Wel of niet tand laten behandelen

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Plaats reactie
Zee
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 nov 2022 13:53

Wel of niet tand laten behandelen

Bericht door Zee »

Hoi allen,
Graag zou ik jullie advies willen.
Mijn kat eet en drinkt en reageert eigenlijk precies zoals altijd. Maar heeft sinds kort een gevoelig bekje. Klappert er even mee als ik hem rond een specifieke plek aai/aanraak. Volgens mij heeft hij last van een tand (een van zijn 'molaren') aan de bovenkant in zijn bek is ook wat verkleuring te zien. Nu is hij 13/14 jaar. Zouden jullie hem onder narcose gebitsbehandeling laten ondergaan hiervoor? Hij raakt altijd erg gestresst als hij naar de dierenarts moet. En klappert alleen af en toe bij aanraking, is voor de rest nog helemaal de oude in gedrag. En hij heeft nog niet zo lang geleden zijn check en jaarlijkse vaccinatie gehad. Nog niet zo heel erg lang geleden al eens onder narcose geweest waar hij meer van moest bijkomen dan van waar hij last van had voor mijn gevoel. (Toen ook gelijk bloedonderzoek etc, alles helemaal in orde). Ik lees ook verhalen over herstelt of valt er vanzelf uit als het nodig is maar dat vind ik een zielig idee. Al is hij wel een oude taaie, die de dierenarts vele malen erger lijkt te vinden dan wat langer te moeten 'doorbijten' en eigenlijk nergens last van lijkt te hebben behalve zijn baasje die bezorgd naar zn bekje wil kijken...
Dus samenvatting: wel/niet laten behandelen/narcose. Ook heb ik de da verzocht om, als ik ga, dan gelijk de gebitsbehandeling/verzorging in te plannen zodat ik niet alleen voor de controle met hem heen en weer hoef.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1693
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Wel of niet tand laten behandelen

Bericht door Asse-Poes »

Katten zijn meesters in het verbergen van pijn.
Een slecht gebit herstelt niet vanzelf (bij mensen ook niet).

Dus ja, als je kat in goede conditie is, zeker laten behandelen!
De narcose wordt aangepast en hij zal zich zonder 1 of meer slechte kiezen een stuk prettiger gaan voelen.
Een slecht gebit is ook nog eens slecht voor zijn andere organen.

Welk (telefonisch) advies gaf je dierenarts?

Mijn kat (12 jaar) heeft door schildklierproblemen en leverfalen door die medicatie een hele slechte conditie. Toch hebben we vorige week zijn gebit laten doen omdat hij er last van had. Het was een riskante operatie, maar met een goede tandarts is het gelukt.
Hij heeft nu alleen de 4 hoektanden nog, dus er is heel veel getrokken.

Veel sterkte met je kat!

(Bijna elke kat staat stijf van de stress bij een dierenarts)
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Cerna

Re: Wel of niet tand laten behandelen

Bericht door Cerna »

Eens met Marina (Asse-Poes)
Zolang er niets aan de hand is met de nieren kan een kat van 14 rustig onder narcose.
Bij mij is een kat van bijna 17 een paar jaar geleden onder narcose geweest en dat ging prima. Ook al wel eens een kat van 15 en een van 14 (zij was wel heel erg lang gedesoriënteerd).
Plaats reactie