd door evagarnaaltje op 11 jan 2023 00:40, 1 keer totaal gewijzigd.
evagarnaaltje
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 jan 2023 23:51

Re: oude lieve kat hele grote bult in mond

Bericht door evagarnaaltje »

hij is trouwens ook aan het kwijlen en heeft zulke natte oogjes met vuil erin.. ik vind het zo erg dat ik het nu net pas zag. Ook heeft hij altijd al een dikke vacht gehad maar laatste tijd was het best onverzorgd. we gingen zelf toen maar zijn vacht kammen. Ik hoop dat hij niet al te veel pijn. Ondanks dit alles is hij nog steeds super sociaal, lief en knuffelig ik hou zo veel van hem
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5082
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: beetje spoed: oude lieve kat hele grote bult in mond

Bericht door Synemios »

Wat betreft de diagnose kan ik geen uitspraken doen.
Die bult moet in ieder geval goed onderzocht worden, dat kan van alles zijn.

Maar als hij geholpen moet worden aan zijn gebit of iets anders dan kan er bij de meeste dierenartsen wel aangepaste narcose gegeven worden.

13/14 jaar is bejaard maar echt niet te oud voor narcose en als hij verder gezond is dan zou de narcose gewoon goed moeten gaan.
Wel eerst bloed laten prikken op deze leeftijd maar dat doen ze meestal zelf wel voorstellen.

Niets doen als het om het gebit gaat is veel schadelijker uiteindelijk voor andere organen.
daarbij is met pijn rond lopen ook niet fijn voor je kat.

Ontstoken oogjes of vieze oogjes met traantjes en daarbij tandvlees problemen kunnen wijzen op een virus ( Calici, herpes)

Er zijn hier meerdere mensen met katten van 15+ die de tanden hebben laten verwijderen en dat is allemaal goed gekomen.
Misschien gaan die mensen nog reageren.

Ik wil j in ieder geval sterkte wensen
Laat je ons weten wat de dierenarts gezegd heeft?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: beetje spoed: oude lieve kat hele grote bult in mond

Bericht door Anne »

Ik ben ook benieuwd naar wat de da gaat zeggen
Toen ik je titel las dacht ik dat het om een poes van 18 of 19 jaar zou gaan
Goed van jullie dat jullie hiermee naar de da gaan
Als katten hun vacht niet meer verzorgen zijn ze meestal ziek of hebben pijn
En ontstekingen in de mond zijn altijd gevaarlijk, als je niks doet kunnen de bacteriën daarvan in de bloedbaan komen en oa nierfalen veroorzaken
En als ze het hart bereiken is het snel gebeurt :-(
Daarnaast is het vrij pijnlijk en de meeste katten stoppen dan met eten
Sterkte en beterschap
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
evagarnaaltje
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 jan 2023 23:51

Re: beetje spoed: oude lieve kat hele grote bult in mond

Bericht door evagarnaaltje »

Dank jullie voor het antwoorden hierop! Ik had het een beetje wanhopig laat op de avond getypt…

We hebben telefonisch contact gehad met de dierenarts en een foto gestuurd van de bult.
Volgende week woensdag gaan ze een beetje weefsel van het gezwel weghalen en daarnaar kijken hoe en wat. En ook moeten ze kijken of het überhaupt mogelijk is om zonder consequenties daar weg te halen want het zit op een erg ongelukkige plek. (Bij zijn mond net voor zijn hoektand.. )
Ik begreep het niet helemaal want zelf was ik niet bij het telefoongesprek..
Hij ziet er helaas ziek uit en ik verwacht eigenlijk het ergste.. Maar we zien wel.
Hij komt gelukkig wel nog op schoot liggen soms.
Kortom is het gewoon nog niet helemaal duidelijk
Ik geef nog wel een goede update als ik meer weet
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: beetje spoed: oude lieve kat hele grote bult in mond

Bericht door Anne »

Persoonlijk vind ik een week lang wachten hiermee te gek voor woorden
Of zijn er pijnstillers voor geschreven?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5082
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: beetje spoed: oude lieve kat hele grote bult in mond

Bericht door Synemios »

Ja ik vind een week ook lang, zeker omdat hij er echt last van heeft.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Cerna

Re: beetje spoed: oude lieve kat hele grote bult in mond

Bericht door Cerna »

Dit snap ik ook niet.
Waarom kon hij vandaag of morgen niet meer terecht? Met zoiets wacht je toch geen week? :cry:
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: beetje spoed: oude lieve kat hele grote bult in mond

Bericht door nellebel »

ik zou ook zeker niet accepteren dat mijn kat nog een week moet wachten voor zoiets. vooral niet omdat je nu merkt dat hij achteruit gaat. ook al heeft hij een foto gezien.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
evagarnaaltje
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 jan 2023 23:51

Re: beetje spoed: oude lieve kat hele grote bult in mond

Bericht door evagarnaaltje »

Ja ik ben er ook niet blij mee..
De reden dat hij niet meteen kon is omdat ze bij de dierenarts bij ons alleen op woensdag mond / gebit behandelen en hij had afgelopen woensdag al gegeten en dacht mocht niet of zo ik begreep het niet helemaal.
Het had er ook mee te maken dat mijn kat ontzettend bang is voor de dierenarts en ook niet mee wil (gaat krabben, wegrennen, blazen) dus ik geloof dat ze dan volgende week handiger vinden want dan hoeft ie maar één keer en kunnen ze meteen aan de slag. Ik ga dit toch nog een keer bespreken met mijn ouders want hij gaat heel erg achteruit ineens
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: beetje spoed: oude lieve kat hele grote bult in mond

Bericht door Anne »

Een beetje dierenarts laat jullie hier niet een week mee wachten
Doen ze dat wel, wat dus nu gebeurt, dan zou ik daar al geen vertrouwen meer in hebben. Ik hoop dat jullie vandaag nog bij een dierenarts terecht kunnen die dit wel serieus neemt
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: beetje spoed: oude lieve kat hele grote bult in mond

Bericht door Rik »

Anne schreef: 12 jan 2023 15:04 Een beetje dierenarts laat jullie hier niet een week mee wachten
Ik denk dat de dierenarts (of assistent) op dit moment (nog) niet in de gaten heeft hoe dringend het werkelijk is.

Zeker als hij de afgelopen tijd snel achteruit gegaan is, kan spoed wel nodig zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: beetje spoed: oude lieve kat hele grote bult in mond

Bericht door Anne »

Rik schreef: 12 jan 2023 15:41 Ik denk dat de dierenarts (of assistent) op dit moment (nog) niet in de gaten heeft hoe dringend het werkelijk is.
Misschien hebben ze niet de juiste vragen gesteld na het zien van de foto?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1622
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: beetje spoed: oude lieve kat hele grote bult in mond

Bericht door Asse-Poes »

evagarnaaltje schreef: 12 jan 2023 14:17 Ja ik ben er ook niet blij mee..
want hij gaat heel erg achteruit ineens
Ik zou zelf deze dierenarts bellen. Wil of kan hij de kat vandaag of morgen niet zien, dan zou ik een andere dierenarts bellen voor een afspraak.

Eet de kat nog wel?

Je kan de foto van de bult uploaden via https://imgbb.com/upload
Na het uploaden bij 'insluitcodes' kiezen voor BB code groot met link. Je ziet dan de link die je kan kopiëren en hier in een nieuw bericht kan plakken.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: beetje spoed: oude lieve kat hele grote bult in mond

Bericht door Dinky »

Is er geen andere dierenarts waar jullie eerder terecht kunnen, liefst morgen nog?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie