Wie heeft een idee? Mysterie rondom pijn in bek en niet eten

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Gebruikersavatar
Carine74
Lynx
Lynx
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 dec 2017 20:09
Locatie: Maastricht

Wie heeft een idee? Mysterie rondom pijn in bek en niet eten

Bericht door Carine74 »

Het volgende mysterie heeft zich aangediend, ditmaal bij Masou, mijn 11 jarige poes. Ze at steeds minder en had op een gegeven moment een ontstoken oog. Bij nadere inspectie zag ik een kleine zwelling op haar kin. Ik ben met haar naar de dierenarts gegaan en daar bleek ook haar oor ontstoken te zijn. Alles aan dezelfde kant van haar hoofd, dus zwelling kin, ontstoken oog en ontstoken oor. Weer naar huis met antibiotica (Amoxibactin) en Novacam. Dit hielp niets. Ontstoken oog is wel weg, maar ze eet nu helemaal niets meer. Ook schud ze nog met haar kop en krabt veelvuldig aan haar oren. Ik had nog een Onsior liggen, dus heb dat gegeven, maar dat hielp ook niets. Ze vraagt om eten, om vervolgens ernaar te kijken en niets te eten. Soms likt ze wat saus tussen de brokken weg, maar als er een brokje in haar mond komt, kauwt ze heel raar ermee en spuugt ze het weer uit. Het enige dat ze nog wil eten is vloeibaar snoep: catisfactions creamy. Ik vind het er overduidelijk uit zien dat eten pijn doet. Vandaag was ze dan eindelijk aan de beurt om onder narcose nagekeken te worden door de dierenarts. IK had me geestelijk voorbereid op een gebitssanering of kanker. Ze hebben rontgenfoto's gemaakt van haar kaak en goed in haar bek gekeken. En... ze hebben NIETS gevonden. Alles ziet er perfect uit. Op de rontgenfoto is de zwelling wel te zien op haar kinnetje, maar het ziet er niet uit als kanker. Ze heeft voor de zekerheid er een biopt van genomen en opgestuurd. Er kwam geen pus uit. Kortom: ze weten het niet en snappen het niet. Ze mogen ook gewoon overal aan haar bek komen, ze geeft geen pijn aan. Ze heeft haar nu een spuit dexamethason gezet om te kijken of ze dan wel gaat eten en ik moet morgen bellen of dat geholpen heeft. Zoniet, wil ze bloed gaan prikken. Maar het zit echt in haar bek, dat kan ik zien door hoe gek ze ermee doet. Wie heeft er nog enig idee wat het kan zijn?
groetjes Carine
Bobby (11 jaar) :rip:, Masou (11 jaar), Billy 6 maanden, baby-kitten 12 weken.
Gebruikersavatar
Carine74
Lynx
Lynx
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 dec 2017 20:09
Locatie: Maastricht

Re: Wie heeft een idee? Mysterie rondom pijn in bek en niet eten

Bericht door Carine74 »

Ze blijft zeuren om eten, zit te spinnen en kopjes te geven en loopt naar haar etensbakje. Als ik wat eten geef, wil ze enthousiast gaan eten, maar zodra er iets in haar mond zit, gaat het fout, ze maakt hele rare bewegingen en het valt er weer uit en ze probeert niet meer om te eten. Ze heeft echt duidelijk honger. Ik vind het zo erg dat ik haar niet kan helpen. Ook drinken doet ze raar. Ik kan het niet goed uitleggen, maar ze stopt steeds na een paar likjes en ze wil graag drinken, maar net alsof het niet lukt of pijn doet.
groetjes Carine
Bobby (11 jaar) :rip:, Masou (11 jaar), Billy 6 maanden, baby-kitten 12 weken.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wie heeft een idee? Mysterie rondom pijn in bek en niet eten

Bericht door Anne »

Wat zegt jouw da over het niet willen of kunnen eten?
Misschien staat dat wel los vd ontstoken kant al is dat dan wel zeer toevallig
Heeft je da niks over leververvetting verteld?
Ik weet niet wat jouw poes mankeert maar voor nu zou je kijken of dwangvoeden met een paté achtig natvoer wel gaat
Overduidelijk doet haar mond zeer, is dat goed na gekeken? Ook de tong en daar onder?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Carine74
Lynx
Lynx
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 dec 2017 20:09
Locatie: Maastricht

Re: Wie heeft een idee? Mysterie rondom pijn in bek en niet eten

Bericht door Carine74 »

Anne schreef: 07 sep 2022 18:56 Wat zegt jouw da over het niet willen of kunnen eten?
Misschien staat dat wel los vd ontstoken kant al is dat dan wel zeer toevallig
Heeft je da niks over leververvetting verteld?
Ik weet niet wat jouw poes mankeert maar voor nu zou je kijken of dwangvoeden met een paté achtig natvoer wel gaat
Overduidelijk doet haar mond zeer, is dat goed na gekeken? Ook de tong en daar onder?
Mijn da zegt daar over, dat ze niet snapt dat ze niet eet, omdat ze niks kan vinden. Ze heeft overal goed gekeken, zei ze, ook achterin haar keel en onder haar tong. Maar het is (voor mij) overduidelijk pijn. Waarom is dat dan niet zichtbaar en wat kan het zijn? De dexamethason doet ook niks. Ik merk wel dat ze ontzettende honger heeft. Ze blijft maar naar haar etensbakje lopen. Ze heeft niets over leververvetting verteld. Heb een recovery pate meegekregen, maar daar wil ze niks van.
Dwangvoeren zou dus inhouden dat ik haar heel erg pijn ga doen. Dat gaat nooit lukken..
groetjes Carine
Bobby (11 jaar) :rip:, Masou (11 jaar), Billy 6 maanden, baby-kitten 12 weken.
Cerna

Re: Wie heeft een idee? Mysterie rondom pijn in bek en niet eten

Bericht door Cerna »

Carine74 schreef: 07 sep 2022 19:11 Dwangvoeren zou dus inhouden dat ik haar heel erg pijn ga doen. Dat gaat nooit lukken..
Niet-dwangvoeren betekent uiteindelijk leververvetting en de dood.
Ik zou die mousse mengen met heel veel warm water zodat het vloeibaar wordt en ze het op kan drinken. Wil ze het dan nog niet dan zou ik morgen een afspraak maken voor een second opinion bij een andere dierenarts (niet dezelfde kliniek).
En misschien dat je haar eten kunt geven en het dan kunt filmen zodat de dierenarts kan zien wat ze doet.

Morgen moet ze in ieder geval eten. Dan maar met een beetje pijn (maar wanneer ze nog steeds Novacam krijgt (kan ook een eetstaking als bijwerking hebben) dan kan ze geen pijn hebben. Dan moet het echt iets anders zijn).
Gebruikersavatar
Carine74
Lynx
Lynx
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 dec 2017 20:09
Locatie: Maastricht

Re: Wie heeft een idee? Mysterie rondom pijn in bek en niet eten

Bericht door Carine74 »

Cerna schreef: 07 sep 2022 20:13 Niet-dwangvoeren betekent uiteindelijk leververvetting en de dood.
Ik zou die mousse mengen met heel veel warm water zodat het vloeibaar wordt en ze het op kan drinken. Wil ze het dan nog niet dan zou ik morgen een afspraak maken voor een second opinion bij een andere dierenarts (niet dezelfde kliniek).
En misschien dat je haar eten kunt geven en het dan kunt filmen zodat de dierenarts kan zien wat ze doet.

Morgen moet ze in ieder geval eten. Dan maar met een beetje pijn (maar wanneer ze nog steeds Novacam krijgt (kan ook een eetstaking als bijwerking hebben) dan kan ze geen pijn hebben. Dan moet het echt iets anders zijn).
Ze krijgt vandaag geen novacam meer, omdat ze nu dexamethason heeft gekregen (die 2 mag je niet combineren). Ik denk dat het zo verschrikkelijk veel pijn doet, dat het ondanks de novacam niet te doen is om te eten.
Ik heb de pate gemengd met warm water en voor haar gehouden, maar ze vindt het duidelijk niet lekker ruiken. Ik ga straks haar in een handdoek wikkelen, zodat mn zoon haar kan vasthouden en ik er een spuitje dwangvoer in kan doen. Hoeveel moet ze minimaal binnen krijgen, zodat ze geen leververvetting krijgt?
Een second opinion houdt weer in onder narcose kijken?
groetjes Carine
Bobby (11 jaar) :rip:, Masou (11 jaar), Billy 6 maanden, baby-kitten 12 weken.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wie heeft een idee? Mysterie rondom pijn in bek en niet eten

Bericht door Anne »

Het kan ook zijn dat met kauwen en slikken haar oor erg zeer doet
Drinkt ze wel voldoende?
Over hoeveel je mag geven, als ze de hele dag nog niks heeft gehad zou je 30 ml kunnen geven, en ook extra vocht
Als ze al 2 dagen niks eet zou ik proberen om daar 50 ml in te krijgen, niet in 1x maar verspreid over een aantal uren
En morgen inderdaad een arts zoeken die het niet opgeeft
Dan hoeft ze niet onder narcose want je kunt alle onderzoeken die je da al gedaan heeft per mail opvragen en deze meenemen
Heeft ze ook koorts?
Dan is het zowiezo logisch dat ze minder eten
Maar kijk maar even hoe dat gaat met dwangvoeden
En neem daar de tijd voor, ze zal het wel onprettig vinden
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Carine74
Lynx
Lynx
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 dec 2017 20:09
Locatie: Maastricht

Re: Wie heeft een idee? Mysterie rondom pijn in bek en niet eten

Bericht door Carine74 »

Anne schreef: 07 sep 2022 21:28 Het kan ook zijn dat met kauwen en slikken haar oor erg zeer doet
Drinkt ze wel voldoende?
Over hoeveel je mag geven, als ze de hele dag nog niks heeft gehad zou je 30 ml kunnen geven, en ook extra vocht
Als ze al 2 dagen niks eet zou ik proberen om daar 50 ml in te krijgen, niet in 1x maar verspreid over een aantal uren
En morgen inderdaad een arts zoeken die het niet opgeeft
Dan hoeft ze niet onder narcose want je kunt alle onderzoeken die je da al gedaan heeft per mail opvragen en deze meenemen
Heeft ze ook koorts?
Dan is het zowiezo logisch dat ze minder eten
Maar kijk maar even hoe dat gaat met dwangvoeden
En neem daar de tijd voor, ze zal het wel onprettig vinden
Het zou kunnen inderdaad dat haar oor pijn doet, maar waarom maakt ze dan van die rare bewegingen met haar kaak (een soort kauwen op niets)? En ze heeft nu al 6 dagen antibiotica daarvoor, en ze at in t begin weinig, maar nu helemaal niets meer. Nee, ze heeft geen koorts. Ze drinkt ook nauwelijks, dat lijkt haar ook pijn te doen. Ze probeert het wel, maar geeft al snel op. Net met eten, ze heeft ontzettende honger, maar zodra ze een hap neemt, lijkt het pijn te doen en stopt ze er mee. Net even alleen geprobeerd er een beetje in te krijgen, maar nadat ik het in haar mond spoot, schudde ze met haar kop en de voeding zat overal, behalve in haar mond.
Ik vind het trouwens bijzonder dat een kat die al dagen vrijwel niets meer gegeten heeft nog energie kan hebben. Ze springt overal op en af, loopt rond, is niet suf of slaperig.
groetjes Carine
Bobby (11 jaar) :rip:, Masou (11 jaar), Billy 6 maanden, baby-kitten 12 weken.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wie heeft een idee? Mysterie rondom pijn in bek en niet eten

Bericht door Anne »

Ik lees de laatste tijd meer over problemen met kauwen en oorklachten
Heeft ze wel pijnstilling gekregen?
Een da die jouw kat al dagen zo laat zonder te eten en jou ook niet informeert over leververvetting en andere medicatie probeert ( het niet willen eten, of problemen met spijsvertering is een bekende bijwerking) dat zou mijn vertrouwen niet hebben
Ik hoop dat je er alsnog wat voeding en vocht in kan krijgen
Dat met de kop schudden is bekend, als je de spuit wat dieper in het keeltje krijgt worden ze iets meer gedwongen om ook te slikken
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Carine74
Lynx
Lynx
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 dec 2017 20:09
Locatie: Maastricht

Re: Wie heeft een idee? Mysterie rondom pijn in bek en niet eten

Bericht door Carine74 »

Anne schreef: 07 sep 2022 22:10 Ik lees de laatste tijd meer over problemen met kauwen en oorklachten
Heeft ze wel pijnstilling gekregen?
Een da die jouw kat al dagen zo laat zonder te eten en jou ook niet informeert over leververvetting en andere medicatie probeert ( het niet willen eten, of problemen met spijsvertering is een bekende bijwerking) dat zou mijn vertrouwen niet hebben
Ik hoop dat je er alsnog wat voeding en vocht in kan krijgen
Dat met de kop schudden is bekend, als je de spuit wat dieper in het keeltje krijgt worden ze iets meer gedwongen om ook te slikken
Vrijdag tm gisteren heeft ze novacam gehad. Nu niet meer. Ik heb net samen met mijn zoon geprobeerd er dwangvoeding in te krijgen. Haar in een handdoek gewikkeld krijgen, was al een kunst op zich, want ze verzette zich meteen hevig. Toen dat gelukt was, moest mijn zoon van 17 jaar haar met al zijn krachten vast zien te houden, wat gewoon nauwelijks lukte. Ze heeft zoveel kracht!! Ik heb er denk ik 4 spuitjes van 3 ml ingekregen, waarvan een gedeelte ernaast. Daarna kon mn zoon haar niet meer houden.
groetjes Carine
Bobby (11 jaar) :rip:, Masou (11 jaar), Billy 6 maanden, baby-kitten 12 weken.
Cerna

Re: Wie heeft een idee? Mysterie rondom pijn in bek en niet eten

Bericht door Cerna »

Ik neem aan dat er ook in de keel is gekeken?
Ik heb een kat gehad met een fikse keelontsteking en geloof me, dan eten ze ook niets. Een prednisonkuurtje (maar dat kan ook als injectie) loste het probleem heel snel op.

En spuitjevoeren kan lastig zijn in het begin, maar al krijg je er maar iets in dan is dat toch een verbetering.
Ik heb ooit gelezen dat 60 gram de kat in leven houdt en dat zijn heel veel spuitjes.
Ik geef onze oudste kat nierdieet met een spuitje en ik geef 5 spuitjes van 5 ml 4x per dag. Dat is ongeveer een blikje van 85 gram. Maar ik geef het met open spuitjes en dan blijft het voer redelijk dik.
Maak je het vloeibaar dan zullen dat heel veel meer spuitjes zijn helaas.
Spuiten is niet de juiste methode want dan schrikt de kat. Je moet heel rustig ietsje op het spuitje drukken terwijl je met het spuitje de tong naar beneden drukt.

Probeer morgen via de dierenarts aan een tube Nutriplusgel te komen (horen ze in huis te hebben). Een paar keer per dag een flinke lik met je vinger aan het gehemelte smeren. Dan krijgt ze in ieder geval iets binnen mocht het spuitjevoeren echt niet lukken (woonde je maar dichtbij dan sprong ik op de fiets; heb helaas heel veel ervaring met spuitjevoeren).
Gebruikersavatar
Carine74
Lynx
Lynx
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 dec 2017 20:09
Locatie: Maastricht

Re: Wie heeft een idee? Mysterie rondom pijn in bek en niet eten

Bericht door Carine74 »

Cerna schreef: 07 sep 2022 22:59 Ik neem aan dat er ook in de keel is gekeken?
Ik heb een kat gehad met een fikse keelontsteking en geloof me, dan eten ze ook niets. Een prednisonkuurtje (maar dat kan ook als injectie) loste het probleem heel snel op.

En spuitjevoeren kan lastig zijn in het begin, maar al krijg je er maar iets in dan is dat toch een verbetering.
Ik heb ooit gelezen dat 60 gram de kat in leven houdt en dat zijn heel veel spuitjes.
Ik geef onze oudste kat nierdieet met een spuitje en ik geef 5 spuitjes van 5 ml 4x per dag. Dat is ongeveer een blikje van 85 gram. Maar ik geef het met open spuitjes en dan blijft het voer redelijk dik.
Maak je het vloeibaar dan zullen dat heel veel meer spuitjes zijn helaas.
Spuiten is niet de juiste methode want dan schrikt de kat. Je moet heel rustig ietsje op het spuitje drukken terwijl je met het spuitje de tong naar beneden drukt.

Probeer morgen via de dierenarts aan een tube Nutriplusgel te komen (horen ze in huis te hebben). Een paar keer per dag een flinke lik met je vinger aan het gehemelte smeren. Dan krijgt ze in ieder geval iets binnen mocht het spuitjevoeren echt niet lukken (woonde je maar dichtbij dan sprong ik op de fiets; heb helaas heel veel ervaring met spuitjevoeren).
De arts beweerde inderdaad ook goed in haar keel gekeken te hebben. En dan zou de dexamethason-injectie ook moeten aan gaan slaan (5 keer sterker dan prednison). Zoveel spuitjes erin krijgen is onmogelijk! Mijn zoon riep dat ik snel moest zijn, want hij kon haar niet meer houden. Ik heb het wel dusdanig langzaam erin gespoten, dat ze tijd had om te slikken. Ze blijft heel actief en zit overal te kijken naar wat ik en de kitten aan het doen zijn, ze komt verder niet ziek over. Ik ga vragen naar de nutrigel, dank je wel, dat klinkt beter dan al die spuitjes met zo'n gevecht erin proberen te krijgen.
groetjes Carine
Bobby (11 jaar) :rip:, Masou (11 jaar), Billy 6 maanden, baby-kitten 12 weken.
Gebruikersavatar
Carine74
Lynx
Lynx
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 dec 2017 20:09
Locatie: Maastricht

Re: Wie heeft een idee? Mysterie rondom pijn in bek en niet eten

Bericht door Carine74 »

Net gebeld naar de kliniek. Ze heeft gisteren ook naar haar oren gekeken, en de ontsteking was weg, dus dat kan t ook niet zijn.
Vandaag wil ze weer niets eten, behalve de catisfaction creamy. Ze zeggen nu voor t eerst dat ik wel moet gaan dwangvoeren. En ik kan de uitslag van t biopt afwachten die maandag komt, of vandaag bloedonderzoek komen doen. Vinden jullie dat dat laatste zin heeft? Ze heeft honger en wil eten..
groetjes Carine
Bobby (11 jaar) :rip:, Masou (11 jaar), Billy 6 maanden, baby-kitten 12 weken.
Cerna

Re: Wie heeft een idee? Mysterie rondom pijn in bek en niet eten

Bericht door Cerna »

Ja, zeker bloedonderzoek laten doen en dan ivm het weekend ook een klein onderzoek op nier- en leverwaardes.
Het grote onderzoek sturen ze op, het kleine onderzoek kan bij de dierenarts nagekeken worden (tenminste bij ons) en dan weet je vandaag nog de uitslag.
Krijg je er nog steeds geen voer in, laat haar dan opnemen. Dan krijgt ze sondevoeding.
Gebruikersavatar
Carine74
Lynx
Lynx
Berichten: 148
Lid geworden op: 15 dec 2017 20:09
Locatie: Maastricht

Re: Wie heeft een idee? Mysterie rondom pijn in bek en niet eten

Bericht door Carine74 »

Heb zojuist een afspraak voor morgenochtend gemaakt voor het bloedonderzoek, vandaag zaten ze al vol en er was nog maar 1 plek vrij voor morgen (ze hebben het druk). Heb er net met een spuitje 1 ml nutriplusgel ingekregen. En straks ga ik met mn zoon weer dwangvoeren. Ze ligt in de tuin in de zon op haar rug te rollen en te spinnen alsof er niks aan de hand is.
groetjes Carine
Bobby (11 jaar) :rip:, Masou (11 jaar), Billy 6 maanden, baby-kitten 12 weken.
Plaats reactie